Door de bomen het bos niet zien (voer kat)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kimberley_

Door de bomen het bos niet zien (voer kat)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-21 12:48

Hoi hoi.

Wij hebben gisteren een volwassen gecastreerde kater uitgezocht in het asiel.
Hij krijgt nu royal canin maar zover ik weet is dit niet echt fijn kattenvoer.
Nu heb ik zelf rondgekeken en er is zoveel dat ik het niet meer zie.
Prijs is niet heel belangrijk.

Wat voeren jullie en waarom?

Afbeelding

Devic

Re: Door de bomen het bos niet zien (voer kat)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 12:55

Hoezo is Royal Canin geen fijn kattenvoer?

Mijn kater heeft een voedselallergie en krijgt op aanraden van de dierenarts Specific Allergeen brokjes.

Maar het natvoer hiervan vond meneer niet lekker. Dus dat krijgt hij van Royal Canin, Vetenary Feline sensitivity control. Dat gaat prima. Hij heeft totaal geen last van z’n allergie en eet het met smaak.

Is met een nieuwe kat toch even zoeken en zeker als je ze wat later krijgt. Ik kreeg de mijne toen hij 6 was en de allergie was toen echt heftig. Hij plukte z’n hele achterhand kaal.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-21 12:58

Devic schreef:
Hoezo is Royal Canin geen fijn kattenvoer?

Mijn kater heeft een voedselallergie en krijgt op aanraden van de dierenarts Specific Allergeen brokjes.

Maar het natvoer hiervan vond meneer niet lekker. Dus dat krijgt hij van Royal Canin, Vetenary Feline sensitivity control. Dat gaat prima. Hij heeft totaal geen last van z’n allergie en eet het met smaak.

Is met een nieuwe kat toch even zoeken en zeker als je ze wat later krijgt. Ik kreeg de mijne toen hij 6 was en de allergie was toen echt heftig. Hij plukte z’n hele achterhand kaal.

Ik heb begrepen dat in RC veel zit wat een kat niet nodig is. Als dit niet het geval is hoor ik dat natuurlijk ook graag :). Doe liever geen voerwissel namelijk.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 13:02

Goh, daar had ik eigenlijk nog niet van gehoord maar ik kan wel eens kijken wat de samenstelling is.

Zoals aangegeven ben ik op advies van mn dierenarts Soecific gaan voeren. Toen hij dat natvoer niet wilde, heb ik nog even vers vlees gegeven maar dat werkte niet voor zijn allergie. Had ook de illusie dat hij vers vlees helemaal fantastisch zou vinden maar dat viel ook wel mee :+ Zo ben ik bij RC terecht gekomen en nogmaals: wij zijn er erg tevreden over.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 13:03

Ik voer al jaren feringa, ik wilde een graanvrij voer met een zo hoog mogelijk vlees aandeel er in. Duurder maar absoluut beter aansluitend op het lichaam van de kat dan dat supermarktvoer..

Feringa droogvoer in één oogopslag:

Verhoogd vleesaandeel:
Feringa droogvoer wordt uit veel licht verteerbaar kalkoenvlees geproduceerd. Omdat katten van nature vleeseters zijn, ondersteunt Feringa een natuurlijke en soortgerechte voeding.
Zonder granen:
Feringa ziet volledig af van granen, aangezien het spijsverteringstelsel van katten niet is ingesteld om grotere hoeveelheden graan te verwerken. Daarmee vormen graanvrije recepturen de basis voor een soortgerechte kattenvoeding.
Behoedzame verwerking:
alle ingrediënten worden behoedzaam verwerkt, zodat de waardevolle inhoudsstoffen en de natuurlijke smaak grotendeels behouden blijven.
Hoge kwaliteit van de ingrediënten:
Feringa ziet uit overtuiging af van dier- en botmeel, minderwaardige plantaardige bijproducten, slachtafval, kunstmatige conserveringsmiddelen, kleur- en aromastoffen.
Met waardevol zalmolie:
Zalmolie is rijk aan waardevolle omega-3- en omega-6-vetzuren. Deze spelen een belangrijke rol bij de ontwikkeling van een gezonde huid en een glanzende vacht.
Met cranberries:
cranberries zijn van nature rijk aan vitamine C en flavonoïden, die een belangrijke rol spelen bij de bescherming van vrije radicalen.
Met vitaminen & taurine:
de toevoeging van taurine en vitaminen verzorgt uw kat met alle belangrijke voedingsstoffen, die voor een evenwichtige voeding belangrijk zijn.
Ideale calcium-fosfor verhouding:
voor een rondom gezonde katten-voeding speelt de verhouding van calcium en fosfor een grote rol. Bij Feringa kattenvoer ligt de verhouding bij 1,67 tot 1.
Soja- en lactosevrij:
als hoogwaardige premium-voeding is Feringa natuurlijk vrij van soja en lactose en daarom ook voor sensibele kitten zeer goed geschikt.
Geproduceerd in een familiebedrijf:
Feringa kattenvoer wordt in een familiebedrijf in Oostenrijk met veel liefde en zorgvuldigheid geproduceerd. De soortgerechte en natuurlijk voeding van kitten staat hierbij centraal.
Feringa - Met veel liefde gemaakt, als huisgemaakt kattenvoer! Voor een natuurgetrouwe en juiste voeding van uw kat.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 13:03

Wij voeren onze gesteriliseerde poezen (bijna 7 en ca. 4 jaar) Applaws brokken (smaak Kip & Eend) en aanvullend natvoer van Macs. Hoog vleesgehalte en graanvrij en de brokken laag in ruwe asdeeltjes. Ze doen het hier heel goed op, hebben glanzende vacht en vaste, niet stinkende ontlasting.

Edit: wat een knapperd heb je uitgezocht!

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 13:04

Ik voer mijn MC kruisingen ook RC hoor, de MC kitten lijn. Ze zijn nu +9 maanden oud, ik blijf dit voeren tot ze 1 jaar zijn. Ik moet eens beginnen nadenken over wat ik daarna ga voeren, maar het zal wss wel RC zijn :)

Mijn katten doen het er suuuper goed op. Ik heb in het begin geprobeerd te mengen met andere merken, maar daar laten ze de brokjes gewoon liggen, ze gooien ze uit hun bakjes en eten alleen RC haha.

Qua natvoer geef ik gewoon wat ik toevallig tegenkom, daar wissel ik altijd in af en daarvan eten ze alles. Het ene al was sneller/beter dan het ander, maar evengoed eten ze vandaag van merk A veel/snel, en morgen al minder, en overmorgen terug meer.

Ik heb me heel erg ingelezen, en zag ommenduur het bos door de bomen niet meer. Ik werd er gek van haha.
Ik had uiteindelijk zoiets van "ze doen het goed op RC, ze lusten het super graag, ik verander niet meer zolang dat niet nodig is".

Wij hebben voor de RC MC lijn gekozen, omdat de poezen nogal aan de maat zijn, en ze die grotere brokjes wel fijn vinden. Ze zijn kerngezond, lusten het graag, zien er geweldig uit (toen we zusje 2 adopteerden had zij een heel stekelige vacht, ondertussen is die pels heerlijk glad) dus ik zie geen reden om te veranderen.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-21 13:05

Sababber schreef:
Ik voer al jaren feringa, ik wilde een graanvrij voer met een zo hoog mogelijk vlees aandeel er in. Duurder maar absoluut beter aansluitend op het lichaam van de kat dan dat supermarktvoer..

Feringa droogvoer in één oogopslag:

Verhoogd vleesaandeel:
Feringa droogvoer wordt uit veel licht verteerbaar kalkoenvlees geproduceerd. Omdat katten van nature vleeseters zijn, ondersteunt Feringa een natuurlijke en soortgerechte voeding.
Zonder granen:
Feringa ziet volledig af van granen, aangezien het spijsverteringstelsel van katten niet is ingesteld om grotere hoeveelheden graan te verwerken. Daarmee vormen graanvrije recepturen de basis voor een soortgerechte kattenvoeding.
Behoedzame verwerking:
alle ingrediënten worden behoedzaam verwerkt, zodat de waardevolle inhoudsstoffen en de natuurlijke smaak grotendeels behouden blijven.
Hoge kwaliteit van de ingrediënten:
Feringa ziet uit overtuiging af van dier- en botmeel, minderwaardige plantaardige bijproducten, slachtafval, kunstmatige conserveringsmiddelen, kleur- en aromastoffen.
Met waardevol zalmolie:
Zalmolie is rijk aan waardevolle omega-3- en omega-6-vetzuren. Deze spelen een belangrijke rol bij de ontwikkeling van een gezonde huid en een glanzende vacht.
Met cranberries:
cranberries zijn van nature rijk aan vitamine C en flavonoïden, die een belangrijke rol spelen bij de bescherming van vrije radicalen.
Met vitaminen & taurine:
de toevoeging van taurine en vitaminen verzorgt uw kat met alle belangrijke voedingsstoffen, die voor een evenwichtige voeding belangrijk zijn.
Ideale calcium-fosfor verhouding:
voor een rondom gezonde katten-voeding speelt de verhouding van calcium en fosfor een grote rol. Bij Feringa kattenvoer ligt de verhouding bij 1,67 tot 1.
Soja- en lactosevrij:
als hoogwaardige premium-voeding is Feringa natuurlijk vrij van soja en lactose en daarom ook voor sensibele kitten zeer goed geschikt.
Geproduceerd in een familiebedrijf:
Feringa kattenvoer wordt in een familiebedrijf in Oostenrijk met veel liefde en zorgvuldigheid geproduceerd. De soortgerechte en natuurlijk voeding van kitten staat hierbij centraal.
Feringa - Met veel liefde gemaakt, als huisgemaakt kattenvoer! Voor een natuurgetrouwe en juiste voeding van uw kat.

Dankje voor je uitgebreide antwoord zal hier eens naar kijken.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 13:06

Ik werk zelf bij dierapotheker.nl en wij hebben heel veel speciaalvoer kijk eens op onze Website misschien dat daar iets tussen staat wat meer aan je wensen voldoet. En zelf voer ik ook RC.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-21 13:07

xPabloBokt schreef:
Wij voeren onze gesteriliseerde poezen (bijna 7 en ca. 4 jaar) Applaws brokken (smaak Kip & Eend) en aanvullend natvoer van Macs. Hoog vleesgehalte en graanvrij en de brokken laag in ruwe asdeeltjes. Ze doen het hier heel goed op, hebben glanzende vacht en vaste, niet stinkende ontlasting.

Applaws had ik ook gezien idd :) blijft op het lijstje staan.
Haha hij vind zichzelf ook erg knap ondanks de happen uit zijn oren en een kortere achterpoot.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 13:09

Voor mij oudste kat alleen had ik prins dat werd ook gevoerd bij de cattery waar ze vandaan kwam. At ze niet geweldig dus over gestapt op carnis dit ging heel lang goed en ineens werd het niet meer gegeten. In de tussentijd ook 2de kat erbij met darmproblemen dus daarvoor Hills I/D. Dit word gegeten naar behoefte heb ik gemerkt door beide dames. Ben toen overgestapt op Purizon op de variant zonder kip.

Heb nu 3 katten en 3 lastige eters enige brokken met kip die gegeten worden zijn de Hills.

Dus heel eerlijk doet je kat het goed op ziet zijn vacht er mooi uit en eet hij het goed zou ik het gewoon zo laten ook al is Royal Canin niet geweldig.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 13:10

Royal Canin is inderdaad niet echt goed voer daar heb je gelijk in.

Ik kan je de website Catmoneo aanraden en de Facebook pagina van natuurlijke katten. Beide hebben een lijst met voer en uitleg over welk voer goed is. Ook natvoer is erg belangrijk, daar zijn ook lijsten van te vinden op beide sites.
Er staan ook tips voor het introduceren van nieuw voer. Dat hoeft ook absoluut geen problemen te geven!

Zelf voer ik vier verschillende brokken tegelijkertijd onbeperkt. Niet volgens de standaard maar ik heb drie katten die allemaal andere voorkeuren hebben. Alle brokken zijn van de voerlijst.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-21 13:10

LWDaisy schreef:
Ik voer mijn MC kruisingen ook RC hoor, de MC kitten lijn. Ze zijn nu +9 maanden oud, ik blijf dit voeren tot ze 1 jaar zijn. Ik moet eens beginnen nadenken over wat ik daarna ga voeren, maar het zal wss wel RC zijn :)

Mijn katten doen het er suuuper goed op. Ik heb in het begin geprobeerd te mengen met andere merken, maar daar laten ze de brokjes gewoon liggen, ze gooien ze uit hun bakjes en eten alleen RC haha.

Qua natvoer geef ik gewoon wat ik toevallig tegenkom, daar wissel ik altijd in af en daarvan eten ze alles. Het ene al was sneller/beter dan het ander, maar evengoed eten ze vandaag van merk A veel/snel, en morgen al minder, en overmorgen terug meer.

Ik heb me heel erg ingelezen, en zag ommenduur het bos door de bomen niet meer. Ik werd er gek van haha.
Ik had uiteindelijk zoiets van "ze doen het goed op RC, ze lusten het super graag, ik verander niet meer zolang dat niet nodig is".

Wij hebben voor de RC MC lijn gekozen, omdat de poezen nogal aan de maat zijn, en ze die grotere brokjes wel fijn vinden. Ze zijn kerngezond, lusten het graag, zien er geweldig uit (toen we zusje 2 adopteerden had zij een heel stekelige vacht, ondertussen is die pels heerlijk glad) dus ik zie geen reden om te veranderen.

Misschien zit ik gewoon fout met denken dat RC slecht is :D

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 13:22

Ik weet niet waarom RC wel of geen goed voer zou zijn; ik zie hier op bokt meerdere mensen wel zeggen dat het geen goed voer is (of net wel), maar een wetenschappelijke onderbouwing van het een of het ander, heb ik nog niet gezien. Ik heb wel een persoonlijke ervaring waar je misschien wat aan hebt;

Mijn kat staat al zijn hele leven op RC. Het betreft een ragdoll van nu 17,5 jaar oud. Onze andere kat, het halfzusje van deze, is ruim 16,5 geworden op hetzelfde voer overleden aan acuut nierfalen. Omwille van urineproblemen bij onze nog levende kat, stonden ze allebei al jaren op RC Urinary. We hebben 1x geprobeerd om ze op een ander merk te zetten, dat resulteerde in katten die niet meer voldoende wilden eten, diarree kregen en uiteindelijk ook een schimmelinfectie.

Onze katten doen het goed op RC dus we blijven erbij. Als er ooit een andere kat komt, moeten we misschien ander voer gaan zoeken, wie weet. Als je kat het hier goed op doet, zou ik echter niet zomaar veranderen - don't change a winning team.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 13:24

Ik vond dat ook lastig. Zoveel keuze. Waar je op kan letten is het vleespercentage. Veel goedkopere merken hebben veel graan en water erin, bv whiskas en supermarkt zakjes. Heb zelf tijdje Applaws en Feringa gevoerd. Alleen nu heeft m’n kat dieetvoer voor haar nieren dus daarom nu Hills. Zelf heb ik dan altijd onbeperkt brok staan en 1x per dag een portie natvoer. M’n kat eet dan zelf kleine porties van het brok als aanvulling. Maar ook daarin zijn er verschillende mogelijkheden. Je kan ook alleen brok voeren.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 13:27

goldyc schreef:
Ik weet niet waarom RC wel of geen goed voer zou zijn; ik zie hier op bokt meerdere mensen wel zeggen dat het geen goed voer is (of net wel), maar een wetenschappelijke onderbouwing van het een of het ander, heb ik nog niet gezien. Ik heb wel een persoonlijke ervaring waar je misschien wat aan hebt;

Mijn kat staat al zijn hele leven op RC. Het betreft een ragdoll van nu 17,5 jaar oud. Onze andere kat, het halfzusje van deze, is ruim 16,5 geworden op hetzelfde voer overleden aan acuut nierfalen. Omwille van urineproblemen bij onze nog levende kat, stonden ze allebei al jaren op RC Urinary. We hebben 1x geprobeerd om ze op een ander merk te zetten, dat resulteerde in katten die niet meer voldoende wilden eten, diarree kregen en uiteindelijk ook een schimmelinfectie.

Onze katten doen het goed op RC dus we blijven erbij. Als er ooit een andere kat komt, moeten we misschien ander voer gaan zoeken, wie weet. Als je kat het hier goed op doet, zou ik echter niet zomaar veranderen - don't change a winning team.

Dit is artikel van Catmoneo waarbij zij uitlegt waarom ze deze brok niet aanraadt https://www.catmoneo.nl/royal-canin-kat ... k_niet_aan

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 13:28

Ik voer Royal Canin Savour Exigent. Niet echt mijn keuze, maar wel die van madam :') En ze doet het er goed op, wat voor mij prio heeft :j

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 13:40

Kimberley_ schreef:
xPabloBokt schreef:

Applaws had ik ook gezien idd :) blijft op het lijstje staan.
Haha hij vind zichzelf ook erg knap ondanks de happen uit zijn oren en een kortere achterpoot.

Ach onze oudste heeft nog maar een heel klein stukje staart :Y) en is ook niet bijster intelligent trouwens. :+

Afbeelding

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 13:47

Ik zou hem voorlopig wel even op dit voer laten staan en daarna langzaam wisselen. Ik voer zelf ook RC en ze doen het daar prima op. Het schijnt idd niet het beste voer te zijn en dat geloof ik wel maar tegelijk moet je ook kijken naar hoe je dier het er op doet. Ze gaan ook heus niet dood van RC. Denk dat goed natvoer ernaast minstens zo belangrijk is en RC is sowieso veel beter dan de veel te zoute supermarktbrok. De website die hier al een paar keer wordt genoemd is een aanrader.

Leuke kat!

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 13:48

Misschien heb je wat aan de voerwijzer. Een website voor katten en honden brokken. Ik heb er veel aan gehad.

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 13:49

Amber_anne schreef:
Dit is artikel van Catmoneo waarbij zij uitlegt waarom ze deze brok niet aanraadt https://www.catmoneo.nl/royal-canin-kat ... k_niet_aan

Hoewel dat artikel er erg mooi uitziet, mis ik wetenschappelijke bronvermeldingen. Ik wil best geloven dat eiwitten het allerbelangrijkste zijn voor een kat, maar dit artikel 'claimt' dat ook maar gewoon zonder het te stoelen op wetenschappelijk onderzoek. Verwoordingen als 'dit geeft mij het idee dat...', zijn niks meer dan een 'idee' en dus geen hard bewijs, zeker niet als ook daar weer een bronvermelding ontbreekt. De analyse van wat er in de brok zit zal misschien wel correct zijn, maar er staat niet bij wélke RC brokken ze precies geanalyseerd heeft ('willekeurig 35 brokken, is dat dan 35 brokjes uit 1 zak, uit 35 verschillende zakken 1 brokje,...?) en zoals we allemaal weten heeft RC heel veel soorten brokken. Misschien heeft ze wel net die soort genomen die haar het beste uitkwam om haar punt te maken, misschien heeft ze effectief gewoon netjes willekeurig 1 soort gekozen, misschien heeft ze een gemiddelde genomen door uit 35 verschillende zakken een brokje te nemen, wie zal het zeggen. Ik vermoed het laatste, maar vind het niet erg duidelijk. De schrijfster geeft vervolgens aan dat brokken van RC onder het 'streven' zitten op diverse waarden, en ik wil dat best geloven, maar ik zie nergens onderbouwd staan waarom er bv meer dan 45% eiwit in kattenvoer zou moeten zitten en het tussen de 20 en 30% vet moet bevatten. Is alle kattenvoer met 31% vet dan meteen slecht, en zo ja, waarom dan wel?

Misschien is RC echt wel slecht, maar artikelen zoals dit zijn, hoewel mooi geschreven, voor mij geen betrouwbare bron. Ik heb overigens doorgeklikt naar een paar andere linkje, onder andere dat met 'meer informatie over eiwitten' en daar kwam ik dan wel een lijstje bronnen tegen. Dit waren er 4 waarvan de jongste 19 jaar oud was. In die tijd kan er veel veranderen en kunnen wetenschappelijke inzichten veranderen, zeker in dit soort vakgebied. Van de vier bronnen waren er ook 2 bij die op hun beurt uit het 'niks' leken te ontstaan, zonder wetenschappelijk onderzoek als basis. Ik ben door dit artikel alleen niet overtuigd, maar misschien heb ik iets over het hoofd gezien en heeft TS er wel wat aan.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 14:05

Ik voer ook al jaren RC. Begonnen ooit met sensitive voor een spugende kat. Was het enige wat werkte destijds. Ze doen het er al jaren prima op. Voer verder niet bij. We wonen op een boerderij dus ze vullen het zelf aan met muizen :D

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-21 14:22

Sourire schreef:
Ik zou hem voorlopig wel even op dit voer laten staan en daarna langzaam wisselen. Ik voer zelf ook RC en ze doen het daar prima op. Het schijnt idd niet het beste voer te zijn en dat geloof ik wel maar tegelijk moet je ook kijken naar hoe je dier het er op doet. Ze gaan ook heus niet dood van RC. Denk dat goed natvoer ernaast minstens zo belangrijk is en RC is sowieso veel beter dan de veel te zoute supermarktbrok. De website die hier al een paar keer wordt genoemd is een aanrader.

Leuke kat!

Hij krijgt als het goed is wat eten mee en wil idd langzaam wisselen als ik ga wisselen.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-21 14:23

Bodan schreef:
Misschien heb je wat aan de voerwijzer. Een website voor katten en honden brokken. Ik heb er veel aan gehad.

Die heb ik idd bekeken maar ook daar zijn nog zoveel soorten haha.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 14:25

Kimberley_ schreef:
Bodan schreef:

Die heb ik idd bekeken maar ook daar zijn nog zoveel soorten haha.

Heb je de website van Catmoneo en de Facebook pagina natuurlijke katten bekeken? https://www.catmoneo.nl/beste-kattenbrokken/
Laatst bijgewerkt door Amber_anne op 19-12-21 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt