Dubbele hoektandjes puppy

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

imaudy

Dubbele hoektandjes puppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-21 13:13

Mijn puppy (wat kleiner ras) van ruim 7 maanden heeft 4 dubbele hoektandjes.
Ik ga straks met hem naar de DA, maar ik ben benieuwd naar ervaringen hier. Zijn er puppies waarbij de dubbele hoektanden er na 7 maanden alsnog zelf zijn uitgevallen? Trekspelletjes en harde botjes werken (nog) niet.

pipo

Re: Dubbele hoektandjes puppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 13:39

Bij mijn hondjes zijn de dubbele tandjes getrokken. Als ze er niet uitgaan bij het wisselen zelf dan kan je het meestal wel schudden dat ze alsnog loslaten.
Tip, als je hem/haar ook laat helpen kan je het in 1 x laten doen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 13:40

Het ligt een beetje aan het ras. Bij Chihuahuas is het soms zo dat ze bij een jaar nog loskomen.
Maar als dat niet zo is dan kun je ze het best laten verwijderen door de dag. De melktandjes dus hè ;)

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 13:45

voor de stand van de blijvende hoektanden is het beter om de melktanden op tijd te trekken als ze niet vanzelf gaan.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 13:47

wij kregen als tip destijds wel mee om veel met een flostouw te spelen, dit kan alleen helpen als ze een beetje los zitten. Anders moeten ze inderdaad verwijderd worden. Mijn ene pup is er uiteindelijk aan geholpen en had er helemaal geen last van, de andere is met het flostouw gelukt.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 14:00

Hier toevallig vorige week laten trekken. Pup op iets meer dan 5 maanden. Als de nieuwe tandjes al bijna helemaal door zijn blijft t gebit anders verkeerd staan. Hier een week na t trekken staat alles goed op zn plek.

Voor tanden gaan wij altijd naar een tandheelkundige.
Als ik twijfel met wisselen dan stuur ik haar foto’s of filmpjes. Nu de eerste keer getrokken. De rest is zelf gewisseld bij al onze honden.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 14:27

Mijn pup haar dubbele snijtanden gingen er gewoon vanzelf uit, hoektanden waren hardnekkiger. Heb er 2 moeten laten uithalen, zaten muurvast.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 14:30

Bij onze hond viel de dubbele hoektand er bij ruim 8 maanden alsnog uit. Haar fokker is zelf dierenarts en zei al dat we het even aan konden kijken. Nu was het bij onze hond wel maar één dubbele hoektand.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 14:33

Mij werd verteld dat door de oude tand er scheefstand kon ontstaan bij de nieuwe tand.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 14:47

Mij werd ook gezegd ze te laten trekken toen ze dubbele hoektanden had maar ik was eigenwijs en wilde haar niet daarvoor onder narcose doen.
Ze zijn er zelf uit gekomen en haar gebit is gewoon goed,geen scheefstand oid.
Weet niet meer precies hoe oud ze toen was maar dacht 9mnd.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 14:56

Bij die van mij moesten ze getrokken worden. De onderste melkhoektanden drukten de blijvende hoektanden naar binnen waardoor deze in het gehemelte gingen prikken. Na het trekken moest ik spelen met een balletje zodat de onderste hoektanden naar buiten werden gedrukt. Dit heeft gelukkig goed geholpen, anders had ze een beugeltje gemoeten. Boven stonden ze achterelkaar en die zijn ook meteen getrokken.

Tova

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 15:27

Mijn Welsh Corgi Cardigan had dit als pup ook. De dierenarts raadde ons aan om veel met een flostouw met hem te spelen, anders werden ze getrokken. Ik heb veel met hem gespeeld, hierdoor zijn de dubbele hoektanden allemaal vanzelf los gekomen.

Edit: Dit was rond de 6 maanden.
Laatst bijgewerkt door Tova op 17-12-21 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 15:35

Toevallig hier 3 weken terug ook voor naar de DA geweest. Ze had 1 dubbele hoektand, de grote was al volledig doorgekomen naast de melktand. Gelukkig was de stand van de tanden goed, alleen zou er veel resten tussen de tanden blijven hangen waardoor de kans groot was op infectie van één of beide tanden dus de melktand moest er wel uit. Ze kauwt al erg veel, dus was eigenlijk geen kans dat hij alsnog zou loslaten maar toevallig is hij er vorige week vanzelf uitgevallen! Erg fijn, dat scheelt voor haar weer een narcose :) Ik heb een husky mix trouwens, ze is nu net 7 maand

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 15:38

Die van mij heeft er een beugel voor gehad omdat de volwassen tanden ook niet goed stonden. Heel goed geholpen bij Anicura.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 16:08

Bij één van mijn hondjes zit er nog één dubbele (ging niet goed onder narcose) dus besloten te laten zitten. En maar proeven een beetje schoon te houden.

Mijn andere hondje had een compleet dubbel bovengebit (nou niet compleet van voor tot en met de hoektanden) en die zijn allemaal verwijderd bij 7 maanden.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 16:22

cinniz123 schreef:
Mij werd ook gezegd ze te laten trekken toen ze dubbele hoektanden had maar ik was eigenwijs en wilde haar niet daarvoor onder narcose doen.

Ik heb het even opgezocht en indd de mijne was 9mnd toen ze haar dubbele tanden verloor.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-21 16:26

Ben nog terug van de DA. We wachten tot hij een jaar oud is. Zo doen ze het altijd.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 16:27

Zit je toevallig bij meursing?

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 17:05

Ik had hetzelfde met mijn pup. Van mijn dierenarts moest ik het tot 7 maanden aankijken en als er dan nog dubbele tanden waren, langskomen. Helaas had mijn pup nog 3 hoektanden dubbel en die zijn dus ook getrokken. Zijn kleine tandjes onder en boven zijn wel vanuit zichzelf goedgekomen.

Langer wachten dan 7 maanden raadde mijn dierenarts af ivm met verkeerde groei, pijn en viezigheid die het tussen de tanden kon geven.

Mijn kleine had in ieder geval achteraf gezien toch best last van zijn volle bekkie.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-21 19:34

BeFunny schreef:

Nee, maar meursing heb ik wel eens gehad voor de pony inenten :D

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-21 19:37

cinniz123 schreef:
cinniz123 schreef:

Ik heb het even opgezocht en indd de mijne was 9mnd toen ze haar dubbele tanden verloor.

Welk ras was dat? Het gaat hier om een powderpuffje :D
Als er problemen zouden komen dan moest ik uiteraard eerder komen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 19:56

Hoe staan de onderste hoektandjes? Kun je daar een foto van maken?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 21:13

imaudy schreef:
BeFunny schreef:

Nee, maar meursing heb ik wel eens gehad voor de pony inenten :D

Haha. Wachten tot een jaar is wel echt een meursing ding. Wel prima dierenarts hoor. Hebben er jaren gezeten. Maar we hebben er nu eentje dichterbij.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 22:01

Toevallig geen chinees maar een amerikaantje.
Bij een chinees zou ik ook niet te hard van stapel lopen maar zeker goed in de gaten houden.
Je weet dat ze om hun slechtere/incomplete gebitjes bekend staan he?!
Puffen wat minder als de naakies maar ik heb een VHH en die heeft ook een bagger gebit terwijl hij als jonge hond redelijk compleet was.

Maar ik vermoed dat je met die reden het advies gekregen hebt om tot een jaar te wachten :o

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-21 23:12

cinniz123 schreef:
Toevallig geen chinees maar een amerikaantje.
Bij een chinees zou ik ook niet te hard van stapel lopen maar zeker goed in de gaten houden.
Je weet dat ze om hun slechtere/incomplete gebitjes bekend staan he?!
Puffen wat minder als de naakies maar ik heb een VHH en die heeft ook een bagger gebit terwijl hij als jonge hond redelijk compleet was.

Maar ik vermoed dat je met die reden het advies gekregen hebt om tot een jaar te wachten :o

Ze zei dat ze altijd wachten tot een jaar tenzij het niet goed gaat. We wachten nog even af.
De onderhoektanden zitten naast elkaar en de bovenhoektanden achter elkaar. Ze zitten niet in de weg, daar is goed op gelet.