Gingivitis bij kat, wie heeft er ervaring mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tallie1979

Gingivitis bij kat, wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-21 00:12

Laat ik vooraf zeggen dat mijn kat onder behandeling is bij de dierenarts en er vorig jaar 2x sprake is geweest van reiniging en verwijdering van slechte kiezen.

Mijn kat, 7 jaar, kruising Sphynx x Cornish rex. Heeft een slechte start gehad in zijn leven, met 4 maanden is hij door het oog van de naald gekropen ivm niesziekte.

Hij heeft meestal wel iets. Vorige week, tijdens de enting, bleek hij oorontsteking te hebben. (Daarom nu niet geënt) Daarnaast speelt zijn tandvlees weer op. Zijn tanden zijn keurig schoon, het zijn uitsluitend de weke delen. Hij eet overigens prima en heeft geen pijn. Toen hij dat wel had, was dat overduidelijk.

Hij heeft een pijnstiller en oorzalf gekregen, 5 dagen tabletjes en 2x daags zalven.

Vandaag controle. Oren schoon (gelukkig!!) tandvlees oogt al rustiger. Maar achterin de bek zagen we plekjes die lijken op aften. Hij was wel wat aangekomen, dus ook dat stelt wel gerust.

Nu geeft mijn dierenarts aan dat we 7 dagen antibiotica doen (noroclav 50 mg) en over 10 dagen bloed trekken. Daarnaast begon ze over prednisolon.

Nou wil ik natuurlijk alleen maar het beste voor hem, maar het klinkt behoorlijk heftig. Zijn er alternatieven zonder dat ik mijn kat moet vol pompen met prednisolon?

Ik probeer er e.e.a. over te vinden, maar er is zoveel verschillende info. Dus ik probeer het even hier, wie weet heeft iemand tips. Ik wil alles proberen, kat en ik hebben afgesproken dat hij nog even mee moet!

Mijn jongen, Whiskey <3

Afbeelding

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 00:23

Volgens mij is er al eerder een topic hierover geweest. Misschien dat je daar wat info kunt vinden :)

Bij mijn kat hebben we uiteindelijk gekozen voor het laten trekken van alle kiezen omdat de ontstekingen terug bleven komen. Achteraf hadden we spijt dat we dat niet eerder hadden gedaan. Kat knapte er erg van op en toen zagen we ook pas hoeveel last hij er van gehad moet hebben.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-21 00:27

fransje23 schreef:
Volgens mij is er al eerder een topic hierover geweest. Misschien dat je daar wat info kunt vinden :)

Bij mijn kat hebben we uiteindelijk gekozen voor het laten trekken van alle kiezen omdat de ontstekingen terug bleven komen. Achteraf hadden we spijt dat we dat niet eerder hadden gedaan. Kat knapte er erg van op en toen zagen we ook pas hoeveel last hij er van gehad moet hebben.

Ja, ik las al een stuk waarbij ze bij een Main Coon alles hebben verwijderd. Daar zag ik ook Omega 3 en 6 plus lysine als tip.

Het tandvlees voorin (waar de tanden nog wel zitten) is nu rustig, in het deel waar de kiezen zijn verwijderd zagen we nu plekjes.

Ik zal alles verwijderen nog even in het achterhoofd houden. Zeker omdat hij nu zijn brokken weer eet en geen tekenen van pijn laat zien. (En die waren er voorheen overduidelijk)

Ik zal eens zoeken of ik iets kan vinden. :)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 00:38

Hoe zien de plekken eruit? Kan ook nog eosonofiel granuloom zijn. Kan je uitsluiten door bv biopten te nemen. Bij eosonofiel granuloom heeft het verwijderen van de elementen geen zin.
Als het stomatitis gingivitis syndroom is heeft trekken wél zin (enige echte oplossing zelfs). Maar dan ga je het met prednison ook niet redden.
Dus het is wel belangrijk om de juiste diagnose te hebben. Of heeft de dierenarts die al?

Tallie1979

Re: Gingivitis bij kat, wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-21 10:08

Nee, het vermoeden is er. De plekjes zijn nu zo groot als een speldenkop. Er is dus (nog) geen sprake van een enorme woekering of enorme lappen tandvlees. (Gelukkig)

Volgende week vrijdag willen we in ieder geval even bloed trekken en kijken wat daar uit komt. Omdat hij nu voor 7 dagen AB heeft.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 10:44

Ik zou voor zoiets in ieder geval altijd contact opnemen met een goede tandheelkundige.
Wij gaan zelf met onze honden en katten naar https://dierentandheelkunde-bergeijk.nl/

Bij onze kat met gingivitis waar een dierenarts alles wilde trekken op 1 jarige leeftijd (mist ook al wel een paar tanden, voornamelijk voor) bleek dat wisselen van voeding de truc was. Minder belasting voor het lichaam en blijkbaar toch voeding waar hij niet goed tegen kan. Kat is inmiddels 6 en mist niet meer tanden dan dat hij toen op 1 jarige leeftijd al verloren is.

In jouw geval als je ook spreekt van een oorontsteking denk ik dat uitzoeken of andere voeding beter voor hem is, een goed idee is.
Bloed trekken tijdens/na medicatie heeft niet mijn voorkeur. Je weet dan dus niet de waardes waar je mee gestart bent, en je weet dus niet of de medicatie verandering in waardes gegeven heeft..