Kat scheren met tondeuse?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyDaily

Kat scheren met tondeuse?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-21 19:02

Mijn kat heeft altijd klitten in haar borst zodra het begint te vriezen.
Dan krijgen we ze er niet meer uit met het kammen.
Vorig jaar heb ik het weggeknipt maar per ongeluk ook een stukje vel :(
Nu heb ik het met een tondeuse gedaan en dit lijkt wel goed te doen alleen duurt het heel lang met een mensen tondeuse.
Wie weet een goede kattentondeuse voor thuis gebruik?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Kat scheren met tondeuse?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 19:11

opscheerapparaat van het paard. Heb ik een Angorakat van een kennis mee geschoren... zag er niet uit... maar wel effectief

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 19:15

Eentje met een fijne kop. Duurt lang, maar met een grove kop ben je de tepeltjes zo kwijt en scheer je ook makkelijk het vel kapot.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 19:20

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-21 19:25

eilleen333 schreef:
Eentje met een fijne kop. Duurt lang, maar met een grove kop ben je de tepeltjes zo kwijt en scheer je ook makkelijk het vel kapot.

Oei dat moet ik zeker niet hebben. Ze laat nu alles toe maar ik denk dan niet meer haha

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-21 19:26

Rawr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 19:29

Hier ben ik heel tevreden met de Moser max 50 waarmee ik eigenlijk alleen de achterkant van m'n Maine Coons kort houd. Heel enkel neem ik een stukje buik mee als daar wat klitjes vormen en dat gaat echt super smooth. :)

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 19:54

Oei, in het vel knippen ken ik helaas(en niet maar 1 keer).
Daarna met de dierentondeuse van de Lidl voortaan te buikjes en oksesl maar geschoren, dat ging goed. Wel een beetje happen erin maar dat zie je niet van bovenaf.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 19:59

Je kan haar ook even naar een kattentrimmer brengen, weet je zeker dat het goed gebeurt.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-21 20:17

pluisbeer schreef:
Daarna met de dierentondeuse van de Lidl voortaan te buikjes en oksesl maar geschoren, dat ging goed. Wel een beetje happen erin maar dat zie je niet van bovenaf.

Ik ga eens even kijken, bedankt voor je tip!
Maakt niet uit dat het niet heel netjes is, ze hoeft geen mode show te lopen haha.
Van boven zitten ergens klitten.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-21 20:18

Rawr schreef:
Hier ben ik heel tevreden met de Moser max 50 waarmee ik eigenlijk alleen de achterkant van m'n Maine Coons kort houd. Heel enkel neem ik een stukje buik mee als daar wat klitjes vormen en dat gaat echt super smooth. :)

Bedankt voor de tip! Ik ga eens even kijken.
Achterkant is gelukkig schoon maar als dit niet het geval is zou ik dat ook nog kunnen doen.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-21 20:19

Anna79 schreef:
Je kan haar ook even naar een kattentrimmer brengen, weet je zeker dat het goed gebeurt.

Lijkt me vooral erg stressvol voor haar?
Liever hier in stapjes.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 20:19

LadyDaily schreef:
pluisbeer schreef:

Ik ga eens even kijken, bedankt voor je tip!
Maakt niet uit dat het niet heel netjes is, ze hoeft geen mode show te lopen haha.
Van boven zitten ergens klitten.

Mijn naam stamt nog uit de tijd van de katten met veel haar :D

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 20:36

LadyDaily schreef:
Anna79 schreef:

Liever hier in stapjes.

Goede trimmer zoeken, mijn kat vindt het heerlijk, gaat 2 x per jaar naar een geweldige trimster. De mooiste foto's die ik heb van mijn kat zijn door de trimster gemaakt!

Voor onverwachte klitten heb ik een klein schaartje met afgeronde uiteinden, dan knip je nooit in het vel

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 20:50

LadyDaily schreef:
ellepel schreef:
ik zou kijken voor de camry cr 2821

deze
https://www.bol.com/nl/nl/p/camry-cr-28 ... w1EALw_wcB

ik heb deze, bevalt heel goed.
helemaal handig is de extra accu

Hier scheer ik niet snel het vel mee of zoals hierboven ook al gezegd wordt de tepels?

nou daar moet je altijd rekening mee houden en goed op letten lijkt me zo?

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 20:53

LadyDaily schreef:
Anna79 schreef:

Liever hier in stapjes.

Je mag er over het algemeen bijblijven. Ook zijn er kattentrimmers die aan huis komen. De meeste katten zijn overigens veel makkelijker te trimmen als ze niet thuis zijn.

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 21:05

Hmm in principe wil je een kattenvacht zo min mogelijk scheren, de haarstructuur wordt namelijk brozer als het stelselmatig gebeurt. Daarnaast is pijn vaak de reden waarom een kat zijn vacht niet meer verzorgen kan... mocht de aanleiding dus nog onbekend zijn dan is het wellicht waard om die te achterhalen. :) Dus hier ook de tip om een kattentrimmer op te zoeken, een fatsoenlijke neemt genoeg tijd om je kat op zijn gemak te stellen. Daarnaast kunnen ze je precies uitleggen hoe je de vacht zelf goed kunt verzorgen.

In ieder geval succes!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 21:58

In zou dat overlaten aan een trimmer. Duurt 45 minuten en dan heb je gewoon weer een goed verzorgde kat, zonder kans op schaafwonden of erger. Scheelt ook aanschaf van een (dure) speciaal scheerapparaat. 9 van de 10 keer vind de kat dit prima, kattentrimmers hebben er feeling voor. Onze kat is bij de trimmer in ieder geval heel lief en knuffelig, terwijl bij ons het dan helemaal geen lieverdje is.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-21 22:20

silverdapple schreef:
Hmm in principe wil je een kattenvacht zo min mogelijk scheren, de haarstructuur wordt namelijk brozer als het stelselmatig gebeurt. Daarnaast is pijn vaak de reden waarom een kat zijn vacht niet meer verzorgen kan... mocht de aanleiding dus nog onbekend zijn dan is het wellicht waard om die te achterhalen. :) Dus hier ook de tip om een kattentrimmer op te zoeken, een fatsoenlijke neemt genoeg tijd om je kat op zijn gemak te stellen. Daarnaast kunnen ze je precies uitleggen hoe je de vacht zelf goed kunt verzorgen.

In ieder geval succes!

Ik merk zo niet aan haar dat ze pijn heeft.
Eet en drinkt goed, ontlasting is ook goed.
Haar vacht ziet er verder ook goed uit behalve op haar borst dan.
Dit is de 2e x dat ze het heeft zodra het gaat vriezen, in de zomer nooit klitten en hoef ik haar nooit te kammen eigenlijk.
Ze slaapt dan ook wel meer dan anders.
Maar ik ga het in de gaten houden!

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 23:21

Anne_GTI schreef:
opscheerapparaat van het paard. Heb ik een Angorakat van een kennis mee geschoren... zag er niet uit... maar wel effectief

Ja dit. Tondeuse van het paard werkt top!
Wel goed het velletje strak houden (evt door 2e persoon), zodat de losse dunne huid niet geraakt kan worden.
En anders eens naar zo’n trimsalon om het te laten doen.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 23:21

Ik scheer de Noorse boskat van mijn moeder met mijn tondeuse van de paarden. Ik heb gewoon een sectolin, zo'n standaard tondeuse. Kat vind het prima, is ook een enorme goedzak.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 23:37

Natscheren is vast een heel slecht idee.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 00:01

Benfan schreef:

Nat haar scheren is echt ellende.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 00:11

Benfan schreef:

_O-

Geen ervaring met scheren van een kat, wel van een poes :+ (sorry ben aan het ontladen van de MaxVerstappen spanning).

De Sectolin met opzetstuk dat zou toch moeten kunnen? Zeker als de kat het scheren verder niet eng vind. Twee man voor de zekerheid; extra hand om het velletje strak te houden. Liever wat langer laten en dan 2x.

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 00:25

LadyDaily schreef:
silverdapple schreef:

In ieder geval succes!

Ik merk zo niet aan haar dat ze pijn heeft.
Eet en drinkt goed, ontlasting is ook goed.
Haar vacht ziet er verder ook goed uit behalve op haar borst dan.
Dit is de 2e x dat ze het heeft zodra het gaat vriezen, in de zomer nooit klitten en hoef ik haar nooit te kammen eigenlijk.
Ze slaapt dan ook wel meer dan anders.
Maar ik ga het in de gaten houden!

Klinkt alsof je kat al wat ouder is, klopt dat? Dan kan het best zijn dat ze gewoon wat slijtage/artrose heeft. De buik is een moeilijke plek, moeten ze best wat voor gymmen :Y) Een grove kam gebruiken om wekelijks mee te kammen kan ook helpen om klitten te voorkomen. (Niet te vaak en niet te fijntjes, anders haal je juist weer teveel weg en gaat het harder groeien.)

Bij mijn ouwe bes van inmiddels 18 begon het ook zo, ze krijgt sinds dit jaar novacam voor de artrose en ze heeft in geen jaren zo'n mooie vacht gehad zoals nu. <3