Maar ik wist niet hoe ik mijn vraag anders moest openen

Mijn vriend en ik hopen volgend (voor)jaar een puppy aan te kunnen schaffen als toevoeging aan ons gezin.
Zijn voorkeur gaat uit naar een labrador, mijn voorkeur naar een toller, maar we zijn beide tevreden met allebei, dus we kijken in principe naar beide.
Ik ben tegen broodfok!!! Maar hoef niet persee een pup waarvan de fokker lid is van de rasvereniging. Het belangrijkste vind ik dat beide ouders getest zijn, een goeie match vormen en dat de fokker een goede start van het leven van de pup creëert.
En vooral in het geval van de tollers vind ik het belangrijk dat ze niet te nerveus gefokt zijn.
Nou heb ik op de website van de rasvereniging van beide rassen gekeken, daar zie ik lijsten met combinaties die een nest verwachten, waarvan de wachtlijsten al vol zitten..
Moet ik dan "gewoon" iedere fokker benaderen met de vraag of zij in de (nabije) toekomst fokplannen hebben? Of hoe pak ik dat nou het beste aan?
En buiten de rasvereniging om? Ik ben bv lid van de duck tolling facebookpagina, maar daarin wordt specifiek gemeld dat zij geen vragen willen over het zoeken naar een pup/aanbieden van pups...
Ik weet echt niet waar ik moet beginnen..
Wie kan mij helpen?
(En ja, ik ben mij bewust van wachtlijsten.. Als we langer dan een jaar moeten wachten op een perfecte match, dan zij het zo