Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
lizy29 schreef:Ik zou in ieder geval geen border collie uit werklijnen nemen maar eerder uit showlijnen. Die zullen over het algemeen iets gemoedelijker zijn in gedrag. Let er bij BC’s wel goed op dat de lijnen schoon zijn van de diverse erfelijke aandoeningen waaronder epilepsie.
Er zitten hier volgens mij wel wat fokkers op bokt dus die kunnen je vast wel op weg helpen.
RuthenRoos schreef:Dank voor zover! Ik heb heel veel aan ervaringen van anderen.
Juist omdat de Border Collie zo populair is, is het lastig om de juiste fokker te vinden. Ik ben niet thuis in die wereld, maar wil een goed overdacht gefokte hond.
Ook een Border-Aussi is trouwens een optie waar we over nadenken.
KimD schreef:lizy29 schreef:Ik zou in ieder geval geen border collie uit werklijnen nemen maar eerder uit showlijnen. Die zullen over het algemeen iets gemoedelijker zijn in gedrag. Let er bij BC’s wel goed op dat de lijnen schoon zijn van de diverse erfelijke aandoeningen waaronder epilepsie.
Er zitten hier volgens mij wel wat fokkers op bokt dus die kunnen je vast wel op weg helpen.
Wat een onzin, sorry.![]()
Werklijnen zijn hartstikke gemoedelijk, als je ze maar bied wat ze nodig hebben verder. Onze drie werklijn honden hoor en zie je in huis niet, liggen op de bank te snurken en onder een dekentje te suffen.
KimD schreef:Toushie schreef:Je hebt ook de combi show/werklijn.
En dat is gigantisch vloeken in de kerk.laten we hopen dat je die combi vooral niet te vaak tegenkomt.
KimD schreef:RuthenRoos schreef:Dank voor zover! Ik heb heel veel aan ervaringen van anderen.
Juist omdat de Border Collie zo populair is, is het lastig om de juiste fokker te vinden. Ik ben niet thuis in die wereld, maar wil een goed overdacht gefokte hond.
Ook een Border-Aussi is trouwens een optie waar we over nadenken.
Zeker niet aan zo'n idiote kruisingen beginnen, dat is sowieso vragen om problemen!
Toushie schreef:KimD schreef:
En dat is gigantisch vloeken in de kerk.laten we hopen dat je die combi vooral niet te vaak tegenkomt.
Dan is het naar vloeken in de kerk. Het belangrijkste is een hond passend bij ts haar wensen.
Maar ts ik zou zeggen ga zoeken naar fokkers en neem contact op met welke jou wat lijken. Kijk wat ze zelf doen met de honden.
Sowieso HD/Ed oogziekten getest
KimD schreef:TS geeft toch aan dat ze ook genoeg actieve dingen onderneemt. Daar kan echt wel een balans tussen zitten. Een werklijn hoeft niet continu te werken, het is ook hoe je ermee omgaat. Hoe meer werk je bied, hoe hoger de grens komt te liggen.
Als TS die balans kan bieden is een werklijn echt een prima match.
borderjay schreef:Ik heb inmiddels bijna 20 jaar geleden mijn eerste border collie gekocht. Ik heb nu onze derde border collie en zou nooit meer een ander ras willen….
Ik heb een reu en teef gehad die 14 en 13 jaar zijn geworden, en die binnen een maand van elkaar overleden Ik wilde uit deze combinatie heel graag een nestje maar dat is nooit wat geworden (teef accepteerde geen reu met dek plannen , en dat hebben we dan maar gerespecteerd)
Nu hebben wij wederom de meest geweldige border collie ooit Ze is een echte knuffel en bank-hang hond…ligt het liefst de hele dag op schoot. Luistert enorm goed, en is heel relaxt en rustig in huis.
Mijn ervaring is dat als je voldoende rust geeft aan je border collie dat het ook een rustige hond is. Mijn vorige teefje was ook heel rustig van karakter. Mijn reu waar ik schapen mee dreef was daarentegen meer een “werkhond”. Ik heb het idee dat hoe meer werk je ze aanbiedt hoe meer werk ze graag willen doen.
Met onze huidige border dame sport of werk ik verder niet (dat red ik zelf lichamelijk niet) maar geniet ik van wandelingen en bankhangen
Een goede fokker vinden is een lastig iets…
Ons border collie teefje is nu drachtig van haar eerste (en enige) nest. Een lang gewenste droom die nu na al die jaren in vervulling is gegaan. Zij is volledig getest en de vader hond ook…het is echt een gelegenheid nest waar ik al mijn liefde en kennis in ga stoppen samen met een goede vriendin die er veel verstand van heeft (en een pup uit dit nestje neemt)
Kijk, ik ben geen fokker maar zal er alles aan doen om deze pups een geweldige start te geven.
Dus voor zoiets kan je ook gaan, je hoeft niet op zoek naar een fokker die meerder nesten per jaar fokt.
Een doordacht gelegenheids nestje is misschien wel net zo goed en leuk
Heel veel succes met je zoektocht volgend jaar!
En écht, border collies zijn geweldig❤️
[ [url=m/SJBxh5.jpg]Afbeelding[/url] ]
maralyn schreef:Bordercollie kan best.
Met kindercoaching zou ik wel met name de kinderen opvoeden.
Soms gaat dat een beetje mis... Kun je rare situaties bij krijgen.
(Eigenlijk bij elk ras!!)
Wij hebben er twee, werklijnen overigens.
Omdat we geestelijk veel aanbieden, hebben wij geen gestoorde neuroten.