Welk ras zoek ik?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DewiRox
Berichten: 4586
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Welk ras zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 12:34

Ik heb juist helemaal niet zo'n positief beeld van bovenstaande terriërs. Ik ken er 3 en vind ze alle 3 behoorlijk zenuwachtig en niet erg sociaal overkomen, eerder teruggetrokken en afstandelijk.

Echter ben ik het eens met je eerste opmerking.

Nikass

Berichten: 16721
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 13:06

DewiRox schreef:
Ik heb juist helemaal niet zo'n positief beeld van bovenstaande terriërs. Ik ken er 3 en vind ze alle 3 behoorlijk zenuwachtig en niet erg sociaal overkomen, eerder teruggetrokken en afstandelijk.

Echter ben ik het eens met je eerste opmerking.


Oh jee ja dat kan natuurlijk, en dan wordt de zoektocht niet makkelijker :D

Nikass

Berichten: 16721
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 13:19

Wat ik een beetje hoor tegenwoordig, en ook in dit topic een beetje (excuses ts als ik er faliekant naast zit)
is (ik zet het een beetje gechargeerd neer):
Wij willen graag een hond maar
- hij moet makkelijk met alles en iedereen zijn, liefst aangeboren want het opvoeden moet een beetje van een leien dakje gaan
- hij moet mee kunnen en willen als wij met mooi weer zin hebben om er op uit te gaan, maar verder moet hij niet teveel energie hebben want ik heb ook wel eens geen zin of het regent
- hij moet alleen iets toevoegen aan ons leven en we willen er niet teveel voor laten

En dan denk ik: neem dan óf geen hond óf in elk geval een herplaatser zonder noemenswaardige rugzak want dan weet je in elk geval enigszins wat je krijgt
Een pup is een onbeschreven blaadje en kan zich nog alle kanten op vormen
En wat als dat niet helemaal makkelijk uitkomt, wat dan?
Pas je je leven er dan op aan, of moet hij dan weer weg?

Het is natuurlijk goed dat mensen zich willen voorbereiden en nadenken over welk ras bij ze zou kunnen passen. Daar is niets mis mee.

Liannevh
Berichten: 1747
Geregistreerd: 24-11-07

Re: Welk ras zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 13:28

Als ik je verhaal zo lees denk ik direct aan een Border Terriër aangezien je aangaf een ruwhaar teckeltje leuk te vinden. De Border Terriërs zijn over het algemeen leuke gezinshondjes, kunnen lange stukken wandelen en zijn makkelijk in de omgang. :)

madeliefw

Berichten: 2666
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 13:32

Het is natuurlijk wel zo dat sommige rassen een stuk makkelijker zijn dan andere rassen en dat je dat bij voorbaat wel kan inschatten. Zeker als je via een rasvereniging een hond koopt mag je ervanuit gaan dat bepaalde eigenschappen van het ras wel terugkomen. Overigens denk ik ook dat een grote golden retriever een stuk makkelijker is dan een kleine terriër bijvoorbeeld. Dat heeft niets met grootte te maken. En ja iedere hond moet lekker naar buiten kunnen en dat kost tijd. Ook als het regent. Ik had als tiener een golden retriever bij mijn ouders en wij hadden iedere dag verdeeld wie de grote wandeling s middags uit school deed. En mijn moeder deed hem iedere ochtend ook lang. Dan is het verder een hele relaxte hond thuis. We hebben nu zelf ook een golden en ze is echt zo lief, kindjes uit de buurt lopen met haar weg, net zoals onze eigen kinderen. Ik vind het toch wel fijn dat je niet steeds op je hoede hoeft te zijn of dat wel goed gaat.

PSvanLot

Berichten: 10144
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-21 13:42

Nikass schreef:
Wat ik een beetje hoor tegenwoordig, en ook in dit topic een beetje (excuses ts als ik er faliekant naast zit)
is (ik zet het een beetje gechargeerd neer):
Wij willen graag een hond maar
- hij moet makkelijk met alles en iedereen zijn, liefst aangeboren want het opvoeden moet een beetje van een leien dakje gaan
- hij moet mee kunnen en willen als wij met mooi weer zin hebben om er op uit te gaan, maar verder moet hij niet teveel energie hebben want ik heb ook wel eens geen zin of het regent
- hij moet alleen iets toevoegen aan ons leven en we willen er niet teveel voor laten

En dan denk ik: neem dan óf geen hond óf in elk geval een herplaatser zonder noemenswaardige rugzak want dan weet je in elk geval enigszins wat je krijgt
Een pup is een onbeschreven blaadje en kan zich nog alle kanten op vormen
En wat als dat niet helemaal makkelijk uitkomt, wat dan?
Pas je je leven er dan op aan, of moet hij dan weer weg?

Het is natuurlijk goed dat mensen zich willen voorbereiden en nadenken over welk ras bij ze zou kunnen passen. Daar is niets mis mee.


Je zit er faliekant naast. Ik zeg nergens dat ik een kant en klaar pakket wil hebben, maar heb wel eisen.
Nergens staat dat de hond alleen maar energie moet hebben als het mij uitkomt met mooi weer of dat wij niets voor het dier willen doen of laten. Dat alles van een leien dakje moet gaan en we niet zelf willen opvoeden.

Wat aan aannamens worden er door jou gedaan...

Wat moet ik dan zeggen: Doe maar een hond, kan me niet schelen wat voor een want dat zien we later wel?

Naar mijn inziens, en gelukkig ook die van fokkers die ik de afgelopen weken benaderd heb, is het juist goed om te weten wat bij je past en wat je in een hond zoekt.

PSvanLot

Berichten: 10144
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-21 13:45

madeliefw schreef:
Het is natuurlijk wel zo dat sommige rassen een stuk makkelijker zijn dan andere rassen en dat je dat bij voorbaat wel kan inschatten. Zeker als je via een rasvereniging een hond koopt mag je ervanuit gaan dat bepaalde eigenschappen van het ras wel terugkomen. Overigens denk ik ook dat een grote golden retriever een stuk makkelijker is dan een kleine terriër bijvoorbeeld. Dat heeft niets met grootte te maken. En ja iedere hond moet lekker naar buiten kunnen en dat kost tijd. Ook als het regent. Ik had als tiener een golden retriever bij mijn ouders en wij hadden iedere dag verdeeld wie de grote wandeling s middags uit school deed. En mijn moeder deed hem iedere ochtend ook lang. Dan is het verder een hele relaxte hond thuis. We hebben nu zelf ook een golden en ze is echt zo lief, kindjes uit de buurt lopen met haar weg, net zoals onze eigen kinderen. Ik vind het toch wel fijn dat je niet steeds op je hoede hoeft te zijn of dat wel goed gaat.


Het wandelen in de regen, wind en kou was voor mijn jackrussel en labrador een veel groter probleem als voor mijzelf. Als zij aan de achterdeur zagen dat het slecht weer was bleven ze net zo lief binnen haha

mvermeulen1

Berichten: 704
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Rhauderfehn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 13:48

Liannevh schreef:
Als ik je verhaal zo lees denk ik direct aan een Border Terriër aangezien je aangaf een ruwhaar teckeltje leuk te vinden. De Border Terriërs zijn over het algemeen leuke gezinshondjes, kunnen lange stukken wandelen en zijn makkelijk in de omgang. :)


Ja mee eens!! hele leuke honden.

madeliefw

Berichten: 2666
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 13:55

PSvanLot schreef:
madeliefw schreef:
Het is natuurlijk wel zo dat sommige rassen een stuk makkelijker zijn dan andere rassen en dat je dat bij voorbaat wel kan inschatten. Zeker als je via een rasvereniging een hond koopt mag je ervanuit gaan dat bepaalde eigenschappen van het ras wel terugkomen. Overigens denk ik ook dat een grote golden retriever een stuk makkelijker is dan een kleine terriër bijvoorbeeld. Dat heeft niets met grootte te maken. En ja iedere hond moet lekker naar buiten kunnen en dat kost tijd. Ook als het regent. Ik had als tiener een golden retriever bij mijn ouders en wij hadden iedere dag verdeeld wie de grote wandeling s middags uit school deed. En mijn moeder deed hem iedere ochtend ook lang. Dan is het verder een hele relaxte hond thuis. We hebben nu zelf ook een golden en ze is echt zo lief, kindjes uit de buurt lopen met haar weg, net zoals onze eigen kinderen. Ik vind het toch wel fijn dat je niet steeds op je hoede hoeft te zijn of dat wel goed gaat.


Het wandelen in de regen, wind en kou was voor mijn jackrussel en labrador een veel groter probleem als voor mijzelf. Als zij aan de achterdeur zagen dat het slecht weer was bleven ze net zo lief binnen haha


Klopt, hier ook hoor haha. Maar voor mijn eigen stappen moet ze toch mee.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41608
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 14:04

Nikass schreef:
Vooropgesteld vind ik dat elke gezonde jonge hond veel energie heeft en veel tijd en aandacht nodig heeft.
Maar als je nou vraagt om niet te hoog in energie zou ik zeker niet gaan voor een IJslandse hond, een border collie, een Viszla, een JR of een labradoodle.
Een wat meer stoïcijns type dat wel goed op te voeden is maar niet snel neurotisch wordt van drukke kinderen dan zou in mij opkomen een softcoated wheaten terriër.
Geen idee of het je aanspreekt, wel ook handig met evt allergieën.
Maar ik vraag me eigenlijk vooral af wat je het meeste aanspreekt in het hebben van een hond?


[ [url=m/jWbxBf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hele leuke honden, idd :j.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 14:15

Alles valt en staat een beetje met waar je een hond koopt, hoe goed gefokt, hoe goed je zelf opvoedt en traint. Binnen elk ras zijn er zoveel verschillen.

Thuis hadden wij altijd poedels en die waren ideaal. Maar wel baas gericht. Die mn moeder al had, was fanatiek tegen mn vader en toen ik kwam, heeft zij bij mn oma gewoond.
Daarna de liefste poedels, super makkelijk en qua vacht hoeft het natuurlijk geen showkapsel.

We hebben diverse terrier soorten en kruizingen gehad. Allemaal heel lief en makkelijk. Ook toen onze zoon geboren werd.

We hebben een stabbij gehad die echt super lief was, maar iets nerveus.

Toen Border Collies. Mn teefje die 15 is geworden kwam toen onze zoon 3 was en is door de fokker ook na een puppy test mede voor ons uitgekozen. We kwamen daar met onze zoon, puppy's in de tuin, spelen, observeren en kijken. Heb met haar getraind en ook onze zoon heeft veel basis commando's van jongs af aan geleerd. Dat is echt belangrijk.

Nu hebben we een BC pup die met 14 weken bij ons kwam en die is totaal anders. Heel lief, maar veel meer drive. Die fokkers plaatsen liever niet bij grote gezinnen of met veel kinderen. Als de 1 dit doet en de ander dat, juist tijden de basis opvoeding, kunnen ze wat nerveus worden.

Als je een stabiele plek en opvoeding kan bieden, vind ik het ideale honden. Bij een goed adres vandaan zonder de harde werk lijnen. Maar als de 1 dit doet en de ander dat, zou ik er niet aan beginnen.

We hebben ook 2 schattige hondjes, mops*JR en die zijn echt niet geschikt voor Jan en alleman. Klein, maar pittig.
Toen we een kruizing oliebol*Maltezer*York hadden was dat echt een ideaal hondje voor echt iedereen. Makkelijke vacht, sportief, heerlijk karakter.

Maar een slagje groter en rustig in huis en buiten sportief vind ik nog steeds de Engelse stafford ideaal. Let op, de Engelse en goede gefokte.

Toller ken ik alleen van andere mensen. Leuke honden, maar vroegen toch wel om een hele conseauente baas en veel beweging.
Mensen om me heen die een Golden Retriever of Labrador etc hebben, hebben vaak toch wel ideale gezinshonden. Lekker mee lopen, rustig in huis en niet over de zeik als mensen niet elke dag veel kunnen wandelen.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 14:18

Border Collie en Boerenfox staan heel hoog in de energie. Ik weet niet of dat zo'n goede keuze is voor in een dorpskern...
Ik ken verschillende mensen met een ruwhaarteckel en ik vind ze persoonlijk niet zo leuk. Wegloperig, luisteren voor geen meter, gezondheidsproblemen en ene is niet zo lief naar kinderen. De trainer van mijn paarden heeft een gladhaarteckel. Dat is wel echt een leuk beestje. Helemaal anders dan de ruwharen. Veel makkelijker.

Zelf woon ik samen met vijf honden.

Mijn dochter heeft een labradoodle grote maat. Echt een zalige hond. Heel lief, sportief en allemansvriend. Het is een vierde generatie doodle, dus geselecteerd op gezondheid en krulvacht. Hij heeft echt een poedelvacht met veel krul en ruit niet. Hij brengt wel bergen zand mee naar binnen en gaat elke 6 weken naar de kapper.
Afbeelding
Afbeelding
Frankie de labradoodle

3 Cavalier King Charles Spaniels. Weet niet of je dat iets vindt? Leuke, sportieve hondjes die echt héél erg aanhankelijk zijn. Bij mij zijn ze altijd gezond oud geworden, maar je moet ze bij een goede fokker halen, die de nodige gezondheidstesten doet. De vacht vraagt wel redelijk veel kam- en borstelwerk, en ons ouwetje is de baarmoeder uitgenomen na een ontsteking, en haar vacht is nu heel fluffy geworden en haar moeten we laten kortknippen of alles zit in no-time in de klitten.

Afbeelding
Black and Tan Cavalier Timotheus

Afbeelding
ons ouwetje Joy, blenheim cavalier (12 jaar en nog kerngezond)


Afbeelding
Ruby Cavalier Ginny

En ook nog een chowchow. Dit is een hele eenkennige hond, wantrouwig naar vreemden, houdt niet van kinderen en echt geen beginnershond.

Afbeelding
Tobias de gele chowchow

We hebben ook nog verschillende Berners gehad :wild, lomp, zeer mensgericht, maar worden niet oud, een Engelse Bulldog : ongeveer 12000 euro dierenartskosten en alsnog overleden op 8 jarige leeftijd,
een American Bully : ingeslapen op 3-jarige leeftijd voor een agressieprobleem naar andere honden en kinderen, dus voor mij nooit nog een powerbreed.
Laatst bijgewerkt door sevke op 01-10-21 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 14:18

PSvanLot schreef:
madeliefw schreef:
Het is natuurlijk wel zo dat sommige rassen een stuk makkelijker zijn dan andere rassen en dat je dat bij voorbaat wel kan inschatten. Zeker als je via een rasvereniging een hond koopt mag je ervanuit gaan dat bepaalde eigenschappen van het ras wel terugkomen. Overigens denk ik ook dat een grote golden retriever een stuk makkelijker is dan een kleine terriër bijvoorbeeld. Dat heeft niets met grootte te maken. En ja iedere hond moet lekker naar buiten kunnen en dat kost tijd. Ook als het regent. Ik had als tiener een golden retriever bij mijn ouders en wij hadden iedere dag verdeeld wie de grote wandeling s middags uit school deed. En mijn moeder deed hem iedere ochtend ook lang. Dan is het verder een hele relaxte hond thuis. We hebben nu zelf ook een golden en ze is echt zo lief, kindjes uit de buurt lopen met haar weg, net zoals onze eigen kinderen. Ik vind het toch wel fijn dat je niet steeds op je hoede hoeft te zijn of dat wel goed gaat.


Het wandelen in de regen, wind en kou was voor mijn jackrussel en labrador een veel groter probleem als voor mijzelf. Als zij aan de achterdeur zagen dat het slecht weer was bleven ze net zo lief binnen haha


Dat verschilt ook per hond, hahaha

Wij hebben broer en zus Mops*JR. Beiden springen wel in de poel. Reu is selecrief qua weer, maar kan echt zwemmen en teefje loopt gewoon door tot haar buik erin hangt.

Maar vd week regende het en zet ik de deur open om naar buiten te gaan en lopen de reuen al buiten en hing de teef in de ankers. Ze moet natuurlijk ook dr behoefte doen, dus naar buiten, maar regen is echt een dingetje.
Heb ik haar eindelijk buiten, loop ik rond met de reuen en zit zij in de schuilstal.

Maar dus wel de poel in }> :+

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Welk ras zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 14:23

Onze doodle en twee van de cavaliertjes zijn gek op water en zwemmen. De derde cavalier weigert van een voet over de drempel naar buiten te zetten als er ook maar één drup water valt.
De chowchow geeft er niks om.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 14:24

Toen we de 1e BC hadden, woonden we op appartement. Maar ze ging veel mee overal heen en ik trainde met haar.
Zelfs in Amsterdam bij de zaak liep ze overal mee naartoe buiten en zal nooit haar focus op mij, haar baasje verliezen.

Later weer een huis met een tuin, maar veranderde de beweging eigenlijk niet per se voor haar.

Nu een BC en die loopt veel buiten, maar binnen in huis doen we wel aan rust. Buiten rennen, spelen, leren en gek doen, maar binnen vermijden we dat nu. Is nog een pup, dus ik vind het belangrijk dat hij in huis zijn rust pakt.

Hij is meer buiten dan de andere BC, maar ook niet 24/7. Nu rennen ze overal rond als we buiten zijn, maar anders loop ik ook zeker 1/1,5uur ( met volwassen honden ) Naast de kleine wandelingen. En mijn man gaat trainen, dus dat zijn keuzes, maar niet per se huis of buurt afhankelijk.

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 14:35

Ik zou eerst gaan kijken welke rasgroep je het meeste aanspreekt en bij jullie past.

In je reacties lees ik namelijk dat een herder eigenlijk al afvalt. Maar dan zie ik ook dat een Welsh Corgi Cardigan of IJslandse hond op het lijstje staan. Deze twee rassen vallen namelijk ook gewoon in de categorie veedrijvers/herders.

PSvanLot

Berichten: 10144
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-21 14:38

Drico schreef:
Ik zou eerst gaan kijken welke rasgroep je het meeste aanspreekt en bij jullie past.

In je reacties lees ik namelijk dat een herder eigenlijk al afvalt. Maar dan zie ik ook dat een Welsh Corgi Cardigan of IJslandse hond op het lijstje staan. Deze twee rassen vallen namelijk ook gewoon in de categorie veedrijvers/herders.


De herder valt met name af door het formaat. Niet om het karakter. Ik vind het een te grote hond voor in het centrum van het dorp.
De Welsh en Ijslandse zijn beduidend kleiner.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34649
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 14:38

troi schreef:
Let goed op de gezondheid, de tollers zijn prachtig maar het resultaat heeft enorme gezondheidsproblemen helaas.


Wij zijn ons aan het oriënteren op een Toller. Ik ben wel benieuwd welke problemen dit zijn?

Nikass

Berichten: 16721
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 14:41

PSvanLot schreef:
Nikass schreef:
Wat ik een beetje hoor tegenwoordig, en ook in dit topic een beetje (excuses ts als ik er faliekant naast zit)
is (ik zet het een beetje gechargeerd neer):
Wij willen graag een hond maar
- hij moet makkelijk met alles en iedereen zijn, liefst aangeboren want het opvoeden moet een beetje van een leien dakje gaan
- hij moet mee kunnen en willen als wij met mooi weer zin hebben om er op uit te gaan, maar verder moet hij niet teveel energie hebben want ik heb ook wel eens geen zin of het regent
- hij moet alleen iets toevoegen aan ons leven en we willen er niet teveel voor laten

En dan denk ik: neem dan óf geen hond óf in elk geval een herplaatser zonder noemenswaardige rugzak want dan weet je in elk geval enigszins wat je krijgt
Een pup is een onbeschreven blaadje en kan zich nog alle kanten op vormen
En wat als dat niet helemaal makkelijk uitkomt, wat dan?
Pas je je leven er dan op aan, of moet hij dan weer weg?

Het is natuurlijk goed dat mensen zich willen voorbereiden en nadenken over welk ras bij ze zou kunnen passen. Daar is niets mis mee.


Je zit er faliekant naast. Ik zeg nergens dat ik een kant en klaar pakket wil hebben, maar heb wel eisen.
Nergens staat dat de hond alleen maar energie moet hebben als het mij uitkomt met mooi weer of dat wij niets voor het dier willen doen of laten. Dat alles van een leien dakje moet gaan en we niet zelf willen opvoeden.

Wat aan aannamens worden er door jou gedaan...

Wat moet ik dan zeggen: Doe maar een hond, kan me niet schelen wat voor een want dat zien we later wel?

Naar mijn inziens, en gelukkig ook die van fokkers die ik de afgelopen weken benaderd heb, is het juist goed om te weten wat bij je past en wat je in een hond zoekt.


Het was niet mijn bedoeling je aangevallen te laten voelen. Ik doe geen aannames, ik geef -enigszins gechargeerd zoals ik zei - aan hoe de vraag om een hond tegenwoordig regelmatig op mij overkomt.
Ik vroeg je daarvoor al wat je vooral leuk vindt aan het hebben van een hond? want dan is het makkelijker meedenken.

De "eis" "niet te hoog in energie" die hoorde ik vroeger nooit en vind ik een hele aparte. En zeker als daarna voorbeelden worden genoemd van hele energieke types (zoals de meeste jonge gezonde honden zijn). Hoeveel energie mag een hond dan hebben? In combinatie met maximaal de middenmaat: kleine honden hebben meestal meer energie dan grote. Op de echte gezelschapshondjes na.

"betrouwbaar" is mi in principe wat je er zelf van maakt.
Maar je kan ook "pech" hebben; iets meemaken waardoor de hond helemaal niet meer zo stabiel en betrouwbaar is, of niet meer alleen thuis kan zijn.
Wat ik persoonlijk tegenwoordig veel om me heen zie, is dat mensen "de ideale hond" willen. En helaas houdt bij heel veel dat ideaalbeeld al op als de hond nog niet eens volwassen is.
Maar gelukkig (!) zeg jij dat ik er bij jou faliekant naast zit. Daar ben ik dan alleen maar blij om.
Wat spreekt je het meest aan in het hebben van een hond? Wat maakt het zo leuk? En wat zie je als nadelen?

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 14:42

Maar wat is te groot voor een dorps kern? Ik snap niet zo goed wat een formaat herder daar te veel is en een border collie niet? Ben daar wel benieuwd naar, waarom dat verschil er in zit. Niet elke herder is meteen formaat 'uit de kluiten gewassen' natuurlijk en als de hond qua karakter verder precies is wat je zoekt en je van jongs af aan gewoon bezig bent met opvoeden kan zo'n hond toch prima gedijen in een drukkere wijk/dorpskern bv als je daar vaker doorheen moet lopen.

Wij wonen met een herder in een drukke honden wijk, met kleine tuin, maar dat is echt geen enkel probleem - sure, op langer termijn willen we graag een ander huis met grote tuin, maar tot dan redden we ons prima zo. Als we in een dorpskern hadden gewoond, had ik ook gewoon voor onze herder gekozen bv. Snap dat iedereen andere keuzes maakt natuurlijk en misschien denk ik te makkelijk.

Ik weet niet zo goed wat je bedoeld met dorpskern en de beredenatie erachter dan waarom een hond formaat golden of herder dan te groot is maar een hond als een border collie wel prima zou zijn. Waar loop je hierin tegenaan? Is het lopen met een grotere hond lastiger voor je of... ? Dan kunnen mensen misschien nog beter inspringen nog op wat je precies zoekt.

Als het karakter van de hond bv. wel aanspreekt maar het formaat niet helemaal zou ik zelf liever concessies maken op een groter formaat als kiezen voor een kleiner formaat hond waarvan de hond qua karakter en energie misschien te veel gevraagd is zeg maar. Al snap ik dat je het liefst gewoon iets vind wat en qua karakter en formaat gewoon beide past, dat is zeker de beste optie natuurlijk :)

Was de Sheltie al genoemd hier? Misschien is dat nog iets!

wilmatj

Berichten: 2418
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 14:49

Wij hebben een alaska malamute, heerlijke hond!

Ze is wel een grote hond, maar in onze gezinswoning gaat dit prima mits voldoende beweging.
Ze maakt graag lange wandelingen, geen hoog tempo wel lang.
ook vind ze het leuk om te spelen, maar energie is dan snel op merken we.
Thuis ligt ze eigenlijk voornamelijk alleen maar te slapen, het liefst de gehele dag.

Ze gaat perfect met onze kinderen van 2 en 5 jaar, kan ook prima alleen zijn.
Ze is bijna een jaar oud <3

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 15:17

rien10 schreef:
Ik vind koningspoedels geen fijne gezins honden.


Waarom niet?

Ik zit behoorlijk in de poedels en ik vind juist van wel. Wij kregen de oudste toen mijn kinderen 3 en 5 waren en de jongste toen ze 10 en 11 waren. Beide zijn uitermate verdraagzaam naar kinderen en vinden het ontzettend leuk om te apporteren. Ze zijn ( ook niet onbelangrijk) vrij licht voor hun grootte dus ook wat makkelijker te houden als ze een keer trekken dan de meeste honden met vergelijkbaar formaat.


Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Dit zijn mijn dames.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Welk ras zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 16:31

Ik snap het dorpskern en maat verhaal ook niet zo heel goed. Ik zou veel meer kijken naar het type hond.

Onze Mops*JR zijn klein, maar vind ik absoluut niet geschikt voor mensen die ze weinig beweging geven. Die zijn super actief en buiten ook echt gek als een deur.
In huis lief en slapen dan, maar niet als ze 2 of 3 dagen geen beweging zouden krijgen.

Een Deenso dog in een klein flatje, snap ik nog dat de maat gaat meespelen. Maar in eengezinswoningen hebben mensen diverse honden. Doorgaans kies je toch ook een hond om er samen op uit te gaan. En binnen voor de gezelligheid. Maar als laatste belangrijkste is, zou ik voor een kat gaan. Hoewel die ook ruim moeten kunnen bewegen en spelen.

Behoefte aan beweging en training zit niet altijd in de maat.

Maar conditie hangt ook af van wat je doet. Er zijn mensen die een golden retriever kopen en er vrij weinig mee doen en dan een "slome" hond hebben. Maar dat is dan ook wat ze er zelf van maken en willen.

Een DH valt nog wel mee qua maat en is goed te trainen om zowel thuis te blijven als overal mee naartoe te gaan. Maar zoals met elke hond, moet je heel veel tijd stoppen in de start.

Je kan een fijne hond kopen, maar dat het een fijne hond blijft, doe je zelf.

PSvanLot

Berichten: 10144
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-21 16:55

Maar het toch mijn goed recht om geen grote maat hond te willen in mijn huis en tuin?
Die vind ik daar gewoon niet groot genoeg voor.

Wil een kleine of middenmaat hond.

Geef in eerdere berichten aan dat ik graag een hond heb die wil spelen/werken, ver kan/wil wandelen en graag mee naar het bos wil. Nergens dat ik ze geen beweging ga geven.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Welk ras zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 17:09

Ja, dat moet je helemaal zelf weten. Gelukkig koopt iedereen een andere hond.

Maar je hebt hier je vraag gesteld met een soort wensen lijstje. De maat zegt gewoon niet alles. Ik zou bijv wel een oliebol kiezen als klein, gezellig hondje en geen JR. Voorop vind ik dat echt elke hond geen hele dagen alleen mag zijn en veel beweging nodig heeft, ongeacht maat en soort.

Maar ik vind dat een JR echt een buiten hondje is. Waar er grotere rassen zijn die zich prima redden als huis hond.

En ja, nu komt een lijst met mensen die een JR als huishondje hebben. Dat kan ook allemaal. Maar zou ik een klein huishondje kiezen, zou ik een andere keuze maken.

Zelfde bij middenmaat en grotere maat. Wij leren een BC in huis rustig te zijn, maar ken er zat die hyper zijn. Toller weet ik ook wel honden die niet super sociaal zijn bijv.
Heb je vaak visite?

Geen 1 hond past goed bij kinderen als de opvoeding niet goed gaat. Je kan dan eerst al met de fokker kijken naar een puppy test. Daar kan uit komen welke beter in een gezin en bij kinderen past. Maar vanaf vroeg moeten de kinderen betrokken worden bij de opvoeding. Ongeacht soort, maat etc.

Toen ik trainde kwam een kleinere hond voor heropvoeding, die echt iedereen beet. Was flink wat mis gegaan. En dan denken mensen dat een klein hondje makkelijk en schattig is.....

Maar goed, elke hond heeft training, aandacht en beweging nodig. Waar je ook woont.

Ik zou ook eens naar de Engelse stafford kijken. Ideale gezins hond, rustig in huis, speels, kan lekker buiten mee, maar ia daar niet super veeleisend in qua km's. Wel alleen van een goede, ervaren fokker en geen mix.