Poezen plassen op kattenbak-matjes - waarom? Hoe oplossen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Poezen plassen op kattenbak-matjes - waarom? Hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-21 21:02

Hoi,

wij hebben 2 zusjespoezen, kruisingen Maine Coone, nu 6 maanden en half oud.
Ze zijn 100% zindelijk, en hebben 3 kattenbakken.

Twee van de drie bakken hebben vanaf dag 1 zo'n matje ervoor liggen. Bij het matje van de kattenbak in de gang merkten we dat één van de twee (of allebei? Wie zal het zeggen..) op het matje plaste.
Matje afgespoeld, vloer gedweild. Nogmaals plas. Opnieuw gepoetst.
Het derde plasje zag ik gebeuren - dat was onze Sansa.

Ik heb dat matje toen in de vuilbak gegooid, en die bak 2 meter verplaatst, die staat nu mee in de woonkamer. Daar staan nu 2 bakken. Ik ben naar de dierenwinkel gereden, en heb 2 nieuwe matjes gekocht, zodat er nu voor elke bak een matje ligt. Het zijn gewoon 3 dezelfde matjes, daar zit geen verschil in.

Afgelopen weekend waren wij voor het eerst 1 nachtje van huis, we zijn in totaal een 30-tal uur van huis geweest.
Twee van de drie bakken waren gebruikt bij thuiskomst, de bak in de keuken niet.
Geen ongelukjes gehad oid, alles mooi in de bak. Niks op het matje.

Ik maak ze net weer schoon - en nu is de bak in de keuken ook weer gewoon gebruikt. Ze hebben niet perse een voorkeur, de ene keer gebruiken ze één van de bakken meer dan de andere, maar de volgende dag is dat dan weer een andere bak. Ik zie er geen patroon in, in ieder geval.

En nu zie ik dat ze het op het matje van de keuken-bak hebben geplast -O- Nou ja, "ze", ik gok dat het maar 1 van de 2 is, en ik weet niet wie. Ik heb Sansa 1x betrapt, ik ga er van uit dat zij het de andere keren ook was maar dat weet ik dus niet, ik heb het maar 1x zien gebeuren, maar evengoed is het ook Arya die op het matje plast. Het matje dat nu beplast is, is het oudste matje, het ruikt dus niet nieuw oid.

Waarom doen ze dit?
Ze hebben 3 bakken. Die maak ik dagelijks minstens 2x schoon, liever 3x als het kan. Ze staan verspreid door het huis. Ze gaan ook gerust samen op de bak, eten samen, spelen samen, ...
Laatst bijgewerkt door LWDaisy op 27-09-21 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Berichten: 32970
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Poezen plassen op kattenbak-matjes - waarom? Hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 21:03

Matje weghalen?
Blijkbaar vinden ze dit fijner plassen dan de bak.

Als ik hier kleding op een hoop laat liggen, kiezen ze daar ook graag voor...

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 21:04

katten vinden bepaalde schoonmaakmiddelen, zeker chloor, wel lekker ruiken, dus dat zou een trigger kunnen zijn, zou gewoon zonder doen.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-21 21:06

Jolliegirl schreef:
Matje weghalen?
Blijkbaar vinden ze dit fijner plassen dan de bak.

Als ik hier kleding op een hoop laat liggen, kiezen ze daar ook graag voor...


De matjes kunnen in theorie weg hoor. Ik snap het alleen niet - of is daar gewoon geen logica voor te vinden? :+ Ze hebben sinds de vorige schoonmaakbeurt alle 3 de bakken gebruikt, maar slechts (gelukkig haha) op 1 matje geplast. Ze krabben er ook wel aan. Het zijn van die rubberen dingen.

Speurneusc dat is net het rare - het matje waar nu op geplast is, was nooit eerder getrakteerd, dus ook nooit met schoonmaakproduct in contact geweest.. Daarom had ik dat vorige matje maar weg gegooid, dat had ik wel met producten schoon gemaakt.

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Poezen plassen op kattenbak-matjes - waarom? Hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 21:32

Is er misschien iets aan je kattenbakvulling veranderd? Niet eens dat je zelf een andere soort gekocht hebt, maar dat de fabrikant er iets aan gedaan heeft?

zonnebloem18

Berichten: 24836
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Poezen plassen op kattenbak-matjes - waarom? Hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 22:09

Hebben alle bakken een kap er op? Misschien vinden ze het fijner zonder kap zodat ze alles beter in de gaten kunnen houden?

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Re: Poezen plassen op kattenbak-matjes - waarom? Hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 22:11

Wilde idd vragen, zijn het open of dichte bakken. Als ze dicht zijn, zou ik de kappen er eens afhalen :j

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Poezen plassen op kattenbak-matjes - waarom? Hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 22:36

Als het “nieuw” gedrag is kan het oa een symptoom zijn van blaasgruis of blaasontsteking.

Wat voor korrels gebruik je? Je kunt even kijken als je een bak met andere vulling gaat gebruiken, zoeken wat ze fijn vinden.

Ook kunnen de bakken nu te klein worden, je hebt best een groot ras dus soms vinden grotere katten XL bakken fijner, en soms dus hoog/laag/met kap/zonder kap/met rand etc etc.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-21 07:14

Hannanas schreef:
Als het “nieuw” gedrag is kan het oa een symptoom zijn van blaasgruis of blaasontsteking.

Wat voor korrels gebruik je? Je kunt even kijken als je een bak met andere vulling gaat gebruiken, zoeken wat ze fijn vinden.

Ook kunnen de bakken nu te klein worden, je hebt best een groot ras dus soms vinden grotere katten XL bakken fijner, en soms dus hoog/laag/met kap/zonder kap/met rand etc etc.


Ze hebben 2 bakken van normale grootte, en 1 XXL van PeeWee. Het is de XXL waar gisteren het matje van onderplast is. Ze hebben geen voorkeur qua grootte, lijkt ons.

We gebruiken gewoon kattenzand. We hebben van die absorberende korrel geprobeerd, maar daar gingen ze absoluut niet op, dus daarom standaard kattenzand.

We zijn begonnen met 1 kat en 2 bakken. Daar stonden meteen de kappen over, maar zonder kleppen. 6 weken later ook haar zusje opgehaald, en een extra bak. Daar hebben we de kap een paar dagen niét over gezet, omdat de eerste 48u wel een beetje drama was haha. Maar er is geen enkel ongelukje gebeurd, en de kap kon er al snel op. Na een week of 2 hebben we ook de kleppen gemonteerd, want ja, je rook toch wel dat we katten in huis hadden :+ Maar volgens mij dateert het eerst mat-plasje al van voor de kleppen.
Ze hebben geen enkel probleem met de kleppen, dat ging héél vlot! Ik had er een beetje bang voor, dus hebben we eerst 2 kleppen gedaan en 1 bak zonder klep, maar het ging echt vanzelf.

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Re: Poezen plassen op kattenbak-matjes - waarom? Hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 07:24

Toch zou ik kijken wat ze doen zonder klep of zelfs helemaal zonder kap. Als ze geen goed alternatief hadden kiezen ze mogelijk voor toch maar erin. Maar nu met matje ervoor denken ze misschien; dan liever dit.
Kan niet zo zijn, maar zou het toch proberen :)

In de peewee zit dus ook normaal zand? Anders zou ik nog zeggen het ligt misschien aan de peewee korrels. Maar dat kan dan dus niet.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-21 07:33

SimoneeM schreef:
Toch zou ik kijken wat ze doen zonder klep of zelfs helemaal zonder kap. Als ze geen goed alternatief hadden kiezen ze mogelijk voor toch maar erin. Maar nu met matje ervoor denken ze misschien; dan liever dit.
Kan niet zo zijn, maar zou het toch proberen :)

In de peewee zit dus ook normaal zand? Anders zou ik nog zeggen het ligt misschien aan de peewee korrels. Maar dat kan dan dus niet.


Het is idd gewoon zand.
Het gekke is dat ze makkelijk 10 plasjes in de bakken doen, en dan plots eentje er naast.
Het is niet zo dat ze geen propere bak meer hebben, dus dat is het volgens mij ook niet.

Ze plassen ook nergens anders in huis, niet gewoon op de vloer en ook niet op de badmatjes oid.

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 09:29

Speurneusc dat is net het rare - het matje waar nu op geplast is, was nooit eerder getrakteerd, dus ook nooit met schoonmaakproduct in contact geweest.. Daarom had ik dat vorige matje maar weg gegooid, dat had ik wel met producten schoon gemaakt.[/quote]

wie weet, miss in magazijn ander kat op gepiest ooit of iets op gemorst of rubber luchtje, waardoor de jouwe zo iets heeft dat moet naar mij ruiken.

Ik merk hier dat mijn 2 katten als ze moeten piesen niet eens de moeite nemen om zich in de bak op te draaien, en als ze moeten poepen juist wel. Ze zouden bij een lage rand of bij niet helemaal binnenstappen dus ook net ervoor kunnen piesen, bij jou dus net op het matje.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-21 09:31

speurneusc schreef:
Speurneusc dat is net het rare - het matje waar nu op geplast is, was nooit eerder getrakteerd, dus ook nooit met schoonmaakproduct in contact geweest.. Daarom had ik dat vorige matje maar weg gegooid, dat had ik wel met producten schoon gemaakt.


wie weet, miss in magazijn ander kat op gepiest ooit of iets op gemorst of rubber luchtje, waardoor de jouwe zo iets heeft dat moet naar mij ruiken.

Ik merk hier dat mijn 2 katten als ze moeten piesen niet eens de moeite nemen om zich in de bak op te draaien, en als ze moeten poepen juist wel. Ze zouden bij een lage rand of bij niet helemaal binnenstappen dus ook net ervoor kunnen piesen, bij jou dus net op het matje.[/quote]

Sansa doet ook de moeite niet om zich om te draaien om te plassen, Arya wel :)

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-21 12:29

LWDaisy schreef:
speurneusc schreef:
wie weet, miss in magazijn ander kat op gepiest ooit of iets op gemorst of rubber luchtje, waardoor de jouwe zo iets heeft dat moet naar mij ruiken.

Ik merk hier dat mijn 2 katten als ze moeten piesen niet eens de moeite nemen om zich in de bak op te draaien, en als ze moeten poepen juist wel. Ze zouden bij een lage rand of bij niet helemaal binnenstappen dus ook net ervoor kunnen piesen, bij jou dus net op het matje.


Sansa doet ook de moeite niet om zich om te draaien om te plassen, Arya wel :)


Ohja, dit nog: toen ik Sansa betrapte, zat ze niet eens in de bak. Gewoon, gezellig ervoor. Mijn vriend dacht ook eerst dat ze misschien niet helemaal doorliep, maar ze stond er niet eens met 1 pootje of haar hoofd in oid :+

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-21 14:09

Ugh. Weer prijs, x2!

Eén van de nieuwe matjes, voor een bak van normale grootte, is getrakteerd.
En het matje van gisteren, dat voor de XXL bak lag, ligt nog te weten in een emmer - daar hebben ze (heeft ze, het zal er maar eentje zijn denk ik) nu gewoon op de grond geplast, voor de bak.

Mijn vriend wil de kleppen (laat staan de kappen) er liever niet af, qua geur..

zonnebloem18

Berichten: 24836
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 14:18

Als de bakken zo sterk ruiken gaat er ergens iets niet goed. Als ik vanwege omstandigheden de bak even 2 dagen niet uit schep ruiken we ze nog steeds niet. Wat voor voer krijgen ze?

Wat voor matjes zijn het? Kan je er geen plastic of rubber matjes voor leggen? Dat plast minder fijn denk ik en is makkelijker schoon te maken.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-21 14:28

zonnebloem18 schreef:
Als de bakken zo sterk ruiken gaat er ergens iets niet goed. Als ik vanwege omstandigheden de bak even 2 dagen niet uit schep ruiken we ze nog steeds niet. Wat voor voer krijgen ze?

Wat voor matjes zijn het? Kan je er geen plastic of rubber matjes voor leggen? Dat plast minder fijn denk ik en is makkelijker schoon te maken.


Ugh de XXL stinkt! Het is de schuif blijkbaar die zo fel ruikt.

Ik heb hem net schoon gemaakt en de klep open gezet.

Matjes liggen in water met een mini scheut chloor te weken.

zonnebloem18

Berichten: 24836
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Poezen plassen op kattenbak-matjes - waarom? Hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 14:30

Chloor triggert juist om weer overheen te plassen, dat zou ik dus niet doen.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-21 14:32

zonnebloem18 schreef:
Chloor triggert juist om weer overheen te plassen, dat zou ik dus niet doen.


Wat kan ik dan gebruiken? Enkel water gaat de plas-geur niet verwijderen vrees ik, en ik denk dat als ze dat ruiken ze daar weer zo overheen plassen?

zonnebloem18

Berichten: 24836
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 14:32

Citaat:
– Op plaatsen waar de kat geplast heeft goed schoonmaken met biotex of soda. Maak niet schoon met een neutrale zeep: dit haalt namelijk niet de feromonen weg waardoor de geur er nog altijd is en de kat er weer snel zal gaan plassen. Ook niet schoonmaken met chloor: dit nodigt juist uit om eroverheen te plassen.

https://www.dierenkliniekderoldertoren. ... ij-katten/

Sellyxx

Berichten: 1203
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 14:45

Wat is de functie van die matten daar precies? voor jezelf dat je dat een fijn of schoner idee vind? Want misschien zien ze de matjes gewoon als onderdeel van 'hun wc', ook al valt in theorie alleen de bak daaronder :). Ik zou de matten dan gewoon weghalen eerlijk gezegd. je kunt altijd nog een anti-slip matje o.i.d. onder de kattenbak leggen (niet groter dan de bak zelf) als je krassen o.i.d. wil voorkomen.

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Re: Poezen plassen op kattenbak-matjes - waarom? Hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 15:16

Biotex groen werkt heel goed tegen de geur!

Maar als het zo stinkt zou ik ook even kijken naar je vulling, of naar voeding. Ruik je urine? Dan is het wrs de vulling die niet super goed absorbeert/snel stinkt. Ik zweer echt bij Almo Nature Catlitter. Zo goed als geurloos!

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 15:32

Ik zou de matjes gewoon weghalen eigenlijk. Ik heb zelf een kruimeldief aangeschaft toen we de kittens in huis kregen, daar doe ik de boel mee opzuigen 2x per dag als ik de kattenbak schoon schep en alles blijft verder netjes.

En plasvlekken of kattenspul idd nooit meer met chloor schoonmaken, daar willen ze juist op plassen! Hele bekende fout helaas := Ik zou Biotex gebruiken of een fles UF2000 halen, daarna evt nog even behandelen met baking soda en de geur zou dan weg moeten zijn.
Mogelijk dat die kappen toch het probleem zijn en dat zich alleen af en toe een situatie voordoet waarbij ze stress voelen en liever niet op de gesloten bak willen. Blijkbaar gaan ze dus wel naar de omgeving van de bak toe om de behoefte te doen (als ze verder niet op andere plekken in huis plassen), maar eenmaal daar aangekomen gaan ze toch liever net ernaast, dat is vaak een teken dat het de bak zelf is die ze niet optimaal bevalt.

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 15:39

Toevallig vreemde katten in de buurt van je huis? Katers die hebben gesproeid tegen een deur bijvoorbeeld?

Bij katten kan het vele oorzaak hebben: medisch- b.v. blaasproblemen, stress- kan ook territorium stress zijn, hormonen, verkeerd kattengrid, bepaalde schoonmaakmiddelen nodigen uit om te markeren. Daar kun je ook gebruik van maken door enkele druppels gloor of bleek achter in de kattenbak te doen. Let wel echt 1 of 2 druppels dus geen mini scheutje!!! Matjes weghalen en de kat consequent op de bak zetten net als bij het zindelijk maken. Maar uiteraard moeten blaas problemen uitgesloten zijn anders heeft het geen zin. En de kattenbak moet schoon zijn niet alleen het grid echt de hele binnenkant regelmatig uitsoppen!

Oh mijn kat houd bijvoorbeeld echt van een flinke laag grid in de bak, als hij vind dat er te weinig in zit loopt ie de bak uit en gaat er voor zitten piesen! Terwijl mijn vorige katten prima tevreden waren met 4 centimeter grid. :')

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-21 16:19

Boompje1985 schreef:
Toevallig vreemde katten in de buurt van je huis? Katers die hebben gesproeid tegen een deur bijvoorbeeld?

Bij katten kan het vele oorzaak hebben: medisch- b.v. blaasproblemen, stress- kan ook territorium stress zijn, hormonen, verkeerd kattengrid, bepaalde schoonmaakmiddelen nodigen uit om te markeren. Daar kun je ook gebruik van maken door enkele druppels gloor of bleek achter in de kattenbak te doen. Let wel echt 1 of 2 druppels dus geen mini scheutje!!! Matjes weghalen en de kat consequent op de bak zetten net als bij het zindelijk maken. Maar uiteraard moeten blaas problemen uitgesloten zijn anders heeft het geen zin. En de kattenbak moet schoon zijn niet alleen het grid echt de hele binnenkant regelmatig uitsoppen!

Oh mijn kat houd bijvoorbeeld echt van een flinke laag grid in de bak, als hij vind dat er te weinig in zit loopt ie de bak uit en gaat er voor zitten piesen! Terwijl mijn vorige katten prima tevreden waren met 4 centimeter grid. :')


Wij proberen hier 7cm aan te houden :D

Ik denk dat het probleem bij de "schuif" zit van de PeeWee bakken. Die bakken zijn eigenlijk gemaakt voor korrels, terwijl wij er gewoon zand ik gebruiken. Poezen houden niet van de korrels, vandaar.

Maar de plas loopt er natuurlijk zo doorheen. Ik kan de schuif (eigenlijk is het gewoon een bak met gaatjes) er wel uit laten. En ik kan ook de matjes weg laten, wij hebben stenen vloeren dus ik leg ze niet om krassen te voorkomen, eerder om zand (waarom heet het eigenlijk zand? Het zijn steentjes hoor haha) niet te ver mee te slepen als de poezen uit de bak komen.