Kat wil niet door het kattenluik..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wpaard

Berichten: 470
Geregistreerd: 08-12-17

Kat wil niet door het kattenluik..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-21 09:28

Misschien dat iemand hier een tip heeft?

Ik heb 2 katten en 1 daarvan weigert om door het kattenluik te gaan. Ik heb haar geprobeerd er door heen te krijgen maar ze gaat grommen, nagels uitsteken en de achterpoten houdt ze er tegen aan..
Ik snap het echt niet. Ik heb haar als kitten overgenomen dus ze kan geen nare ervaring ermee hebben gehad. Wie o wie heeft een goeie tip? _/-\o_

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 09:34

met een touwtje luik open zetten en dat steeds verder laten zakken, katten moet je dit soms aanleren

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 09:36

Oefenen. Eerst luikje open zetten en met brokjes lokken. Stapje voor stapje. Steeds iets dichter bij het luikje en dan een keer er door heen.
Dan luikje dicht en verder oefenen. Elke dag even kort oefenen.

Roodvos

Berichten: 6661
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 09:41

Ja, wat Speurneusc zegt. Ik heb recent mijn 2 oudere katten (13 jaar) aan het luik laten wennen. Ze zijn wel bekend met een gesloten kattenbak met een luikje.

Ik heb eerst een baksteen rechtop onder het luik gezet, zodat de katten leerden dat ze ook daardoor in en uit konden. Toen een paar keer handmatig. Als de kat voor het luik stond met de hand open gedaan, en terwijl de kat erdoor ging het luik iets laten zakken zodat ze het op hun rug voelden.

Als tussenoplossing kan je nog het luik open zetten en als de kat daaraan gewend is er tijdelijk een stuk van een plastic zak voor hangen (met plakband). Ofwel over de halve hoogte (alleen bovenkant) ofwel in slierten geknipt. Dan is het gat wel "dicht" maar niet zo zwaar als het luik. Daarna kan je het gat helemaal "dicht" maken met een stuk plastic zak. De kat leert dan ook dat het luikje een gevoel geeft op de rug. En als dat goed gaat het luikje laten zakken.

Neem de tijd voor elke stap, zeker een paar dagen. Pas als je ziet dat de kat comfortabel is met de situatie een stapje verder gaan.

Succes!

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 09:44

Ik heb eerst een aantal dagen het luikje 24/7 open gezet. Daarna een stuk doorzichtig plastic (bijvoorbeeld insteekhoesje voor A4) op maat geknipt tot een flexibel luikje en voor de bovenste helft de opening gehangen met tape (originele luikje nog steeds open laten staan). Dan was de onderkant nog open en het plastic gaf mee als de kat erdoor ging. Dit flexibele luikje elke dag een stukje lager geplakt, zodat kat leert dat ze erdoor moet duwen. Uiteindelijk het hele gat bedekt met het flexibele luikje. Tegen die tijd hadden de katten het goed door en was het originele luikje gebruiken zo gewend.

edit: Roodvos is me net voor met een zelfde plan van aanpak.

Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

Re: Kat wil niet door het kattenluik..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 09:51

Hier ook eerst het luikje opengezet en het luikje zelf met tape vastgezet. Vervolgens in de loop van de week het luikje steeds verder laten zakken en sindsdien gaan ze er allebei probleemloos doorheen. Vooral niet doorheen gaan duwen, want dan krijgen ze er angst voor en ben je nog verder van huis.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 09:52

Blikje tonijn doet wonderen, ga aan de andere kant zitten terwijl je ze beide lokt met tonijn. Wanneer er eentje door is heb je grote kans dat de andere volgt.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Kat wil niet door het kattenluik..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 09:55

Hier ook minimaal een week geinvesteerd in oefenen.
De ene kat wil gewoon zijn hoofd niet gebruiken om te duwen en toen heb ik hem voorzichtig geleerd om zijn pootje mee naar binnen te steken tegen het deurtje, hij doet dat nog steeds zo :D
Inderdaad zeker niet gaan duwen, maar alles met beloning.

Wpaard

Berichten: 470
Geregistreerd: 08-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-21 10:23

Vind het gewoon zo vreemd. Kattenbak met luik gaat ze wel doorheen en onder het hekje kruipt ze ook door, terwijl dat veeel smaller is.
De andere kat zit haar altijd aan te kijken van huh wat doe je raar, waarom ben je boos? :roll:

Eten lokken al geprobeerd maar dat lukt niet, ze loopt gewoon weg. Luikje open zetten dat kan een moment maar niet de hele dag. Ik heb niet voor niets een kattenluik met sensor gekocht want dit is een echte kattenbuurt en wil geen andere katten in huis hebben..

Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

Re: Kat wil niet door het kattenluik..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 10:27

Het kan ermee te maken hebben dat ze niet door het luikje heen kunnen kijken en dus niet weten wat erachter zit. Hoe vervelend ook, ik denk dat je er niet aan ontkomt om ze rustig te laten wennen.

Wpaard

Berichten: 470
Geregistreerd: 08-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-21 10:28

Druif_01 schreef:
Het kan ermee te maken hebben dat ze niet door het luikje heen kunnen kijken en dus niet weten wat erachter zit. Hoe vervelend ook, ik denk dat je er niet aan ontkomt om ze rustig te laten wennen.

Je kan er gewoon doorheen kijken..

Roodvos

Berichten: 6661
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 10:33

Wpaard schreef:
Eten lokken al geprobeerd maar dat lukt niet, ze loopt gewoon weg. Luikje open zetten dat kan een moment maar niet de hele dag. Ik heb niet voor niets een kattenluik met sensor gekocht want dit is een echte kattenbuurt en wil geen andere katten in huis hebben..

Werkt de sensor goed? Ik heb ook een luik met sensor, en die ontgrendelde niet op 1 van mijn katten. Die heeft dus een poos als "gewoon" kattenluik gefungeerd en heb ik het luik handmatig bediend. Zo konden ze er wel goed aan wennen trouwens. De chip van deze kat zit tussen de schouderbladen, en omdat het best een flinke kater is (Noorse Boskat) pikte de sensor het signaal niet goed op. Inmiddels heeft de dierenarts een 2e chip geplaatst, verder naar voren en werkt het feilloos.
Het is bij mijn dierenarts overigens een bekend probleem, dat luikjes niet goed ontgrendelen omdat de chip is gaan zwerven of, zoals bij mijn kat, te ver naar achteren zit.

Dus misschien heeft jouw kat, letterlijk, de neus gestoten aan het luikje omdat het niet (snel genoeg) ontgrendelde?

Je kan even bij de dierenarts de chip laten uitlezen en laten kijken waar de chip zit.
En daarna zul je (weer) vertrouwen moeten opbouwen bij de kat.

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 10:34

Wilde ze vanaf het eerste moment dat je het luik had er al niet door? Ik denk dat je er niet aan ontkomt om rustig te laten wennen door met een half open luikje te gaan werken en het zo een beetje op te bouwen.

Wpaard

Berichten: 470
Geregistreerd: 08-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-21 10:36

Ja de sensor werkt goed. Als ik haar ervoor doe dan springt het van het slot.

Dan maar momenten van de dag oefenen met open luikje denk ik..

Wpaard

Berichten: 470
Geregistreerd: 08-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-21 10:37

Memories schreef:
Wilde ze vanaf het eerste moment dat je het luik had er al niet door? Ik denk dat je er niet aan ontkomt om rustig te laten wennen door met een half open luikje te gaan werken en het zo een beetje op te bouwen.

Ze is er nooit door heen gegaan inderdaad. Ze wacht net zo lang totdat ik weg ga en dan neemt ze een sprint naar buiten :Y)

callass

Berichten: 226
Geregistreerd: 03-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 10:38

Hier ook een drama, ook een Luik op chip met timer zo fijn dacht ik zo jammer voor de portemonnee.de oudere kat verdomd het om tegen het Luik te duwen. Ook al met z'n favo snoepjes en natvoer aan de slag geweest. Hij is niet bang voor het geluid en gaat er ook gewoon doorheen als ik het open houd... het kleine monster van 5 maanden die eigenlijk nog even moet wachten tot hij gecastreerd is duwt het zo open en staat buiten. Ben een beetje hopeloos wat betreft de oudere kat hij wil niet meer op de bak sinds die kleine er is maar gaat echt niet naar buiten, ben ik nog steeds heel dag bezig voor de kat heen en weer te rijden naar huis.

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 10:40

Hier was het chip-luikje wel een probleempje omdat het dan even duurt voordat de chip gelezen wordt. Poes kwam dan aanlopen, duwde tegen luikje, gebeurde niks, draaide zich weer om *klik* maar voordat ze het nogmaals probeerde hoorde je nèt weer *klik* dat het palletje er weer voor ging en dan lukte het dus wéér niet....dit herhaalde zich steeds _-:(

Die kreeg dus echt een graftakkehekel aan dat luikje := Heb d'r moeten leren om éven een paar tellen geduld te hebben en toen viel het kwartje.

Heb overigens ook om aan een kattenluikje te laten wennen wel een keer een ruime kartonnen doos gepakt, waar kat comfortabel in kan zitten / staan / liggen. Luikje in de zijkant van de doos gemaakt. Nog wat kleine gaatjes om te spelen. Kat er in. Doos dichtmaken. Wat spelen met een hengeltje ofzo door die gaatjes.

Luikje beetje open houden en kat er uit laten komen.
Als er geen andere opties zijn dan worden ze die doos echt wel zat en komen door dat luikje :j

Regelmatig herhalen en ze zijn zo gewend aan het luikje :)

Wpaard

Berichten: 470
Geregistreerd: 08-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-21 10:48

Ik heb het luikje nu open gezet met plakband en haar alleen laten zien dat die open is en dan nog is ze heel boos, gaat grommen en protesteerd.. :n

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 10:55

Ik zou d'r echt gewoon klem zetten voor het kattenluikje, in een doos of vervoersmandje of een soort wandje maken of weet ik wat, en dan zoekt ze het maar uit hoe lang ze blijft zitten. Wedden dat het luikje er steeds verleidelijker uit gaat zien om doorheen te gaan :=

Er zullen best mensen zijn die daar wat van vinden, maar dit lijkt me de makkelijkste oplossing en de kortste klap: poes moet het gewoon als normaal gaan zien en genoeg reden hebben om zelf te besluiten er doorheen te gaan :j

Zou het luikje dan wel even open zetten zodat ze de buitenlucht ruikt en het minder een hindernis is ;)

Namira542

Berichten: 1061
Geregistreerd: 09-06-16
Woonplaats: Grunnn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 11:05

Wij hebben 2 katten die het beide niet willen. Dus wij hebben het luikje er gewoon voor weg. Heb dit gevraagd bij de dierenarts waar dit vandaan kan komen of ze het misschien niet snappen. Maar het is dus vaak zo dat katten hier dan geen fijn gevoel bij hebben, helemaal als je andere kat er wel door gaat hebben ze snel genoeg door hoe het werkt.

Dus misschien dat hij het niet fijn vind?

Edit. Goed lezen is handig. Ik dacht dat het over het luikje van de kattenbak ging :D
Laatst bijgewerkt door Namira542 op 23-09-21 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Kat wil niet door het kattenluik..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 11:08

Onze katten vonden het geluid van de ontgrendeling eng meg het chip luikje. Dat duurde gewoon echt lang voordat ze het vertrouwde. Gewoon veel geduld en vooral niet de schuld bij de kat leggen, die heeft het luikje niet uitgevonden of gekocht.

Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 11:29

Sizzle schreef:
Gewoon veel geduld en vooral niet de schuld bij de kat leggen, die heeft het luikje niet uitgevonden of gekocht.


Nou dit inderdaad. Ik heb een beetje het idee dat de katten het maar moeten accepteren, want het is er nou eenmaal. Helaas werkt dat zo niet bij een kat en dwang helpt al helemaal niet. Maargoed, ieder voor zich.

Fireheart

Berichten: 6662
Geregistreerd: 10-11-08
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 11:36

Druif_01 schreef:
Sizzle schreef:
Gewoon veel geduld en vooral niet de schuld bij de kat leggen, die heeft het luikje niet uitgevonden of gekocht.


Nou dit inderdaad. Ik heb een beetje het idee dat de katten het maar moeten accepteren, want het is er nou eenmaal. Helaas werkt dat zo niet bij een kat en dwang helpt al helemaal niet. Maargoed, ieder voor zich.


Nou precies. Ik denk niet dat dwang je hierbij gaat helpen.

Ik heb mijn kat na 8 jaar ook laten wennen aan een luikje met chip, dus die ook zo’n ‘klik’ geeft als hij open gaat. In het begin vond hij de klik doodeng en het heeft echt een paar weken geduurd voordat hij er doorheen ging. We hebben heel veel geoefend met snoepjes, positieve bekrachtiging, méga veel complimenteren.

Hoe meer frustratie jij richting de kat en het luik heeft, hoe minder graag de kat er ooit nog doorheen gaat. Geef hem tijd.

Roodvos

Berichten: 6661
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 12:13

pmarena schreef:
Hier was het chip-luikje wel een probleempje omdat het dan even duurt voordat de chip gelezen wordt. Poes kwam dan aanlopen, duwde tegen luikje, gebeurde niks,

Dit probleem was bij mij opgelost door een tweede chip te laten plaatsen. Luikje gaat nu soms zelfs open als kat aan de binnenkant bij het luik gaat zitten.

Mijn andere kat vindt de *klik* inderdaad wat eng. Ik heb een SureFlap en die kan je instellen dat het luik langer open blijft. Juist ook voor schuwe katten. Die van mij staat daarom op maximale tijdsduur open.

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 12:18

Mwoah, ik denk wel dat dwang hierbij kan helpen.

Maar dus niet in de zin van kat er doorheen prakken, maar wel kat opsluiten (plek waar ze comfortabel kan zitten / liggen maar niet al te groot en verder niks leuks) met als enige uitweg het kattenluik.

Dan kan ze vies kijken wat ze wil en mopperen zoveel ze wil maar dan zal ze wel moeten wennen aan het luik, merken dat het luik niks doet (want ze zit er vlakbij) en is er tenminste een goede reden om er dan toch maar doorheen te gaan. Het luik is dan niet een probleem om bij uit de buurt te blijven maar juist de oplossing om wat leukers te zoeken, en dat voelt toch anders :)

Als poes wel door ander luikje en krappe dingen heen gaat en je al van alles geprobeerd hebt en het werkt niet, dan maar zo hoor. Dan kan poes het met zichzelf intern uitvechten zonder dat een ander aan haar zit te duwen of te trekken zeg maar.

Want langere tijd de frustratie in huis dat ze er niet doorheen durft, dat is ook voor niemand fijn, voor poes zelf ook niet :)