Kattenkinderen vs kerstboom?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LWDaisy

Kattenkinderen vs kerstboom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-21 17:25

Met Kerst zijn mijn 2 kattenkindjes (volle zusjes) 9 maanden oud.
Nog echte speelse baby's dus - maar wel al reuzegroot ondertussen :+

En... Ik weet gewoon niét wat ik met de kerstboom moet doen...
Ik ben zo'n halvegare Kerst-elf die de boom halfweg november al opzet, en die laat staat tot in de eerste week van februari.

Boom is een gigantisch ding, en was best duur. Met nepsneeuw }>
Merendeel goedkope ballen, maar hier en daar ook dure, en glazen ballen, en breekbare ophang-dingen waar ik emotioneel nogal aan gehecht ben.

Breek me ook de mond niet open over de piek - daar rust een vloek op hier haha.
Ik moét en zal een ouderwetse piek hebben. Vorig jaar heb ik er 3 weten sneuvelen - vriendje wil dan de boom een centimeter verzetten en - pats - daar gaat mijn piek :+

En lichtjes. KILOMETERS lichtjes. Je moet bijna een las-bril dragen als de hele boel in de stekker steekt }>
En slingers ook natuurlijk!

Nu met de kattenkindjes schiet ik op voorhand in de stress.
Kan ik de boom wel zetten?

Ze zijn nog zo jong, en ontzettend speels.
Ze zijn anderzijds nogal aan de maat, en gaan nu al richting de 4kg. Groeien als kool, die kleine donderstenen. Zijn Maine Coon kruisingen, dus ik gok zomaar dat ze nog wel even doorgroeien...

Ik zet de boom altijd op zo'n vierkant ikea-tafeltje, met een leuk tafellaken rond de poot en het tafellaken gedrapeerd. Piek komt nét niet aan het plafond, zal 1-2 cm schelen.
Het geheel is dus echt wel een gevaarte, en ik zou echt huilen als mijn 2 poezels hem op de grond zouden krijgen. Ik wil natuurlijk ook absoluut niet dat de poezels zich dan zouden bezeren!

Dus... Wat moet ik nou doen?
Hoe doen jullie dat, kerstbomen en katten?

Punt is ook - ze hebben een zelfgemaakte krabpaal, die nogal op een boom lijkt. Is maar een half metertje kleiner dan de kerstboom. In theorie mogen ze hier ook overal op, ze zijn het dus niet gewend ergens eens niét op te mogen.

Hoe pak ik dat aan?
Corrigeren als ik thuis ben, kan. Maar - hoe? :+
En wat op de momenten dat ik niét thuis ben? Want ik moet natuurlijk ook wel gaan werken :+

Mijn vriend heeft zoiets van "dan zetten we hem dit jaar niet". Ik kan wel huilen haha.
En dat heeft volgens mij ook niet zo heel veel zin - ik gok er maar op dat ze de komende jaren nog wel speels zullen blijven :+
Eén van mijn vriendinnen zei gisteren "don't let the cats rule your life!" En ik dacht "ja, ze heeft eigenlijk wel gelijk haha!"
Maar.. Hoe pak ik dat aan? Ik wil de boom kunnen zetten zonder dat de katten of de boom sneuvelen.. En ik heb geen flauw idee hoe ik dat moet aanpakken :+

Brand los met jullie tips aub :D

De partners in crime:
Afbeelding
Zien jullie het kattenkwaad er ook zo af stralen? :+ }>
HELP :+

Goof

Re: Kattenkinderen vs kerstboom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 17:31

Ik doe sowieso al niet aan kerstbomen, maar zet dat ding gewoon op als dat je blij maakt.
Als het niet blijkt te werken met de katten kun je hem altijd weer weghalen en volgend jaar een nieuwe poging doen.
Niet te druk om maken.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-21 17:34

Goof schreef:
Ik doe sowieso al niet aan kerstbomen, maar zet dat ding gewoon op als dat je blij maakt.
Als het niet blijkt te werken met de katten kun je hem altijd weer weghalen en volgend jaar een nieuwe poging doen.
Niet te druk om maken.

Hmm ja, dat kan natuurlijk ook!
Ik doe er alleen altijd echt een hele dag over om de boel hier helemaal op te tuigen (véél spul haha!), dus dan wil ik er ook wel van kunnen genieten :') Maar idd, als het echt niet lukt, kan ik hem alsnog afbreken!

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 17:35

Laat de boom eerst even een paar dagen zonder ballen staan :) en uiteraard zijn plastic ballen het geheim tot succes :P
Tussen haakjes, onderhand 5 katten gehad en die hebben allemaal geen poot uitgestoken naar de boom. Ze liepen er zelfs met een grote boog omheen :D

Voor deze foto heb ik hem echt met heel veel snoepjes om moeten kopen :Y) Afbeelding

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-21 17:37

Autumnn schreef:
Laat de boom eerst even een paar dagen zonder ballen staan :) en uiteraard zijn plastic ballen het geheim tot succes :P
Tussen haakjes, onderhand 5 katten gehad en die hebben allemaal geen poot uitgestoken naar de boom. Ze liepen er zelfs met een grote boog omheen :D

Voor deze foto heb ik hem echt met heel veel snoepjes om moeten kopen :Y) [ [url=m/4vqPNB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ooh ja, da's een goed idee!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 17:39

LWDaisy schreef:
Goof schreef:
Niet te druk om maken.

Hmm ja, dat kan natuurlijk ook!
Ik doe er alleen altijd echt een hele dag over om de boel hier helemaal op te tuigen (véél spul haha!), dus dan wil ik er ook wel van kunnen genieten :') Maar idd, als het echt niet lukt, kan ik hem alsnog afbreken!

Dan doe je dit:

Afbeelding

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 17:43

Optie 1: Je zet hem op en tuigt hem minimaal op met onbreekbare ballen, en je kijkt of de katten hem met rust laten. Doen ze dat, dan ga je voorzichtig beetje bij beetje onbreekbare zaken toevoegen. Laat het eerste jaar slingers en lichtjes maar zitten, ivm verstrikgevaar.

Optie 2: Je kijkt of er ergens een tot aan het plafondreikend hek te koop is dat je om de kerstboom heen zet :+ ;) .

Staan er kasten/meubels om de kerstboom heen waar ze op kunnen klimmen en waarvan ze een sprong richting boom kunnen maken?

Als mede halfgare Kerst-elf (ik doe dus alles wat jij ook doet) voel ik met je mee, hoor. Ik heb dan helaas wel geen kat (en ik wil die wel heel graag...), maar ik heb in het afgelopen jaar grotere meubels gekocht voor mijn reeds kleine woonkamer en ik ben nu al regelmatig twijfelachtig aan het rekenen hoe ik de kerstboom in vredesnaam opzet (iets met meubels zoveel mogelijk uit de woonkamer halen en in de slaapkamer proppen vrees ik :+ )
Laatst bijgewerkt door Gaby op 20-09-21 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 17:44

Je kan eventueel ook kijken of je de boom aan de muur vast kan maken. De kerstboom vroeger viel regelmatig om doordat er dan een (dikke := ) kat naar boven klom. Verbaasde me wel altijd hoe weinig ballen er dan uit vielen. Dus zorg ook even dat je de haakjes goed om de tak heen vouwt.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 17:46

Hier hetzelfde probleem. Mijn monster is in december 7 maanden.
Maar ik ga hem neerzetten op een vrijdagmiddag als ik uit mijn vroege dienst kom zodat ik zolang mogelijk er zelf bij ben.
Ik heb mijn ballen al helemaal vastgedraaid in de boom met de ballenhangers omdat ik een oudere kat heb rondlopen. Die op wat jengelen eraan als hij op de vensterbank ligt er niet naar om komt. Lampjes zijn ook zo goed mogelijk vastgemaakt.
Zelfde gedaan met de ballen en lampjes in de guirlande die aan mijn konijnenren in de woonkamer komt te hangen.

Oh en kerstboom komt op klein tafeltje te staan waar ik gaten in heb geboord om de boom met tyrips vast te zetten. Heb een kunstboom.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 18:23

Ik hang onderuit de plastic ballen en zorg voor in de rest van huis voor genoeg hoogtes en uitdagingen.
En hij is nu bijna 10 en heeft er nog nooit omgehangen,

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 18:26

Die van mij die klimt rustig tot de top dus hier alleen maar plastic ballen en houten versieringen

Heb er sinds februari een kitten bij dus ben benieuwd wat die doet, denk ook klimmen

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 18:28

Afbeelding
Ik heb het opgegeven en de boom aangepast op de katten. :')

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 18:31

Ik heb geen kerstboom. :')
Ik kan niet eens planten neerzetten laat staan een kerstboom. Mijn somaby’s vinden dat reuze leuk om in te vliegen en alles eruit te kelderen. Heb wel versiering en dat is soms al een uitdaging maar ach. Ik kan ermee leven heb dus ook weinig tips. Maar zou de boom wel vastzetten.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 18:33

Onze kat heeft nooit met de boom gekloot, kan ook gewoon he!
Afbeelding
Afbeelding

Hij ligt er wel graag onder, maar laat zijn pootjes keurig thuis.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 18:56

Roosch schreef:
[ [url=m/LgjRM6.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik heb het opgegeven en de boom aangepast op de katten. :')

Wel een ideale kerstkaart :D

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 10:56

Autumnn schreef:

Dit is ook mijn eerste advies. Laat ze eerst even wennen aan de boom, en ontdekken dat het een saai ding is waar niets aan is te beleven. Bij mijn katten is na een paar dagen het nieuwtje van de boom eraf en laten ze het ding redelijk met rust.

Ik doe aan pluche en plastic in de boom. En zeker op de lagere takken bindt ik de ballen vast aan de takken met een stukje leuk kerstlint. Want ook plastic ballen kunnen stuk (been there).

Je kan een plantenspuit gebruiken om de katten te corrigeren als ze ondeugende dingen willen doen (al dan niet met een kerstboom). Dat gezegd hebbende: mijn Noorman is gek op water en veel Main Coon's ook. Dus het kan zijn dat jouw schatjes dat alleen maar als leuk ervaren en niet als straf. In dat geval werkt blazen vaak wel.
(Gezellig de compressor met perslucht in de kamer naast de bank :+ )

Oh ja, en nog een tip: denk om je handen bij het optuigen en leeg halen van de kerstboom. Mijn Noorman vindt dat eigenlijk nog het leukste van de hele kerstboom. En als ik niet oplet waar mijn lieverd zit heb ik zomaar een goed bedoelde maar flinke jaap over mijn handen.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 11:35

Ohh, ik volg. Wij hebben precies hetzelfde. Twee kerstgekkies met twee rode katers van nu 6 maanden. Ben benieuwd }:)

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 11:40

Kunnen je katten ook bij de boom als jij er zelf niet bij bent? (Werk, 's nachts etc)
Hier hebben de katten nooit wat met de boom gedaan, ook als kitten niet. Wat wel scheelt is dat ze alleen in de woonkamer (waren de kerstboom staat) mogen als wij er bij zijn. En een plantenspuit neerzetten voor de zekerheid.
Zou ook eerst de boom neerzetten en een paar dagen aankijken of ze er wat mee doen voordat je hem geheel optuigt.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 11:42

Hier al 2 jaar achter elkaar geen problemen met 2 bengels in huis. Wel zijn ze alleen in de woonkamer als wij er bij zijn, maar meer dan er omheen rennen en onder liggen gebeurde niet. Als ze te ruig waren was een flinke 'nee' en stamp op de grond voldoende. Plantenspuit was wel binnen handbereik haha maar klimmen hebben ze gelukkig nooit gedaan!

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 12:00

Hier hetzelfde dilemma. Heb vorig jaar m'n eerste echt grote boom met toebehoren gekocht, wist toen al dat er het jaar daarop katten zouden zijn dus voor allemaal plastic/goedkope dingen gegaan. Dat ze erin kunnen klimmen of iets sneuvelt ben ik dus niet zo bang voor maar ben als de dood dat ze ergens in een lichtsnoer vastraken en zich bezeren, dat ze op het lichtsnoer gaan knagen (ze zijn GEK op kabels, ik kan niks laten slingeren) of dat mijn grote en bijna 2 meter lange boom omvalt met de kat eronder := De boom zou anders in de woonkamer komen te staan waar mijn katten 24/7 kunnen komen en dus niet altijd toezicht op is, ergens anders in huis 'opsluiten' en zorgen dat ze alleen onder toezicht op de woonkamer kunnen is hier geen optie.

Mijn twijfel voor nu is dus om de boom zonder lichtsnoer op te tuigen zodat ik daar niet om in de stress zit of om de boom in z'n geheel op de slaapkamer te zetten (mogen de katten nooit komen) en in de woonkamer voor andere kat-proof kerstdecoratie te gaan.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 12:07

Wij hangen de boom op, neerzetten is echt zinloos met 8 katten en 3 honden (waarvan 1 puber slungel). Enige waar we dit jaar beter naar moeten kijken is hoe we de snoeren kat proef krijgen, vorig jaar vonden ze het na oud en nieuw blijkbaar wel welletjes met het licht en moest het snoer eraan geloven..

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 12:11

Opzetten en de goedkope ballen onderin en de mooie ballen bovenin. :D

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 12:13

Levita schreef:
Opzetten en de goedkope ballen onderin en de mooie ballen bovenin. :D

Dat helpt niet als je Maine Coon een bommetje in de boom doet kan ik je zeggen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 12:15

Ik heb 2 katten en ze hebben eigenlijk nog nooit de boom gesloopt. Ook niet als kitten. Wel eens wat laaghangende ballen eruit getikt. Ze verstoppen zich wel graag onder de boom om elkaar daarna te bestormen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 12:20

Zeker geen breekbare ballen en piek in de boom doen.
Kapot glas is ten eerste zonde, maar ook een flink risico voor de kattenpootjes.

Voor de rest kun je gewoon een boom opzetten.