Opeens veel bijen in de tuin

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Telpeva
Moderator Algemeen

Opeens veel bijen in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-21 11:31

Hoi :D sinds een paar dagen, misschien een week heb ik echt veel bijen in de tuin. In mijn tuin zit een mega klimop in een boom, deze klimop staat nu in bloei met veel bloemetjes en de bijen zitten met zijn allen daarin. Het hangt voor mij te hoog om erbij te kunnen, ik kan niet zien wat voor bijen het zijn, ik kan de klimop momenteel ook niet (laten) weghalen ivm broedende vogels daar er ook in wonen. Ik schat dat dat zeker zo'n 9m2 aan klimop is, wat dus vol staat met bloemetjes en nu ook vol zit met bijen :') help

Het geluid als ik eronderdoor loop vind ik wel wat spannend want het zijn er hoorbaar echt heel veel.

Zijn hier bijen kenners die mij meer kunnen vertellen? Gaan die bijen vanzelf weer weg zodra die bloemen ook weg zijn, of kan ik beter zsm een imker om hulp vragen? Ik wil ze niet dood maken

Maureen95

Re: Opeens veel bijen in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 11:34

Wat zijn veel bijen? Als het een verdwaald nest is kan je een imker benaderen. Die neemt het nest mee en geeft het een huis :)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 11:37

Gewoon laten gaan, bloeiende klimop is belangrijke voedselbron voor bijen en andere insecten. Misschien staat er een bijenkast bij je in de buurt. De bijen zijn alleen maar bezig met eten zoeken, je zal er verder geen last van hebben.
Veel dezelfde dan zal het waarschijnlijk om honingbijen gaan, die van een imker zijn. De wilde bijen zijn meer solitair, die zie je niet in tientallen bij elkaar.
Maar er zijn ook zweefvliegen die veel op bijen lijken. In elk geval, niks om bang voor te zijn, gewoon laten gaan. Bij de bloeiperiode horen diertjes die vrolijk komen eten.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 11:52

Als er een kolonie zit merk je dat wel, dan is één tak namelijk compleet bedolven onder bijen :+ Niet te missen.
Ik denk dat het er gewoon heel druk is. Dat hoor ik hier ook als ik langs bloeiend sporkehout loop, of nu met bloeiende asters. Een heel zoemconcert, vind ik best vrolijk. Op zich begrijpelijk dat het misschien intimiderent voelt, maar laat het maar gewoon z'n gang gaan. Binnenkort is het weer weg, en zijn de bijen blij :) (ze zullen je overig niks doen als jij ook niks doet)

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 11:59

Meestal zijn dat zweegvliegen geloof ik, wij hadden ook zo'n klimop en daar stikte het in sept/okt inderdaad van de zweefvliegen! Deze, met zo'n tijgerstreepje:

Afbeelding
Echt duizenden!
Doen verder niks (prikken/steken niet, eten alleen stuifmeel/nectar) en als de bloesem uitbloeit zijn ze ook allemaal meteen weer weg. :=
(wij hebben vorig jaar de klimop afgezaagd dus nu voor het eerst niet zoveel zweefjes in de tuin, is wel wennen want ze zaten tegenover de voordeur haha :') )

Ik geloof dat bijen niet zo "helikopter-style" kunnen stil hangen in de lucht, dus als je een poosje gaat staan kijken en deze dat wel kunnen, dan zijn dit inderdaad zweefvliegen.. :+

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-21 12:34

Bedankt voor de snelle reacties! Er zit hier in de buurt een imker, de exacte afstand weet ik niet (ik weet alleen dat hij ergens dichtbij zit haha). Ik gok op ergens tussen de 300 tot 1000 meter afstand van mijn tuin.

Ik kan ze vanuit huis ook zien, ze zweven niet ik denk dat het echt bijen zijn. Ik zal zo kijken of ik een tak of iets kan vinden waar ze massaal op zitten, ik duim van niet _O-

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 12:37

Bijen zijn totaal niet agressief en worden gigantisch met uitsterven bedreigd, met alle gevolgen voor de natuur en voor ons van dien. Zeker als ze zo hoog zitten dat je er niet bij kan (en evt kinderen of dieren dus ook niet), zou ik het koesteren en zeker niet weghalen! Ze zullen vanzelf weer weggaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 12:43

Planten zoals klimop zijn 1 van de laatste die bloeien vlak voor de winter. Dit is een gigantisch belangrijke voedselbron voor bijen. Ze gaan jou niets doen. Zeker geen schrik hebben :)

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 14:36

Bijen zijn niet agressief. Zolang jij hen met rust laat, laten ze jou ook met rust doorgaans. Wij hebben bij onze voordeur lavendel die letterlijk zwart ziet van de bijen en de hommels. De struik hangt zover over het pad heen date in het voorbijgaan de struik regelmatig raken. Tot nu toe heeft geen enkele bij of hommel ook maar een poging ondernomen ons te steken…

Bijen zijn zo ontzettend belangrijk… Dus tenzij het echt een nest is (wat ik niet verwacht) zou ik ze met rust laten. En als je het echt zeker wilt weten, bel die imker. Waarschijnlijk komt hij graag langs om de situatie te bekijken. :)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-21 15:10

Oh maar geen zorgen hoor, ik wil ze ook helemaal niet bestrijden of dood hebben :) het verbaasd mij gewoon, deze grote hoeveelheid bijen, en ook zo laat in het jaar. Mijn gedachte was, misschien zijn ze bij een imker ontsnapt ofzo.

Maar ik heb niks tegen bijen, los van deze groep 'nieuwe' bijen heb ik namelijk ook rode bijen in de tuin wonen die uit de grond komen, daar laat ik al expres een stuk grond voor braak liggen zodat ze daar kunnen blijven wonen, graven, eitjes leggen en alles :) die zijn ook lief, maar dat zijn er nooit zo veel tegelijk als dit. Ik heb niks tegen bijen, ik wil alleen graag zeker weten of ik veilig door de tuin kan want het waren er opeens zo veel _O- maar dat antwoord is al gegeven dus het komt vast goed!

Ik ben trouwens net nog wezen kijken maar toen zag ik opeens helemaal geen bijen meer, denken jullie dat ik dit kan zien als bevestiging dat ze hier bij mij geen nest hebben gemaakt?

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 15:35

Als bijen gaan zwermen (nieuw nest bouwen) hebben ze geen interesse in bloemen. Dan hebben ze hun buik vol met een honingvoorraad uit het nest waarvan ze zijn afgesplitst. Dan zijn ze vooral heel druk met achter de koningin aan vliegen. Als de koningin landt vormen ze daar een grote kluit bijen wel zo groot als een meloen en gaan onmiddellijk een nieuw nest bouwen van was. Pas als het nest enige vorm begint te krijgen en de honingvoorraad begint te slinken gaan ze weer op zoek naar bloemen. Als deze bijen gewoon verspreid op jou bloeiende klimop zaten waren ze gewoon aan het foerageren. niets aan de hand.

Edit: Het is trouwens ook heel normaal dat ze massaal verschijnen als er een grote struik of boom in bloei komt. En de klimop is altijd populair. Lindes en netelbomen kunnen ook zo gonzen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-21 15:40

Fijn om te weten, dankje! Dan krijgen ze voorlopig gewoon lekker de hele tuin voor zich alleen, opruimen en tuinieren kan wel even wachten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 15:41

Bijen moet je niks aan doen, lekker laten gaan. Het is een bedreigde diersoort. Ze doen je ook niks. De meeste bijen in je tuin zijn solitair dus je hoeft niet bang te zijn voor een nest oid.
Als je een zwerm ergens hebt hangen moet er wel wat mee, dan kan je een imker bellen die haalt hem dan weg.

Ik vind het gezoem van de bijtjes in mijn tuin heerlijk, heb er ook heel veel <3

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 16:40

VogeltjeM schreef:
Bijen zijn totaal niet agressief en worden gigantisch met uitsterven bedreigd, met alle gevolgen voor de natuur en voor ons van dien. Zeker als ze zo hoog zitten dat je er niet bij kan (en evt kinderen of dieren dus ook niet), zou ik het koesteren en zeker niet weghalen! Ze zullen vanzelf weer weggaan.

Het ligt er natuurlijk wel aan over wat voor bijen je het hebt. De honingbij is er in overvloed en zal niet zo snel uitsterven, maar solitaire bijen daarentegen hebben het heel moeilijk, inderdaad. Mede doordat honingbijen zo in overvloed zijn, trouwens..