Moederloze kittens

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mando

Berichten: 15694
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Moederloze kittens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 15:13

Och popjes.
Heel veel succes met de kleintjes ik hoop dat ze het gaan redden.

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 15:19

Hier al vele jaren ervaring door flessenkittens op te vangen uit het asiel...
Is een zeer intensieve maar wel heel dankbare taak!

Qua tips; idd goed buikjes/anus stimuleren met nat watje..
Goed warm( niet te warm) houden en dagelijks wegen..ik gebruik altijd kmr als voeding werkt erg goed..
1 ml per keer is wel heel weinig..als het lukt mogen ze echt wel meer drinken( gebruik je een flesje?

Oh en qua houding bij drinken..niet op hun rug leggen..maar op buik met kopje omhoog( net zoals ze bij moeder zouden drinken)

Mocht je vragen hebben mag je altijd pb sturen..

LaPluche

Berichten: 1980
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Moederloze kittens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-21 15:36

Ze krijgen uit alleen een speciale speen te drinken, dat is tot nu de beste manier. Flesje willen ze niet aannemen.
Sinds vandaag gaat er 1 ml per keer in. Ik maak 1,5 ml klaar, maar er gaat echt nog niet meer naar binnen.
Ik geef ze Royal Canin melk, dat is goed spul hoor ik van de mensen die ik gebeld heb.

Marigold

Berichten: 12582
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Moederloze kittens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 16:00

Er een knuffelbeertje bij leggen kan je nog doen.
Zo’n klein spuitje met siliconen speentje eraan gebruik je denk ik?
Succes met ze!

LaPluche

Berichten: 1980
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Moederloze kittens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-21 16:29

Het is echt een speen, ik heb een foto gemaakt.

Knuffelbeer haal ik als ze wat groter zijn, ik wil niet dat ze eronder komen te liggen, ze liggen al iets in een “hangmat”
Afbeelding

dierenfan
Berichten: 9617
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Moederloze kittens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 17:12

1 ml is echt te weinig hoor. Te weinig om groot te kunnen worden. Mijn ervaring is dat een injectie spuit veel fijner werkt dan speen. Heb ook diverse kittens groot gebracht tijdens mijn werk in het dierenasiel en zelfs konijntjes die net geboren waren.

Met een spuitje hoeven hun geen energie re stoppen in voeding eruit krijgen. Als ze het wel doen trekken ze de spuit gewoon leeg. Als ze eenmaal op rit zijn kun je laatste voeding voor de nacht dubbele hoeveelheid poeder oplossen. Dan zitten ze voller en slapen ze langer door. Ook voor die ukkies is goed slapen heel belangrijk natuurlijk.
Succes

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 17:31

Op Youtube heb je Kittenlady....die is expert erin. Hele goede adviezen. Er zijn ook speciale spuitjes/spenen voor de allerkleintjes.

Ik hoop dat ze het halen. Ook ik weet uit ervaring dat het heel lastig is en erg arbeids intensief. Maar al het dan lukt _/-\o_

LaPluche

Berichten: 1980
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-21 17:45

Ik heb met deze speen nu in 2x 2,5ml binnen gekregen. Een keer 1 ml en nu net 1,5, dit was ook zo op.
Ze moeten 1,5 ml per keer, dit heb ik via stichting Moederloos. Ik ga hun schema ook volgen.
http://www.kittenopvang-moederloos.nl/f ... n-voeding/
Een injectiespuit kan ervoor zorgen dat er melk in de longen komt en dat wil ik ten alle tijde voorkomen, want dan is de schade niet te over zien.
Ik vind jullie tips erg lief, laat dat voorop staan. Ik heb met 2 stichtingen contact die beide vol zitten helaas...

Marcella

Berichten: 36724
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Moederloze kittens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 23:17

Blij dat ze drinken in ieder geval. Kom vast goed.

wisja

Berichten: 698
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: Delft

Re: Moederloze kittens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 23:30

Heb je toevallig al contact gehad met kittenopvang Weba? Vangen ook moederloze kittens op die de couveuse in gaan. Zeker met die kleintjes is een goede temperatuur erg belangrijk. Daarnaast elke 2 uur inderdaad melk en het liefst voor en na het drinken het poepen en plassen stimuleren. Als het moeilijk op gang komt ook even het buikje mee masseren richting de anus zodat de ontlasting de juiste kant op gaat.

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 23:39

Heel veel succes.

LaPluche

Berichten: 1980
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Moederloze kittens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-21 23:48

Ik heb gister middag de hele middag lopen bellen met verschillende instanties, ook 3 asielen, 2 stichtingen en mijn 2 dierenartsen. Ik heb echt mijn best wel gedaan om ze geplaatst te krijgen.
Grote afstanden zijn moeilijk omdat ze zo klein zijn en snel onderkoeld raken onderweg.
Ze plassen mooie lichte druppels, poepen een heel klein beetje, waarschijnlijk omdat er nu pas echt voer binnenkomt.
Ze liggen in een warme kamer en in een electrische deken. Ze kunnen zelf kiezen of ze er echt inkruipen of wat koeler willen liggen.
Voeden gaat goed, net 1,5 en 2 ml erin gekregen. Nu een hazenslaapje, over 2 uur mag ik weer.

LibertyLucky

Berichten: 966
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Delft

Re: Moederloze kittens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 01:25

Ahh wat een schatjes en wat super dat je je over ze ontfermd!
Hopelijk komt het goed met de 2 rode katjes
Wat verdrietig dat het zo gelopen is met de andere kittens

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Moederloze kittens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 06:50

Je bent super bezig TS! Ik hoop dat je moeite beloond wordt en straks 2 rosse gezonde kittens rond huppelen.

meisje_

Berichten: 2531
Geregistreerd: 23-11-10
Woonplaats: Op de wereld

Re: Moederloze kittens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 07:23

Geen tips maar je bent goed bezig! <3

Ik volg

LaPluche

Berichten: 1980
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Moederloze kittens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-21 09:00

Wat lief allemaal.
Ze zijn de 2e nacht door gekomen en eten nu echt goed. Vannacht zelfs 2x 2ml erin gekregen.
Wel heftig zulke nachten, maar ik klaag niet.

wisja

Berichten: 698
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 09:24

LaPluche schreef:
Ik heb gister middag de hele middag lopen bellen met verschillende instanties, ook 3 asielen, 2 stichtingen en mijn 2 dierenartsen. Ik heb echt mijn best wel gedaan om ze geplaatst te krijgen.
Grote afstanden zijn moeilijk omdat ze zo klein zijn en snel onderkoeld raken onderweg.
Ze plassen mooie lichte druppels, poepen een heel klein beetje, waarschijnlijk omdat er nu pas echt voer binnenkomt.
Ze liggen in een warme kamer en in een electrische deken. Ze kunnen zelf kiezen of ze er echt inkruipen of wat koeler willen liggen.
Voeden gaat goed, net 1,5 en 2 ml erin gekregen. Nu een hazenslaapje, over 2 uur mag ik weer.


Ik zou oppassen met een elektrisch deken en ze zelf laten kiezen. Kittens die zo klein zijn kunnen hun eigen temperatuur niet reguleren en kruipen dus ook niet weg als het te warm/koud is.
Ik snap heel goed hoe hard je je best hebt gedaan om ze ergens te plaatsen. Ik raadde Weba aan omdat die door het hele land rijden. En voor grote afstanden nemen ze een couveuse mee in de ambulance.

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Moederloze kittens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 09:45

Poeh hard werken voor je maar top dat je het doet. Lang geleden ook een kitten van 2 dagen oud opgevangen en met de fles groot gebracht en gelukkig hoefde ik niets te stimuleren om te plassen en poepen dat deed mijn hond voor me, na de fles legde ik hem bij de hond en die lukte de buik en hield hem warm en dat werkte prima. Zijn echt grote vrienden geworden.
Succes met je korte nachten en de kleine frummels

LaPluche

Berichten: 1980
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Moederloze kittens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-21 09:56

@Wisja, ze hebben een stukje waar ze geen deken hebben nu dus ze kunnen kiezen. Alsnog liggen ze midden in de deken.

Marcella

Berichten: 36724
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Moederloze kittens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 10:54

Super dat het eten steeds beter gaat.

Dagmar80

Berichten: 1851
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Re: Moederloze kittens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 11:22

Goed bezig! Een flinke klus als ze nog zó klein zijn. Ik heb zelf een nu 16 weken oud kitten die met 4 weken gered is uit een benarde positie. Mama zwerfpoes met broertjes en zusjes was inmiddels al verhuisd...

Maar met 4+ weken eten ze ook al vast voedsel erbij, maakt het een stuk makkelijker.

Ik zag dat je al de site van moederloos kitten gevonden hebt. Goede tips staan daar op. Wij hebben bijvoorbeeld op een gegeven moment ook koffieROOM (geen melk) bij de flesvoeding gedaan omdat Dommel wat harde ontlasting had.

Wij hebben ook de Royal Canin kittenmelk gegeven en ook die van Farmfood schijnt prima te zijn (die had ik ook iets met levertijden online en kitten onderweg...). Het asiel waarvoor ik veel gepleegd heb gaf/geeft ook deze merken kittenmelk.

Succes met het kleine grut!

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 13:42

Steppe schreef:
Poeh hard werken voor je maar top dat je het doet. Lang geleden ook een kitten van 2 dagen oud opgevangen en met de fles groot gebracht en gelukkig hoefde ik niets te stimuleren om te plassen en poepen dat deed mijn hond voor me, na de fles legde ik hem bij de hond en die lukte de buik en hield hem warm en dat werkte prima. Zijn echt grote vrienden geworden.
Succes met je korte nachten en de kleine frummels


Wat een mooi verhaal :knuffel:

LaPluche

Berichten: 1980
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-21 07:15

We zijn weer een nachtje door *\o/*
Voer is opgeschroefd naar 2 ml per voedingsbeurt en dat gaat er ook heel makkelijk in nu.
Er is een plekje waar de kleintjes over 4 weken naar toe kunnen, de dochter van een goede vriend heeft een nestje waar de kittens 2 weken oud zijn. Ik hoop dat deze dan al iets aan de vaste voeding zijn en dat ze dan mee kunnen met die van haar.

Dagmar80

Berichten: 1851
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Re: Moederloze kittens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 09:51

Klinkt goed! :)

Marcella

Berichten: 36724
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 11:00

LaPluche schreef:
We zijn weer een nachtje door *\o/*
Voer is opgeschroefd naar 2 ml per voedingsbeurt en dat gaat er ook heel makkelijk in nu.
Er is een plekje waar de kleintjes over 4 weken naar toe kunnen, de dochter van een goede vriend heeft een nestje waar de kittens 2 weken oud zijn. Ik hoop dat deze dan al iets aan de vaste voeding zijn en dat ze dan mee kunnen met die van haar.

Hoeveel kittens heeft die anders zou ik eerder kijken om zo snel mogelijk te koppelen. Grotere kans op accepteren.