Help een ooievaarsjong

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nuscaniels

Help een ooievaarsjong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-21 11:02

Kennissen van mij in Roemenië hebben een ooievaarsjong opgevangen.
Nou geven zij deze vis, maar ze vroegen zich af wat en hoeveel hoort die te krijgen.
Heb al hier op internet proberen te zoeken en te bellen naar instanties maar of het is alleen per mail, men neemt niet op of ze mogen wettelijk gezien daar geen info over geven.
Voor de laatste heb ik nu eerst een mailtje naar bureau stadsbestuur moeten sturen zodat de medewerker van de vogelopvang toestemming kan krijgen mij die info te geven.

Dus nu mijn hoop hier ook op Bokt.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 11:07

Insecten of wormen en water van wat ik zo op google vind.
Muizen of kikkers zijn ze nog te klein voor

Brainless

Re: Help een ooievaarsjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 11:09

Ik doe je even een PB, ik ken iemand waarvan haar ouders een ooienvaarsopvang hebben gehad en zij weet precies wat ze wel en niet krijgen en hoe vaak je ze moet voeren en hoe je ze kunt voorbereiden op weer in het wild leven.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-21 11:11

Heb ze net gesproken en ook wormen en insecten gezegd. Wormen wordt diep graven voor ze, wegens de droogte zitten die diep in de grond.
Ze zijn in afwachting om te horen waar de vogel naartoe kan maar dat loopt via iemand van de gemeente en zo snel gaat dat daar allemaal niet.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-21 11:11

Brainless schreef:
Ik doe je even een PB, ik ken iemand waarvan haar ouders een ooienvaarsopvang hebben gehad en zij weet precies wat ze wel en niet krijgen en hoe vaak je ze moet voeren en hoe je ze kunt voorbereiden op weer in het wild leven.

Top, dank je

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 15:14

nuscaniels schreef:
Heb ze net gesproken en ook wormen en insecten gezegd. Wormen wordt diep graven voor ze, wegens de droogte zitten die diep in de grond.
Ze zijn in afwachting om te horen waar de vogel naartoe kan maar dat loopt via iemand van de gemeente en zo snel gaat dat daar allemaal niet.

Rustig sproeien, dus niet in 1 keer een plens water erop gooien, en dan komen ze wel naar boven.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 15:18

Je kan ook altijd even proberen zoeken op youtube. Laatst had ik een jong waterhoentje opgevangen en op youtube nog filmpjes met tips voor verzorging gevonden. Staat blijkbaar echt alles op :D

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 15:27

Als mijn moeder ze in haar wild opvang heeft, krijgen ze ( dode) eendagskuikens. Vlees, eiwitten dus.

Wat voedingswaarde betreft zijn wormen een aardige oplossing, maar zorg wel dat die dood zijn als ze gevoerd worden.
Verder zouden ( dode) muizen en heel mooie voeding zijn. Kunnen ze daar aan komen? Zelf vallen zetten misschien?
Anders eventueel naar de slager en vragen om slacht restjes van kippen slachterij.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 16:18

Bel met een goede vogelopvang die zullen met alle liefde goed advies geven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de Fugelhelling.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 17:26

Ik heb de vraag even doorgezet naar de vogel en wildopvang van mijn buren.

Eendagskuikens, muizen, groene kikkers en vis voeren zij.

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 17:51

Wormen kun je vangen door een spade in de grond te steken en de steel naar voor en achteren te wiebelen. Door de trilling komen ze boven...
Wel in zachtere grond, dikke klei duurt even :D

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-21 19:50

Dank jullie voor de adviezen. Kippenslachtafval is geen probleem. Altijd wel iemand die een kip slacht. Muizen vinden is wat lastiger, die vangen de katten al volop weg.
Kikkers heb ik er nooit gezien.

Het jong heeft nu al een paar dagen vis gehad, zijn soort sprotjes, maar ze twijfelen over de hoeveelheid van alles.

YouTube zal ik filmpjes gaan opzoeken. En nog een paar vogelopvangen benaderen, hopelijk willen die wel advies geven ipv zeggen dat ze dat wettelijk niet mogen.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 17:18

5-6 eendagskuikens of 3 vette vissen per dag krijg ik door van de wild&vogelopvang.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-21 21:37

dblijham schreef:
5-6 eendagskuikens of 3 vette vissen per dag krijg ik door van de wild&vogelopvang.

Dank je, heb het doorgegeven.
Als het goed wordt het jong overmorgen opgehaald.
Jong is uit nest gevallen of lukte niet om te vliegen. Ouders zijn nog even gebleven met de rest van het gezin en daarna weggevlogen.
Sindsdien zorgen mijn kennissen ervoor.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 00:16

Wel super van ze dat ze dit doen. Hoop dat alles goed komt met de kleine.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 00:21