Vissen happen naar lucht aan de oppervlakte

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Crista

Vissen happen naar lucht aan de oppervlakte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-21 14:32

Hallo,

Wij hebben 2 goudvissen van iemand overgenomen die ze anders in de sloot uit wilde zetten.

Ze zitten met z'n 2en in een bak van ongeveer 30 liter. Ik heb er 2 struikjes planten in zitten en een waterfilter.

Nu heb ik donderdag het hele aquarium verschoond want het stonk allemaal als een malle, en ik had algengroei als een gek en ik kwam echt niet meer weg met 1x per week 10 liter verversen....

Nu weet ik dat een aquarium helemaal verversen niet ideaal is maar ik had niet zo veel keuze in dit geval...

Maar nu zwemmen m'n visjes steeds heel onrustig bovenin de bak, happend naar lucht.

Hoe kan ik meer zuurstof in het water krijgen?

Ik heb al van dat spul in het water gedaan om het geschikt te maken voor goudvissen en spul om kraanwater geschikt te maken voor vissen, en anti algen erin.

Maar heb gewoon het idee dat ze zuurstof te kort komen en weet echt niet wat ik kan doen om ze te helpen!

Voor ik het aquarium had verschoond deden ze dit niet!

McGregor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 14:35

Een simpele zuurstofpomp, te koop bij de dierenwinkel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 14:39

Je hebt die persoon hopelijk met overname ook duidelijk gemaakt dat in de sloot zetten echt het meest achtelijke is waar ie voor kan kiezen? Hoe help je de NLse natuur nog verder naar de kl*ten..

Maar goed, dat is het probleem gelukkig nu niet. Ik zou ze sowieso een flink groter aquarium gaan geven, zodat het water schoon genoeg blijft. Dit is echt veel te klein. Verder een zuurstofpomp zou misschien nog uitkomst kunnen bieden nu.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-21 14:40

McGregor schreef:

Ja, dacht ik ook meteen aan, maar lees ook heel veel verhalen dat dat dus onzin is omdat die luchtbellen meteen naar de oppervlakte gaan en je vissen daar dus niks mee opschieten...

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 14:42

vermoedelijk voer je veel te veel. Ook heeft het drukkende weer invloed op het zuurstofgehalte.

Ik zou in elk geval een gedeelte van het water verversen. Dat kan nooit kwaad.

Tegen de algen zou ik er zelf niet allemaal zooi ingooien. Algen zijn puur natuur en kunnen weinig kwaad.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 14:43

Crista schreef:
McGregor schreef:

Ja, dacht ik ook meteen aan, maar lees ook heel veel verhalen dat dat dus onzin is omdat die luchtbellen meteen naar de oppervlakte gaan en je vissen daar dus niks mee opschieten...

je brengt daar geen lucht mee binnen maar je brengt het water in beweging en dat geeft wel lucht

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-21 14:45

Ik voer van die korrels, ze krijgen 3 korrels per vis en eten die ook vrijwel meteen op.

Nu al water verversen? Heb donderdag alles vernieuwd he....

En idinn, daarom heb ik ze ook overgenomen... In de sloot vond ik een zeer slecht idee inderdaad... Maarja, heb zelf echt de ballen verstand van vissen, dus probeer me nu zo veel mogelijk in te lezen enzo....

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 14:47

Vanaf nu elke dag de helft van je water verversen. Met 2 goudvissen op 30 liter is je water dagelijks vervuild.
Dus zou het nu gelijk doen als donderdag de laatste keer was dat ze vers water kregen.
Spul voor kraanwater en spul voor goudvissen kan je toevoegen met het idee baadt het niet dan schaadt het niet, anti algen zou ik mee stoppen.

Verder de uitstroom van je filter net onder het wateroppervlak zetten, zodat dit in beweging blijft, voor hopelijk wat zuurstof toevoeging.

Bovenstaande is voor tijdelijk, het beste is een nieuw aquarium van minstens 100 liter, of een plek voor ze vinden waar ze dat kunnen krijgen.
Succes!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 14:48

zeker stoppen met voeren, wat waterplantjes halen daar eten ze ook van, 1x per week paar korrels is voldoende, mijn 4 vijvergoudjes buiten krijgen nooit voer, halen alles uit de plantjes en vliegjes van oppervlakte.

en een filterpompje halen, die filteren je water en brengt het ook in beweging, dan is luchtpompje ws niet eens meer nodig

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 14:50

Mee eens ik zou ook dagelijks water gaan verversen. Klinkt als zwaar vervuild water. Aquarium is veel te klein voor goudvissen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 14:52

Een normaal formaat bak halen? 30L is net zo groot als een emmer. 2 goudvissen moeten minstens in een 4x zo grote bak. Geen wonder dat ze wat benauwd zijn.
Of ergens in een grote vijver uitzetten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 14:54

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 14:54

Zeker niet stoppen met voeren, 3 korrels per dag is al erg weinig. Ik zou inderdaad wel zuinig voeren zolang ze zo zitten.
In een vijver vinden ze zelf wellicht voldoende voeding maar in zo'n aquarium niet, dus echt wel dagelijks blijven voeren.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 14:56

Goudvissen zijn ontzettende vervuilers :j Als je die een beetje leuk in een aquarium wilt hebben moet je echt aan een groter aquarium denken met een flink filter er op.
Ter indicatie, mijn moeder heeft er 3, die zwemmen in een aquarium van 100x40x40, en eigenlijk zitten die al te klein :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 14:57

nou ja desnoods haalt ze een flinke speciekuip,die hebben ze bij de bouwmarkt voor weinig geld.
die vullen met water,pomp er in en ze lekker daar in doen.

maar voor nu wel even water verversen, en niet wat uit flesjes in het water doen,is helemaal niet nodig

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-21 14:58

Oké, m'n man is nu het water aan het verversen en dat lijkt eerlijk gezegd nu al te helpen!
We hebben het pompje iets hoger in de bak gedaan en die blaast nu wat meer naar de oppervlakte zodat het oppervlaktewater in beweging blijft.

Ik ga op internet kijken voor een grotere bak, 100 liter zal ik niet halen, maar 80 liter gaat wel passen denk ik... Ik ga me er even in verdiepen en onderhandelen met m'n man hahaha

Bedankt voor de tips alvast allemaal!

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 15:00

Goed bezig! :) Fijn dat het al wat lijkt te helpen.

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 15:00

Goudvissen eten slordig, scheiden veel uit en woelen graag door de bodem, wat al de viezigheid weer oprakelt. Hierdoor zijn het grote vervuilers en hebben ze per vis veel water nodig, bij voorkeur minimaal 40L. Je kunt je voorstellen dat jouw bak dus veel te klein is voor ze.

De viezigheid die de vissen veroorzaken, wordt snel omgezet in nitriet. Nitriet verstikt vissen, omdat het ervoor zorgt dat zuurstof slechter door het bloed kan transporteren. De gezonde bacteriecultuur die zich in je filter vormt, zet nitriet om in nitraat, waarmee de plantjes zich weer voeden. De "goede" bacteriën hebben echter wel tijd nodig om te vormen, daarvoor draai je normaal gesproken je bak in, zodra dat is gedaan dan zal je zien dat de hoeveelheid nitriet vrijwel nihil is omdat de bacteriën dat zo efficiënt omzetten.

Door de bak in één keer te verschonen, ben je waarschijnlijk zoveel "goede" bacteriën kwijtgeraakt dat nitriet niet snel genoeg wordt omgezet. Als gevolg heb je een nitriet-piek en stikken je vissen...

Het beste wat je zou kunnen doen, is de vissen overzetten naar een al ingedraaid aquarium of vijver, maar ik kan me voorstellen dat je daar niet 1-2-3 aan komt. Een andere optie is om rigoureus waterwissels te doen, om letterlijk de nitriet uit het water te halen. Het nadeel daarvan is echter wel dat je daarmee ook meteen de "goede" bacteriën meeneemt en je het proces van stabilisatie vertraagt. Maar je vissen zijn daar wel min of meer mee gered, voor nu.

Verder kun je misschien eens kijken in dit topic: [BB-HK] Show je aquarium III!
Staat veel informatie in. :j

Vind het overigens lief van je dat je ze wilde opvangen.

alice0cullen

Re: Vissen happen naar lucht aan de oppervlakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 15:07

Een flink grotere bak is waarschijnlijk al een deel van de oplossing. Goudvissen hebben echt flink wat ruimte nodig, toendertijd werd voor twee mij een 100 liter bak aangeraden omdat het eigenlijk vijver vissen zijn.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 16:20

Mocht je meer info willen, pb maar. Ik heb koi vissen dus weet er best wat vanaf...

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 16:40

Heb je sluierstaarten of goudvissen? Goudvissen heb je al zo'n 200 liter voor nodig. Sluierstaarten rekenen ze ongeveer 50 liter per vis.

Als het goudvissen zijn, zou ik iemand zoeken die een vijver heeft.