Afslijten van hoektanden

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

2a54z6e45r6r

Afslijten van hoektanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-21 20:34

Hallo,
Ik heb sinds een jaar een Mechelaar (Juni 2020; was 1 jaar en nog wat bij adoptie)
Zijn favoriete speeltje is zijn zwarte kong. Bij de adoptie was mijn hond wat angstig en had verlatingsangst. Hij was ook erg destructief met zijn speelgoed (loopt niet rond met stenen of dergelijke). Daarom zijn we naar een zwarte kong overgeschakeld. Sinds November 2020 beginnen zijn hoektanden af te slijten; wij vermoeden kong in combinatie met modder en zand. De dierenartsen (die van zijn vaccinatie en de dierenartsen bij het donorcentrum) zeggen dat zijn hoektanden goed zijn van lengte maar dat ze niet te veel meer moeten slijten. Verder wordt hij enorm geprezen om zijn witte tanden en propere gebit.

Intussen vervangen we de kong door ander zachter speelgoed.

Nu vroeg ik me af of ze bij honden de hoektanden ook herstellen zoals bij mensen zodat zijn tanden weer wat slijtage kunnen verdragen zonder de tand zelf te beschadigen.

Heeft iemand hier over meer info voor mij?
Bedankt!

kiwiwitje

Re: Afslijten van hoektanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 20:40

Ik zou daarvoor contact opnemen met een goede tandheelkundige.
Wij gaan zelf voor gebitsproblemen(en titeren etc) naar bergeijk. Hele fijne en eerlijke arts. Je kan haar ook mailen met foto’s

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 20:55

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 21:29

Kronen plaatsen bij een hond die zo actief is met z'n bek is vrij kansloos. Die gaan er geheid afkomen.
Je kunt t best een (massief) rubberen bal gebruiken, in ieder geval iets waar geen zand in kan gaan zitten zoals tennisballen. Evt bijv een frisbee oid.

Voor een goede tandheelkundige dierenarts kijk je op wgvt.nl

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 21:30

WillemYntJee schreef:
Kronen plaatsen bij een hond die zo actief is met z'n bek is vrij kansloos. Die gaan er geheid afkomen.
Je kunt t best een (massief) rubberen bal gebruiken, in ieder geval iets waar geen zand in kan gaan zitten zoals tennisballen. Evt bijv een frisbee oid.

Dat ligt er blijkbaar aan. Wij hadden een hond op de vereniging die met 1 of 2 kronen gewoon nog op de mouw beet, met ballen speelde en noem maar op.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 21:35

Dat is netjes inderdaad! Dr zijn maar weinig tandheelkundige dierenartsen die ze zetten. T is natuurlijk ook de vraag of t de moeite waard is. Door slijtage komt t wortelkanaal in ieder geval niet open te liggen. Maar de hond moet er wel goed mee kunnen functioneren en eten. Zeker bij zo'n jonge hond zou ik eerst de opties zoeken in t voorkomen van slijtage ipv gelijk kronen te gaan zetten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 21:36

Met je eens hoor. Liever voorkomen dat het verder slijt en uitstellen als het kan.

Bij die hond waar ik het over had ging het ook niet over slijtage geloof ik, maar afgebroken oid, dus daar moest echt iets mee gedaan worden.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 22:00

Onze mechelaar heeft hetzelfde van de tennisballen. Hoektanden en voor(onder)tanden zijn behoorlijk versleten. Met haar 5e jaar gaf de DA aan dat dit niet verder door mocht zetten. We zijn toen over gestapt naar een massieven rubber bal, Tanden zijn niet verder afgesleten. Zij heeft er geen last van of pijn aan en wij hebben er niets aan laten doen. Ondertussen wordt ze in oktober 12, heeft mooie schone kiezen en schone tanden, maar op de tanden wel zwarte plekken van het afslijten. Inderdaad lijkt het alsof het kanaal open ligt, maar dit is bij honden blijkbaar anders dan bij mensen. Voor haar leeftijd een gezond gebit :) Er is ook nooit over vullen of kronen gesproken.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 22:02

Denk dat het eerder aan het zand ligt, dan aan de kong. Hier kauwen ze allemaal op kongs en geen van allen hebben afgesleten hoektanden. Zelfs de mechels waar jaren pakwerk mee gedaan is.

Geen ervaring met kronen. Wel had ik een oud clubgenoot, die een hoektand heeft laten vervangen door een titanium hoektand. Was afgebroken.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-21 08:46

De zwarte kong is opzich ook massief rubber, maar door de vorm komt dat zand er misschien in. Ik ga eens zoeken naar een bal vorm!

Kronen zetten is gewoon een extra preventie want ik ben zowiso opzoek naar speelgoed die de slijtage niet verder gaan zetten natuurlijk *D

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 08:48

Het is kostbaar, maar je zou voor titanium k9’s kunnen gaan. Geloof dat er in Duitsland een hele goede deskundige zit.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 09:01

WillemYntJee schreef:

Ik lees juist dat ze bij honden die actief te bek gebruiken. Pakwerk bijvoorbeeld, kronen zetten.

Mag ik vragen waarom jij dit dan niet adviseert?

Ik heb zelf in de humane tandarts zorg gewerkt dus vind het een interessant onderwerp

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 11:03

2a54z6e45r6r schreef:
De zwarte kong is opzich ook massief rubber, maar door de vorm komt dat zand er misschien in. Ik ga eens zoeken naar een bal vorm!

Kronen zetten is gewoon een extra preventie want ik ben zowiso opzoek naar speelgoed die de slijtage niet verder gaan zetten natuurlijk *D

Die van ons spelen er alleen binnen mee. Kartbanden(zit geen ijzerdraad in) is ook groot succes.

Rest is allemaal zo kaduuk.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 11:29

Amber voor pakwerk honden/politiehonden wordt t nog wel eens gedaan, al breken die vaker een hoektand af en dan doen we als er nog genoeg kroon over is een wortelkanaal behandeling. Al kunnen ze ook prima hun werk nog doen met 3 hoektanden.
Aangezien t een erg kostbare aangelegenheid is en de kans dat ze blijven zitten minder groot is dan bij een mens zou ik t niet adviseren. Je kunt beter investeren in t behoud van t gebit.
Door slijtage komt t wortelkanaal niet open te liggen omdat dit heel geleidelijk gaat. Bij breken door trauma wel, maar dan heb je geen andere keuze dan een wortelkanaal behandeling.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 11:45

Ik weet hoe het werkt bij mensen idd, daar zijn kronen natuurlijk ook kwetsbaarder dan de echte tanden

Mijn vraag was waarom er gezegd werd dat kronen er af gaan omdat deze hond actief is met zijn bek. Dat terwijl ze juist bij honden geplaatst worden die werken met hun bek

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 11:53

WillemYntJee schreef:

Mijn hond heeft haar hoektand afgebeten op haar bench, kreeg ook de keuze tussen trekken of er een kroon op plaatsen. Prijskaartje voor herstel was 700-800 euro, + om de 6 maand fotos voor de eerste twee jaar (handig met een hond die zich niet laat aanraken door vreemden) en geen garantie dat het blijft zitten als ze kluift op iets.

Dus hier ook gekozen voor verwijdering van de hoektand.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 12:13

Amber omdat politiehonden hun tanden nodig hebben voor hun werk. Bij een gewone huishond 'is t niet de moeite waard'. Uiteraard even de '' want iedereen moet zelf weten wat ie doet.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 12:20

WillemYntJee schreef:
Amber omdat politiehonden hun tanden nodig hebben voor hun werk. Bij een gewone huishond 'is t niet de moeite waard'. Uiteraard even de '' want iedereen moet zelf weten wat ie doet.

Dat snap ik maar is nog geen antwoord op mijn vraag