Klein makkelijk hondenras

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Klein makkelijk hondenras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 12:19

Mijn moeder heeft altijd bouviers uit werklijnen gehad. (Geen beginners honden :') )
En nu omdat ze wat ouder wordt wilde ze een wat kleiner, makkelijker hondje.
Na bij veel fokkers en asielen te zijn geweest kwam ze uiteindelijk uit op een Boomertje (maltezer x shih tzu).
Via kennissen.

Super makkelijk beestje, maar ook dan moet je een beetje geluk hebben qua karakter.
Hansie (ja dat is zijn naam :') ) is inmiddels 5, nog reu en een schat van een beest, hij is zelf gewoon een heel relaxed en stabiel hondje. En mijn moeder kan door haar ervaringen ook goed opvoeden natuurlijk.

De ellende zit hem vaak wel dat je dergelijke kruizingen en rassen vreselijk moet oppassen bij het aanbod. Er is veel broodfok op dit gebied.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 12:42

Jis_ schreef:
Wat betreft de Stafford, velen zijn niet geschikt voor mensen die niet weten wat ze kopen, geldt natuurlijk voor elk ras. Of geloven in verhalen dat het 100% opvoeding is. Dan ga je volledig voorbij aan het doel waar elk ras voor gefokt is.


Dat bedoel ik dus. Je moet nooit een ras kiezen die je niet aanstaat. Maar de Engelse Stafford vind ik zelf echt een ideale hond in vele opzichten.


Somebody85 schreef:
De stafford en duitse herders zou ik als beginner niet aan durven te beginnen zeker omdat ik natuurlijk onzeker begin. Daarnaast spreken mij herders helemaal niet aan, deze ervaring heb ik natuurlijk wel opgedaan in het asiel waar ik honden uitliet. Herders (op de border collie na) klikken met mij gewoon niet zo goed.


Dat snap ik hoor. Maar bedoel dat er nogal veel vooroordelen zijn die niet altijd terecht zijn. Ik weet beginners met Staffords, maar ook met herders. Waar het zowel goed als niet zo goed is gegaan.

En ik maak zelf wel een verschil in de Engelse Stafford en de Amerikaanse of een mix.

En veel zit wel in de mens. Er zijn ook zogenaamd ervaren mensen die al tig jaar een bepaald ras hebben en niet open staan om te leren, te trainen etc.

En mensen kopen op uiterlijk. Vergissen zich in een pup, waar dat zo ontzettend belangrijk is.

Onze reu is als pup meerdere keren herplaatst omdat hij te druk was, spullen kapot maakte, niet zindelijk werd en niet aan een riem kon lopen..........Tja, slaan en schreeuwen was de oplossing.

We hadden ooit buren die ergens een pup zagen en verliefd werden. Er werd ons verteld dat we hem misschien wat nachten hoorden huilen. Oka, prima. We vragen 2 weken later na niks te horen hoe het gaat met de pup. Nou, die was alweer weg, want hij maakte dingen kapot en plaste te vaak in huis.

Het verschil is wel hoe hondjes leren. Mijn vorige Border collie was met 12 weken bij ons en in 2 dagen echt goed zindelijk. Sliep altijd door en was echt super om te trainen en overal mee naartoe te nemen.

Nu kwam onze bc met 13,5 week bij ons en heeft een paar ongelukjes gehad, maar snapt alles vrij snel. Heeft iets meer drive en we moeten veel meer zelf voor zijn rust zorgen, maar hij kent nu na 3 weken al veel woorden, doos spelenderwijs en consequent woorden herhalen, belonen etc. Mijn man doet cursus met hem, want die is wat minder consequent en meer van huis.

Hij heeft ook met ons teefje getraind, maar die heeft zo een enorm bord voor dr kop. JR*mops, super lief, maar is echt meer werk om ze dingen aan te leren. We hebben er 2 en die hebben ook echt beweging nodig. Zijn nu bijna 7, maar nog echt hele jonge honden.
Overigens is mn laatste BC 15 geworden en ook tot hoge leeftijd erg fit.

En het is gewoon best moeilijk. Je bent gewoon nooit perfect. Wij zijn ook gek met de honden, vinden ook weleens iets teveel goed.

SjonnieZ

Berichten: 2323
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Klein makkelijk hondenras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 12:53

Heb niet alles gelezen
Maar hier ook een honden starter.
Ik help mijn buurman met het uitlaten van de hond. (Hij is moeilijk ter been)
Hij heeft een boomer.. heel leuk lief dier in de omgang. Lief naar mens en dier, moedig en als je wilt ook lekker actief.

Wat mij wel opvalt tijdens het wandelen is dat de boomermix met een echte snuit vriendelijker is naar andere honden dan de mixjes met een platte snuit. Dit zijn vaak ook de wat kleinere hondjes.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 13:59

Cayenne schreef:
_Zsazsa_ schreef:
Ik heb een Tibetaanse spaniël (met genoeg neus)
Die is mega speels, blij, rustig genoeg als ze binnen is. Makkelijk met kinderen en andere dieren. Sloopt niks en is overal makkelijk mee naar toe te nemen.
Daarnaast blaft ze haast nooit en kan ze goed alleen zijn. Een kennis heeft er ook 1 en die is ook zo relaxed. Ze is wel waaks en leert heel makkelijk.
Niet de eerste hond waar je aan zou denken maar ze zijn echt geweldig. Haar zusjes ken ik ook en die mensen zijn er ook zo enthousiast over. Ondanks haar relatief korte neus loopt ze flinke km’s over ons terrein en savonds een ronde van 5,8 km waarvan ze ook nog zwemt.
[ [url=m/K5ZXVe.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik vind het een schatje om te zien, maar die neus lijkt me alsnog veel te kort om gezond te noemen?


Als pup leek dat wel ja, ze heeft nu wel meer neus en ze horen zelfs nog meer neus te hebben. Maar aangezien ze 5 km iedere avond rennend en vliegend aflegt denk ik niet dat ze ongezond is.

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 14:09

Jis_ schreef:
Zo kwam ik een dame tegen bij puppycurcus met een Beagle. Ze kon er niet zo goed tegen hoe verder we in de cursus kwamen haar pup nog niet zo goed luisterde.
Toen dacht ik echt joh je hebt voor een Beagle gekozen wat wil je, net toevallig die zo'n beetje enkele Beagle die geen bananen in de oren heeft? Zie dan de humor er van in en geniet er van.


Ook daar is hoe meer werk je er in steekt hoe meer werk je ervoor terug krijgt. Ik heb er 1 van 4 jaar oud, liep GGB met mij, behaalde alle cursussen en behaalde vaak de meeste punten. Ze liep er BC's zo uit bij de gehoorzaamheid maar mijn hond is ontzettend leergierig en voer gefocust dus dat maakt het wat makkelijker.

Wat je zegt klopt wel, want je moet een grote dosis humor hebben. Ze doen namelijk net zo vaak wat ze zelf willen. Als ik zeg, in de mand, gaat ze er tien keer voor, naast of achter zitten en pas bij de 11de keer erin.

Ik zag iemand de will to please benoemen, dat bestaat niet. Geen enkele hond heeft een will to please.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 14:16

En een kooikerhondje dan?

Voldoet eigenlijk aan al je eisen.
Zijn slim. Kunnen prima meedoen in behendigheid. Niet kapot gefokt.

Worden 12/15 jaar oud. Zijn niet al te groot.

Het zijn geen gemene honden naar mensen toe. Maar ook geen allermandsvriendjes. Maar veel heb je natuurlijk ook zelf in de hand qua opvoeding.

StellaMay

Berichten: 520
Geregistreerd: 06-02-12
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Klein makkelijk hondenras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 14:21

Ik had hem al ergens voorbij zien komen volgens mij, maar de Havanezer voldoet volgens mij ook aan veel van je eisen.

Borisje

Berichten: 5469
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: Hilvercity

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 14:34

Absolem schreef:
En een kooikerhondje dan?

Voldoet eigenlijk aan al je eisen.
Zijn slim. Kunnen prima meedoen in behendigheid. Niet kapot gefokt.

Worden 12/15 jaar oud. Zijn niet al te groot.

Het zijn geen gemene honden naar mensen toe. Maar ook geen allermandsvriendjes. Maar veel heb je natuurlijk ook zelf in de hand qua opvoeding.


Ik zou 'geen allemansvriendjes' veranderen in chagrijnige rotzakken. Sorry als je er zelf eentje hebt. :')
Kooikers zijn kleine werkhondjes geschikt voor op de boerderij, waar ze taken hebben. Als huishond heb ik ze nog nooit leuk zien doen en in de asiels komen ze met grote regelmaat met bijtincidenten binnen..

Jis_

Berichten: 11596
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 14:44

Amandavd schreef:
Jis_ schreef:
Zo kwam ik een dame tegen bij puppycurcus met een Beagle. Ze kon er niet zo goed tegen hoe verder we in de cursus kwamen haar pup nog niet zo goed luisterde.
Toen dacht ik echt joh je hebt voor een Beagle gekozen wat wil je, net toevallig die zo'n beetje enkele Beagle die geen bananen in de oren heeft? Zie dan de humor er van in en geniet er van.


Ook daar is hoe meer werk je er in steekt hoe meer werk je ervoor terug krijgt. Ik heb er 1 van 4 jaar oud, liep GGB met mij, behaalde alle cursussen en behaalde vaak de meeste punten. Ze liep er BC's zo uit bij de gehoorzaamheid maar mijn hond is ontzettend leergierig en voer gefocust dus dat maakt het wat makkelijker.

Wat je zegt klopt wel, want je moet een grote dosis humor hebben. Ze doen namelijk net zo vaak wat ze zelf willen. Als ik zeg, in de mand, gaat ze er tien keer voor, naast of achter zitten en pas bij de 11de keer erin.

Ik zag iemand de will to please benoemen, dat bestaat niet. Geen enkele hond heeft een will to please.


Zeker waar, heel veel geduld. :D

Will to please, het is maar een omschrijving voor honden die graag met je willen werken, daar zit ook gehoorzaamheid en baas gericht zijn bij. Niet het meer zelfstandige soort. Mijn Sheltie is echt mijn schaduw, ik hoef daar niet op te letten met wandelen. En dat is ook nog eens een intacte reu die wel eens gedekt heeft dus die geurtjes wel erg interessant vindt. Toch zal hij niet weg lopen.

Danmaarzo
Berichten: 342
Geregistreerd: 03-03-10

Re: Klein makkelijk hondenras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 15:27

Een zweeds/deense boerderijhond. Zo leuk. Ze zien eruit als een boerenfox, maar hebben absoluut geen terriër karakter wat ze weer een stukje makkelijk maakt. Echt hele leuke lieve hondjes.

https://deens-zweedseboerderijhond.nl/

Ze zijn er in Nederland nog niet veel. Maar toevallig dat een kennis van mij er een heeft en hier uiteindelijk mee wilt gaan fokken. Heeft zelf altijd met chihuahua's gefokt, maar daar zijn gewoon veel problemen mee. En dit is een 'nieuw' ras en geeft geen problemen met fokken (we kunnen nooit/nooit zeggen, maar ze lopen een stuk minder risico dan de chihuahua, king charles etc)

Pindakaa7
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 15:31

Wil je dat de hond los kan lopen tijdens wandelingen, of is het voor jou prima om hem aan de lijn te houden?
Als los kunnen lopen geen must is zou ik absoluut adviseren om je eens te verdiepen in de whippet! Hoewel ze qua uiterlijk misschien anders doen vermoeden zijn windhonden over het algemeen heerlijk rustig/lui, mits ze zo nu en dan eens een sprintje kunnen trekken. Met wat agility en een lekkere wandeling zijn ze al snel tevreden. Verder zijn whippets in het algemeen erg zachtaardige en leuke honden.
Maar windhonden zijn wel zichtjagers en het jachtinstinct zit diep waardoor ze vaak niet los kunnen lopen. (En nee, over het algemeen is dit bij windhonden niet een kwestie van opvoeding)

Je zou ook kunnen kijken naar spaniëls, vaak ook heel vriendelijk en erg vrolijke honden. Wel een stuk energieker dan de whippet.

Sommige rassen (terriërs of bijvoorbeeld werkhonden) worden over het algemeen afgeraden voor beginners, opzich begrijp ik waar het vandaan komt maar het aller belangrijkst is om een ras te vinden wat bij jou en je situatie past en om je goed te laten begleiden door deskundigen.

imaudy
Berichten: 5045
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 16:18

Ik vind een sheltie opzich geen verkeerde keuze. Je moet ze wel veel aandacht geven en er veel dingen mee doen, maar ze kunnen prima een paar dagen met weinig beweging. Het zijn geen border collies zeg maar.

In het nest zitten ook veel verschillen, zoek naar een ras wat je leuk vind en neem dan het rustige pupje uit het nest.

Somebody85

Berichten: 258
Geregistreerd: 29-09-13

Re: Klein makkelijk hondenras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-21 18:56

Even meer verdiept in de Havanezer. Meerdere keren genoemd. Nog nooit van gehoord. Wat een goede tip, dank je wel. Past inderdaad goed bij onze ‘eisen’. En wat een mooie hond :-).

00000000
Berichten: 1119
Geregistreerd: 11-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 19:15

Ik heb zelf gefokt en was erkend fokker van de Welsh Corgi Pembroke.
Weet niet waar je vandaan komt, maar je mag altijd kennis komen maken met onze dames om te kijken of het ras wat voor je is.
En voor we het gaan hebben over de ruggen, bij elk ras is wel wat!
Onze oudste is 10 en doet het super nog

Somebody85

Berichten: 258
Geregistreerd: 29-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-21 19:21

00000000 schreef:
Ik heb zelf gefokt en was erkend fokker van de Welsh Corgi Pembroke.
Weet niet waar je vandaan komt, maar je mag altijd kennis komen maken met onze dames om te kijken of het ras wat voor je is.
En voor we het gaan hebben over de ruggen, bij elk ras is wel wat!
Onze oudste is 10 en doet het super nog


Wat lief :-). Ik hou het ingedachte.

Koekie73

Berichten: 2661
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Klein makkelijk hondenras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 20:02

Heb je al eens gekeken naar een Beagle?

Of een Fauve de Bretagne? Wel een jachthond maar heel fijn als gezinshond en blaft in principe ook niet veel.

Ik heb zelf 2 ruwharige teckels (hiervoor had ik ook een ruwharige teckel die 16 is geworden <3 ) maar die zijn niet zo geschikt als 1e hond vind ik.

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 20:13

Koekie73 schreef:
Heb je al eens gekeken naar een Beagle?

Of een Fauve de Bretagne? Wel een jachthond maar heel fijn als gezinshond en blaft in principe ook niet veel.

Ik heb zelf 2 ruwharige teckels (hiervoor had ik ook een ruwharige teckel die 16 is geworden <3 ) maar die zijn niet zo geschikt als 1e hond vind ik.


Een Beagle is echt niet wat TS zoekt.

Somebody85

Berichten: 258
Geregistreerd: 29-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-21 20:25

Koekie73 schreef:
Heb je al eens gekeken naar een Beagle?

Of een Fauve de Bretagne? Wel een jachthond maar heel fijn als gezinshond en blaft in principe ook niet veel.

Ik heb zelf 2 ruwharige teckels (hiervoor had ik ook een ruwharige teckel die 16 is geworden <3 ) maar die zijn niet zo geschikt als 1e hond vind ik.


De Fauve de bretagne is ook een mooier hond en zoals ik lees ook geschikt denk ik.

imaudy
Berichten: 5045
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 20:38

Somebody85 schreef:
Even meer verdiept in de Havanezer. Meerdere keren genoemd. Nog nooit van gehoord. Wat een goede tip, dank je wel. Past inderdaad goed bij onze ‘eisen’. En wat een mooie hond :-).


De Havanezer heeft weleens hartafwijkigen. Maar, ieder ras heeft zijn problemen wel natuurlijk.

lukka63
Berichten: 1408
Geregistreerd: 13-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 21:29

Ik heb 30 jaar jack russells gefokt is absoluut geen beginnerhond,zijn werkhonden ze moeten uitgedaagd worden,onze laatste jack is nu 11 jaar nog steeds een actieve hond toen haar moeder overleed werd ze erg down jaren ervoor kwam ik wat bolonka's tegen op een show ik vond het meteen leuke hondjes.
4 jaar geleden hebben we Evi opgehaald in Duitsland,wat een fantastisch ras vrolijk, goed luisteren ongecompliceerd onze jack is er vanaf dag 1 gek op.
Google maar eens op bolonka zwetna

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 21:38

Koekie73 schreef:
Heb je al eens gekeken naar een Beagle?

Of een Fauve de Bretagne? Wel een jachthond maar heel fijn als gezinshond en blaft in principe ook niet veel.

Ik heb zelf 2 ruwharige teckels (hiervoor had ik ook een ruwharige teckel die 16 is geworden <3 ) maar die zijn niet zo geschikt als 1e hond vind ik.


Beagles zou ik echt niet aan denken als makkelijke beginner hond. Ik ken er best wat en die zijn allemaal heel op zichzelf en eigenwijs :o

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 21:39

Ik vind vlinderhondjes prachtig.Jackrussels heel pittig en vrijwel alle Franse bulldogjes zijn vriendelijk en gezellig.Maar dan wel een met een normale neus uiteraard.

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 21:44

Damoiseaux2 schreef:
Een zweeds/deense boerderijhond. Zo leuk. Ze zien eruit als een boerenfox, maar hebben absoluut geen terriër karakter wat ze weer een stukje makkelijk maakt. Echt hele leuke lieve hondjes.

https://deens-zweedseboerderijhond.nl/

Ze zijn er in Nederland nog niet veel. Maar toevallig dat een kennis van mij er een heeft en hier uiteindelijk mee wilt gaan fokken. Heeft zelf altijd met chihuahua's gefokt, maar daar zijn gewoon veel problemen mee. En dit is een 'nieuw' ras en geeft geen problemen met fokken (we kunnen nooit/nooit zeggen, maar ze lopen een stuk minder risico dan de chihuahua, king charles etc)


Dat zijn leuke hondjes inderdaad maar ik vind dat ze wel nog wat training vergen :j ik ken genoeg wat geen lieve hondjes zijn maar dat ligt ook aan de opvoeding :)

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Klein makkelijk hondenras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 21:53

Dwerg- of middenslag poedel voldoet aan je wensen, zijn niet moeilijk op te voeden en ideaal voor hondensport. Op Facebook heb je Fientje-racemachientje een toypoedel die op hoog niveau behendigheid loopt!

Stripe000
Berichten: 585
Geregistreerd: 02-06-15

Re: Klein makkelijk hondenras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 22:48

Klein makkelijk hondje dan denk ik direct aan een bolonka swetna, worden in Nederland niet heel veel gefokt maar in Duitsland is er wel aan leuke gecontroleerde pups te komen.
Een kennis van me heeft er een en die loopt dagelijks vele kilometers met het hondje.

Heb zelf een maltezer gehad, ook super makkelijk hondje , heerlijk sportief en ontzettend lief en in huis heel rustig.

Heb nu een mini Labradoodle die, geweldige hond voor ons maar niet aan te raden als eerste makkelijk hondje.
Heb voorheen een kooiker gehad die zou ik ook niet aanraden als ik jouw eisen lees.
Daarvoor hadden we een schapendoes, ook fantastische lieve en gehoorzame hond en super mooi, wellicht minder geschikt voor jou omdat hij iets groter is dan jij wil.

Overigens zijn onze laatste honden allemaal herplaatser geweest, ook de huidige mini Labradoodle.
Ik heb nooit op ras gezocht maar echt naar karakter en wat past bij ons.