Een kat nemen op de wei? Muizenplaag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Een kat nemen op de wei? Muizenplaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-21 16:05

Hoi,
Ik zit met een muizenplaag op de wei.
Mijn pakken Koolzaadstro worden volledig geplunderd, alle stro wordt via kleine gaatjes in het plastic gewoon naar buiten gewerkt en ligt op de grond. In de zak zie je zelfs tunnels.
Ook in de zadelkamer ligt alles onder de muizenkeutels terwijl daar niets aan voedsel ligt.
Ben bang dat ze aan zadeldekjes of zadels gaan knagen. (heb wel dekenkist maar de gebruikte dekjes laat ik over de zadels hangen).

Nu zit er hier soms een kat, maar in de wintermaanden is die er nooit te bekennen.

Ik dacht, als ik nu zelf een kat neem? (uiteraard gecastreerd/gesteriliseerd).

Is dat een optie of liever niet?
Ik ben sowieso elke dag aanwezig op de wei. Kan dus elke dag eten voorzien en kattenbak schoonmaken.
Uiteraard zal ze ook haar inentingen krijgen (weide ligt vlak bij dierenarts). En ze zal de nodige aandacht krijgen, tenzij het liever geen aandacht wil, dat kan natuurlijk ook.

tamary

Re: Een kat nemen op de wei? Muizenplaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 16:11

Kat kan, wel een poes, want die hebben meestal een kleiner territorium en jagen dus eerder jouw muizen dan die van de buren. Kan je haar opsluiten om te zorgen dat ze leert dat daar thuis is?

Asiels hebben vaak wel boerderijkatten die zulke plekjes zoeken, maar precieze eisen zal je daar moeten navragen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-21 16:14

tamary schreef:
Kat kan, wel een poes, want die hebben meestal een kleiner territorium en jagen dus eerder jouw muizen dan die van de buren. Kan je haar opsluiten om te zorgen dat ze leert dat daar thuis is?

Asiels hebben vaak wel boerderijkatten die zulke plekjes zoeken, maar precieze eisen zal je daar moeten navragen.

Een poes idd katers zwerven idd sneller.

Kan ze de eerste week opsluiten da's geen probleem.

Kan eens rondkijken bij asielen in de buurt. Wou sowieso uit asiel nemen.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 16:18

Je hebt er goed overna gedacht zo te horen. Dan zeker doen!
Is de wei, en zijn de stallen, jouwn eigendom? Want dan hoef je het ook niet af te stemmen met de eigenaar.

En ga inderdaad voor een boerderijkitten of asiel-boerderijpoes. Die weten vaak wel hoe je muizen vangt en opeet ;)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-21 16:19

Kookaburra schreef:
Je hebt er goed overna gedacht zo te horen. Dan zeker doen!
Is de wei, en zijn de stallen, jouwn eigendom? Want dan hoef je het ook niet af te stemmen met de eigenaar.

En ga inderdaad voor een boerderijkitten of asiel-boerderijpoes. Die weten vaak wel hoe je muizen vangt en opeet ;)

Ik huur de wei. Maar weidebazin is eerder een kattenmens dan hondenmens. En dat er al een kat loopt vind ze helemaal niet erg. Alleen maar positief ivm de muizen. Bij haar thuis lopen ook katten die niet van haarzelf zijn en die laat ze ook gewoon doen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 16:21

Ik zou het doen, je hebt er duidelijk over nagedacht

Ik raad ook een kat aan die ervaring heeft met muizen vangen
Ik heb er hier thuis een van de boerderij en die vangt alles binnen in huis, de andere twee hebben geen ervaring en zijn ook super slecht en vangen echt niks

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-21 16:22

OK thnx.
Ik ga eens horen bij asielen ofwel een oproep op fb zetten of iemand zo'n kat heeft die weg moet bv.

Ervering in vangen is uiteraard wel een must.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 16:48

Wij halen eens in de zoveel jaar van die niet herplaatsbare oudere boerderijkatten uit het asiel. Ze blijven dan ook eerst een week opgesloten.

Ze hebben onbeperkt brok staan voor als ze niet zouden willen jagen, maar ze jagen toch :') .

Wel verdwijnt 25% gewoon, nu zijn wij natuurlijk ook wel een drukke plek. Maar ik bedoel te zeggen dat zwerven bij sommigen gewoon in het karakter zit :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 17:10

Heb je stroom bij je stal? Anders zou je ook een pest free kastje kunnen overwegen. Sinds we dat in huis hebben heb ik geen muis meer gezien en de honden heb ik er niet op zien reageren

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 17:20

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 17:21

Art_Ificious schreef:
OK thnx.
Ik ga eens horen bij asielen ofwel een oproep op fb zetten of iemand zo'n kat heeft die weg moet bv.

Ervering in vangen is uiteraard wel een must.

Wij hebben ook zeer regelmatig muizenvangers om te herplaatsen. Kijk eens op https://www.superkatten.nl/verlegen-sch ... tenkatten/

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 17:22

Stro is nu eenmaal heel interessant voor ongedierte, net als vlas. Wij hadden vreselijk ratten totdat we op houtvezel overgegaan zijn. Nu hebben we geen ratten of muizen meer. Dat is (naast) een kat ook nog een mogelijkheid.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 17:34

Hoe lang verwacht je die wei te huren?

En heb je nagedacht wat je met de kat doet als je weer verhuisd?
Want ik vind wél dat daar óók over nagedacht moet zijn voordat je daadwerkelijk een kat haalt.

SandAndOak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 18:22

Als de wei van jouw is of je hem zeker voor langere tijd kan huren zou ik kijken naar half wilde buitenkatten bij het asiel. Dat zijn katten die niet in huis plaatsbaar zijn ivm niet tam genoeg maar juist daardoor redden zij zich goed buiten, goede jagers, en je kan ze een mooie plaats bieden! Is wel de bedoeling dat je ze bijvoert en op de gezondheid let natuurlijk, maar dat komt vast wel goed. Soms zitten ze al met 2 of 3 in de buitenren en kan je er dus ook bv 2 adopteren. :)

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 20:11

Zeker doen! Ga naar een asiel in de buurt en geef aan wat je zoekt. Zij hebben vast de perfecte match en ze zijn al geneutraliseerd ed.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 20:21

Ik heb ook een gehuurd stuk en een muizenvanger via een zwerfkattenproject van de dierenbescherming. Uiteindelijk is ze ook nog best aaibaar geworden. Ik heb altijd brokjes staan maar ze jaagt ook veel.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-21 20:22

Ik heb katzoektthuis een bericht gestuurd. Zij hebben ook boerderijkatten die niet geschikt zijn als huiskat.

Ik ben sowieso niet van plan hier snel weg te gaan. Heb het hier uitstekend naar mijn zin, en de paarden zijn hier duidelijk gelukkig :D

Bodembedekking veranderen heeft niet veel zin. Ze zitten hier al van voor ik überhaupt bodembedekking had. Ook in de zadelkamer ligt elke rek vol muizenkeutels. Heb zelfs een keer keutels op het dekje gevonden wat over mijn zadel lag.
Elke keer ik de zadelkamer betreed zie ik ze ook gewoon wegrennen over de rekken.

Vergif leggen wil ik bewust niet omdat hier ook enkele roofvogels vliegen, kraaien met hopen en dus af en toe een andere kat. Die wil ik niet gaan vergiftigen door vergiftigde muizen te eten.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 20:30

Kan je geen kast plaatsen voor torenvalken in een boom of buitenkant stal? Of een kast voor kerkuilen in stal?
Ze vangen veel muizen weg......wel 8 per dag.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-21 21:17

Torenvalk of uilen nog niet gezien. Ook niet door buurtbewoners.

Buizerds vliegen er hier 3 rond.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 21:21

Het beste een lapjespoes, dat zijn de beste muizenvangers.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 21:23

Roofvogels voor de veldmuizen, kat voor de schuurmuizen. Vult elkaar mooi aan, vogel kan niet jagen in een schuurtje tussen de balen, kat wel.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 21:57

Art_Ificious schreef:
Torenvalk of uilen nog niet gezien. Ook niet door buurtbewoners.

Buizerds vliegen er hier 3 rond.

Kan je in pb je adres van weiland geven, dan kan ik kijken of er waarnemingen in de buurt zijn van roofvogels en uilen.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 22:18

Art_Ificious schreef:
tamary schreef:

Een poes idd katers zwerven idd sneller.

Kan ze de eerste week opsluiten da's geen probleem.

Kan eens rondkijken bij asielen in de buurt. Wou sowieso uit asiel nemen.

Ik heb twee katers op stal. Blijven perfect in de buurt en vangen alle muizen en konijnen die graven in mijn wei.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 22:20

Kun je de kat ook daar ergens opsluiten voor een aantal weken om te voorkomen dat die aan de wandel gaat? je hebt geen dichte stallen of wel?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-21 22:35

Lynn_Nikita schreef:
Kun je de kat ook daar ergens opsluiten voor een aantal weken om te voorkomen dat die aan de wandel gaat? je hebt geen dichte stallen of wel?

Stalblok bevat 2 grote stallen van 3x3m, 1 kleinere hoekstal (een D pony past nipt) en een zadelkamer.

Zadelkamer is het best af te sluiten maar daar kom ik wel het vaakst in. De hoekstal gaat ook als ik de tralies gaas voor span, da's maar een kleine moeite.
(is nu bergplaats waar de voertonnen staan maar die kan ik tijdelijk in de zadelkamer zetten.)
Alle stallen zijn met een schuifdeur dus wel afsluitbaar. Maar een kat kan volgens mij prima tussen de tralies door. Vandaar dat ik aan de hoekstal dan extra gaas/draad ertegen kan maken.