Welke budgetvriendelijke kattenbakvulling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Han21

Welke budgetvriendelijke kattenbakvulling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-21 22:59

Hoi allemaal,

Ik ben voor de kat van mijn oma op zoek naar nieuwe kattenbakvulling. Op het moment heeft ze een fijne korrel, maar de kat graaft veel eruit en loopt het bovendien overal heen.

Het graven zal waarschijnlijk niet helemaal op te lossen zijn, maar ik hoopte eigenlijk een budgetvriendelijke alternatief te vinden wat niet aan zijn pootjes blijft hangen.
Een belangrijke voorwaarde is dat het goed geurneutraliserend is, aangezien de bak gewoon binnen staat.
Nu betalen we zo'n 9 a 10 euro per 30 liter (ong 20 kilo). In deze prijscategorie zou fijn zijn.

Alvast bedankt!

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 23:04

Iets duurder, maar ik ben fan van de Tigerino Crystals. Wel met een uitloopmatje voor de bak. We ruiken de bak nooit en de korrels liggen ook niet meer door het hele huis. Ik doe er ook nog erg lang mee :j

Dagahra

Re: Welke budgetvriendelijke kattenbakvulling

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 23:06

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 23:09

Qua prijs en geur vond ik de klontvormende kattenbakvulling altijd ideaal. Het is zo makkelijk om een paar keer per dag even met een schepje de klontjes eruit te halen, en nooit de hele bak leeg hoeven te gooien. Dat scheelt heel veel afval, en omdat het niet lang in de bak blijft zitten stinkt het ook niet.
Maar een uitloopmatje is wel handig voor erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 23:11

Dagahra schreef:

Deze hebben wij ook. Klontert mooi waardoor het makkelijk uit de bak te scheppen is en ik ruik de kattenbak niet. Wel heb ik een matje voor de kattenbak liggen omdat ze er anders toch veel grit op de vloer beland.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 23:15

Het eruit gooien kan je beter oplossen door een grotere bak, of een bak waar hij langs boven in moeten springen. Ik zie op facebook ook regelmatig mensen voorbij komen die de flexibele wasmand van ikea gebruiken. Dan moet de kat natuurlijk wel gezond genoeg zijn om te kunnen springen. Voor oudere katten minder ideaal.

Wat wij gedaan hebben is een grote bak genomen en die staat in een ikea hol bak. Dit om te voorkomen dat onze honden aan de bak zouden komen. Nu deze bak heeft gaatjes, maar je zou wel voor een ander soort kastje kunnen gaan wat dicht is waar je een gat in maakt. Wij hebben het gat links in de lange kant en de bak staat rechts, daardoor zou ze niet recht alles naar achter kunnen gooien uit het gat.

Wij hebben momenteel kattenbakvulling van flamingo, ik heb de limoengras. Je hebt hem ook in lavendel en babypoeder. Wij hebben voor beide bakken een voetenmatje liggen en de korreltjes liggen enkel op het matje. Soms eens een paar nog net iets verder, maar nooit verder dan 1 meter rond die bak.
Deze is ook wat duurder dan je oma's huidige (10 euro voor 12kg) maar ik merk wel toen ik nog goedkopere gebruikte dat ik daar veel meer van gebruikte. Ik heb het idee dat deze korrels de plas sneller opnemen waardoor de plasbolletjes kleiner blijven en er dus minder afval is.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 13:34

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 13:51

Ik heb de flamingo lavendel vroeger gehad (of een soortgelijke) maar ging toen uit het assortiment. Waar is deze nu te koop (winkel en liever niet online)? Want ik vond hem fantastisch in gebruik en kwa geur!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 13:53

absque_dubio schreef:
Ik heb de flamingo lavendel vroeger gehad (of een soortgelijke) maar ging toen uit het assortiment. Waar is deze nu te koop? Want ik vond hem fantastisch in gebruik en kwa geur!

Flamingo is een tijd min of meer van de markt geweest, dit was overgenomen ofzo. Laatste nieuws is dat ze helemaal terug zijn.
In Duponzoo kan je die nog vinden, geen idee of verzenden naar Nederland een optie is. Ik vermoed dat je via de site van flamingo wel verdeelpunten kan vinden.

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 13:55

Laatst bijgewerkt door Malbec op 30-08-21 13:59, in het totaal 2 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 13:56

Dagahra schreef:

Dit is de enige waar ik blij van word ook qua geur!!

Qua uitloop heb ik een andere oplossing bedacht.
Ik heb grote bakken met twee halve deksels gekocht bij de action voor 7.95 per bak :')

Het was een experiment. Geslaagd experiment.
Het is groter, katten verkiezen ze boven de kleine normale kattenbakken en een stuk minder uitloop!

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 13:57

Duhelo schreef:
absque_dubio schreef:
Ik heb de flamingo lavendel vroeger gehad (of een soortgelijke) maar ging toen uit het assortiment. Waar is deze nu te koop? Want ik vond hem fantastisch in gebruik en kwa geur!

Flamingo is een tijd min of meer van de markt geweest, dit was overgenomen ofzo. Laatste nieuws is dat ze helemaal terug zijn.
In Duponzoo kan je die nog vinden, geen idee of verzenden naar Nederland een optie is. Ik vermoed dat je via de site van flamingo wel verdeelpunten kan vinden.

Ah zie je, dat was het dus. Fijn dat ze weer ‘terug’ zijn. Ik ga zoeken waar ik ze kan vinden. Dankjewel.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 14:00

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 14:05

Na jaren allerlei kattenbakvullingen gebruikt te hebben en vooral fan te zijn geweest van de 6x klontvormende die in veel supermarkten wel te vinden zijn (deze is echt vanwege het vormen van stevigere klonten echt de meerprijs waard vergeleken met de 2x of 4x klontvormende variant :j ) zijn we vorig jaar overgestapt op de PeeWee houtkorrels met bijbehorende bak.

Deze bevalt echt super. Waar je met grit toch steeds best veel uitloop van korreltjes blijft houden, hebben we met de PeeWee geen last daarvan want dat zijn grote houtkorrels, die blijven dus niet aan de pootjes hangen want daar zijn ze te groot / zwaar voor :)

Door de speciale bakken met een dubbele bodem met gaatjes, krijg je het effect dat korrels waarop gepiest wordt, uit elkaar vallen tot zaagsel. En dat zaagsel valt door de gaatjes naar beneden, onderin de bak.

Drollen blijven gewoon bovenin de bak liggen (waar de katten ze een beetje kunnen begraven tussen de houtkorrels) en kun je er gewoon uitscheppen.

Maar doordat het zaagsel onderin valt en door het materiaal van de korrels, zit je niet met die vieze kattenzeiklucht. En dus ook geen uitloop van korrels *\o/*

De korrels zijn duur, maar werken wel heel economisch vind ik, gaat super lang mee en dan is het op de lange duur helemaal niet zo duur juist.

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 14:13

Ik raad aan voor een grof klontvormende te gaan veel minder uitloop en makkelijk schoon te maken. Let wel op dat je er een neemt die ongeparfumeerd is. Geparfumeerd kattengrit is mischien fijn voor ons maar niet voor onze katten met een veel gevoeliger neusje

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 14:16

_lauraaa_ schreef:
Dagahra schreef:

Deze hebben wij ook. Klontert mooi waardoor het makkelijk uit de bak te scheppen is en ik ruik de kattenbak niet. Wel heb ik een matje voor de kattenbak liggen omdat ze er anders toch veel grit op de vloer beland.

Hier nog een tevreden gebruiker. Momenteel heb ik de versie in de groene zak omdat de gele niet op voorraad was. Voor mij maakt het geen verschil.

Flynnieman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 14:27

Hie rook heel tevreden over de peewee bakken en bijbehorende korrels. Hebben inmiddels andere houtkorrels van de dierenspeciaalzaak in de buurt die evengoed werken als de peewee korrels maar ze zijn wel een stuk goedkoper. Moet de kat wel op houtkorrels willen gaan, had belezen dat ze dat niet allemaal graag gebruiken

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 14:34

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 14:42

Ik lees ook even mee. De Biokat korrels die hier veel aangeraden worden ben ik zelf absoluut niet tevreden over. Het vormt slecht klonten waardoor de plasjes helemaal uit elkaar vallen in de bak en ik hem alsnog vaak in z'n geheel moet leegkiepen. Anders blijft er echt zo'n vieze kattenpies geur hangen en gaan m'n katten er ook niet meer van harte op. Ook absorbeert het de geur niet al schep ik 2x per dag de bak uit, maar ik durf nog niet goed te zeggen of dat echt aan dit grit ligt of aan het dieet van m'n katten.
En de groene versie (de classic fresh) daar zit me toch een heftige parfumlucht aan, mijn hemel :r Ik hou er normaal wel van als dingen lekker fris ruiken maar dit is echt geen fijne geur, mijn katten gaan er zelf gewoon helemaal naar stinken (de parfumlucht hangt letterlijk in hun vacht) en ik kan me niet voorstellen dat zij het zelf nou zo prettig vinden ivm gevoeliger voor geur dan mensen.

Peewee korrels zijn idd ook nog wel interessant maar dat is echt hit or miss met of de kat die grove korrels accepteert of niet, veel katten vinden het heel onprettig.

Wistaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 14:46

Die van de AH hierboven, heb zo'n hekel aan kattenbakvulling met geurtjes...

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 14:51

Ik gebruik houtkorrels. Onze eerste poes op grit ghad, was hele fijne tot ze "verbeterde" versie gingen uitbrengen....inmiddels was oudste poes overleden en onze twee nieuwe vrienden op hetzelfde soort grit gezet, daarna ben ik grit blijven testen, maar vond eigenlijk niets fijn, ze liepen idd enorme hoeveelheden mee naar binnen. en de kleinste ging ineens binnen plassen..Horror! Toen kreeg ik de tip houtkorrels. En ik had daar eigenlijk het idee van dat ze het door grofheid niet zouden pikken, maar we staan er al 3 jaar op. Geurtjes ervaar ik niet, en vind het ideaal spul. katten blij..dus ik ook blij.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 14:52

Memories schreef:
De Biokat korrels die hier veel aangeraden worden ben ik zelf absoluut niet tevreden over. Het vormt slecht klonten waardoor de plasjes helemaal uit elkaar vallen in de bak en ik hem alsnog vaak in z'n geheel moet leegkiepen. Anders blijft er echt zo'n vieze kattenpies geur hangen en gaan m'n katten er ook niet meer van harte op. Ook absorbeert het de geur niet al schep ik 2x per dag de bak uit, maar ik durf nog niet goed te zeggen of dat echt aan dit grit ligt of aan het dieet van m'n katten.
En de groene versie (de classic fresh) daar zit me toch een heftige parfumlucht aan, mijn hemel :r Ik hou er normaal wel van als dingen lekker fris ruiken maar dit is echt geen fijne geur, mijn katten gaan er zelf gewoon helemaal naar stinken (de parfumlucht hangt letterlijk in hun vacht) en ik kan me niet voorstellen dat zij het zelf nou zo prettig vinden ivm gevoeliger voor geur dan mensen.

Ik herken hier echt helemaal niets van. Ik schep hele klonten uit de bak zonder dat ze uit elkaar vallen en van een indringende 'parfumlucht' hebben we hier ook geen last.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 14:52

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 14:58

Dagahra schreef:

Ik ga met je mee. Echt hele fijne kattenbakvulling. Klontert mooi en is heel zuinig in gebruik. Heb nooit wat geroken. Mijn dochter gebruikt het ook voor haar kat en is ook super tevreden. Zij ruikt weleens een drolletje maar dat komt omdat haar dombo het niet begraaft.
Is qua prijs ook fijn, ook al omdat het bij welkoop regelmatig in de aanbieding is

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 15:32

Karin schreef:
Memories schreef:
De Biokat korrels die hier veel aangeraden worden ben ik zelf absoluut niet tevreden over. Het vormt slecht klonten waardoor de plasjes helemaal uit elkaar vallen in de bak en ik hem alsnog vaak in z'n geheel moet leegkiepen. Anders blijft er echt zo'n vieze kattenpies geur hangen en gaan m'n katten er ook niet meer van harte op. Ook absorbeert het de geur niet al schep ik 2x per dag de bak uit, maar ik durf nog niet goed te zeggen of dat echt aan dit grit ligt of aan het dieet van m'n katten.

Ik herken hier echt helemaal niets van. Ik schep hele klonten uit de bak zonder dat ze uit elkaar vallen en van een indringende 'parfumlucht' hebben we hier ook geen last.

Ik weet dat enorm veel mensen het een heel prettig grit vinden en het is ook heel populair, daarom was ik zelf ook zo verbaasd dat ik het waardeloos vind. Het klonten weet ik niet waar het aan ligt, misschien ook omdat het nog kittens zijn en niet zulke grote plasjes doen dat de klontvorming niet goed werkt? Ik ga zelf iig altijd voorzichtig op zoek naar de klontjes, het is niet dat ze uit elkaar vallen omdat ik als een gek die bak door loop te spitten :')

Parfumlucht zal een kwestie van persoonlijke smaak zijn. Ik kan het iig ook in andermans huis al gelijk ruiken dat er biokat fresh wordt gebruikt :+ Het is gewoon echt mijn geur niet, vooral niet omdat de hele kat er hier dus naar gaat ruiken.