Klachten van de nieuwe buren over mijn blaffende teckel...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mandarijn12

Klachten van de nieuwe buren over mijn blaffende teckel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-21 14:15

... want sinds we zijn verhuisd is de kleinste getransformeerd tot wakende rottweiler, van 4 kilo, weliswaar.

Ik wilde het probleem gelijk de kop indrukken, al was ik iets sceptisch. Voorheen woonde ik in een appartement en blafte hij soms 10 minuten. Er is een periode geweest dat hij daar ook door het lint ging als ik wegging, maar dat hield weer op. Die appartementen waren beter geïsoleerd dan m'n nieuwe huis, hier hoor je het veel beter.

Na haar klacht kocht ik een camera en ik schrok me dood. Hij. Houdt. Niet. Op.

En geloof me, 4 kilo kan schel blaffen :+

Wat kan ik doen?

De situatie is als volgt:

- Ik heb twee teckels, 6 jaar en 2,5.
    - De 6-jarige blaft ZELDEN, heel soms gaat ie mee doen op ten duur.
    - Het wordt steeds erger, hij vindt geen rust.
    - In de bench in de auto kunnen ze perfect alleen blijven, als ik paardrij bijvoorbeeld (dan kan ik ze horen).
    - Als ik thuis ben is het oké om in de ren te liggen, daar liggen ze languit (2x2m)
    - Die ren is overigens nieuw.
    - In de bench blaffen ze ook.
    - Stroomhalsband: never.
    - Ze slapen niet in mijn slaapkamer, maar in de hal, dat gaat perfect.
    - Sinds Corona ben ik enorm veel thuis, ze zijn minder vaak alleen.
    - Ik heb een camera gekocht, die op hun ren gericht staat zodat ik kan zien wat ze doen.
    - Ze bewegen meer dan voldoende.
    - Ik heb alle vrijheid en tijd en mogelijkheden om met ze te trainen, maar ik weet niet goed hoe.

Ik heb Jos Oosting benaderd, maar dan moest ik een week naar Texel of zijn boek kopen. Ik heb een drukke baan en te weinig geld om een weekje Texel te plannen haha. So I bought the book, ik heb er een week mee getraind en eerlijk is eerlijk: hij blaft minder, hij ziet mij meer als leider, hij is lief, hij luistert beter. Die andere ook, maar die luisterde al perfect.

Ff denken, mis ik nog iets...?

Ik heb in de afgelopen week - want ik zit in een halve verbouwing - in ieder geval gordijnen opgehangen op m'n kantoor, dat dempt het geluid een beetje. Ik ging net voor het eerst zonder ze weg en in 5 minuten begint die kleine weer te blaffen.

Qua verbouwing: ik woon er nu sinds april en ze konden een tijdje wel gewoon alleen zijn. Tenminste, denk ik. Wanneer er aannemers waren, waren ze bij m'n pa (lekker relaxed, uiteraard... zucht) en nu doe ik af en toe het een en ander, maar dan liggen ze te ronken. Zo'n teckel slaapt 20 uur per dag :D

Ook nu liggen ze allebei heerlijk in coma, omdat ik erbij zit.

Ik weet gewoon niet zo goed hoe ik dit moet oplossen...
Laatst bijgewerkt door Mandarijn12 op 23-08-21 14:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 14:18

Pff het eerst waar ik aan denk is - net verhuisd en de verbouwing. Hoe lang woon je er al? En hoe druk is die verbouwing?

Ik zou je tekkie meer tijd geven echt vertrouwd te voelen in het nieuwe huis en je even aan te passen met flink wat stappen terug in het alleen laten. Muziekje aan, adaptil in de stekker.. rust rust rust

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 14:19

Mijn eerste ingeving. Het alleen laten weer opnieuw intrainen alsof het een puppy was.

Denk dat meer honden ondertussen gewend zijn geraakt aan onze eeuwige aanwezigheid en dat het geleerde (ik ga niet dood als baasje weg is *drama muziek erbij, want ik ben een teckel <3 *) gewoon teveel verwaterd is.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 14:21

Een nieuw huis is nieuwe prikkels. Hun veilige haven is ingeruild, dus ik denk dat ze zich eerst helemaal veilig moeten gaan voelen in hun nieuwe huis. Je geeft al aan dat je met corona veel thuis bent geweest, dus ze zullen weer moeten wennen aan alleen zijn. Dus ik zou gewoon weer terug gaan naar de basis en ze er weer aan te laten wennen dat ze alleen moeten zijn.

Geef je ze ook wat te doen als je gaat? Een kong vullen met iets dat ze er niet zomaar uit krijgen?

Hennos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 14:21

Hoelang is het geleden dat je bent verhuisd?
Mijn honden en vooral de jongste die was toen net 2 jaar heeft daar toen ook heel veel moeite mee gehad.
Veel blaffen als ik weg was. En geloof mij dat was een heus luchtalarm.

Nu kunnen ze allebei weer prima alleen zijn en maken ze geen geluid.

Ze waren beide van slag van de verhuizing en gelijk de verbouwing erbij deed ze ook geen goed. Ik heb ze veel tijd gegeven om te wennen en het alleen zijn weer opgebouwd alsof ze pups waren.

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-21 14:24

Hij deed het ook in m'n appartement - heb m'n post even aangevuld - maar dat waren fases. En daar hoorde je het verrassend genoeg minder goed omdat die appartementen megagoed geïsoleerd waren.

Hoe wen je een pup 'opnieuw' aan alleen zijn? Omdat die oude het heel goed kon en kan, is die tweede daar altijd in meegegaan.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 14:33

Lastige situatie dit.
Aangezien het enkel zo is als je er niet bent zou ik denken dat het verlatingsangst is. Dat vraagt een specifieke aanpak. Ideaal is om het alleen laten op te bouwen en het vertrek te associëren met iets lekkers zoals een gevulde kong om de hond bezig te houden. Geen ik ga weg knuffel en 'ik ben terug' feestje, maar binnen en buiten lopen heel natuurlijk maken.
Ik heb er best wel ervaring mee en uiteindelijk kwam het bij mij altijd wel goed. Het meest efficiënte was voor mij is echt de afleiding bij het vertrek. Dus snoepjes gaan verstoppen overal + kong.
Ik zou het dus op die manier aanpakken en ze systematisch dagelijks eventjes alleen laten terwijl je de brievenbus leegmaakt, een boodschap doet, ...
Ook goed moe maken voor het alleen laten kan helpen. Net als sporten bij mensen komen er dan stofjes vrij die je dier rustiger en zelfzekerder maken.
Uiteindelijk help je ze niet door ze in een bench in de auto mee te nemen, je stelt het aanleren van het alleen zijn enkel uit op die manier.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 14:43

Wat hier werkte is terug tijd nemen. Weg gaan binnen dat hij onrustig wordt terug huis in gaan en heel rustig maar erg blij en vrolijk begroeten en worst er in. Hier 2x gedaan en 3de keer expres lamger gewacht tot geblaf begon. Toen met hoop bombarie zeer kwaad naar binnen gevlogen zonder uiteindelijk de hond aan te raken en weer direct weg gegaan. Daarna bleef hij zeker 10 minuten stil en rustig dus weer naar binnen gegaan, vrolijk vlees gegeven en lekker gaan wandelen ter ontspanning. Vervolgens kan hij inmiddels zelfs 2x 5 uur alleen zijn op 1 dag met tussendoor 3 uur veel beweging en aandacht uiteraard. Ik werk nu ook thuis, al maanden, maar ze zijn altijd volledig gescheiden van mij zodat het zonder mij zijn normaal blijft.

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-21 14:44

dierenfan schreef:
Wat hier werkte is terug tijd nemen. Weg gaan binnen dat hij onrustig wordt terug huis in gaan en heel rustig maar erg blij en vrolijk begroeten en worst er in. Hier 2x gedaan en 3de keer expres lamger gewacht tot geblaf begon. Toen met hoop bombarie zeer kwaad naar binnen gevlogen zonder uiteindelijk de hond aan te raken en weer direct weg gegaan. Daarna bleef hij zeker 10 minuten stil en rustig dus weer naar binnen gegaan, vrolijk vlees gegeven en lekker gaan wandelen ter ontspanning. Vervolgens kan hij inmiddels zelfs 2x 5 uur alleen zijn op 1 dag met tussendoor 3 uur veel beweging en aandacht uiteraard. Ik werk nu ook thuis, al maanden, maar ze zijn altijd volledig gescheiden van mij zodat het zonder mij zijn normaal blijft.

Je eerste twee zinnen begrijp ik niet helemaal, kun je die uitleggen of anders verwoorden?

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-21 14:47

betadine schreef:
Lastige situatie dit.
Aangezien het enkel zo is als je er niet bent zou ik denken dat het verlatingsangst is. Dat vraagt een specifieke aanpak. Ideaal is om het alleen laten op te bouwen en het vertrek te associëren met iets lekkers zoals een gevulde kong om de hond bezig te houden. Geen ik ga weg knuffel en 'ik ben terug' feestje, maar binnen en buiten lopen heel natuurlijk maken.
Ik heb er best wel ervaring mee en uiteindelijk kwam het bij mij altijd wel goed. Het meest efficiënte was voor mij is echt de afleiding bij het vertrek. Dus snoepjes gaan verstoppen overal + kong.
Ik zou het dus op die manier aanpakken en ze systematisch dagelijks eventjes alleen laten terwijl je de brievenbus leegmaakt, een boodschap doet, ...
Ook goed moe maken voor het alleen laten kan helpen. Net als sporten bij mensen komen er dan stofjes vrij die je dier rustiger en zelfzekerder maken.
Uiteindelijk help je ze niet door ze in een bench in de auto mee te nemen, je stelt het aanleren van het alleen zijn enkel uit op die manier.

Verlatingsangst vind ik een forse stempel, omdat ze prima zonder me kunnen zijn. Als ik in de tuin in de jacuzzi lig, liggen ze ook gewoon alleen binnen. Bij m'n pa alleen zijn gaat prima. In de auto ook. Als ik het verlatingsangst noem, maar ik er een groter probleem van dan ik wil :+

Nu ben ik continu als ik naar beneden loop - ik werk boven - de voordeur open en dicht aan het doen. Even naar buiten, dan weer naar binnen. Soms blaft ie, maar ik negeer dat compleet.

Goed moe maken en geen feestje van maken (weggaan en terugkomen) las ik ook ergens. Dat heb ik de hele week al getraind, eitje.

In de bench meenemen is inderdaad geen oplossing, maar soms wel handig. Het is in ieder geval niet bedoeld als oplossing voor het niet alleen kunnen zijn.

Mandarijn12

Re: Klachten van de nieuwe buren over mijn blaffende teckel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-21 14:55

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 15:09

Hier ook 2 (ruwhaar) teckels. De 1 blaft hooguit als er iemand aan belt, de ander ook mits er iemand in de woonkamer is. Als ik boven in mijn kantoor zit en 1 van de kinderen is niet in de woonkamer, blaft nr 2 ook naar alles en iedereen. Doodvermoeiend. Het helpt wel om te roepen dat hij op moet houden; dan is het een uurtje stil LOL

Ben bang dat het een beetje des teckels kan zijn.

sassycas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 15:11

Pas op, een hond hoeft niet letterlijk aan je vast te plakken om het verlatingsangst te noemen.
Continu blaffen en geen rust kunnen vinden omdat je het huis echt hebt verlaten is toch welk DE bekendste uiting van verlatingsangst.

Ik heb geen ervaring met het trainen hiervan maar ik neem aan dat het een combi zal zijn van tijd alleen opbouwen en zorgen dat de stress naar beneden gaat door afleiding of rustgevende elementen. (mijn reactieve hond heeft soms baat bij kalmerende middelen)

Ik heb wel ervaring met de buurvrouw te zijn in de situatie :+ Goede communicatie dat je het probleem op wilt lossen helpt enorm

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-21 15:14

sassycas schreef:
Pas op, een hond hoeft niet letterlijk aan je vast te plakken om het verlatingsangst te noemen.
Continu blaffen en geen rust kunnen vinden omdat je het huis echt hebt verlaten is toch welk DE bekendste uiting van verlatingsangst.

Ik heb geen ervaring met het trainen hiervan maar ik neem aan dat het een combi zal zijn van tijd alleen opbouwen en zorgen dat de stress naar beneden gaat door afleiding of rustgevende elementen. (mijn reactieve hond heeft soms baat bij kalmerende middelen)

Ik heb wel ervaring met de buurvrouw te zijn in de situatie :+ Goede communicatie dat je het probleem op wilt lossen helpt enorm

Poor you! Ik was zo blij dat de buuf het vertelde, want als ik het niet weet kan ik er niks aan doen. Als ze m'n auto horen zijn ze stil, dus ik merkte het serieus niet.

M'n allerlaatste oplossing is serieus een box maken met geluiddemping. Maar die andere teckel is zo lief, ik wil dat z'n broertje zich net zo gedraagt :+

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 16:11

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 16:12

Mandarijn12 schreef:
dierenfan schreef:

Je eerste twee zinnen begrijp ik niet helemaal, kun je die uitleggen of anders verwoorden?

Excuses was idd te vlot. Het is nu net Chinees voor beginners haha

Als je alle tijd hebt dan doen alsof je weg gaat maar wel in de buurt blijven en camera bekijken. Voordat hij echt onrustig wordt al weer terug naar binnen gaan en dan mijn NL tekst hier boven verder volgen is mijn tip.

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-21 08:15

Haha, thanks!

Kreeg nog twee tips via pb die wellicht leuk zijn om te benoemen, mocht iemand dit topic ooit teruglezen:

- een reading van een dierentolk
- een halsband met trilling

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 08:38

Je zou een Adaptil stekker kunnen proberen, wil soms wel helpen als ondersteuning.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 08:51

Oh wat een vervelend probleem waar ik helaas alles vanaf weet. Ik heb er 17 jaar over gedaan en het laatste jaar kon hij een uurtje of 2 Max alleen zijn. Ik heb werkelijkwaar alles maar dan ook alles geprobeerd. Pas toen hij op zijn 15e door ouderdom zo goed als doof werd ging het beter.

Het is altijd een heel gedoe geweest om te zorgen voor zo min mogelijk overlast voor de buren. Minste stress voor de hond. En constant regelen en plannen. Altijd zorgen voor oppas of de hond mee nemen. Sinds 1,5 jaar is hij er niet meer en dat was heel zwaar na 17 jaar. Ik was er echt kapot van en ben er nog steeds vaak heel verdrietig om. Wel was het bizar te merken hoeveel jaar je je aangepast hebt aan een hond en daardoor soms zelf zo op pauze stond

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-21 13:22

Nimber schreef:
Oh wat een vervelend probleem waar ik helaas alles vanaf weet. Ik heb er 17 jaar over gedaan en het laatste jaar kon hij een uurtje of 2 Max alleen zijn. Ik heb werkelijkwaar alles maar dan ook alles geprobeerd. Pas toen hij op zijn 15e door ouderdom zo goed als doof werd ging het beter.

Het is altijd een heel gedoe geweest om te zorgen voor zo min mogelijk overlast voor de buren. Minste stress voor de hond. En constant regelen en plannen. Altijd zorgen voor oppas of de hond mee nemen. Sinds 1,5 jaar is hij er niet meer en dat was heel zwaar na 17 jaar. Ik was er echt kapot van en ben er nog steeds vaak heel verdrietig om. Wel was het bizar te merken hoeveel jaar je je aangepast hebt aan een hond en daardoor soms zelf zo op pauze stond

Bemoedigend, nog 15 jaar te gaan :P

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 14:07

Ik ben verhuisd naar een huis wat ontzettend goed geïsoleerd is én maar één muur grenzend heeft aan een logeerkamer van de buren.

Nu ga ik gewoon weg, hond zoekt het maar uit of ie blaft of niet.

Doordat ik meer ontspannen ben, is mijn hond óók rustiger. Hij zal bést nog eens blaffen/ huilen als ik weg ben, maar aangezien ik geen camera heb, weet ik niet wat ie doet.

Maar vermoedelijk ligt hij lekker op de bank te slapen.

Hij is nu 3 en een stuk rustiger.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 14:19

Poe, als je mijn buurvrouw was zou ik er stapelgek van worden. Heel eerlijk, alle oplossingen zoals training kosten veel tijd. Ik zou bij wijze van korte klap zo'n geluids geïsoleerde bench aanschaffen. En tegelijkertijd ook gaan trainen. Je kan je buren echt geen uren geblaf aandoen..

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 14:36

Ik ga mee met troi, hier hebben de buren 1 keer geklaagd en dat is gelijk opgelost met 1 blafband en beide honden uit mekaar halen bij het weggaan zodat ze mekaar niet konden opfokken.

Als je inderdaad geen blafband wil zou ik idd voor die geluidsgeisoleerde bench kijken en die ergens neer zetten zodat de buurvrouw er geen last van heeft en inderdaad heel veel gaan trainen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 14:37

Onze honden kunnen ook niet tegen verbouwingen :(
Deze zomer in ons vakantiehuisje een nieuwe vloer gelegd. Drama met de honden. Onrustig, naar de auto rennen, etc. Van zodra alles weer op zijn plaats stond was alles terug ok.
Voor jouw honden komt de verbouwing dan nog eens bovenop de verhuis.
Ik zou een plek voor de honden afwerken zodat ze hun vertouwde plekje hebben waar dan (voorlopig) niet meer aan geraakt wordt. Verder wanneer ze thuis zijn zoveel mogelijk een vaste routine aanhouden. Of anders een oppasadres zoeken voor wanneer jij er niet bent.

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 14:44

Deze heb ik ooit zelf als tip gekregen, zet de radio aan als je weggaat. Dan is het niet compleet stil/geluiden van buiten horen ze niet/minder goed mochten ze daar op reageren.