Ik wilde het probleem gelijk de kop indrukken, al was ik iets sceptisch. Voorheen woonde ik in een appartement en blafte hij soms 10 minuten. Er is een periode geweest dat hij daar ook door het lint ging als ik wegging, maar dat hield weer op. Die appartementen waren beter geïsoleerd dan m'n nieuwe huis, hier hoor je het veel beter.
Na haar klacht kocht ik een camera en ik schrok me dood. Hij. Houdt. Niet. Op.
En geloof me, 4 kilo kan schel blaffen

Wat kan ik doen?
De situatie is als volgt:
- - Ik heb twee teckels, 6 jaar en 2,5.
- - De 6-jarige blaft ZELDEN, heel soms gaat ie mee doen op ten duur.
- - Het wordt steeds erger, hij vindt geen rust.
- - In de bench in de auto kunnen ze perfect alleen blijven, als ik paardrij bijvoorbeeld (dan kan ik ze horen).
- - Als ik thuis ben is het oké om in de ren te liggen, daar liggen ze languit (2x2m)
- - Die ren is overigens nieuw.
- - In de bench blaffen ze ook.
- - Stroomhalsband: never.
- - Ze slapen niet in mijn slaapkamer, maar in de hal, dat gaat perfect.
- - Sinds Corona ben ik enorm veel thuis, ze zijn minder vaak alleen.
- - Ik heb een camera gekocht, die op hun ren gericht staat zodat ik kan zien wat ze doen.
- - Ze bewegen meer dan voldoende.
- - Ik heb alle vrijheid en tijd en mogelijkheden om met ze te trainen, maar ik weet niet goed hoe.
Ik heb Jos Oosting benaderd, maar dan moest ik een week naar Texel of zijn boek kopen. Ik heb een drukke baan en te weinig geld om een weekje Texel te plannen haha. So I bought the book, ik heb er een week mee getraind en eerlijk is eerlijk: hij blaft minder, hij ziet mij meer als leider, hij is lief, hij luistert beter. Die andere ook, maar die luisterde al perfect.
Ff denken, mis ik nog iets...?
Ik heb in de afgelopen week - want ik zit in een halve verbouwing - in ieder geval gordijnen opgehangen op m'n kantoor, dat dempt het geluid een beetje. Ik ging net voor het eerst zonder ze weg en in 5 minuten begint die kleine weer te blaffen.
Qua verbouwing: ik woon er nu sinds april en ze konden een tijdje wel gewoon alleen zijn. Tenminste, denk ik. Wanneer er aannemers waren, waren ze bij m'n pa (lekker relaxed, uiteraard... zucht) en nu doe ik af en toe het een en ander, maar dan liggen ze te ronken. Zo'n teckel slaapt 20 uur per dag

Ook nu liggen ze allebei heerlijk in coma, omdat ik erbij zit.
Ik weet gewoon niet zo goed hoe ik dit moet oplossen...