Zwerfkat "Poes" vangen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

The_Cat

Zwerfkat "Poes" vangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-21 09:44

In het idee, vele hoofden weten meer dan 1, ga ik hier even een topic open doen om mijn verhaal met "Poes" neer te schrijven.

2 maand geleden heb ik een nieuwe weide gehuurd voor mijn seniorenbende. 1 paard en 1 pony samen op pensioen. Super leuke weide, met mooie stallen, verzorghoek en al de rest. En ook nog enkele katten die blijkbaar op zoek waren naar nieuw personeel. 2 katers, en een klein katinnetje. De katers zagen er goed uit, en hoewel "Poes" er uitzag alsof ze een halve oorlog had meegemaakt, was zij degene die me met haar blinde en goed oog het meest hautain aankeek.

In de loop van de weken ben ik dan begonnen met de katten te voederen. Dat het zwervertjes waren was overduidelijk, en mijn hart brak ervan als ik ze elke avond rond de mesthoop eten en drinken zag zoeken. Dus, zo gezegd zo gedaan, de dag erna wat korreltjes mee die mijn eigen 2 hoogheids niet aten. De 2 katers waren blij, Poes was overduidelijk dezelfde hoogheid als mijn katten en keek me toch maar even bedenkelijk aan voor ze met tegenzin aan haar eten begon.

Over de periode begon ik "Poes" wel leuk te vinden, dit kleine kattinetje met haar grappige persoonlijkheid. Elke keer begon ze me ook wel iets korter te dulden. Als ze me scheef begon aan te kijken met haar goede oog, dan wist ik dat ik op de grens stond. Ik begon alvast plannen te maken voor haar, want ik was er zeker van dat we Poes wel tam zouden krijgen. Ik had een kennis van me die nog plek had voor een kleine kattin op zijn hooizolder, de enige eis was dat ze aanraakbaar moest zijn zodat hij de kat kon controleren elke dag. Dus, een vrouw met een missie om "Poes" tam te krijgen :Y)

Alleen, nu is het hele zaakje in een stroomversnelling gekomen want Poes begon er niet meer zo super uit te zien vond ik de laatste dagen. Ook viel het me op dat ze een dikke buik heeft. Ik had bang dat ze kittens zou hebben en dat ze in de rondgelegen maïs velden een nest zou maken. Ik had al wat angsten voor als ze de maïs kwamen afrijden, en als Poes daar zou liggen met haar kittens. Dus, ik had besloten om hulp in te schakelen van de zwerfkattenproject hier in de buurt. Gisteren is die vrouw dan langs gekomen. Die dacht dat Poes niet zwanger was, maar een dikke buik had van ziek te zijn. Poes zag er al een oude dame uit in haar ogen, maar in ieder geval dus een kat die we zouden vangen om proberen tam te krijgen.

Vangkooi gezet en we zaten beiden te kijken naar Poes die hopelijk dus in de vangkooi zou lopen. Niet dus. Poes heeft eens heel beledigd gekeken naar het voedsel, aan de buitenkant gesnuffeld en dan ook maar tegen de katers verteld dat het tijd was om uit te voeten te maken. Ik heb dan op aanraden van de dame de vangkooi gisterenavond terug binnen gezet, omdat we willen vermijden om een kat snachts te vangen en dat ze dan nat wordt van de regen in de kooi. Vandaag weer maar een poging, maar het lijkt wel alsof Poes de kooi kent en er absoluut niet met akkoord is.

Dus als iemand tips heeft om mee mijn dametje te vangen met de kooi, hoor ik het absoluut echt graag.

2 foto's van Poes :

Afbeelding

Afbeelding

cissy

Re: Zwerfkat "Poes" vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 09:58

Achgossie arme poezel.

Heb je al geprobeerd met beetje tonijn (in water, geen olie) in de vangkooi?

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-21 10:01

Nee nog niet! Het was een vlootje Shebha gisteren, en voor vandaag dacht ik men zakje purina in een bakje te doen, want dat was hetgeen ze van mij af en toe kreeg naast wat korreltjes. Maar goed idee van de tonijn, ik neem aan dat dat hard genoeg ruikt dus?

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 10:13

Tonijn gebruiken wij bij de zwerfkatten opvang om ze te vangen, das echt een heel goede lokker.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 10:18

Wat goed van je dat je haar probeert te helpen. Worden de katers ook gevangen om te castreren?

Kan je ook niet in de buurt komen als ze eten? Hier heb ik die van mij in zijn nekvel gegrepen en in een reismand gezet. Niet leuk maar wel effectief

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-21 10:21

Oke, dan ga ik straks naar de winkel en doe ik het in de vangkooi! Duimen maar *\o/*

Als we kunnen gaan we de 2 katers ook vangen, maar die zijn minder 'prioritair'. Die zien er goed uit. Als ze nu in de kooi sukkelen dan worden ze geholpen en komen ze terug naar de weide. Maar als eerste belangrijke willen we graag het kattinetje helpen. De katers zijn ook veel banger als Poes, daar kan ik absoluut niet bij komen.

Als Poes aan het eten is, dan kan ik er ook niet echt bij komen, of ik moest proberen langs haar blinde kant te gaan en te hopen dat ze me niet hoort

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 10:26

wat triest. Wat zijn er toch veel dieren die het echt niet hebben getroffen in deze wereld. Wat lief dat jij je erover ontfermd. Ik duim dat je haar snel hebt.

sasja0705Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 10:46

Komt poes ook in de stal ?
Zijn er daar beschutte plekjes?

Of is zij alleen buiten ?
Als zij wel in de stal komt, dan alleen maar daar voeren.
Altijd n paar cm dichter bij de stal.
Op die manier heb ik hier al de een of andere zwerver (nouja, bij mij waren het meer gedumpte ) kunnen vangen uiteindelijk.
Als zij daadwerkelijk toch drachtig is, dan gaat zij zeker een beschut "binnenplekje" boven de maïs verkiezen .
Gezond ziet ze niet echt uit.
Ik duim voor je en de lieve poes, dat je haar kunt vangen.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-21 11:08

Nee, ze komt niet in de stal voor zover ik kan zien. Ze heeft denk ik bang van de paarden, en ik kan de deur niet laten open staan. Ik denk dat dat de katers en Poes gewoon in de maïs leven momenteel, of misschien vinden ze ergens anders in de buurt een plekje? Ze slapen soms in het gras van de weide als ik er ben, er is een stuk waar de paarden niet veel komen en daar zie ik er soms 1 of 2 slapen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 11:32

Wat goed dat je dit doet! Hopelijk lukt het snel om haar te vangen.
Leuk geschreven, ook.
Zijn er huizen in de wijde omgeving? Sommige katten hebben wel een huis, maar zwerven graag wat in de omgeving.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-21 12:03

Ik heb aan het dichtste huis gaan vragen of vooral Poes van hun was, maar geen enkele van de 3 waren van hun, en ze zeiden dat die hier al langer rondzwerven en dus steeds naar de mesthoop kwamen om te kijken of er eten op ligt. Als er toch iets van 'eetbaar' op de mesthoop kwam, zijn ze er ook met weg.

En ik kan hier wel even anoniem grof zijn, maar als de kattin echt van iemand is, dan verdiend die het niet om een dier te hebben want ze ziet er echt niet uit gezond uit. De vrouw van de zwerfkatten opvang gokte dat ze een soort wormenbuik eigenlijk had, ipv kittens.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 12:15

Alle tips zijn al gegeven denk ik, dus ik kom gewoon mee volgen.
Hopelijk wil ze toch wel een keer de kooi in. Konden ze maar beseffen dat het voor eigen bestwil is.

Er is nog van dat speciale recovery voer bij de DA te krijgen. Dat ruikt nog sterker als tonijn en krijgen ze zo goed als alle poezen mee aan het eten. Misschien is dat nog een optie.

Superlief dat je dit voor de sukkeltjes doet natuurlijk !

sasja0705Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 12:47

The_Cat schreef:
Ik heb aan het dichtste huis gaan vragen of vooral Poes van hun was, maar geen enkele van de 3 waren van hun, en ze zeiden dat die hier al langer rondzwerven en dus steeds naar de mesthoop kwamen om te kijken of er eten op ligt. Als er toch iets van 'eetbaar' op de mesthoop kwam, zijn ze er ook met weg.

En ik kan hier wel even anoniem grof zijn, maar als de kattin echt van iemand is, dan verdiend die het niet om een dier te hebben want ze ziet er echt niet uit gezond uit. De vrouw van de zwerfkatten opvang gokte dat ze een soort wormenbuik eigenlijk had, ipv kittens.

Jij bent een topper!
En wat betreft de "eigenaar" :
4 van de "zwervers" in de afgelopen 10 jaar hadden gewoon een "eigenaar" - een familie, die niet aan castratie doet en uiteraard zijn ook verzorging (wormen,vlooien, medisch) allemaal "niet nodig"
Die hebben altijd knallhart gezegd, dat die katers en poes niet van hun waren...
De oudste kater, heeft nog 1 jaar bij mij op stal geleefd,totdat ie overleed, 1 kater heb ik mee naar huis genomen. 1 is weggelopen ( hier hebben zich dan lieve mensen over ontfermt) en poes was 8 jaar op stal- naast nog 3, die echte gedumpte waren.
Nadat ik een paar keer melding over "de eigenaren" bij de DB gemaakt heb, was het 2 jaar rustig - tot 3 weken geleden...
Had op eens 2 nieuwe " bewoners"
Deze keer direct melding gemaakt en wonder boven wonder ,zijn ze opgehaald met de woorden: maandag worden ze gecastreerd.
Nu zijn ze sinds 1 week weer op stal... maar tenminste zonder ballen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 14:21

Ik bedacht mij zonet dat een doek over de vangkooi hangen misschien ook wel zou kunnen helpen.
Poezen zitten toch graag in cosy hoekjes :P
Ze geven voor vannacht en morgen geen regen, misschien ze eens een nachtje laten staan en zien wat de vangst is ?

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-21 15:00

Yes! Als ze geen regen geven is het inderdaad een optie! Ik ga nu naar de winkel tonijn halen en de kooi installeren :D ik hou jullie op de hoogte!

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-21 16:10

De val staat, maar tot hiertoe kijkt ze er weer alleen maar naar. Ik hoop dat ze er straks in zit als ik terug keer

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 08:40

Ik ben benieuwd of je wat gevangen hebt .... :P

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-21 10:20

Nog niks... :(
Hoe lang mag die tonijn er in blijven?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 10:27

zou het vandaag nog afwachten. Tonijn ruikt sterk, maar met dit warme weer bederft het ook relatief snel. Maar een dag zou toch moeten kunnen denk ik.

Hoop dat je haar snel vangt, want ook op de foto's zie je dat ze bijvoorbeeld niet schoon is, ook een teken dat er iets mis is.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 10:36

Wij hebben hier ook een zwerver een dame, ben al heel lang bezig om haar te vangen, hier werkt de tonijn op waterbasis helaas ook niet, rauwe ham, kaas, kip, zalm menig wilde kat zou er een moord voor doen maar zij niet, mevrouw wil het liefst haar brokjes. Echter bij haar laatste nest heeft ze gezien hoe we de kittens hebben gevangen met de vangkooien, dus ook zij trapt daar niet meer in.... Op het moment is ze jammer genoeg weer zwanger, poezenpil tijd lang gegeven werkt helaas ook niet. Ik hoop van dit nest ook weer de kittens te pakken te krijgen en mamapoes uiteindelijk ook zodat ze geholpen kan worden, daarna kan ze gewoon weer terug hier komen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 10:45

Ah jammer !
Tonijn met dit warme weer gaat niet lang goed blijven denk ik.

Misschien voor de volgende ronde toch zo'n blikje recovery proberen?

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 11:29

Ligt er in de vangkooi een dekentje of handdoek? Is een spoor van de tonijnstukjes? Kent ze überhaupt tonijn?

sasja0705Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 11:35

Dan blijft dus nog de recovery van de dierenarts.
Wat hier ook al geholpen heeft,is koffiemelk.
Deken over kooi en op een plek die een beetje beschut is maar wel in de buurt van de "normale" voerplek.
En dan dus iedere dag n beetje dichter bij voeren.
Soms kan het weken duren.
Oh, en voordat je gaat voeren een speciaal woordje of haar naam zachtjes roepen. Dat hebben ze ook heel snel door.
Dus weerom : ik duim voor jullie

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 11:51

Hier bij zwerfpoes; kittens vangen en in een ruimte zetten waar ze elkaar niet kunnen zien. Dus kittens in kooitjes en afschermen met meubels of dozen. Kittens gaan dan krijsen om mama. En mama rende naar binnen. Toen was t alleen nog de deur dicht doen en later mama binnen vangen. Maar dat ging beter dan buiten.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 11:58

Pandora2 schreef:
Alle tips zijn al gegeven denk ik, dus ik kom gewoon mee volgen.
Hopelijk wil ze toch wel een keer de kooi in. Konden ze maar beseffen dat het voor eigen bestwil is.

Er is nog van dat speciale recovery voer bij de DA te krijgen. Dat ruikt nog sterker als tonijn en krijgen ze zo goed als alle poezen mee aan het eten. Misschien is dat nog een optie.

Superlief dat je dit voor de sukkeltjes doet natuurlijk !

Virbac nutribound heb hiermee mijn kitten weer mee aan het eten gekregen.