Hond steelt/vernielt bij alleen zijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

billionache

Hond steelt/vernielt bij alleen zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-21 11:30

Hallo!

Ik wil hier graag even ons probleem laten horen, om te kijken of er nieuwe inzichten zijn qua oplossingen!

Kleine situatieschets: in november 2020 hebben wij onze eerste hond geadopteerd Loki. Loki is een energieke en 'anxious' hond maar kon mits opbouwen heel snel goed alleen blijven. Mei dit jaar besloten om een tweede hond te adopteren, Nala. Sinds we Nala hebben is het elke keer 'feest' als we weg zijn geweest en thuis komen. Ze steelt alles wat vast en los zit. Schoenen, plastic zakken, bakken met spullen uitgeladen over de grond, mutsen kapot getrokken... Ze doet het trouwens ook af en toe 's nachts als we slapen, of als mijn vriend thuis is en boven zit te werken.

Een paar dagen geleden hebben we een camera gekocht en daarop was te zien dat het echt enkel Nala is die dit doet. We twijfelden ook of het verlatingsangst was, maar als wij net weg zijn is er geen stress te zien en gaan ze meestal allebei eerst even slapen.

Dingen die we al hebben geprobeerd:
- de 'probleem' spullen buiten bereik leggen - > ze vindt telkens wel iets nieuws om te pakken, en zijn bang dat ze als er niks meer is aan meubilair etc begint
- speelgoed -> onze honden zijn allebei slopers qua speelgoed (ook als wij erbij zijn). Ze hebben een Kong extreme maar daar kijken ze niet naar als wij weg zijn. Brain game spelletje hebben ze staan maar daar halen ze binnen de 10min alle snoepjes uit.
- grote wandeling en/of extra mentaal uitdagen voor we vertrekken -> ze slaapt een uur goed door en begint dan alsnog
- roepen door de terug praat functie van de camera -> reageert ze gewoon niet op :+

Mochten er tips zijn hoor ik het graag! Kregen meermaals het advies om haar gewoon in een bench te stoppen als we weg gaan, maar daar zijn we zelf geen fan van dus als het anders kan, graag!

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 11:37

Zacht muil korfje voor nala als je weg gaat ?

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 11:42

Tja, mijn tip zou toch een bench zijn. Of een bench met puppyren. Het is namelijk niet mogelijk om in te grijpen en dat weet ze.
Wat je wil is dat een hond als je weg bent, zijn rust pakt. Daar komt ze nu niet aan toe, omdat ze niet begrensd wordt in haar gedrag en dat is ook niet mogelijk als je weg bent.

Als je geen fan bent van een bench, heb je dan een aparte kamer oid waar ze in kan die je hufterproof kan maken?

Als je een bench/kamer gebruikt, zou ik die ook gebruiken voor als ze moet slapen als jij er wel bent.
Zodat ze de ruimte 1) niet gaat associeren met dat er niemand is en 2) die ruimte wel gaat associeren met slapen en rust.

“Gewoon” in een bench stoppen lijkt me sowieso niet aan de orde, daar is benchtraining voor.

maralyn

Re: Hond steelt/vernielt bij alleen zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 11:47

Hoe oud is Nala?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 11:49

office schreef:
Zacht muil korfje voor nala als je weg gaat ?

Ik zou het niet durven, een hond alleen laten met een muilkorf. Je kunt er op wachten dat hij het probeert af te doen zodra hij alleen is, en dan blijft er makkelijk een nagel achter de muilkorf vastzitten, trekt de nagel eruit en je hebt een huis vol bloedsporen... dan liever een bench of een afgesloten deel van een kamer met bijvoorbeeld hekken.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 11:53

Het klinkt toch echt wel als verlatingsangst. Als ze na een uur begint te slopen moet je dus zorgen dat er na een uur weer iemand bij haar is. En het alleen zijn opnieuw trainen/opbouwen. Gezelschap van een andere hond wil niet zeggen dat de ene hond geen verlatingsangst heeft.
Wij hadden twee honden, ook onder het mom dat ze dan niet alleen zouden zijn. Ze vonden zelfs dat ze in de steek gelaten waren als mijn man wel thuis was, het enige voordeel was dat ze dan niks sloopten.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 11:57

Ik ben inderdaad ook bang dat de bench de oplossing is. We hebben ook een hond die in de bench gaat als wij weg gaan. Hij heeft verlatingsangst en hij sloopte de boel ook en het gedrag werd verergerd doordat hij perongeluk mijn stiefvader eens had buitengesloten die door een open raam naar binnen moest. :') Hij vind dit niet erg, en het is voor hem een veilige plek. Als we terug zijn staat de deur van de bench altijd open en gaat hij er vrijwillig inliggen om een dutje te doen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 12:00

Ik zou ook al eens beginnen met de tijd dat je weg bent gaan verkleinen - en als je langer weg bent oppas regelen en gewoon echt voorkomen dat ze op dat punt komt dat ze inderdaad begint te 'klooien'. Als ze dus ongeveer een uur rustig is voor ze begint, zou ik daar beginnen en niet langer als een uur weggaan en dan vanuit daar weer proberen uit te breiden. Het lijkt alsof ze met de ruimte/vrijheid die ze heeft toch nog niet goed genoeg kan omgaan - en toch een vorm van verlating angst heeft. Die signalen hoef je niet perse te zien op camera; dat kan zo subtiel aanwezig zijn.

Een bench zou hier inderdaad goed bij kunnen helpen als de hond dat al gewend is, anders zul je ook eerst nog goede bench training moeten doen voor je problemen verergert.

En als je liever geen bench wilt, zou je kunnen kijken naar een ren/afzetten van een deel van het huis met rekken. Dan heb je alsnog controle over waar ze wel/niet bij kan en heeft ze toch nog meer ruimte/vrijheid < ik zou zelf zeggen, afgaand op wat je schrijft, dat dit laatste voor jullie misschien wel een fijne oplossing kan zijn icm opnieuw opbouwen qua tijd dat je weg bent.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 12:08

Ik snap nooit zo goed waarom mensen tegen een bench zijn, bij juist gebruik.
Mijn hond deed dit ook. Slopen, maar niet om verlatingsangst, maar jonggigheid, en omdat hij het er niet mee eens was dat hij niet mee mocht. Hij was niet bang, want hij sloopte niet altijd. Maar vaak wel.

Gerichte benchtraining gegeven, gezorgd dat de bench zijn plek was. Daar ging hij ook zelf regelmatig in liggen. En als we weg gingen in de bench. Ik heb het een half jaar gedaan, en daarna zijn we begonnen met los te laten. Eerst alleen als we boodschappen gingen doen, en zo uitgebreid. En nu is de bench niet meer nodig. Hij gedraagt zich helemaal prima en er wordt niet meer gesloopt,

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 12:11

Hier 2 huskies. Eentje is ook van het verzamelen van spullen. Tot hun 3e jaar was het verzamelen en slopen dus dat betekende in de bench in de nacht. Inmiddels bijna 5 en geen last meer van slopen. Verzamelen doet ze nog steeds en waarom geen idee. Zolang ze maar niets kapot maakt, is het prima zo.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 12:15

Lijkt mij eerder verveling en geen verlatingsangst. Bij angst zou ze eerder gaan janken/blaffen van zodra jullie uit het huis zijn en niet eerst rustig gaan slapen. Het gedrag wat ze nu stelt is zelfbelonend wat (imo) eerder verklaart waarom ze het nog steeds doet.

Sowieso is een ren of een bench een goed idee. Tegen de verveling zou je misschien kunnen zoeken naar iets wat ze wel kapot kan en mag maken. De kong zou ik dan ook geven. Daar kijkt ze nu mogelijk niet naar om omdat ‘slopen’ interessanter is.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 12:20

DezeNaam schreef:
Lijkt mij eerder verveling en geen verlatingsangst. Bij angst zou ze eerder gaan janken/blaffen van zodra jullie uit het huis zijn en niet eerst rustig gaan slapen. Het gedrag wat ze nu stelt is zelfbelonend wat (imo) eerder verklaart waarom ze het nog steeds doet.

Sowieso is een ren of een bench een goed idee. Tegen de verveling zou je misschien kunnen zoeken naar iets wat ze wel kapot kan en mag maken. De kong zou ik dan ook geven. Daar kijkt ze nu mogelijk niet naar om omdat ‘slopen’ interessanter is.

Haha een Kong vinden ze hier inderdaad niet leuk omdat het niet kapot te krijgen is. Gaat de lol er blijkbaar snel vanaf.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 12:28

Ik zou dan eerst eens kijken wanneer het gedrag precies begint. Want dit zou ook verveling kunnen zijn. Dus check op de camera na hoeveel tijd ze begint. En denk dan terug hoeveel je die dag al gedaan hebt met haar. Maakt dit nog verschil?

En ik zou dan gebruik maken van een puppy ren. Een bench is voor een volwassen hond met een rugzakje best een ding. Ik ben er ook geen fan van. Maar een ren waardoor je een veilig deel van de kamer kunt afzetten, zou ideaal zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 13:35

Esther schreef:
Het klinkt toch echt wel als verlatingsangst. Als ze na een uur begint te slopen moet je dus zorgen dat er na een uur weer iemand bij haar is. En het alleen zijn opnieuw trainen/opbouwen. Gezelschap van een andere hond wil niet zeggen dat de ene hond geen verlatingsangst heeft.

Ja dit precies. Of misschien is het niet verlatingsangst, maar hoe dan ook wordt je gemist en levert het stress op.
Soms laten honden hun lekkere snackje liggen tot je weer thuis bent en gaan het dan pas eten, pas als ze weer echt ontspannen zijn.
Een bench gaat het probleem vanuit de hond gezien niet oplossen en zou ik zelf dan ook niet doen.

https://www.moniquebladder.nl/blog/bench

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 13:45

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-21 16:32

Alvast bedankt voor de vele reacties al! Ik ga ze zo even goed doorlezen :j

Loki is trouwens 2,5 en Nala 2 jaar.

Dit gedrag is trouwens echt behoorlijk inconsistent. Zijn net weer thuis, dikke 5 uur weg geweest naar familie. Heel de tijd op de camera gekeken en zijn super braaf geweest. Veel slapen of lagen chill in de zon.

Terwijl ze soms al eens een schoen oid durft stelen en rondgooien als wij 20min boven aan het poetsen zijn bijvoorbeeld.

Dus kunnen er ook geen periode/tijd op plakken. Vandaar dus ook de twijfel of het geen verveling is ipv verlatingsangst.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 16:35

Bij ons beschermt het teefje de spullen die ze steelt ook echt tegen de reu. Die mag er dan niet bij in de buurt komen dus ik denk meer leuk voor de heb dan eenzaamheid ofzo inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 16:47

Ik zou een puppyren gebruiken, anders ga je dit er niet uit krijgen. Het is zelfbelonend gedrag dus je zult altijd te laat zijn met corrigeren.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 17:29

billionache schreef:
Alvast bedankt voor de vele reacties al! Ik ga ze zo even goed doorlezen :j

Loki is trouwens 2,5 en Nala 2 jaar.

Dit gedrag is trouwens echt behoorlijk inconsistent. Zijn net weer thuis, dikke 5 uur weg geweest naar familie. Heel de tijd op de camera gekeken en zijn super braaf geweest. Veel slapen of lagen chill in de zon.

Terwijl ze soms al eens een schoen oid durft stelen en rondgooien als wij 20min boven aan het poetsen zijn bijvoorbeeld.

Dus kunnen er ook geen periode/tijd op plakken. Vandaar dus ook de twijfel of het geen verveling is ipv verlatingsangst.

Mooie leeftijd!!

Wat het is, is moeilijk te zeggen.
Wel kan een vaste plek helpen.

Denk aan: een "eigen" bijkeuken, waar ze niks kan slopen met wat speelgoed er bij wat ze wél mag slopen.
Inderdaad een groot uitgevallen puppyren.
Een bench kan, is ook een optie.

Onze puber doet het alleen in de hal. In huis zelf niet. Dus hoe dat kan, Das ook de vraag.

Waarom ze het in de hal doet, geen idee. Ze pakt geen spullen van ons, nouja, geen kleding. Wel is ze actief als papierversnipperaar! En pakt ze ook het losse behang mee.

Dat je een camera hebt, is mega handig. Want dan kun je de momenten bekijken, en kijken wat ze vooraf doet.
Soms geeft dat meer duidelijkheid.