Ik wil hier graag even ons probleem laten horen, om te kijken of er nieuwe inzichten zijn qua oplossingen!
Kleine situatieschets: in november 2020 hebben wij onze eerste hond geadopteerd Loki. Loki is een energieke en 'anxious' hond maar kon mits opbouwen heel snel goed alleen blijven. Mei dit jaar besloten om een tweede hond te adopteren, Nala. Sinds we Nala hebben is het elke keer 'feest' als we weg zijn geweest en thuis komen. Ze steelt alles wat vast en los zit. Schoenen, plastic zakken, bakken met spullen uitgeladen over de grond, mutsen kapot getrokken... Ze doet het trouwens ook af en toe 's nachts als we slapen, of als mijn vriend thuis is en boven zit te werken.
Een paar dagen geleden hebben we een camera gekocht en daarop was te zien dat het echt enkel Nala is die dit doet. We twijfelden ook of het verlatingsangst was, maar als wij net weg zijn is er geen stress te zien en gaan ze meestal allebei eerst even slapen.
Dingen die we al hebben geprobeerd:
- de 'probleem' spullen buiten bereik leggen - > ze vindt telkens wel iets nieuws om te pakken, en zijn bang dat ze als er niks meer is aan meubilair etc begint
- speelgoed -> onze honden zijn allebei slopers qua speelgoed (ook als wij erbij zijn). Ze hebben een Kong extreme maar daar kijken ze niet naar als wij weg zijn. Brain game spelletje hebben ze staan maar daar halen ze binnen de 10min alle snoepjes uit.
- grote wandeling en/of extra mentaal uitdagen voor we vertrekken -> ze slaapt een uur goed door en begint dan alsnog
- roepen door de terug praat functie van de camera -> reageert ze gewoon niet op

Mochten er tips zijn hoor ik het graag! Kregen meermaals het advies om haar gewoon in een bench te stoppen als we weg gaan, maar daar zijn we zelf geen fan van dus als het anders kan, graag!