Sterilisatie verplichting? Mag dat in NL?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fleurtjeuh

Sterilisatie verplichting? Mag dat in NL?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-21 16:05

Ik ben voor de lol wat aan het rondneuzen op MP en ik kwam het tegen.
Poes wordt verkocht met sterilisatie verplichting.
Na wat googlen is mij duidelijk dat het in Belgie idd verplicht is.
Maar hoe zit dat in nederland?
Mag een particulier of bedrijf(cattery of asiel oid) een verplichting opstellen voor sterilisatie?
Is dat wettelijk toegestaan of af te dwingen?

Kuggur

Re: Sterilisatie verplichting? Mag dat in NL?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 16:26

In principe zijn al dat soort zelfbedachte contracten met voorwaarden voor wat je na de koop wel of niet met je dier mag doen niet wetsgeldig.
In Belgie zijn echter (imo) absurde weten ingevoerd mbt kattenfok. Maar die gelden met of zonder koopcontract.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 16:26

Nee, dat is niet te verplichten. Ik weet niet precies hoe het zit indien je een koopcontract ondertekend met dit erin.

Maar als de fokker dat zo graag wilt, moet ze de poes gewoon laten steriliseren voor zij wordt verkocht.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 16:30

Je kan alles afspreken en in een contract zetten. Dan ben je daar inderdaad aan gehouden. Als je het niet doet, breek je de overeenkomst, en dat heeft consequenties. De vraag is dan wat die consequenties zouden moeten zijn, als dat niet in het contract is opgenomen (poes moet terug, schadevergoeding).

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 16:55

veerledec schreef:
Je kan alles afspreken en in een contract zetten. Dan ben je daar inderdaad aan gehouden. Als je het niet doet, breek je de overeenkomst, en dat heeft consequenties. De vraag is dan wat die consequenties zouden moeten zijn, als dat niet in het contract is opgenomen (poes moet terug, schadevergoeding).

dit klopt idd. Volgensmij is er nog geen jurisprudentie voor soortgelijke situaties.

Meeste fokkers hebben zo’n verplichting, omdat ze niet willen dat men zomaar nestjes gaat fokken. En dan krijg je vaak stamboom pas als ze gesteriliseerd zijn.
Wil je wel fokken betaal je vaak het driedubbele voor een poes.

Anna_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 17:32

veerledec schreef:

Daarnaast speelt natuurlijk mee dat als je de overeenkomst breekt en ook niets doet met de consequenties (dus de poes niet teruggeven als de verkoper daar om vraagt bijvoorbeeld), je als verkoper maar heel lastig verdere stappen kunt nemen. Je kunt natuurlijk een rechtszaak beginnen, maar dat kost zelfs met een dure raskat van honderden euro's buiten verhouding veel geld en tijd/moeite

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 17:43

veerledec schreef:

Naar mijn weten is dat zeker niet het geval en is iets pas rechtsgeldig als er een notaris bij te pas is gekomen of is het in het voordeel van de koper (in geval van bijvoorbeeld een garantietermijn etc) maar niet voor de verkoper. Zou wat zijn, als jij als verkoper in het contract zet dat de kat niet naar buiten mag en de koper doet dit uiteindelijk toch, dat je de kat dan terug mag eisen :+ Tuurlijk is dat niet netjes, maar als verkoper heb je dan echt geen poot om op te staan in een rechtzaak.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 20:04

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 20:10

Er was op een gegeven moment een zaak bij (ik geloof) de rijdende rechter, over iemand die een hond had geadopteerd, waarvan de stichting ook dacht hem/haar terug te kunnen nemen. Daar kwam toen het oordeel over dat dat niet kon, en dat de hond toch echt eigendom was geworden van de adoptant.

Je kunt in een contract van alles neerzetten, maar als je er dingen inzet die wettelijk gezien niet kunnen, dan maakt het geen fluit uit of je allebei je handtekening eronder hebt gezet, dan is het nog steeds niet rechtsgeldig.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 20:17

Tja kwestie van bescherming van de markt. Schaarste van kittens van een bepaald ras houdt de prijzen lekker hoog. En das heel prettig voor de fokkers. En zolang de kittenkopers ermee akkoord gaan en niet morren gaat de kittenverkoop gewoon door (dus geen nadelen voor de fokkers) en kraait er geen haan naar.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 20:22

veerledec schreef:

Dit klopt. Het enige dat je niet mag overeenkomen zijn afspraken in strijd met de wet, de openbare orde en de goede zeden.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 20:40

In Nederland staat het soms in het contract maar tenzij er een notaris aan te pas is gekomen is het niet wets- of rechtsgeldig. Want verkocht is verkocht, daarna heb je juridisch/ wets technisch niks meer te vertellen over het aan een particulier verkochte 'product'. Het is dan hetzelfde als in een contact is opgenomen; je mag het dier alleen kopen als je je haar paars verft. Slaat kant nog wal.
Laatst bijgewerkt door Rytir op 13-08-21 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 20:41

Rytir schreef:
In Nederland staat het soms in het contract maar tenzij er een notaris aan te pas is gekomen is het niet wets- of rechtsgeldig. Want verkocht is verkocht, daarna heb je juridisch/ wets technisch niks meer te vertellen over het aan een particulier verkochte 'product'.

Een contract laten opstellen door een notaris heeft zeker voordelen, maar op een enkele uitzondering na is het niet nodig voor de rechtsgeldigheid (oa. levering onroerende zaken en aandelen bv moet bij notariële akte).

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 20:47

Tiggs schreef:
Rytir schreef:
In Nederland staat het soms in het contract maar tenzij er een notaris aan te pas is gekomen is het niet wets- of rechtsgeldig. Want verkocht is verkocht, daarna heb je juridisch/ wets technisch niks meer te vertellen over het aan een particulier verkochte 'product'.

Een contract laten opstellen door een notaris heeft zeker voordelen, maar op een enkele uitzondering na is het niet nodig voor de rechtsgeldigheid (oa. levering onroerende zaken en aandelen bv moet bij notariële akte).

Precies, ik snap niet zo goed waar dat idee vandaan komt, dat alleen een contract opgesteld door een notaris rechtsgeldig zou zijn?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 20:57

Het gaat er om of het in een rechtzaak kans heeft, en dat hebben dit soort "contracten" zeker niet, in elk geval niet in het voordeel van de verkoper als het een bedrijf is en particulier is er helemaal geen kans tenzij er sprake is van bijvoorbeeld bewust verborgen gebreken verzwijgen en dit te bewijzen valt, en ook dit is in het voordeel van de koper, niet van de verkoper.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 21:04

Volgens mij gebeurt dit ook bij (sommige?) asielen, omdat er al een overschot is aan (gewone katten).

Als de kitten nog te jong is voor de sterilisatie, kunnen ze dit zo regelen.
Anders moeten alle kittens onnodig lang in het asiel blijven.

MissJG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 23:15

Tegenwoordig kun je op de stamboom laten zetten dat je er niet mee mag fokken. Dan heb je geen bescherming voor de gewone** nestjes. Maar met stamboom word het lastiger. Ik heb ook kittens verkocht met de afspraak *als huis kat. Niet voor de fok*. Daarbij afgesproken dat ik hun stamboom opstuur zodra ik bewijs heb dat de poes of kater in kwestie geholpen is. Daarvoor betaalde ze dan ook beduidend minder dan met papieren. Maar aangezien ik voor de ouder dieren ook rond de €3500 per stuk betaald heb. Vind ik dat ook mijn goed recht. Ik plaatste ze echter liever als *huiskat* vooral de katers dan. Omdat de meeste catterys hun kater op een manier houden waar ik niet achter sta.

Ik ben dan ook van mening als je liever een poes hebt waar je wel een nestje mee wil. Zoek dan een adres waar je een poesje kan kopen zonder die regels. Wel zo eerlijk ook naar de verkopende partij. Die doen het tenslotte ook met goed vertrouwen.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 23:47

FrNo schreef:
Volgens mij gebeurt dit ook bij (sommige?) asielen, omdat er al een overschot is aan (gewone katten).

Als de kitten nog te jong is voor de sterilisatie, kunnen ze dit zo regelen.
Anders moeten alle kittens onnodig lang in het asiel blijven.

Asiel waar ik mijn katers vandaan heb gehaald hebben die verplichting niet wel dat het bij de aanschafprijs zit inbegrepen als ik het voor de leeftijd van 8 maanden liet doen bij de door hen aangesloten dierenarts. Na de leeftijd van 8 maanden is het op eigen kosten. Ik ken meer asielen die zo werken

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 23:54

MissJG schreef:
Tegenwoordig kun je op de stamboom laten zetten dat je er niet mee mag fokken. Dan heb je geen bescherming voor de gewone** nestjes. Maar met stamboom word het lastiger. Ik heb ook kittens verkocht met de afspraak *als huis kat. Niet voor de fok*. Daarbij afgesproken dat ik hun stamboom opstuur zodra ik bewijs heb dat de poes of kater in kwestie geholpen is. Daarvoor betaalde ze dan ook beduidend minder dan met papieren. Maar aangezien ik voor de ouder dieren ook rond de €3500 per stuk betaald heb. Vind ik dat ook mijn goed recht. Ik plaatste ze echter liever als *huiskat* vooral de katers dan. Omdat de meeste catterys hun kater op een manier houden waar ik niet achter sta.

Ik ben dan ook van mening als je liever een poes hebt waar je wel een nestje mee wil. Zoek dan een adres waar je een poesje kan kopen zonder die regels. Wel zo eerlijk ook naar de verkopende partij. Die doen het tenslotte ook met goed vertrouwen.

Dus omdat jij €3500 voor de ouderdieren hebt betaald, wil je niet dat er met de nakomelingen wordt gefokt?

Dit is in mijn ogen puur eigenbelang en NIET het belang van de kittens en de kopers van een kitten.

Ik vind het je reinste bullshit! Je ziet dit ook steeds vaker in de hondenwereld gebeuren. Fokkers willen hun eigen inkomsten bewaken.

Volgens mij fok je omdat je het ras wil verbeteren. En dat je iets aan een nest overhoudt, dat mag. Maar ik ben absoluut tegen een fokverbod als ik een pup of kitten KOOP. Het is dan immers MIJN eigendom!

Wil je niet dat jouw kittens later voor nageslacht (en dus geld voor de eigenaren) gaan zorgen?

1 houdt het hele nest lekker zelf òf plaats ze uit, waarbij jij eigenaar blijft

2 fok het nest helemaal niet.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 01:22

Kuggur schreef:
In principe zijn al dat soort zelfbedachte contracten met voorwaarden voor wat je na de koop wel of niet met je dier mag doen niet wetsgeldig.
In Belgie zijn echter (imo) absurde weten ingevoerd mbt kattenfok. Maar die gelden met of zonder koopcontract.

Rennie89 schreef:
veerledec schreef:

Naar mijn weten is dat zeker niet het geval en is iets pas rechtsgeldig als er een notaris bij te pas is gekomen of is het in het voordeel van de koper (in geval van bijvoorbeeld een garantietermijn etc) maar niet voor de verkoper. Zou wat zijn, als jij als verkoper in het contract zet dat de kat niet naar buiten mag en de koper doet dit uiteindelijk toch, dat je de kat dan terug mag eisen :+ Tuurlijk is dat niet netjes, maar als verkoper heb je dan echt geen poot om op te staan in een rechtzaak.

Rennie89 schreef:
Het gaat er om of het in een rechtzaak kans heeft, en dat hebben dit soort "contracten" zeker niet, in elk geval niet in het voordeel van de verkoper als het een bedrijf is en particulier is er helemaal geen kans tenzij er sprake is van bijvoorbeeld bewust verborgen gebreken verzwijgen en dit te bewijzen valt, en ook dit is in het voordeel van de koper, niet van de verkoper.

Helaas. Alles wat je zo ongeveer in een contract zet is in nederland gewoon rechtsgeldig. En die notaris is onzin.
En ja. Voor honden en katten geld dit. voor alle dieren omdat dieren in NL volgens de wet het zelfde zijn als een TV (bijvoorbeeld)
https://www.bvdv.nl/het-verloren-zaakje/

https://linkeddata.overheid.nl/front/po ... L:2019:971

Dus ts om antwoord te geven op je vraag; ja dat is rechtsgeldig in Nederland.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 02:25

Tsja, dan zit er maar één ding op als consument; simpelweg géén dieren meer kopen onder dit soort absurde voorwaarden.
Dit soort onzin hoef je hier in IJsland zeker op het platteland niet te proberen, een dier met castratieplicht duur proberen te slijten, ze lachen je vierkant uit.
Maar ja als er genoeg mensen bereid zijn honderden euro´s op tafel te leggen voor een pup/kitten en ook nog een handtekening onder zo´n papiertje te zetten.... :roll:

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 07:14

Het zorgt er wel voor dat fokkers bewust fokken.
Als je bijvoorbeeld een mainecoon hebt en die maar met Jan en alle man een nestje laat krijgen, is er wel meer kans op erfelijke afwijkingen.

95% van de erkende fokkers test hun dieren op erfelijke afwijken dmv bloed onderzoek en echo’s.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 08:59

Ik sta volledig achter dit soort constructies. Het voorkomt veelal dat onervaren mensen lukraak gaan fokken met hun dier om er geld aan te verdienen

Zoals hierboven ook wordt genoemd is het verkopen van een kater voor de fok heel anders dan verkopen als huisdier.

Als je niet achter dit soort constructies staat dan koop je je dier er toch niet

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 09:04

mvdende schreef:
Volgens mij fok je omdat je het ras wil verbeteren. En dat je iets aan een nest overhoudt, dat mag. Maar ik ben absoluut tegen een fokverbod als ik een pup of kitten KOOP. Het is dan immers MIJN eigendom!

Fokken omdat je het ras wil verbeteren? Vind ik zeer discutabel eerlijk gezegd, ik vraag me steeds meer af hoe vriendelijk het fokken van rasdieren nou eigenlijk is en of het niet veel gezonder is om 'andere genen' erin te mixen (binnen grenzen).

------
Jammer dat hier weer zoveel juridisch 'advies' wordt gegeven dat gewoon niet klopt. Schrijf dan niets.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 09:21

mvdende schreef:
Dus omdat jij €3500 voor de ouderdieren hebt betaald, wil je niet dat er met de nakomelingen wordt gefokt?

Dit is in mijn ogen puur eigenbelang en NIET het belang van de kittens en de kopers van een kitten.

Ik vind het je reinste bullshit! Je ziet dit ook steeds vaker in de hondenwereld gebeuren. Fokkers willen hun eigen inkomsten bewaken.

Wil je niet dat jouw kittens later voor nageslacht (en dus geld voor de eigenaren) gaan zorgen?

1 houdt het hele nest lekker zelf òf plaats ze uit, waarbij jij eigenaar blijft

2 fok het nest helemaal niet.

Dat is niet wat ze zegt;

Je kan een kitten kopen voor de fok, maar daar betaal je beduidend meer voor dan eentje die niet bedoeld is voor de fok.
Het is dus jouw keus, wil je fokken, prima, maar daar hangt een prijskaartje aan. Zie het als een manier om aan een goedkope wijze aan een raskitten te komen als je toch geen fokambities hebt.

Als je het zo bekijkt is het zelf een hele fijne constructie die de fokker aanbied.