Kuikentje van warmtelamp terug naar moederkip

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

M_aaike

Kuikentje van warmtelamp terug naar moederkip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-21 15:12

Wij zijn recent verhuisd naar een mooi klein woonboerderijtje, bij de koop zaten een aantal kippen inbegrepen. :+ Nu zijn er gisteren twee eieren uitgekomen, de derde is in aantocht. De eerste vonden we bijna levenloos naast de kip, nog helemaal nat en de moederkip keek er totaal niet naar om.

Daarom ervoor gekozen om de warmtelamp aan te doen en hem daaronder te leggen. Met resultaat, want hij knapte direct op en loopt/drinkt en probeert te eten nu.

We zien echter wel een duidelijk verschil met zijn broertje/zusje, die inmiddels uit is gekomen en vrolijk rondom moederkip loopt. Broertje/zusje is een stuk kwieker dan ons zorgenkuikentje.

Wat is nu het handigst om te doen? Liefst willen we Kuiken 1 ook weer toevoegen aan de familie maar is dat verstandig? Of moeten we even wachten totdat hij/zij is aangesterkt en dan pas weer terugzetten?

jeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 15:51

M_aaike schreef:
Wij zijn recent verhuisd naar een mooi klein woonboerderijtje, bij de koop zaten een aantal kippen inbegrepen. :+ Nu zijn er gisteren twee eieren uitgekomen, de derde is in aantocht. De eerste vonden we bijna levenloos naast de kip, nog helemaal nat en de moederkip keek er totaal niet naar om.

Daarom ervoor gekozen om de warmtelamp aan te doen en hem daaronder te leggen. Met resultaat, want hij knapte direct op en loopt/drinkt en probeert te eten nu.

We zien echter wel een duidelijk verschil met zijn broertje/zusje, die inmiddels uit is gekomen en vrolijk rondom moederkip loopt. Broertje/zusje is een stuk kwieker dan ons zorgenkuikentje.

Wat is nu het handigst om te doen? Liefst willen we Kuiken 1 ook weer toevoegen aan de familie maar is dat verstandig? Of moeten we even wachten totdat hij/zij is aangesterkt en dan pas weer terugzetten?

Ik heb het wel eens geprobeerd maar helaas nooit met succes, ik deed dan vaak wel nog een kuiken naar binnen halen zodat ze elkaar hebben.
Weet niet of het mogelijk is het kuiken weer bij de moeder te plaatsen maar vaak stoten ze die wel al met een reden af helaas.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 15:52

Als je zou willen proberen om hem terug te zetten, zou ik dat vanavond laat doen, als het al donker is. Dan moet hij daar wel fit genoeg voor zijn. Gewoon onder de hen steken en hopen dat het goed komt.
Als er wat mis mee is, ook omdat moeder kip hem al eerder links liet liggen, kan het wel zijn dat ze er morgenochtend niet van gecharmeerd is en hem gaat pikken.
Ik zou geen dagen wachten om hem terug te zetten. Ik heb er geen ervaring mee, maar mijn gevoel zegt dat het dan niet zo makkelijk meer gaat. Nu ze nog op een ei zit is ze misschien nog te foppen. (Gelukkig zijn ze wat dat aangaat redelijk dom)