Hallo allemaal,
4 Weken geleden ben ik begonnen met de opstart van een tropisch zoetwateraquarium. Ondertussen heb ik al geleerd dat hier heeeeeeel veel kennis bij komt kijken want ik wil het natuurlijk wel graag goed doen!
Ik heb mezelf een Juwel aquarium van 180l aangeschaft met een Bioflow Super Filter, warmtestaaf en Dennerle Co2 metertje (zo een bolletje met vloeistof).
Tevens allerlei testen (ph, kh, no2 en gh) die na enkele weken de juiste waarden aangeven .
Graag wil ik gups, tetra’s, black molly’s en een kuisploeg bestaande uit slakken, algeneters en vuurgarnalen.
Tot nu toe zitten er nog geen visjes in, die gaan we morgen kopen maar ik heb nog wat vraagjes:
- wat is nu het best qua uitstroom v je filter? Juwel raadt horizontaal aan. Hierdoor heb ik de indruk dat mijn plantjes zacht bewegen en het wateroppervlak ook. So far so good maar mijn CO2 test zegt: te weinig ☹️. Heb nu vloeibare CO2 gekocht, hebben jullie verder nog tips?
- ik heb helaas last van draadalg… handmatig verwijderen lijkt onmogelijk, dus maar vloeibaar algenspul aangekocht… wat kan ik nog doen?
Het CO2 metertje hangt onderaan in mijn bak, is dit ok?
Qua inrichting zit er Vallisneria in (maar die doet het super slecht en breekt af), kleine varens, waterpest en iets waarvan ik de naam niet meer weet… verder steigerhout en schuilplaatsen van steen.
Bak is opgestart met bacteriën en plantenvoeding geef ik wekelijks. Qua bodem ligt er eerst een voedingsbodem, dan grind en dan keitjes.
Kunnen jullie me helpen om van de draadalg af te geraken en mijn CO2 te verbeteren of ben ik goed bezig???
Een foto ter illustratie toegevoegd