Tips voor een aquarium leek ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

Tips voor een aquarium leek ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-21 08:40

Afbeelding
Hallo allemaal,
4 Weken geleden ben ik begonnen met de opstart van een tropisch zoetwateraquarium. Ondertussen heb ik al geleerd dat hier heeeeeeel veel kennis bij komt kijken want ik wil het natuurlijk wel graag goed doen!
Ik heb mezelf een Juwel aquarium van 180l aangeschaft met een Bioflow Super Filter, warmtestaaf en Dennerle Co2 metertje (zo een bolletje met vloeistof).
Tevens allerlei testen (ph, kh, no2 en gh) die na enkele weken de juiste waarden aangeven .
Graag wil ik gups, tetra’s, black molly’s en een kuisploeg bestaande uit slakken, algeneters en vuurgarnalen.
Tot nu toe zitten er nog geen visjes in, die gaan we morgen kopen maar ik heb nog wat vraagjes:
- wat is nu het best qua uitstroom v je filter? Juwel raadt horizontaal aan. Hierdoor heb ik de indruk dat mijn plantjes zacht bewegen en het wateroppervlak ook. So far so good maar mijn CO2 test zegt: te weinig ☹️. Heb nu vloeibare CO2 gekocht, hebben jullie verder nog tips?
- ik heb helaas last van draadalg… handmatig verwijderen lijkt onmogelijk, dus maar vloeibaar algenspul aangekocht… wat kan ik nog doen?
Het CO2 metertje hangt onderaan in mijn bak, is dit ok?
Qua inrichting zit er Vallisneria in (maar die doet het super slecht en breekt af), kleine varens, waterpest en iets waarvan ik de naam niet meer weet… verder steigerhout en schuilplaatsen van steen.
Bak is opgestart met bacteriën en plantenvoeding geef ik wekelijks. Qua bodem ligt er eerst een voedingsbodem, dan grind en dan keitjes.

Kunnen jullie me helpen om van de draadalg af te geraken en mijn CO2 te verbeteren of ben ik goed bezig???
Een foto ter illustratie toegevoegd

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 08:55

Hey, wat leuk dat je een aquarium hebt!
Wij hebben er 5 (#oops), waarvan 1 kweekbak.

Ik heb nog nooit in mijn leven co2 in mijn water bij gedaan of de co2 getest. Als het water goed staat, groeien de planten. Je hebt dat in mijn ervaring enkel bij extreem zwart beplante bakken nodig (en misschien ook bij heel moeilijke planten)
Je alg komt mogelijk omdat je je bak te veel plantenvoeding geeft. Alg ‘eet’ namelijk hetzelfde als je plantjes :P

Ik zou er eerst vissen bij zetten en een paar weken aanzien, omdat je er vissen bij gaat zetten, gaan je waterwaardes waarschijnlijk veranderen.
Wat de algen betreft; je kan beter erst behandelen en dan pas vissen erbij, ik zou geen nieuwe en onwennige, gestresste en daardoor tijdelijk zwakkere vissen meteen een soort medicijnkuur geven. Kijk ook goed of je je anti-alg kuur ook mag geven in een bak met garnalen en slakken (en let hier bij alle vormen van behandeling voor wat dan ook op, sommige medicijnen zijn dodelijk voor garnalen en slakken)

In onze grote bak groeien geen algen. Algen zijn niet per se een ramp, ze zien er gewoon niet uit. Ik denk dat het aan je hoeveelheid plantenvoeding ligt. Daar zou ik sowieso wat mee uitkijken binnenkort; vissen produceren ook afval en een deel daarvan dient bij mijn weten ook als plantenvoeding.

In onze bak staan qua planten anubia, waterpest, varens, cabomba, een crinium, een plant met een gaas-achtig blad en nog wat dingen waarvan ik de naam niet weet. Dat zijn allemaal geen erg moeilijke planten op te houden, wij geven geen co2 of plantenvoeding bij. Er ligt wel een voedingsbodem.
Veel andere planten lukken hier niet omdat onze slakken (olifantslakken) ze opeten. (Ook iets om rekening mee te houden, veel slakken eten graag lichtgroene planten :P)

JoCo

Re: Tips voor een aquarium leek ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-21 09:06

O dank je wel voor de tips! Plantenvoeding geef ik op aanraden van de aqua shop braaf 1 keer per week . En omdat ik draadalg heb, heb ik me maar zo een CO2 metertje gekocht omdat ik gelezen had dat 90% vd keren draadalg ontstaat door een tekort aan CO2… en dat zegt dus “tekort” vandaar dus ook de vloeibare versie .
Bij het algenmiddel heb ik er specifiek op gelet dat het veilig is voor vissen, slakken en garnalen. Anders kwam het niet in mijn bak haha!
Nu er zit op dit moment natuurlijk niets in (behalve vieze puntslakken die blijkbaar mee gereisd zijn met de beplanting ). Morgen arriveert de “kuisploeg”. Ik wil graag slakken, algen etende visjes en vuurgarnalen maar wat precies weet ik niet dus zal daar het advies vd winkel volgen.
Misschien dat de alg dan ook afneemt?

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 09:18

Er is een aquariumtopic bij huiskamer-beestenboel waar ze je waarschijnlijk verder kunnen helpen met je co2, al denk ik dat dat wel gaat stijgen als je er vissen in zet. Nu je het zegt, bijna elke bak die wij ooit opgestart hebben, had in het begin draadalg. Dat kan inderdaad wel van een tekort aan co2 komen (want geen vissen), maar het is steeds goedgekomen eens de hele bak op punt stond. De enige alg die wij echt behandelen, is blauwalg. Over het algemeen zijn algen die plots ergens verschijnen een teken dat er iets niet helemaal 100% is en verdwijnen ze weer grotendeels als het water weer goed staat. (Nou, we halen ze er dan met de hand zoveel mogelijk uit, maar als het probleem is opgelost, groeien ze niet meer en gaan ze verder dood) Algeneters helpen idd ook!

Wat dat betreft, niet te veel vissen in 1x (bv 1 schooltje per keer) en neem een flesje mee tegen witte stip. Dat is een veel voorkomende ziekte die je vaak ziet bij gestresste vissen, bijvoorbeeld door verhuis of slecht water. Als je dat meteen kan behandelen, is het zo weg, als je te lang wacht (bv omdat de winkel op zondag niet open is ofzo) is het dodelijk.

vladimir1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 09:21

Hi, heb jarenlang grote aquaria gehad. Draadalg binnen 4 weken van nieuwe bak is vrij vlot om t maar even te zeggen. Deze alg komt of doordat er te weinig co2 in je water zit (had je al geconstateerd), of teveel licht (8u is echt wel genoeg, zeker voor n nieuwe bak), of te weinig doorstroming waardoor voedingstoffen te weinig circuleren. De uitstroom van je filter beter niet in een hoekje of richting de wand zetten, zeker 5 cm onder de waterlijn helpt ook. Er zijn ook specifieke aquarium internetfora, daar ga je ws meer kenners vinden dan hier op bokt ;-) succes met je bak!

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-21 09:46

goldyc schreef:
Er is een aquariumtopic bij huiskamer-beestenboel waar ze je waarschijnlijk verder kunnen helpen met je co2, al denk ik dat dat wel gaat stijgen als je er vissen in zet. Nu je het zegt, bijna elke bak die wij ooit opgestart hebben, had in het begin draadalg. Dat kan inderdaad wel van een tekort aan co2 komen (want geen vissen), maar het is steeds goedgekomen eens de hele bak op punt stond. De enige alg die wij echt behandelen, is blauwalg. Over het algemeen zijn algen die plots ergens verschijnen een teken dat er iets niet helemaal 100% is en verdwijnen ze weer grotendeels als het water weer goed staat. (Nou, we halen ze er dan met de hand zoveel mogelijk uit, maar als het probleem is opgelost, groeien ze niet meer en gaan ze verder dood) Algeneters helpen idd ook!

Wat dat betreft, niet te veel vissen in 1x (bv 1 schooltje per keer) en neem een flesje mee tegen witte stip. Dat is een veel voorkomende ziekte die je vaak ziet bij gestresste vissen, bijvoorbeeld door verhuis of slecht water. Als je dat meteen kan behandelen, is het zo weg, als je te lang wacht (bv omdat de winkel op zondag niet open is ofzo) is het dodelijk.

Ja dat van die “niet te veel vissen in 1 keer” gaan we zeker respecteren! De shop had gezegd Max 55 visjes in onze bak (grootte van een gup), dus we wilden ze in 2 keer kopen.
Bedankt voor je tip ivm die witte stip! Had er idd over gelezen maar het was niet in me op gekomen om meteen een flesje mee te nemen! Dat ga ik zeker doen!

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-21 09:48

vladimir1979 schreef:
Hi, heb jarenlang grote aquaria gehad. Draadalg binnen 4 weken van nieuwe bak is vrij vlot om t maar even te zeggen. Deze alg komt of doordat er te weinig co2 in je water zit (had je al geconstateerd), of teveel licht (8u is echt wel genoeg, zeker voor n nieuwe bak), of te weinig doorstroming waardoor voedingstoffen te weinig circuleren. De uitstroom van je filter beter niet in een hoekje of richting de wand zetten, zeker 5 cm onder de waterlijn helpt ook. Er zijn ook specifieke aquarium internetfora, daar ga je ws meer kenners vinden dan hier op bokt ;-) succes met je bak!

Ik laat de lampen Max 7h per dag branden en de bak staat niet in direct zonlicht (had ik idd ook gelezen). Maar dat van die uitstroom wist ik niet! 5cm onder het wateroppervlak heeft wel als gevolg dat het oppervlaktewater niet “rimpelt “, krijg je dan weer geen last van een zogeheten kiemlaag?

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-21 09:56

Ik herinner me ineens nog een bijkomend vraagje… hebben jullie ook een “quarantaine bakje” bvb voor zieke visjes? Of als ze kleintjes krijgen? En is dit dan een “mini-aquarium” ?

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 10:40

Omdat dit geen volgtopic is maar een normaal topic verplaats ik deze naar de normale [BB]BeestenBoel pagina.

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 10:55

De meningen over je waterinvoer boven of onder het wateroppervlak hangen zijn verdeeld. Hier hangt hij in alle bakken behalve die oo mijn kamer boven het water. Op die manier doorbreek je het wateroppervlak (en krijg je daar zo geen laag op idd) en komt er wat extra zuurstof in het water. (wij hebben in onze grootste bak, 500l, geen zuurstofpomp).

Wij hebben een hele kweekbak, 55l, waarin we onze kleine ancistrusjes opkweken. We hebben wel zo'n moederbakje voor in het aquarium, dat we zelden gebruiken. We kweken die beestjes vooral op in een aparte bak omdat we anders na enkele maanden 50 algenetertjes van 5cm uit een bak van 1,5mx0,6mx0,7m kunnen halen. Vol verstopplaatsen. Dat zien we niet zo zitten }> . Daarnaast kunnen we ze zo veel beter bijvoeren, anders eten alle grote algeneters alles op voor de mini's er bij kunnen. Verder halen we nooit jongen uit de bak, we hebben al jonge corona's gehad en vroeger - voor we roofvissen hadden - black molly's en platy's, ie werden ook groot. Kleintjes worden zo ook wel groot als ze zich goed kunnen verstoppen tussen de planten en je geen roofvissen hebt, tenzij je soorten hebt waarvan je de kleintjes echt Artemia moet voren (zoals bv de kleintjes van scalaren/maanvissen). Als je toch vind dat je teveel uitval hebt, kan je alsnog een nieuwe bak op zetten.

Als 1 vis echt ziek is, bv een bacterie of een schimmel, is de kans groot dat die ziekte al in je hele bak zit. Hem er dan nog uithalen, heeft weinig nut. Dan moet je namelijk sowieso de hele bak mee behandelen. Wel heb ik al zieke vissen geëuthanaseerd omdat ze niet meer te redden waren. In dat geval werd de rest van de bak ook wel mee behandeld tegen de ziekte.

Ik zou, als je er ca 50 visjes in gaat zetten, dat zeker in 5 keer doen ipv in 2. Of per schooltje. Bv. eerst je schooltje algeneters, dan je schooltje molly's, etc. Beter te langzaam dan te snel!
Ik weet niet welke algeneters je wilt, een ancistrus is echter zeker aan te raden. Zorg dan wel dat je een kleine neemt, sommige soorten worden gigantisch :D . Of ze staan in de winkel als 'ancistrus' en blijken vervolgens een anders soort algeneter, die 30 cm lang wordt. Een 'gewone' ancistrus wordt ca 15cm. Ze zijn erg makkelijk om te houden, bijna niet ziek te krijgen, en zitten overal in je bak, in tegenstelling tot corydora's, die vooral op de bodem leven. Ze kweken ook vrij makkelijk (dan moet je wel net een koppel hebben) en zijn vriendelijk naar andere vissen. Je hebt ze invullen erschillende kleurslagen, waarvan wildkleur, albino en calico de meest voorkomende zijn.

Je hebt daarnaast ook corydora's, ook vrij makkelijk houdbaar en leuke visjes, en een hele hoop L-nummers. Deze laatste zijn soms saai grijs, soms prachtig getekend, bijvoorbeeld blauw of groen of zwart met wit. Sommige soorten zijn makkelijk houdbaar en erg vriendelijk, andere soorten (zoals bv de L007, en de 128 ook, maar die laatste in mindere mate) zijn erg territoriaal. Dus verdiep je er een beetje in voordat je er eentje uitkiest gewoon omdat ie er mooi uit ziet :P.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-21 11:03

goldyc schreef:
De meningen over je waterinvoer boven of onder het wateroppervlak hangen zijn verdeeld. Hier hangt hij in alle bakken behalve die oo mijn kamer boven het water. Op die manier doorbreek je het wateroppervlak (en krijg je daar zo geen laag op idd) en komt er wat extra zuurstof in het water. (wij hebben in onze grootste bak, 500l, geen zuurstofpomp).

Wij hebben een hele kweekbak, 55l, waarin we onze kleine ancistrusjes opkweken. We hebben wel zo'n moederbakje voor in het aquarium, dat we zelden gebruiken. We kweken die beestjes vooral op in een aparte bak omdat we anders na enkele maanden 50 algenetertjes van 5cm uit een bak van 1,5mx0,6mx0,7m kunnen halen. Vol verstopplaatsen. Dat zien we niet zo zitten }> . Daarnaast kunnen we ze zo veel beter bijvoeren, anders eten alle grote algeneters alles op voor de mini's er bij kunnen. Verder halen we nooit jongen uit de bak, we hebben al jonge corona's gehad en vroeger - voor we roofvissen hadden - black molly's en platy's, ie werden ook groot. Kleintjes worden zo ook wel groot als ze zich goed kunnen verstoppen tussen de planten en je geen roofvissen hebt, tenzij je soorten hebt waarvan je de kleintjes echt Artemia moet voren (zoals bv de kleintjes van scalaren/maanvissen). Als je toch vind dat je teveel uitval hebt, kan je alsnog een nieuwe bak op zetten.

Als 1 vis echt ziek is, bv een bacterie of een schimmel, is de kans groot dat die ziekte al in je hele bak zit. Hem er dan nog uithalen, heeft weinig nut. Dan moet je namelijk sowieso de hele bak mee behandelen. Wel heb ik al zieke vissen geëuthanaseerd omdat ze niet meer te redden waren. In dat geval werd de rest van de bak ook wel mee behandeld tegen de ziekte.

Ik zou, als je er ca 50 visjes in gaat zetten, dat zeker in 5 keer doen ipv in 2. Of per schooltje. Bv. eerst je schooltje algeneters, dan je schooltje molly's, etc. Beter te langzaam dan te snel!
Ik weet niet welke algeneters je wilt, een ancistrus is echter zeker aan te raden. Zorg dan wel dat je een kleine neemt, sommige soorten worden gigantisch :D . Of ze staan in de winkel als 'ancistrus' en blijken vervolgens een anders soort algeneter, die 30 cm lang wordt. Een 'gewone' ancistrus wordt ca 15cm. Ze zijn erg makkelijk om te houden, bijna niet ziek te krijgen, en zitten overal in je bak, in tegenstelling tot corydora's, die vooral op de bodem leven. Ze kweken ook vrij makkelijk (dan moet je wel net een koppel hebben) en zijn vriendelijk naar andere vissen. Je hebt ze invullen erschillende kleurslagen, waarvan wildkleur, albino en calico de meest voorkomende zijn.

Je hebt daarnaast ook corydora's, ook vrij makkelijk houdbaar en leuke visjes, en een hele hoop L-nummers. Deze laatste zijn soms saai grijs, soms prachtig getekend, bijvoorbeeld blauw of groen of zwart met wit. Sommige soorten zijn makkelijk houdbaar en erg vriendelijk, andere soorten (zoals bv de L007, en de 128 ook, maar die laatste in mindere mate) zijn erg territoriaal. Dus verdiep je er een beetje in voordat je er eentje uitkiest gewoon omdat ie er mooi uit ziet :P.

Thanks voor alle tips! Dan ga ik de visjes idd maar in een paar keer meer kopen dan in 2 keer.
En van de Ancistrus had ik idd gelezen, mijn vriend vindt dit een “vreselijk lelijke vis “ . Ik wil hem er in elk geval wél in (sorry hubby)

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 11:12

Je hebt ze in verschillende kleuren, er is vast een variant die je vriend minder lelijk vindt. Calico's al gegoogeld? Die zijn gevlekt. De albino's variëren van flets wit tot mooi goudkleurig trouwens, wij hadden vroeger een prachtig goudkleurig mannetje. Maar dat is wat geluk hebben, als ze nog heel klein zijn zie je niet altijd welke kleur ze later gaan krijgen.
Misschien kan je 'm zeggen dat hij dan een mooie andere vis mag uitzoeken? :=

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-21 11:17

goldyc schreef:
Je hebt ze in verschillende kleuren, er is vast een variant die je vriend minder lelijk vindt. Calico's al gegoogeld? Die zijn gevlekt. De albino's variëren van flets wit tot mooi goudkleurig trouwens, wij hadden vroeger een prachtig goudkleurig mannetje. Maar dat is wat geluk hebben, als ze nog heel klein zijn zie je niet altijd welke kleur ze later gaan krijgen.
Misschien kan je 'm zeggen dat hij dan een mooie andere vis mag uitzoeken? :=

Ja die gouden variant of de albino (zeg ik dat nu juist?) vindt hij idd wat minder lelijk. Hij mag zich trouwens uitleven in gups kiezen , maar hij moet begrijpen dat dit een biotoop is en je niet zomaar kan aanwijzen wat je mooi vindt (gaat er nog niet helemaal in)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 11:31

Er is ook een aquarium topic.Het heet geloof ik,show je aquarium.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-21 11:36

Britta31 schreef:
Er is ook een aquarium topic.Het heet geloof ik,show je aquarium.

Gevonden! Heb het berichtje daar ook geplaatst (hopelijk mag dat)

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 12:59

Ik zou ook voordat je nu de vissen haalt de voedingsbodem er uit halen gaat alleen maar rotten.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-21 14:23

ardo_iggy schreef:
Ik zou ook voordat je nu de vissen haalt de voedingsbodem er uit halen gaat alleen maar rotten.

Dit werd me specifiek zo aangeraden door de aqua shop ☹️. Als ik deze eruit moet halen vrees ik dat ik van voorafaan kan beginnen

WybeUrsula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 15:33

Ik ben ooit ook gestart met een voedingsbodem, dit is een jaar goed gegaan en daarna ging hij inderdaad rotten. Het water gaat dan enorm stinken naar rotte eieren en er komen luchtbubbels (methaangas??) uit de bodem wanneer je er in prikt.
Gewoon goed in de gaten houden of je dat gaat merken.

Ik ben iig geen fan meer van voedingsbodems..

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-21 15:59

WybeUrsula schreef:
Ik ben ooit ook gestart met een voedingsbodem, dit is een jaar goed gegaan en daarna ging hij inderdaad rotten. Het water gaat dan enorm stinken naar rotte eieren en er komen luchtbubbels (methaangas??) uit de bodem wanneer je er in prikt.
Gewoon goed in de gaten houden of je dat gaat merken.

Ik ben iig geen fan meer van voedingsbodems..

Ja dat snap ik.. mij hebben ze de Dennerle deponit mix aangeraden, die zou zelfs 8 jaar mee gaan… en een “Hydra 40” filter met de 1 of andere ionentechniek (iets nieuw). De filter zou voor optimale doorstroming zorgen (ook op de bodem) en zo zorgen dat dat niet rot…. Ik had dus de Juwel bioflow standaard bij mijn aquarium zitten en die vinden ze niet slecht maar ook niet goed genoeg… combinatie zou blijkbaar ideaal zijn…

Maar goed ik wist dus niet eens dat dat kon rotten zo een bodem . Ik ga het goed in de gaten houden maar op dit moment alles er terug uithalen zie ik niet meteen zitten…

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-21 16:01

Bijkomend, dom en naïef als ik ben heb ik plantjes op het oog gekocht, waaronder de javavaren. Die ik dus IN het grind geplant heb.
Ik lees net dat dat niet mag, dan gaan de wortels rotten… dus ja dan maar weer terug naar de shop om iets te kopen waar ik die dingen op kan binden …

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 16:07

Denerle is normaalgesproken een goed merk.

In onze grote bak ligt al 4 jaar een voedingsbodem, weten iet meer welk merk, maar die is (nog) niet rot. Idd regelmatig checken op methaanbellen, zodra je methaanbellen aantreft moet je de bodem vervangen. Wij stofzuigen de bodem ook, waardoor ie iedere keer deels omgewoeld wordt, dat schijnt te helpen tegen verrotting. Wij doen het vooral tegen plantenrestjes en vissenstront die in de bodem blijft hangen.

Als je je bak schoonmaakt, probeer dan om zoveel mogelijk water van onder af af te hevelen (met een slang, je stopt de slang in de bak, zuigt aan het andere uiteinde tot er water uit komt, en hevelen maar. Je kan een kraantje op het uiteinde van de slang zetten zodat je maar 1x hoeft aan te zuigen). Maar met zo'n slang kan je dus ook mooi vuil van de bodem halen. Het vergt wel wat handigheid, als je te dicht bij de bodem aanzuigt, neem je steentjes/zand mee :+ . Als je dode plantenbladeren oid zit liggen, er ook mee uit halen.

Wij hebben 1x een bodem vervangen, die was rot na 10 jaar. Ik weet wel oprecht niet meer of daar oorspronkelijk een voedingsbodem in lag of niet. Dat was vissen in kuipen, planten in kuipen, water in kuipen, boven eruit, nieuwe bodem erin, en dan water, planten, vissen er weer in. Was een uur of 7 goed doorwerken met 3 man, maar het is te doen! Dat ging om een aquarium van 230liter.

Varens kan je met rekkers op hout binden, heb je niet al gewoon hout liggen?
edit; zo op het oog kan het op het hout dat al in je bak ligt

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-21 16:46

goldyc schreef:
Denerle is normaalgesproken een goed merk.

In onze grote bak ligt al 4 jaar een voedingsbodem, weten iet meer welk merk, maar die is (nog) niet rot. Idd regelmatig checken op methaanbellen, zodra je methaanbellen aantreft moet je de bodem vervangen. Wij stofzuigen de bodem ook, waardoor ie iedere keer deels omgewoeld wordt, dat schijnt te helpen tegen verrotting. Wij doen het vooral tegen plantenrestjes en vissenstront die in de bodem blijft hangen.

Als je je bak schoonmaakt, probeer dan om zoveel mogelijk water van onder af af te hevelen (met een slang, je stopt de slang in de bak, zuigt aan het andere uiteinde tot er water uit komt, en hevelen maar. Je kan een kraantje op het uiteinde van de slang zetten zodat je maar 1x hoeft aan te zuigen). Maar met zo'n slang kan je dus ook mooi vuil van de bodem halen. Het vergt wel wat handigheid, als je te dicht bij de bodem aanzuigt, neem je steentjes/zand mee :+ . Als je dode plantenbladeren oid zit liggen, er ook mee uit halen.

Wij hebben 1x een bodem vervangen, die was rot na 10 jaar. Ik weet wel oprecht niet meer of daar oorspronkelijk een voedingsbodem in lag of niet. Dat was vissen in kuipen, planten in kuipen, water in kuipen, boven eruit, nieuwe bodem erin, en dan water, planten, vissen er weer in. Was een uur of 7 goed doorwerken met 3 man, maar het is te doen! Dat ging om een aquarium van 230liter.

Varens kan je met rekkers op hout binden, heb je niet al gewoon hout liggen?
edit; zo op het oog kan het op het hout dat al in je bak ligt

Ik heb een stofzuiger gekocht. Een vrij duur ding maar zeer handig. Er zit een beschermkap op die het grind “doet dwarrelen” en zo het vuil eruit haalt maar ervoor zorgt dat je niet per ongeluk een vis mee hebt of grind zelf. Het lichaam vd stofzuiger zit onder water met een filter waar al het vuil in blijft zitten en het water gewoon weer in je bak komt. Je kan dus oneindig stofzuigen zonder water te verspillen.
Heb 5 varens die helaas niet allemaal op mijn hout gaan… maar nu dacht ik platte keien te kopen en ze daarop te binden? Dan kan ik ze leggen waar ik wil en blijkbaar hechten ze zich ook aan keien. Wat betreft die rekkers: vergaat dat niet na verloop v tijd?
Vind het wel een beetje jammer eigenlijk, ben speciaal naar 2 betere speciaalzaken gegaan die enkel in aquaria doen om me goed te laten adviseren. Maar ze verkopen je gewoon wat je aanwijst … zonder meer. Ik kan zelf natuurlijk ook lezen en opzoeken maar ik vind het dus niet erg wat meer te betalen voor degelijk advies… niet dus ☹️

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 17:04

ik zie dat je ook uit belgië komt, waar kom je vandaan? Ik weet misschien wel een goe centrumvoor advies ;). (mag ook inpb)
Ja, ze kunnen ook op keien!
De rekkers vergaan inderdaad, dat is ook een beetje het punt. Je bindt ze er noop vast met een rekker en de wortels gaan zichzelf aan het hout/de steen hechten. Omdat de rekkers vergaan, kan je ze er vervolgens makkelijk van tussenuit halen. Het duurt soms wel echt maanden voor een plantje écht goed geworteld is in het hout/de steen, dus niet te ongeduldig zijn met de rekkers weer weghalen

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-21 17:10

goldyc schreef:
ik zie dat je ook uit belgië komt, waar kom je vandaan? Ik weet misschien wel een goe centrumvoor advies ;). (mag ook inpb)
Ja, ze kunnen ook op keien!
De rekkers vergaan inderdaad, dat is ook een beetje het punt. Je bindt ze er noop vast met een rekker en de wortels gaan zichzelf aan het hout/de steen hechten. Omdat de rekkers vergaan, kan je ze er vervolgens makkelijk van tussenuit halen. Het duurt soms wel echt maanden voor een plantje écht goed geworteld is in het hout/de steen, dus niet te ongeduldig zijn met de rekkers weer weghalen

A top dikke merci dan ga ik dat zo doen met die rekkers (of elastieken gelijk wij zeggen - ja ik ben dus van België hihi) en woon in de buurt van Hasselt.