Hond ervaart stress/angst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jenny21

Hond ervaart stress/angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-21 22:40

Onze hond ( 14-16 jaar) wordt steeds angstiger.
Voorheen was hij enkel bang voor onweer en ballonnen. Hij ging dan heel hard rillen, ik meen dan werkelijk dat zijn hartje het niet aan kan. En uiteindelijk hijgen en wilt wegvluchten.

Tegenwoordig is hij voor zoveel dingen bang, speelgoedpistooltjes, speelgoedautootjes, vuurwerk, scheetkussens :') , vliegenmeppers. Teveel om op te noemen. Nu kan ik mijn kids wel wat verbieden maar ook hun moeten kunnen spelen.
Hond ligt tegenwoordig veel boven. Maar heeft ook vluchtgedrag. Wilt na het wandelen bijv niet meer naar binnen of wacht dat deur openstaat en schiet naar buiten.

Hij is natuurlijk oud, zal minder zien. En misschien ook wel wat dementerend?
Wat kan ik doen om het voor hem fijner te maken? Er komen steeds meer dingen die hij eng vindt en wat hem stress bezorgd.
Er is trouwens nog een andere hond, zijn kameraad die het allemaal niets interesseert.

Zou een stress verlagend supplement kunnen helpen?
Iemand andere ideeën?

Hij kan ‘wegvluchten ‘ naar bijv de bovenverdieping waar kids niet mogen spelen met deze zaken. Maar soms heeft hij zoveel stress/angst dat gaat rennen van boven naar beneden. Van binnen naar buiten enz.

Dank voor lezen van mijn verhaal, hoop dat iemand de tip heeft om hem nog een fijne oude dag te bezorgen :knuffel:

BigOne

Re: Hond ervaart stress/angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 22:45

Waarschijnlijk doof aan het worden, de normale geluiden zal hij bijna niet horen en de harde juist wel. En dan ook nog iets dementerend, beetje slechter zien, vrij normaal dat hij bang word. Je kunt er niet al te veel aan doen, hooguit iets geven waar hij rustiger van word zonder te verdoven. Moeilijk.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 22:50

Heeft hij wel een fijne bench/mand op een rustige plek waar hij altijd bij kan en nooit gestoord wordt?
De dingen die je opnoemt zullen veel honden bang van kunnen worden. Kunnen de kinderen misschien in een bepaald gedeelte van de kamer of op hun eigen kamer met deze herrie speelgoed dingen spelen? En bv rustig spelen wel waar de hond bij is? Want ik denk ook dat hij mogelijk deels doof/blind wordt en dan is dat wat hij hoort nog lastiger thuis te brengen. Het soort speelgoed als knallende speelgoedpistolen en scheetkussens en vuurwerk kunnen misschien ook alleen buiten worden gebruikt of daar waar de hond niet is? Dat lijkt me beter dan de hond volstoppen met supplementen..

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 23:03

bigone schreef:
Waarschijnlijk doof aan het worden, de normale geluiden zal hij bijna niet horen en de harde juist wel. En dan ook nog iets dementerend, beetje slechter zien, vrij normaal dat hij bang word. Je kunt er niet al te veel aan doen, hooguit iets geven waar hij rustiger van word zonder te verdoven. Moeilijk.

Dit is denk ik de oorzaak TS.

Onze hond van 14 heeft dit ook. Ze kan niet meer zo goed zien en horen en daarom is ze ook de hele tijd bij mensen. Omdat ze zichzelf niet meer kan “beschermen”. Ze heeft geen controle meer zoals ze had. Vroeger stond ze zelfs buiten te kijken bij het afsteken van het vuurwerk. Nu is ze er wat bang voor. Ook vermoeden wij beginnende dementie.

Wat wij doen is extra brain-games om haar hersenen uit te dagen. Gelukkig is het huishouden bij mijn ouders thuis erg rustig en stil, dus ze wordt bijna niet geconfronteerd met harde geluiden oid.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 23:22

Ik zou de prikkels dus toch verminderen. De hond is oud en als het mijn hond zou zijn, zou zijn welzijn voor alles gaan.
Dan maar lekker geen klappertjespistool, scheetkussen en herrie in huis. Gun je hond rust en veiligheid nu hij er nog is.
Het feit dat hij het huis niet in wil is best wel triest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 23:43

Ik denk dat iedereen hier persoonlijk weer anders tegenaan kijkt dus dat je vooral veel meningen krijgt.

Zelf heb ik geen ervaring met een eigen hond, alleen een angstige onzekere kat maar geen kinderen.
Een vriendin van me heeft wel een hondje op leeftijd (getraumatiseerd doordat ie slecht behandeld is begin van z'n leven), een zoontje van 2,5 en een newborn. Ze wonen boven in een portiek zonder verdiepingen maar met 4 slaapkamers, hun hondje heeft gewoon zijn plek en dat is een plek op de bank. Haar zoontje wat echt een boefje is momenteel mag spelen wat ie wil, maar in z'n eigen slaapkamer. Er word niet met lawaai dingen in de buurt van de hond gekloot, ook speelgoed wat lawaai maakt komt er eigenlijk überhaupt al niet in, van die speelgoed met ratelend of piepend geluid absoluut niet want de hond word daar ontzettend gestresst van. Kan iemand ver vinden gaan, ik denk dan er is zooo veel speelgoed wat geen lawaai maakt. Koop dan zoiets.

Mijn mening, maar nogmaals je gaat vooral meningen krijgen in dit topic, is dus dat je kinderen dat lawaai speelgoed niet moeten gebruiken in de buurt bij de hond. Zij kunnen ook naar boven ipv dat je arme oude hond naar boven vlucht.. Ze hebben een eigen slaapkamer neem ik aan? Deur dicht, daar lekker lawaai maken. Je hond gaat geen jaren meer mee, wil je hem de laatste jaren gestresst in huis hebben of blij? Gelukkig weet ik het antwoord want anders had je dit topic niet gemaakt. Maar als je hond er niet meer is kunnen je kinderen nog genoeg met lawaai speelgoed spelen lijkt me? En in het geval van m'n vriendin als die kleine wel gaat auwehoeren bij de hond zet ze hem gewoon in z'n kamer (die overigens grenst aan de woonkamer en waar een traphekje tussen zit dus hij is wel direct dichtbij als er wat is) en dan gaat ie daar maar spelen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 01:02

Je kinderen niet met bepaalde zaken in huis laten spelen, geef je oude hond dat iig. Tis heel simpel...
Je kunt kinderen prima ergens anders lawaai laten maken. Laat ze dat buiten doen. Creeer een rustige plek voor je hond. Klapperpistooltjes kunnen buiten, scheetkussen gewoon weghalen en sinds wanneer zijn vliegenmeppers speelgoed? Leg je kinderen uit waarom, leren ze gelijk rekening houden met anderen. Dat je hond na het wandelen niet meer het huis in durft, is wel erg sneu, triest eigenlijk, daar heb je als eigenaar dan wel schromelijk gefaald.
Mijn zoon diende gewoon daar rekening met de honden te houden, niks mis mee, wil je lawaai maken, dan doe je dat maar buiten, binnen worden de honden er bang van.
Dat kinderen maar overal en ten koste van alles maar moeten spelen, ben ik sowieso wars van. Leer maar rekening te houden met... , je kinderen wat betreft bepaald speelgoed, plaats en gedrag gewoon aan banden leggen... dat was mijn devies, daar worden ze niet minder van, werkt prima voor kind en de hond zal er wel bij varen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 01:54

Mijn Border Collie was ook wel angstig voor onweer, maar weer niet voor vuurwerk en andere harde geluiden. Dat werd de laatste jaren wel zo.

Ik heb eigenlijk haar niet meer alleen gelaten. Zij had ook een jongere, kleinere vriendin, maar heel ander hondje.

Ze was doof, ging slechter zien en ook dementeren. Stond bijv uit het niks midden in de kamer te blaffen, terwijl ze echt nooit blafte.

Zoals ik zei, zo min mogelijk alleen gelaten en ook echt bij me genomen als ze zoekende was.

Geluiden kan je nooit voorkomen. Kinderen spelen. Op straat worden de buren weer boos en geirriteerd of zijn jouw kinderen stil en komt er een ander kind of geluid voorbij. Dat kan je nooit voorkomen.

Ik zou niet snel op die leeftijd iets rustgevends geven. Evt met je dierenarts dit bespreken. Op het einde had ik wel nauw contact, omdat we niet te laat wilden zijn. Hou er rekening mee dat je daar nu misschien wel naartoe gaat en dat ook als het lijf nog verder goed is, niet altijd een slechte keus is.

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-21 08:20

Makkelijk inderdaad om te zeggen om kids ermee buiten te laten spelen. Doen we ook veel maar ook dan hoort hij het toch. Ligt veel boven, we laten dit ook zo omdat dit hem het meeste rust geeft. Ook heeft hij een eigen mand beneden.

Een vliegenmepper is geen speelgoed nee. Maar deze gebruiken we zelf wel regelmatig :P
En zo zijn er meer dingen die hij opeens eng vindt.

We hebben een klein huisje. Waar je ook bent je hoort het toch. En ik laat ze al minderen maar moet ik ze gehele dagen voor de tv zetten om lawaai te verminderen? Dat gaat mi ook niet.
En ja dit zijn meningen… voor ieder anders.

Niemand die ervaring heeft met evt een supplement? Puur relax bijvoorbeeld. Iets wat langer gegeven kan worden zonder bijwerkingen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 08:25

Je zou eens inderdaad kunnen kijken naar een PUUR product - je zou de mensen van Puur zelf een berichtje kunnen doen en dan krijg je van hen uit advies; er zijn meerdere opties hier namelijk, ook het combineren van meerdere producten van hen zodat je kunt opbouwen/uitbreiden waar en wanneer nodig.

Ook zou je eens kunnen kijken naar Sparrow pet producten, zoals bv de Sparrow Pet Cannarelax. Hier zit hennep in verwerkt en werkt ook rustgevend, kan langere tijd gegeven worden.

Ook CBD olie kan hierin meegenomen worden.

Het is met dit soort supplementen altijd even uitzoeken welke dosis en welk soort supplement dan ook het beste werkt bij een bepaald individu, etc.

Verder snap ik dat je inderdaad bepaalde dingen gewoon niet volledig kunt weghouden uit huis; zoals een vliegenmepper gebruiken e.d. Waar dit Wel kan met bepaald speelgoed e.d. niet laten gebruiken door kids, zou ik dit wel proberen te doen, voor nu in ieder geval < dus daar nog eens goed naar kijken wat eventueel nog mogelijk is wat je nog niet doet maar wel nog kunt doen hierin. En dan inderdaad eens kijken wat bepaalde supplementen inderdaad nog kunnen doen.

Je zou ook zeker nog eens met een DA kunnen overleggen en kijken of er medisch nog het eea uitgesloten kan worden, al lijkt het me met een hondje van die leeftijd wel een heel gedoe om dat nog te moeten doen, maar wie weet kan de DA nog iets hierin betekenen.

Voor nu zou ik inderdaad ook zeggen; kijk inderdaad eens wat ondersteunende supplementen gaan doen zoals CBD olie, PUUR of Sparrow pet en wat je eventueel in/om huis verder nog kunt doen, voor nu om op kort termijn de hond nog even te helpen waar het kan, naast supplementen - deze hebben even nodig om een spiegel op te bouwen in het lichaam. Het kan zijn dat je het volledige effect/werking bij je hond dus pas na een paar weken echt goed ziet, maar sommige dingen zullen zeker al vrij snel effect kunnen geven.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 09:12

Jenny21 schreef:
Makkelijk inderdaad om te zeggen om kids ermee buiten te laten spelen. Doen we ook veel maar ook dan hoort hij het toch. Ligt veel boven, we laten dit ook zo omdat dit hem het meeste rust geeft. Ook heeft hij een eigen mand beneden.

Een vliegenmepper is geen speelgoed nee. Maar deze gebruiken we zelf wel regelmatig :P
En zo zijn er meer dingen die hij opeens eng vindt.

We hebben een klein huisje. Waar je ook bent je hoort het toch. En ik laat ze al minderen maar moet ik ze gehele dagen voor de tv zetten om lawaai te verminderen? Dat gaat mi ook niet.
En ja dit zijn meningen… voor ieder anders.

Niemand die ervaring heeft met evt een supplement? Puur relax bijvoorbeeld. Iets wat langer gegeven kan worden zonder bijwerkingen.

Maar kunnen ze dan niet met speelgoed spelen dat minder/geen lawaai maakt? De hond zal er niet voor eeuwig zijn, en een rustige oude dag is wel zo fijn en fair. Natuurlijk kan je de kinderen niet op mute zetten, maar voor het welzijn van je ouwetje zal je toch enkele toegevingen naar hem toe moeten doen, meer dan een mand boven zetten voor hem, want dat werkt niet zoals ik in je OP lees. Ik vind het zonde - hond die boven gaat liggen, alleen, omdat hij daar het meeste rust heeft, terwijl hij eigenlijk in jouw/jullie buurt zou moeten kunnen zijn voor steun. Dementie is een enge ervaring, en het is zonde dat hij geen steun bij jullie kan vinden omdat hij overprikkeld geraakt door het lawaai.

Indien dementerend - daar bestaan pilletjes voor. Die kreeg ons ouwetje ook, en die hielpen. Zij was ook grotendeels blind en doof, en zocht heel veel steun bij mijn mama. Ze is net geen 17 jaar geworden :) Maar die steun, die kunnen ze alleen ervaren als ze op hun gemak zijn - en dat lijkt jouw ouwetje niet te zijn, als ik je beschrijving lees, hoe hij van boven naar beneden en van binnen naar buiten rent.

Hoe oud zijn je kinderen? Daarmee bedoel ik - zijn ze oud genoeg om te begrijpen dat hun lawaai een belasting is voor jullie viervoeter? Natuurlijk moet je ze niet dan maar de hele dag voor de tv pleuren, maar er moet toch vast een middenweg te vinden zijn waarin zij kunnen spelen op een manier die de hond geen (of toch al véél minder!) stress bezorgt?

Met suppo's heb ik weinig ervaring, daar kan ik dus geen advies over geven. Maar in plaats van je hond te kalmeren met suppo's, kan je misschien een gesprek aangaan met de kinderen, en hen uitleggen welk effect bepaald gedrag (lees: lawaai) op hun hondenvriend heeft? De CBD-olie die genoemd wordt kan idd helpen, maar die kan het ook nauw nemen qua dosering - er zijn honden die misselijk worden van "te veel", en dan bedoel ik "van een paar druppels te veel". Hier zal je dus je weg in moeten zoeken - voldoende om effect te hebben, maar niet te veel om misselijkheid te vermijden. En idd, het kan een week of 6 duren voor dit daadwerkelijk effect heeft.

Heb je al geprobeerd een radio op de achtergrond te laten spelen in de buurt van zijn mand? Dat dat mss andere geluiden kan dempen voor hem?

Ik snap dat het niet evident is. En dat je de kinderen niet op pauze kan zetten. Misschien heb je nog een maand met de hond - misschien hebben jullie nog 3 jaar samen. Mocht het een grootouder zijn ipv een hond, dan zouden we die structuur bieden bij dementie, en overprikkeling zo veel mogelijk proberen te vermijden. Dat is werken geblazen voor de omgeving, maar dat verdienen ze. Zowel de grootouders als de viervoeters :)

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-21 15:24

Dank voor jullie lieve reacties!

Zojuist de honden weggebracht naar opa en oma aangezien we op vakantie gaan. Daar zal hij een week totale rust ervaren |(

Zodra we terug zijn zal ik een goed gesprek voeren met de kids en advies inwinnen van de DA. Evt in combinatie met gebruik anti-stress.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 15:28

Hoe oud zijn je kinderen?
Kun je niet afspreken dat zij alleen in hun slaapkamers of in de tuin spelen? En dan zorgen dat de hond niks hoort (in de tuin spelen is deur tuin dicht en radio aan, boven op de slaapkamers spelen is deuren dicht en radio aan) en dergelijke.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 15:31

Ik ben benieuwd hoe de week bij opa en oma bevalt.
Mijn oudje is inmiddels ook zo goed als doof, maar herken dit gedrag verder totaal niet. Maar dat is ook een zelfverzekerde tante van zichzelf.
Dementerend oid. klinkt mij ook als een zeer goed mogelijke optie.
Natuurlijk is het fijn om rekening te houden met de hond, maar het moet wel haalbaar zijn.
En wanneer het door iets als Dementie veroorzaakt word zal je aanpassen ook maar tijdelijk werken, want die grens word ook weer verlegd.

Iets kalmerend/rustgevends lijkt me beter.
Op natuurlijke basis zijn daar wel een x-aantal middelen voor, maar ik zou in dit geval ook zeker reguliere medicatie niet willen schuwen..

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-21 19:50

Kids zijn 4 en 7.

Ja ben erg benieuwd hoe hij zich gedraagd bij opa en oma.
We zullen zien, wordt vervolgd.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 19:56

Kinderen maken nu eenmaal herrie. Ook zonder lawaaispeelgoed. Ze praten luid, ze rennen. Dat hoort nu eenmaal bij kind zijn. En dat heb je ze afgeleerd tegen de tijd dat ze op zichzelf gaan wonen :')

Ik zou met de dierenarts gaan overleggen. Misschien is het wel een teken dat het dier zich helemaal niet lekker voelt, zit er meer achter.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 20:24

Klinkt als dement dit is erg herkenbaar, ik gaf valeriaan daar werd hij rustig van. En dat had hij echt nodig.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 20:26

Precies. Kinderen spelen en maken geluid. Je kan ze inderdaad heel veel respect en liefde bijrbrengen voor dieren, maar kinderen horen wel gewoon te kunnen spelen. Daarbij kan de hond nog wel een jaar of langer meegaan en dan mogen die jonge kinderen al die tijd met bepaald speelgoed niet spelen? Echt een hele vreemde gedachte. Spelen hoort bij de ontwikkeling en dat is de ene keer een tijd met dit en dan een tijd met dat. Zeker nu er veel regen was, kinderen ook beperkt waren door corona, krijg je dat nog eens er bovenop........

Daarbij helpt dat echt helemaal niks. Geluiden zijn er altijd en overal. Zelfs als je midden in het bos gaat wonen.

Een dementerende hond reageert ook op van alles en vaak ook zonder reden.

Je moet ze steunen. Het viel mij op dat mn hond ons en mn moeder en broer leek te blijven herkennen. Ook wel de weg nog wist in huis en zindelijk bleef. Maar alleen zijn ging niet meer, buiten los ging niet meer, waar ze vroeger los naast me door Amsterdam liep en wat vreemde geluiden zag je haar op reageren. Maar kon dus ook van de tv zijn en hoeft helemaal niet een hard geluid te zijn.

Onweer en bijv langs rijdende auto's of bij ons huis, trekkers, voel je ook, dus is meer dan een geluid.

Hopelijk gaat het goed tijdens jullie vakantie.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 20:45

Kinderen zijn jong, maar ook zij kunnen leren rekening houden met dier, mens en bijvoorbeeld buren. Hoewel ik opgegroeid ben met genoeg ruimte en een semi boerderij heb ik wel geleerd rekening te houden met lawaai maken. Dat moest ik buiten doen ver van de buren en onze hond af. Ben ik niks slechter van geworden.

Een oude hond of kat die langzaam grip kwijt raakt heb je als baas de taak daar het fijn voor te houden. Als het dier al bijna niet meer naar huis durft. Hopelijk gaat hij het fijn hebben op zijn vakantie plekje

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 20:53

Ja, en dan komt er een helikopter over of ene trekker voorbij en heb je ook lawaai. Als die hond nog 2 jaar leeft, kunnen kinderen niet 2jr stil zijn. En geluid van buiten spelen hoor je echt binnen ook.

Niet meer naar binnen willen, kan een hele andere oorzaak hebben. Zeker bij dementie is er niet altijd een reden voor alles, maar is dementie gewoon de oorzaak.

En ja, ik hou heel veel rekening met mn dieren en onze zoon heeft altijd netjes respect gehad.

Maar zeggen dat kinderen maanden/ jaren stil moeten zijn, gaat gewoon niet. En het helpt eenvoudig weg niet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 21:02

De trekker of helicopter is buiten. Dan blijft het huis een veilige plek voor de hond. Anders is binnen en buiten niet veilig genoeg voor het gevoel

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 02:57

karuna schreef:
De trekker of helicopter is buiten. Dan blijft het huis een veilige plek voor de hond. Anders is binnen en buiten niet veilig genoeg voor het gevoel

Zo werkt het niet altijd. Zeker niet bij dementie of slecht horen.

Een dier kan geluiden niet altijd plaatsen en zeker niet als ze doof worden en of dement.

Daarbij geven veel harde geluiden ook een gevoel mee.

Mijn border collie had wat angst voor onweer en dat is geluid van buitenaf, maar zij voelde het al eerder dan wij het konden horen.
Harde muziek en mijn zangtalent keek ze niet eens van op. Stofzuiger sliep ze doorheen en die kunnen ook wat db'en produceren.

Het is soms het soort geluid.

TS maakt zich zorgen en dat kan al effect hebben op een gevoelige hond. Waar kinderen die gewoon hun ding doen zoals altijd, stabieler kunnen zijn.

Onze honden gaan mee naar buiten en kunnen dan lekker ravotten, spelen, zwemmen etc. Heel soms wil mn reu niet naar binnen en heeeeeeeeeel soms mn teefje ook niet. Maar dan willen ze gewoon buiten blijven.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 03:34

troi schreef:
Kinderen maken nu eenmaal herrie. Ook zonder lawaaispeelgoed. Ze praten luid, ze rennen. Dat hoort nu eenmaal bij kind zijn. En dat heb je ze afgeleerd tegen de tijd dat ze op zichzelf gaan wonen :')

Ik zou met de dierenarts gaan overleggen. Misschien is het wel een teken dat het dier zich helemaal niet lekker voelt, zit er meer achter.
Dat is natuurlijk onzin. Het is maar net wat ze gewend zijn. Die naast mij hoor je altijd overal bovenuit. Beneden hoor je ze nooit. Veel kinderen zijn bijzonder aanwezig.