Kitten ziek na vaccinatie, hoe verder?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

judith_irene

Kitten ziek na vaccinatie, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-21 18:23

Om mij te orienteren hoe verder qua vaccineren open ik dit topic. Ik hoop dat jullie met mij mee willen denken en misschien een goede tip hebben.
Mijn uitgangspunt is eerst titeren en enten wat nodig is. Maar de situatie waarin mijn kitten zich bevindt, had ik niet voorzien.

Onderaan staat een samenvatting :o

Mijn kitten Abbey heeft haar eerste vaccinatie (tricat) gekregen toen ze 9,5 week oud was, dit was op 25 mei.
3 dagen later, op 28 mei werd ze kreupel. Ze was tijdens het spelen van de bank gevallen dus ik zocht er niks achter. De volgende dag stokkreupel, nog steeds dacht ik aan een verzwikking/kneuzing. In overleg met de dierenarts haar op metacam gezet.
Weer 1 dag later, zondag 30 mei werd ze heel ziek, aan meerdere pootjes kreupel en is door de dierenarts de diagnose limping-syndroom gesteld. Behandeling bleef metacam. Maandag knapte ze weer op en dinsdags was ze weer zo goed als de oude.

3 weken na de eerste enting heb ik Abbey laten titeren om te kijken of ze wel een tweede enting nodig had. Op dit moment is Abbey 12,5 week oud.
Uitslag: kattenziekte 4, herpes 0 en Calici 1. Advies dierenarts was enten met ducat.

Normaal gesproken ent je 3 weken na de eerste enting, maar omdat Abbey Limping-syndroom had gekregen was het advies om pas 3 weken na volledig herstel te enten. Zodoende heeft Abbey op 22 juni haar 2de enting (ducat) gekregen. Ze was toen 13,5 week oud. Dit keer ging het goed.

Omdat ik de uitslag van de eerste titering erg laag vond, met name de herpes, heb ik de keuze gemaakt om nogmaals te titeren, 4 weken na de 2de enting. Dit was op 23 juli.
Uitslag: kattenziekte 4, herpes 0 en Calici 4.
Wat was ik blij dat ik weer getiteert heb maar wat baalde ik van de uitslag. In overleg met de dierenarts heeft ze dezelfde dag een derde enting gekregen, dit keer tricat.

9 dagen later, zondag 1 augustus: smiddags had ik een gezonde kat, 's avonds kom ik thuis en ligt Abbey weer meer dood dat levend en weer stokkreupel. In 3 uur tijd van niks aan de hand naar heel ziek. Uiteraard gelijk naar de dierenarts. Er zijn foto's gemaakt van haar pootje, deze waren goed.
Haar temperatuur liep met het uur op en inmiddels had ze flink koorts.

De diagnose is niet sluitend. Weer limping-syndroom of een infectie die er los van staat. Limping komt zelden een tweede keer voor en er zat 9 dagen tussen dit keer... Maar toch denkt de dierenarts (en ik) dat dit de meest aannemelijke diagnose is. Naast de koorts en een heel pijnlijk pootje waren er geen andere symptomen, geen zwelling, niks. Het beeld past bij limping.
Voor de zekerheid heeft Abbey naast de metacam ook een antibioticakuur gekregen.
De metacam en antibiotica sloegen aan en Abbey knapte weer op.

En nu? Hoe nu verder?
Volgende week vrijdag 20 augustus heb ik weer een afspraak staan om te titeren. Ik vertrouw er niet op dat de derde enting de antistoffen voor herpes van 0 naar 3-4 doet stijgen.
Maar waar doe ik verstandig aan als weer blijkt dat de herpes niet aangeslagen is? Een 4de enting, met de kans dat ze weer ziek wordt? Het risico op herpes nemen?

Abbey komt buiten (aangelijnd) op een boerderij aan de rand van een bos, dus risico van besmetting vanuit wilde katten/dieren is zeker aanwezig.

Overige info waarvan ik niet weet of het relevant is: De moeder van Abbey was ingeënt, maar is overleden toen Abbey 4 weken oud was (aangereden). De kittens zijn daarna geflest. Abbey is vanaf kleins af aan volgens schema ontwormd. Abbey is een huis- tuin en keuken kat.

Samenvatting:
9,5 week: enting tricat
10 week: Limping syndroom
12,5 week: titer kattenziekte 4, herpes 0, Calici 1
13,5 week: enting ducat
18 week: titer kattenziekte 4, herpes 0, Calici 4. => Enting tricat
19 week: Limping (?)
23 week: titeren staat gepland.

Wat is de beste keuze om te doen als blijkt dat de enting niet (voldoende) is aangeslagen?
Zijn er meer opties tussen kiezen tussen een 4de enting of risico op herpes?

De dame in kwestie
Afbeelding

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 18:37

Goh...weet je, hier ( BE) is dat titteren nog helemaal niet zo in. En zeker niet bij poezen.
Dus daarin heb ik geen tips voor je, maar lijkt me dat je toch niet kan blijven enting op enting op enting geven ? Als ze geen antistoffen aanmaakt bij de eerste, zal ze dat bij de 4e ook niet doen vermoed ik. Maar ik ben maar een leek op dat gebied hoor, dus misschien werkt het anders :P

Eén van de poezen hier had ook limping-kitten-syndroom na de enting. Met Meloxidyl ging het na een dag of 2 weer helemaal beter gelukkig.
Ik laat mijn poezen al jaren 1x per jaar enten tegen kattenziekte en kattenniesziekte. Ze lopen hier ook gewoon overdag buiten.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 18:46

Wij deden de kittens in het asiel de laatste jaren bij hun eerste enting maar halve enting per kitten geven. Dit lost echter jou probleem niet meer op dat begrijp ik maar misschien wel bij een mee lezer.

In het asiel is de situatie natuurlijk niet te vergelijken met thuis situatie. Veel meer stress, veel hogere infectie druk enz. Echter na eerste enting durfde we de volgende dag bijna niet te gaan kijken bij de kittens. Er lagen zeer regelmatig dode kittens ondanks dat ze fit leken tijdens de enting en aan het einde van de dag ook. Na veel onderzoek zijn wij enkeke vitaminen extra gaan geven. Dat is waarschijnlijk nog wel een tip voor jou. Daarnaast dus maar halve ent dosis en zelden meer overleden kittens!! Eigenlijk natuurlijk bizar dat volwassen katten van 4 a 7 kilo dezelfde ent hoeveelheid krijgen als kittens van amper 1 kilo.

Extra vitamines om de weerstand omhoig te helpen is bijna L lysine.daarnaast gaven wij ook nog Vitamine C, magnesium en nog iets wat heel groen was maar naam helemaal vergeten. Iets met spurella ofzo
Je kan ook week voor enting een vitamine B12 (biodyl) injectie laten zetten.

In elk geval 100x verstandiger om voordien de weerstand omhoog te krijgen dan vlot na enting antibiotica geven. Dat breekt de enting namelijk af

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 19:18

dierenfan schreef:
Wij deden de kittens in het asiel de laatste jaren bij hun eerste enting maar halve enting per kitten geven. Dit lost echter jou probleem niet meer op dat begrijp ik maar misschien wel bij een mee lezer.

In het asiel is de situatie natuurlijk niet te vergelijken met thuis situatie. Veel meer stress, veel hogere infectie druk enz. Echter na eerste enting durfde we de volgende dag bijna niet te gaan kijken bij de kittens. Er lagen zeer regelmatig dode kittens ondanks dat ze fit leken tijdens de enting en aan het einde van de dag ook. Na veel onderzoek zijn wij enkeke vitaminen extra gaan geven. Dat is waarschijnlijk nog wel een tip voor jou. Daarnaast dus maar halve ent dosis en zelden meer overleden kittens!! Eigenlijk natuurlijk bizar dat volwassen katten van 4 a 7 kilo dezelfde ent hoeveelheid krijgen als kittens van amper 1 kilo.

Ik begrijp dit niet zo goed. In het asiel waar de infectiedruk hoog ligt wordt er minder vaccin gegeven? Als je half vaccineert weet je toch totaal niet of er een goede immuunrespons is geweest?

Dat bijwerking van vaccinatie wel eens heftig zijn geloof ik zeker met dode kittens tot gevolg. Maar ik zou niet durven wagen op een mogelijk mindere immuunrespons. Niet bang voor chronische niesziekte dan?
(Volgensmij mag je dan ook niet in paspoort noteren dat het vaccin heeft gehad als het maar de helft was.)

Amber_anne

Re: Kitten ziek na vaccinatie, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 19:33

Op Facebook is er een goede pagina 'alles over titeren' om je vraag te stellen. Veel mensen met kennis over titeren en dus over hoe je dit aan kan pakken

Voor zover ik weet werkt de titer bepaling ook niet goed voor niesziekte. Het fijne weet ik er niet van dus als iemand mij aan kan vullen?

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 20:13

Amber_anne schreef:
Op Facebook is er een goede pagina 'alles over titeren' om je vraag te stellen. Veel mensen met kennis over titeren en dus over hoe je dit aan kan pakken

Voor zover ik weet werkt de titer bepaling ook niet goed voor niesziekte. Het fijne weet ik er niet van dus als iemand mij aan kan vullen?

Klopt titer bepaling werkt niet goed voor niesziekte.
Ik ent mijn kittens nooit met tricat. Op de een of andere manier gaat dat niet heel lekker bij jonge katjes. Veel fokkers hebben problemen met deze enting en geven deze niet meer. Veel zieke (lees doodziek) kittens en soms zelfs overleden kittens. Door een andere entstof te gebruiken is dat probleem een stuk opgelost. Verder kan ik niet helpen met titeren.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 20:25

future_vet schreef:
dierenfan schreef:

Ik begrijp dit niet zo goed. In het asiel waar de infectiedruk hoog ligt wordt er minder vaccin gegeven? Als je half vaccineert weet je toch totaal niet of er een goede immuunrespons is geweest?

Dat bijwerking van vaccinatie wel eens heftig zijn geloof ik zeker met dode kittens tot gevolg. Maar ik zou niet durven wagen op een mogelijk mindere immuunrespons. Niet bang voor chronische niesziekte dan?
(Volgensmij mag je dan ook niet in paspoort noteren dat het vaccin heeft gehad als het maar de helft was.)

Het is al jaren geleden, de opvang is weg bezuinigd. Ik weet de aantallen exact dus niet meer ik weet wel dat het zeker tientallen dode kittens per jaar verschil gaf. De enting is wel gewoon in de boekjes gezet en geldig verklaard. Is allemaal natuurlijk niet zomaar gegaan zonder onderzoek enz. De dierenarts had uiteraard heel veel twijfel maar dat was na 2 maanden volledig verdwenen. De kittens bleven in leven en wij hebben in die jaren geen besmettelijke ziekten gehad onder de kittens in de opvang.

Natuurlijk geldt daarbij dezelfde regel. Als 1 zo'n volledige ent dosis genoeg is om een volwassen kat die 4 tm 8 keer zoveel weegt volledig beschermd dan moet een halve dosis ook ruim genoeg zijn voor die kleintjes.

Eigenlijk natuurlijk totaal niet gek dat die vatbare kleintjes het begeven.

Is bij honden exact hetzelfde. Een sint bernard van 80 kilo krijgt dezelfde ent dosis dan een chihuahua van 2 kilo. Hoe is dat uit te leggen...

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 21:09

T gaat niet om de hoeveelheid vloeistof maar om de reactie van t lichaam op de stof. Daarom krijgt een groot dier of t nu een hond, kat of paard is allemaal dezelfde hoeveelheid.

Ts ik zou je dierenarts in ieder geval contact op laten nemen met de fabrikant, msd in dit geval, wat zij adviseren. Sowieso goed om bijwerkingen te melden natuurlijk.

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-21 21:18

Pandora2 schreef:
Goh...weet je, hier ( BE) is dat titteren nog helemaal niet zo in. En zeker niet bij poezen.
Dus daarin heb ik geen tips voor je, maar lijkt me dat je toch niet kan blijven enting op enting op enting geven ? Als ze geen antistoffen aanmaakt bij de eerste, zal ze dat bij de 4e ook niet doen vermoed ik. Maar ik ben maar een leek op dat gebied hoor, dus misschien werkt het anders :P

Titeren van katten is in NL ook nog niet zo bekend. Mijn vaste dierenarts doet dit niet (meer) omdat de vraag te laag is. Ik wijk uit naar een dierenarts vlakbij de stal van mijn bijrijdpaard. Abbey is gewend om mee te gaan en autorijden vindt ze prima.
Persoonlijk vind ik titeren een fijne aanvulling/vervanging van enten.
Als de herpes nu weer 0 is, denk ik idd ook niet dat een vierde enting nut heeft. Vandaar dat ik opzoek ben naar "wat dan".

dierenfan schreef:
Extra vitamines om de weerstand omhoig te helpen is bijna L lysine.daarnaast gaven wij ook nog Vitamine C, magnesium en nog iets wat heel groen was maar naam helemaal vergeten. Iets met spurella ofzo
Je kan ook week voor enting een vitamine B12 (biodyl) injectie laten zetten.

In elk geval 100x verstandiger om voordien de weerstand omhoog te krijgen dan vlot na enting antibiotica geven. Dat breekt de enting namelijk af

Dit zal ik zeker meenemen als ze (ooit) nog een keer geënt moet worden. Dat de antibiotica niet handig is, geloof ik meteen. Maar ik vertrouw de dierenarts en op dat moment was ze niet meer in staat om haar kop op te tillen en bleef haar koorts stijgen. Dan moet je toch ingrijpen.

Amber_anne schreef:

Dank! Ik ben lid geworden en heb er een bericht geplaatst.

xoranlover schreef:
Klopt titer bepaling werkt niet goed voor niesziekte.
Ik ent mijn kittens nooit met tricat. Op de een of andere manier gaat dat niet heel lekker bij jonge katjes. Veel fokkers hebben problemen met deze enting en geven deze niet meer. Veel zieke (lees doodziek) kittens en soms zelfs overleden kittens. Door een andere entstof te gebruiken is dat probleem een stuk opgelost. Verder kan ik niet helpen met titeren.

Weet jij welke andere entstof dat is?

WillemYntJee schreef:
Ts ik zou je dierenarts in ieder geval contact op laten nemen met de fabrikant, msd in dit geval, wat zij adviseren. Sowieso goed om bijwerkingen te melden natuurlijk.

Ik zal het vragen. Dit is zeker een goed punt. Ik had niet nog niet bij stil gestaan. De derde enting is door een andere dierenarts gegeven als de eerste keer (titeren kan niet bij mijn vaste dierenarts). Beide limping-gevallen startten op zondag dus dan kom je ook weer bij de dienstdoende praktijk. Dus zeker in mijn situatie zal een dierenarts niet snel de link leggen om dit te melden bij de fabrikant.

Ik wist niet dat er zoveel problemen zijn met tricat. Heel bekend met titeren was ik ook niet. Ja, bij mezelf voor hepatitis.
In eerste instantie wilde ik de basisenting doen, en dan vanaf volgend jaar titeren. Doordat ze ziek was geworden van de eerste enting, ben ik gaan googlen en leerde ik dat je bij de basisenting als kan titeren.
Ik hoopte ermee te bereiken dat de tweede enting niet nodig was..

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 21:26

Wij zien in de praktijk nooit problemen met de tricat. En we enten heel wat kittens en volwassen katten op jaarbasis.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 21:47

WillemYntJee schreef:
Wij zien in de praktijk nooit problemen met de tricat. En we enten heel wat kittens en volwassen katten op jaarbasis.

Dat kan maar ik heb heel veel fokkers gesproken die allemaal doodzieke kittens hebben. Mijn dierenarts ent niet meer met tricat.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 05:48

WillemYntJee schreef:
T gaat niet om de hoeveelheid vloeistof maar om de reactie van t lichaam op de stof. Daarom krijgt een groot dier of t nu een hond, kat of paard is allemaal dezelfde hoeveelheid.

Ik begrijp zeker dat het om de reactie op de stof gaat maar leg mij eens uit waarom de hoeveelheid geen invloed heeft bij zo'n enorm verschil in gewicht. Er was dus met halve dosis enten overigens ook een juiste reactie, ze waren vrijwel allemaal goed beschermd. Vrijwel allemaal inderdaad net zoals volledige ent stof niet aan slaat.

Minstens zo belangrijk was dat wij geen angst meer hadden om de eerstvolgende werkdag na enten weer naar de kittens te gaan en slagveld aan te treffen. Overigens weet ik ook niet meer welke enting het was die gegeven werd. Uiteraard eerste enting kittens maar merk geen idee meer.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 07:08

Hier enten we 12 jaar (praktijk) met tricat en ik heb werkelijk nog nooit een dode kitten gehad, ook niet in asielsituaties. Fokkers moet je altijd met een korreltje zout nemen want laatst had ik een fokker die de eigenaar vertelde dat de levershunt door de enting kwam, vooral om de fout niet bij haar te leggen.
Als je kittens niet ent met tricat hoe bescherm je ze dan tegen kattenziekte?

Ts je zou fortiflora bij kunnen geven, dat is een probiotica waarvan is bewezen dat het zeker bij kittens meer aanmaak van antistoffen geeft dan bij kittens die het niet krijgen.
Je zou kunnen kijken of je bv met rcp of een dood vaccin kunt enten. Als hebben rcp en bv fel o vax geen herpes component