Mijn uitgangspunt is eerst titeren en enten wat nodig is. Maar de situatie waarin mijn kitten zich bevindt, had ik niet voorzien.
Onderaan staat een samenvatting

Mijn kitten Abbey heeft haar eerste vaccinatie (tricat) gekregen toen ze 9,5 week oud was, dit was op 25 mei.
3 dagen later, op 28 mei werd ze kreupel. Ze was tijdens het spelen van de bank gevallen dus ik zocht er niks achter. De volgende dag stokkreupel, nog steeds dacht ik aan een verzwikking/kneuzing. In overleg met de dierenarts haar op metacam gezet.
Weer 1 dag later, zondag 30 mei werd ze heel ziek, aan meerdere pootjes kreupel en is door de dierenarts de diagnose limping-syndroom gesteld. Behandeling bleef metacam. Maandag knapte ze weer op en dinsdags was ze weer zo goed als de oude.
3 weken na de eerste enting heb ik Abbey laten titeren om te kijken of ze wel een tweede enting nodig had. Op dit moment is Abbey 12,5 week oud.
Uitslag: kattenziekte 4, herpes 0 en Calici 1. Advies dierenarts was enten met ducat.
Normaal gesproken ent je 3 weken na de eerste enting, maar omdat Abbey Limping-syndroom had gekregen was het advies om pas 3 weken na volledig herstel te enten. Zodoende heeft Abbey op 22 juni haar 2de enting (ducat) gekregen. Ze was toen 13,5 week oud. Dit keer ging het goed.
Omdat ik de uitslag van de eerste titering erg laag vond, met name de herpes, heb ik de keuze gemaakt om nogmaals te titeren, 4 weken na de 2de enting. Dit was op 23 juli.
Uitslag: kattenziekte 4, herpes 0 en Calici 4.
Wat was ik blij dat ik weer getiteert heb maar wat baalde ik van de uitslag. In overleg met de dierenarts heeft ze dezelfde dag een derde enting gekregen, dit keer tricat.
9 dagen later, zondag 1 augustus: smiddags had ik een gezonde kat, 's avonds kom ik thuis en ligt Abbey weer meer dood dat levend en weer stokkreupel. In 3 uur tijd van niks aan de hand naar heel ziek. Uiteraard gelijk naar de dierenarts. Er zijn foto's gemaakt van haar pootje, deze waren goed.
Haar temperatuur liep met het uur op en inmiddels had ze flink koorts.
De diagnose is niet sluitend. Weer limping-syndroom of een infectie die er los van staat. Limping komt zelden een tweede keer voor en er zat 9 dagen tussen dit keer... Maar toch denkt de dierenarts (en ik) dat dit de meest aannemelijke diagnose is. Naast de koorts en een heel pijnlijk pootje waren er geen andere symptomen, geen zwelling, niks. Het beeld past bij limping.
Voor de zekerheid heeft Abbey naast de metacam ook een antibioticakuur gekregen.
De metacam en antibiotica sloegen aan en Abbey knapte weer op.
En nu? Hoe nu verder?
Volgende week vrijdag 20 augustus heb ik weer een afspraak staan om te titeren. Ik vertrouw er niet op dat de derde enting de antistoffen voor herpes van 0 naar 3-4 doet stijgen.
Maar waar doe ik verstandig aan als weer blijkt dat de herpes niet aangeslagen is? Een 4de enting, met de kans dat ze weer ziek wordt? Het risico op herpes nemen?
Abbey komt buiten (aangelijnd) op een boerderij aan de rand van een bos, dus risico van besmetting vanuit wilde katten/dieren is zeker aanwezig.
Overige info waarvan ik niet weet of het relevant is: De moeder van Abbey was ingeënt, maar is overleden toen Abbey 4 weken oud was (aangereden). De kittens zijn daarna geflest. Abbey is vanaf kleins af aan volgens schema ontwormd. Abbey is een huis- tuin en keuken kat.
Samenvatting:
9,5 week: enting tricat
10 week: Limping syndroom
12,5 week: titer kattenziekte 4, herpes 0, Calici 1
13,5 week: enting ducat
18 week: titer kattenziekte 4, herpes 0, Calici 4. => Enting tricat
19 week: Limping (?)
23 week: titeren staat gepland.
Wat is de beste keuze om te doen als blijkt dat de enting niet (voldoende) is aangeslagen?
Zijn er meer opties tussen kiezen tussen een 4de enting of risico op herpes?
De dame in kwestie