jonge hond doof, blind en dol in het bos

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

thequeensmum

jonge hond doof, blind en dol in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-21 14:03

Dat is onze Jaci, een Cavalier teefje van vandaag precies 7 maanden jong. Het is ons vierde Cavaliertje en ben uiteraard bekend met het feit dat het van oorsprong jachthondjes zijn.
Jaci kwam bij ons toen ze 9 weken was. Twee dagen later was onze eerste boswandeling een feit, hooguit 200 meter en 10 minuutjes, maar toch, het begin was er. We gaan zo goed als elke dag naar het bos met haar. Altijd lekker los, ze is heel sociaal naar andere honden, begroet iedereen, wil met iedereen spelen, maar is daarbij gepast onderdanig en dat gaat altijd goed. Als we weer verder lopen roepen we haar en ze komt dan direct mee. Krijgt dan vaak een mini hondensnoepje wat ze echt heerlijk vindt. Loopt ze te ver bij ons vandaan roepen we haar en alsof ze aan een elastiekje zit komt ze weer terug. We belonen haar uitbundig met onze houding en stem en vaak ook met een snoepje. Hoe vaak ik niet gehoord heb dat mensen verschrikkelijk verbaasd zijn hoe goed ze luistert voor zo'n jong diertje. Dat was toen ze 3, 4 5 en 6 maanden oud was.

Maar sedert een week of 2 heeft ze ontdekt dat er vogeltjes in het bos wonen. We stappen uit de auto, Jaci sprint het bos in en we zien haar voorlopig niet meer terug. Luid keffend jaagt ze vogeltjes op en is niet meer aanspreekbaar. Elke keer loopt ze weer een stukje verder tot we haar bijna niet meer horen.
Roepen of erachteraan gaan heeft geen zin. Als ze ons in het oog krijgt is ze vertrokken. Nu blijven we op de plaats waar ze vertrokken is en zowaar, na een minuut of 5 komt ze het bos weer uitscheuren. Je ziet haar denken 'ha, ze zijn er nog' en weg is ze weer. Verstoppen we ons dan worden we wel gevonden en is ze weer weg. Ik sta doodsangsten uit dat ze ons op een moment niet kan vinden en de verkeerde kant op holt. Ik neem nu wat extra lekkers mee en een piepbeest maar het helpt me niks. Ze is helemaal gefocust op wat zich in het bos bevindt. Zijn we bij de auto in de buurt dan stappen we in, rijden weg en dat boeit haar ook al niet. Claxonneren we, dan komt ze wel, maar als ze constateert dat we er nog zijn dan is ze weer foetsie. Gaan we naar de hei dan speelt dit allemaal niet. Blijft keurig in de buurt en komt als een malle aanhollen als we haar roepen.

Ik ben nu zover dat ik alleen nog maar op de hei wil lopen, maar dat heeft ook zo zijn nadelen. Beetje lang verhaal. Als ik haar in het bos aan de riem houd is dat voor geen enkele partij leuk, zij wil hollen en moet toch ook haar energie kwijt. Ik ben bang dat ik straks een hond heb die ik nooit meer los kan laten. Ik baal hier echt vreselijk van, van een rondje ontspannen wandelen is geen sprake meer.
Zijn er misschien bokkers die nog een tip hebben en wat denken jullie, zal dit nog over gaan als ze volwassen is??

ApplePapple

Re: jonge hond doof, blind en dol in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 14:08

Oefenen op afgesloten terrein waar ze dus niet weg kan/overreden kan worden etc.?

Zebraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 14:10

Op basis van je titel dacht ik dat de hond letterlijk doof en blind was en niet figuurlijk.
Verwarrende titel dus :D

Ik heb geen verstand van honden trainen, dus geen advies op dit onderdeel.

Misschien kan je in ieder geval een GPS om de halsband doen voor je eigen geruststelling? dan kan je haar in ieder geval altijd weer terug vinden.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-21 14:11

ApplePapple schreef:
Oefenen op afgesloten terrein waar ze dus niet weg kan/overreden kan worden etc.?

Wat ik al aangeef, op de hei speelt dit niet, in het park waar ik naast woon is een hondenrennetje en daar luistert ze ook prima. Het is alleen in het bos. Dus hoe oefen je het dan?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 14:12

Ik dacht wat zielig, een dove blinde hond los in het bos laten, maar je bedoelt oost-indisch doof dus...

daar hebben ze een oplossing voor, en zo iets heet een riem?
Eerst maar weer eens terug naar de basis, en zorgen dat ze even niet anders kan dan luisteren. Dus in de auto al de riem aan. Want het kan natuurlijk niet zo zijn dat de hond al weg is voordat de wandeling überhaupt begonnen is.

Lijkt me ook niet echt tof voor de beesten die daar wonen dat er een ongeleid projectiel even alles weg en op komt jagen en gewoon maar haar zin doet.

En het kan inderdaad zijn, dat je een jachthond dus nooit los kan laten. Lijkt me dat de dieren uit het bos niet hoeven te lijden onder het niet luisteren van een hond :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 14:13

Als je haar nu gewoon elke keer haar gang laat gaan en dus laat loslopen kan je haar straks helemaal niet meer los laten lopen. Loslopen is iets wat ze mogen omdat ze luisteren, het is geen verplichting en sterker nog wat ze nu doet is verboden.

Dus aan de lijn en trainen, trainen en nog eens trainen.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-21 14:13

Zebraatje schreef:
Op basis van je titel dacht ik dat de hond letterlijk doof en blind was en niet figuurlijk.
Verwarrende titel dus :D

Ik heb geen verstand van honden trainen, dus geen advies op dit onderdeel.

Misschien kan je in ieder geval een GPS om de halsband doen voor je eigen geruststelling? dan kan je haar in ieder geval altijd weer terug vinden.

Ik dacht dat de toevoeging in het bos het wel duidelijk zou maken. Niet dus, haha.
Die GPS is wel een idee, zal er eens naar kijken, heb geen idee hoe groot die dingen zijn. Het is natuurlijk maar een klein hondje, 6 kg.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 14:16

truus1957 schreef:
ApplePapple schreef:

Wat ik al aangeef, op de hei speelt dit niet, in het park waar ik naast woon is een hondenrennetje en daar luistert ze ook prima. Het is alleen in het bos. Dus hoe oefen je het dan?

Is dat bos wel een losloopgebied? Anders zou ik haar sowieso aan de lijn houden ivm andere dieren die ze achterna kan jagen.
Zo te lezen gaat het niet om een speciaal gebied waar honden los mogen lopen?

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-21 14:18

Sky_As schreef:
Ik dacht wat zielig, een dove blinde hond los in het bos laten, maar je bedoelt oost-indisch doof dus...

daar hebben ze een oplossing voor, en zo iets heet een riem?
Eerst maar weer eens terug naar de basis, en zorgen dat ze even niet anders kan dan luisteren. Dus in de auto al de riem aan. Want het kan natuurlijk niet zo zijn dat de hond al weg is voordat de wandeling überhaupt begonnen is.

Lijkt me ook niet echt tof voor de beesten die daar wonen dat er een ongeleid projectiel even alles weg en op komt jagen en gewoon maar haar zin doet.

En het kan inderdaad zijn, dat je een jachthond dus nooit los kan laten. Lijkt me dat de dieren uit het bos niet hoeven te lijden onder het niet luisteren van een hond :)

Die riem heeft ze uiteraard wel om in de auto. We stappen uit, lopen een klein stukje en dan gaat ze los.
Dat dieren in het bos niet de dupe mogen zijn ben ik het helemaal mee eens. Al lopen we altijd in hondenlos gebied en zal daarom daar het meeste wild niet zitten.
Trainen, trainen, trainen word er gezegd. Maar kan iemand me vertellen hoe dan? Op andere plekken luistert ze uitstekend. Alleen in het bos dus niet, daar moet ik het dus trainen, maar hoe?

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-21 14:21

@cayenne
Wij lopen uitsluitend in hondenlosgebieden. Die zijn hier te kust en te keur

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 14:23

Aan de lange lijn mee het bos in en dan op die plekken waar je weet dat dit gebeurd oefenen op recall; terugroepen aan de lange lijn en belonen. En als je dan vogeltjes tegenkomt en aan je hond merkt dat ze de focus daar naartoe verlegd meteen proberen te trainen op de focus bij jou houden: neem iets meeeega lekkers mee als ze voer gevoelig is of een speeltje ofzo. Whatever does the trick. Met behulp van de lange lijn heeft ze wel ruimte maar kan ze niet erachteraan en blijf je controle houden en kun je op deze specifieke locatie(s) waar het gebeurd oefenen zonder dat er succes is met najagen- want dat wil je voorkomen nu.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 09-08-21 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 14:23

In het bos gewoon aan de lijn houden. je hebt daar van die rollijnen voor.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 14:24

Voorlopig niet loslaten in elk geval. Anders wordt ze nog doodgereden. Ook aan de lijn moet ze gewoon kunnen lopen. Een bezoekje aan de hondenschool lijkt me dus sowieso geen verkeerd idee als dat al niet gaat.

Hoe je het loslopen kan oefenen kan je ook het beste aan een trainer vragen.

bcd94

Niet gelijk loslaten bij de auto kan helpen, ga eerst is een flink stuk aangelijnd wandelen en laat haar los wanneer ze rustig doet
Deel van de energie en opwinding is er dan uit en dat kan zeker schelen.

Aan de lange lijn oefenen kan ook zeker helpen

Ik zou zorgen dat ze in ieder geval de mogelijkheid niet meer heeft om haar neus achterna te gaan als dit niet werkt en haar dus voorlopig aangelijnd houden.
Hoe vaker ze dit mag doen hoe moeilijker je het eruit gaat krijgen.

En wat kan helpen is jachttrainig , daar zet je het achterna gaan van de neus namelijk op commando en leren ze echt dat het alleen op commando mag
Laatst bijgewerkt door bcd94 op 09-08-21 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Moderatoropmerking:
leeggehaald omdat het tegen de Boktregels is
Laatst bijgewerkt door xingridx op 11-08-21 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Leeggehaald ivm tegen Boktregels

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 14:27

Beetje herkenbaar verhaal wel, wij kregen onze Spaanse Waterhond met 8 maand en in het begin luisterde hij supergoed. Op een gegeven moment kreeg hij meer zelfvertrouwen, en ging meneer ook op zoek naar vogeltjes, konijntjes, etc. Je kon roepen tot je een ons woog, hij kwam pas als hij het tijd vond :Y) Geloof dat dit wel typisch pubergedrag is ook?

Anyway, wij hebben ook een GPS-tracker gekocht (Tractive, rond de 90 euro voor een jaarabo inclusief dat apparaatje) en dat gaf in ieder geval vertrouwen dat we hem niet kwijt zouden raken. Verder wel geprobeerd te oefenen, maar vrij tevergeefs eigenlijk. Onze hond reageert ook nog eens totaal niet op snoepjes/ kaas/ worst/ speelgoedjes/ piepjes/ botjes/ etc. We gingen dan ook maar altijd naar losloopgebieden waar geen wegen in de buurt waren, en dan maar er op vertrouwen dat hij wel weer komt. Via de tracker kon je wel goed zien dat hij nooit heel ver weg ging, op de een of andere manier hield hij ons toch wel enigszins in de gaten.
Inmiddels is onze hond bijna 2,5 en ik merk echt dat het sinds dat hij 1,5/ 2 is heel erg verbeterd is. Hij loopt lang niet meer zo ver weg, neemt heus nog wel eens een sprintje ofzo maar hij is veel meer gefocust op ons. Ook als we hem roepen komt hij nu gewoon.

Ik heb bij onze hond het idee dat het echt de puberteit is geweest, en dat we hier nu doorheen zijn waardoor zijn aandacht iets meer bij ons is. Dus volhouden, wellicht zo'n GPS-tracker proberen en verder erop vertrouwen dat je altijd weer samen thuis komt?

edit: dit artikel heb ik toentertijd eens gelezen: https://www.doggo.nl/artikelen/opvoedin ... ij-honden/

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-21 14:37

cursebreaker schreef:
Aan de lange lijn mee het bos in en dan op die plekken waar je weet dat dit gebeurd oefenen op recall; terugroepen aan de lange lijn en belonen. En als je dan vogeltjes tegenkomt en aan je hond merkt dat ze de focus daar naartoe verlegd meteen proberen te trainen op de focus bij jou houden: neem iets meeeega lekkers mee als ze voer gevoelig is of een speeltje ofzo. Whatever does the trick. Met behulp van de lange lijn heeft ze wel ruimte maar kan ze niet erachteraan en blijf je controle houden en kun je op deze specifieke locatie(s) waar het gebeurd oefenen zonder dat er succes is met najagen- want dat wil je voorkomen nu.

Fijn, dit is een tip waar ik iets mee kan. Hoe lang zou zo’n lijn moeten zijn?

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-21 14:40

bcd94 schreef:
Niet gelijk loslaten bij de auto kan helpen, ga eerst is een flink stuk aangelijnd wandelen en laat haar los wanneer ze rustig doet
Deel van de energie en opwinding is er dan uit en dat kan zeker schelen.

Aan de lange lijn oefenen kan ook zeker helpen

Ik zou zorgen dat ze in ieder geval de mogelijkheid niet meer heeft om haar neus achterna te gaan als dit niet werkt en haar dus voorlopig aangelijnd houden.
Hoe vaker ze dit mag doen hoe moeilijker je het eruit gaat krijgen.

En wat kan helpen is jachttrainig , daar zet je het achterna gaan van de neus namelijk op commando en leren ze echt dat het alleen op commando mag

Dank je, ook dit is een tip waar ik wat mee kan

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-21 14:43

Mloes en Gypsy ook bedankt voor de Tractive tip

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 14:45

Ik zou een 20 meter lijn halen. Biotane zijn niet zo zwaar. Zodra ze gaat riepen en de andere kant oplopen. Ze komt iet, gewoon inhalen en bij je belonen. Pas als je weer goed contact met haar hebt weer een release geven dat ze vrij is. Zie je dat ze weer gaat, roepen en inhalen.

Dit kan wel zo 2 jaar tijd nodig hebben. Pubertijd gaat natuurlijk nog komen.

Zet je hond op voor succes. Dus niet aan.het einde vam de 20 meter laten. Eerst maar eens 5 meter ruimte geven,als dat goed gaat 6 meter geven etc

KimDJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 14:46

Inderdaad niet van de lange lijn, onze lijn was 10 meter en 15 meter. Vanuit daar harde grenzen stellen, wordt die grens niet gerespecteerd dan wordt er ook niet meer ruimte gegeven. Pas als zo'n grens goed bevestigd is iets meer ruimte bieden en dan dat weer bevestigen.

Overigens een lange lijn wel alleen maar aan een tuigje bevestigen, niet aan de halsband, daar kan echt flink schade van ontstaan als je op de riem gaat staan of iets dergelijks!

Edit: De tip van het de andere kant oplopen zou ik persoonlijk nooit doen, dat kan flinke problemen opleveren op latere leeftijd.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 14:47

Al loops geweest?

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 14:47

Idd lange lijn er aan en oefenen met op het pad blijven, lijn van 7,5 - 10 m raad ik altijd aan. Deze leeftijd lijkt het bij de meeste honden of ze alles vergeten zijn wat ze ooit geleerd hebben, maar je moet dus wel blijven trainen.
De hond zal opgewonden zijn als hij in het bos komt, de adrenaline giert aldoor zijn lijf, het is ook nog eens zo zelfbelonend als de pest.
Doe onderweg maar oefeningen die je op de hondenschool geleerd hebt, het is een kwestie van appél over je hond hebben.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-21 14:50

Wildgirl schreef:
Al loops geweest?

Nee nog niet, en aan haar onderkantje te zien komt het er ook nog niet aan

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-21 14:53

KimD schreef:
Inderdaad niet van de lange lijn, onze lijn was 10 meter en 15 meter. Vanuit daar harde grenzen stellen, wordt die grens niet gerespecteerd dan wordt er ook niet meer ruimte gegeven. Pas als zo'n grens goed bevestigd is iets meer ruimte bieden en dan dat weer bevestigen.

Overigens een lange lijn wel alleen maar aan een tuigje bevestigen, niet aan de halsband, daar kan echt flink schade van ontstaan als je op de riem gaat staan of iets dergelijks!

Edit: De tip van het de andere kant oplopen zou ik persoonlijk nooit doen, dat kan flinke problemen opleveren op latere leeftijd.

Lange lijn tip ga ik zeker proberen. Ga snel eens kijken voor een tuigje en dan dat maar eens doen.
Wat zou de consequentie zijn van het de andere kant op lopen? Ik doe dat weleens met het idee dat ze ons daardoor wat beter in de gaten zou houden?