Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Zebraatje schreef:Op basis van je titel dacht ik dat de hond letterlijk doof en blind was en niet figuurlijk.
Verwarrende titel dus![]()
Ik heb geen verstand van honden trainen, dus geen advies op dit onderdeel.
Misschien kan je in ieder geval een GPS om de halsband doen voor je eigen geruststelling? dan kan je haar in ieder geval altijd weer terug vinden.
truus1957 schreef:ApplePapple schreef:Oefenen op afgesloten terrein waar ze dus niet weg kan/overreden kan worden etc.?
Wat ik al aangeef, op de hei speelt dit niet, in het park waar ik naast woon is een hondenrennetje en daar luistert ze ook prima. Het is alleen in het bos. Dus hoe oefen je het dan?
Sky_As schreef:Ik dacht wat zielig, een dove blinde hond los in het bos laten, maar je bedoelt oost-indisch doof dus...
daar hebben ze een oplossing voor, en zo iets heet een riem?
Eerst maar weer eens terug naar de basis, en zorgen dat ze even niet anders kan dan luisteren. Dus in de auto al de riem aan. Want het kan natuurlijk niet zo zijn dat de hond al weg is voordat de wandeling überhaupt begonnen is.
Lijkt me ook niet echt tof voor de beesten die daar wonen dat er een ongeleid projectiel even alles weg en op komt jagen en gewoon maar haar zin doet.
En het kan inderdaad zijn, dat je een jachthond dus nooit los kan laten. Lijkt me dat de dieren uit het bos niet hoeven te lijden onder het niet luisteren van een hond
cursebreaker schreef:Aan de lange lijn mee het bos in en dan op die plekken waar je weet dat dit gebeurd oefenen op recall; terugroepen aan de lange lijn en belonen. En als je dan vogeltjes tegenkomt en aan je hond merkt dat ze de focus daar naartoe verlegd meteen proberen te trainen op de focus bij jou houden: neem iets meeeega lekkers mee als ze voer gevoelig is of een speeltje ofzo. Whatever does the trick. Met behulp van de lange lijn heeft ze wel ruimte maar kan ze niet erachteraan en blijf je controle houden en kun je op deze specifieke locatie(s) waar het gebeurd oefenen zonder dat er succes is met najagen- want dat wil je voorkomen nu.
bcd94 schreef:Niet gelijk loslaten bij de auto kan helpen, ga eerst is een flink stuk aangelijnd wandelen en laat haar los wanneer ze rustig doet
Deel van de energie en opwinding is er dan uit en dat kan zeker schelen.
Aan de lange lijn oefenen kan ook zeker helpen
Ik zou zorgen dat ze in ieder geval de mogelijkheid niet meer heeft om haar neus achterna te gaan als dit niet werkt en haar dus voorlopig aangelijnd houden.
Hoe vaker ze dit mag doen hoe moeilijker je het eruit gaat krijgen.
En wat kan helpen is jachttrainig , daar zet je het achterna gaan van de neus namelijk op commando en leren ze echt dat het alleen op commando mag
KimD schreef:Inderdaad niet van de lange lijn, onze lijn was 10 meter en 15 meter. Vanuit daar harde grenzen stellen, wordt die grens niet gerespecteerd dan wordt er ook niet meer ruimte gegeven. Pas als zo'n grens goed bevestigd is iets meer ruimte bieden en dan dat weer bevestigen.
Overigens een lange lijn wel alleen maar aan een tuigje bevestigen, niet aan de halsband, daar kan echt flink schade van ontstaan als je op de riem gaat staan of iets dergelijks!
Edit: De tip van het de andere kant oplopen zou ik persoonlijk nooit doen, dat kan flinke problemen opleveren op latere leeftijd.