Kippen, kuikens en voeding

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nadiine__x

Kippen, kuikens en voeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-21 09:15

Hallo allemaal!

Ik heb 5 kippen, 1 haan en 4 hennen.

Nou zijn 3 hennen broeds, en heb ik ondertussen 5 kuikens!

De kuikens hupsen onderling op en neer tussen de verschillende hennen en het lijkt de hennen niet zo veel uit de maken welke kuikens bij welke kip zitten.
Klopt dit? Gaat dit goed zo? :')

Maar nou vroeg ik mij af, ik voer legkorrel.. Moet ik meel halen voor mijn kuikens? Of worden de kuikens net als bij andere vogelsoorten gevoerd vanuit de krop van hun moeder?

Afbeelding

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 09:20

Zover als ik weer hebben kuikens vooral kuikenvoer nodig en of dat nu in korrel of meelvorm is maakt niet zoveel uit. Mijn kuikens vonden en vinden nog steeds korrel lekkerder dan meel. Ze eten in ieder geval niet uit de krop van moeder kip.

Over het meerdere hennen met kuikens bij elkaar, soms gaat het goed en is het allemaal super leuk. Soms gaat het fout en moeten elke kip met haar kuikens apart of kan een kip zelf helemaal geen kuikens verdragen zonder ze dood te pikken.

Edit: Wat een knappe kip! <3 <3

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 09:22

Kuikentjes eten kuikentjesvoer :D Meel of hele kleine korreltjes dus.
Van het moment dat moeders met haar kuikens van het nest gaat, moet er water en eten klaarstaan voor de kleintjes. Ze kunnen na het uitkomen even zonder ( denk 24-48u ofzo ) maar daarna moeten ze wel zelf gaan eten.

Veel plezier ermee, kuikies zijn zo leuk ! <3

Nadiine__x

Re: Kippen, kuikens en voeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-21 10:02

Oh oeps, dan rijd ik zo even naar de winkel!

Maar gaan mijn volwassen kippen dan hun niet korrels opeten?

Kan ik ook gewoon de legkorrel vervangen voor de kuiken korrel bijvoorbeeld?

Of moet ik gewoon 2 bakjes naast elkaar zetten en vind iedereen dan zelf zijn weg naar behoefte?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 10:15

Goede kuikenkorrel (alles in een voer als garvo kuiken bv) kan je ook gewoon aan de volwassen kippen voeren en ze zullen het ook bij voorkeur eten (vlokreeftjes, etc. zit er namelijk flink in) Geef wel een losse bron kalk bij voor je nog leggende kippen. Ook als je enkel legkorrel geeft trouwens, aangezien er ook hanen van moeten kunnen mee-eten, zit er niet genoeg kalk in om flink eieren te blijven leggen, de haan zou die extra dosis kalk immers nergens veilig kwijt kunnen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 11:14

Het is de bedoeling dat de hennen mee van het kuikenmeel snoepen, zo leren de kleintjes hoe ze moeten eten.

Geen idee welk soort drinkbak je hebt voor de kippen, maar zet alles wat enigszins diepte heeft tijdelijk weg. Kuikies kukkelen nogal eens in het bakje en verzopen diertjes wil je natuurlijk niet.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-21 12:23

Bedankt allemaal!!

En mijn broedhok staar op een verhoging en nu zijn de kuikens eruit gesprongen natuurlijk...

Moet ik hem op de grond zetten zodat de kuikens het nest in kunnen?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 15:19

Jep. De kuikies moeten altijd onder een hen kunnen gaan zitten om te warmen.
Dus gewoon alles lekker gelijkvloers. Of een loopplankje maken, dat kan ook :D

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 20:17

Kuikens mogen geen legkorrel. De grote hoeveelheid kalk levert risico op nierschade op. Daarnaast is veel legkorrel te laag in eiwit. Ik raad minimaal 17.5% aan voor kuikens, veel legkorrel zit maar op 15%. Vanaf een week of 15 mogen ze over op legkorrel.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 20:42

Zoals gezegd eten kuikens speciaal voer, kuikenvoer. Ook de hen mag hiervan mee-eten. De eerste 24h kunnen de kuikens nog even verder maar dan hebben ze wel korrel of meel nodig, èn water. En idd, kuikens zijn nogal klunzig dus zorg voor een ondiepe waterschaal. Mijn hok stond ook op poten. Om erin te raken moesten de kleintjes dus een steile trap op en dat lukten hen niet allemaal. In het begin moest ik dus enkele kuikentjes die piepend beneden op de kloek zagen te roepen, boven zetten. De kloek zelf deed trouwens geen enkele moeite om haar kleintjes boven te krijgen 8)7 .

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 20:55

Orpington? Zo schattig die kuikentjes :)

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-21 14:44

Het is allemaal gelukt, bedankt allemaal :j

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 14:50

Oh en nog een tip.. geniet vooral van je kuikentjes want binnen no time zijn ze groot!!! Dat gaat echt zo razendsnel! Zodra je de eerste veertjes ziet doorkomen worden het echt al kleine kipjes..

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 14:53

-Namiro- schreef:
Oh en nog een tip.. geniet vooral van je kuikentjes want binnen no time zijn ze groot!!! Dat gaat echt zo razendsnel! Zodra je de eerste veertjes ziet doorkomen worden het echt al kleine kipjes..

Dit inderdaad :D

En beeldmateriaal van het kleine spul is altijd welkom :o

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-21 22:07

Vanaf hoe oud kun je trouwens het geslacht zien?

En hoe kun je dat zien?

Ze zijn zo schattig!
Het zijn net mini pinquins <3

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 22:15

Er gaan veel theorieën rond over het seksen van kuikens.. ik zit in diverse groepen op fb en heb foto’s gepost van mijn kuikens. Oordeel: 5 hanen!!

Ik helemaal in zak en as.. toch maar besloten het af te wachten en nu lopen er toch echt 4 hennen en 1 haan rond.

Dus mijn advies: wachten tot de kammen en lellen beginnen te groeien en dan zie je het snel genoeg. Behalve bij zijdehoenders.. die zijn volgens mij bijna onmogelijk te seksen en daarbij is het wachten op of het eerste ei of de eerste kukeleku :P

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 22:48

Ik heb kuiken voerbakjes, daar kunnen de hennen niet uit eten.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 07:35

Geslacht bepalen is niet zo simpel. Bij sommige rassen zie je het wel na een aantal weken aan de kam maar dan nog.
En zoals Namiro zegt: bij zijdehoenen een ramp. De fokker beweerde bij hoog en bij laag dat hij me hennen verkocht had tot er eentje op een ochtend kraaide :roll: .

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 09:10

Bij sommige rassen, Welsumers bijvoorbeeld, kan je het geslacht zien aan het patroon van de kuikensdons.
Andere rassen kan je zien zodra ze veertjes krijgen (Twents hoen bijvoorbeeld).
Je hebt ook rassen waar je het kan zien met 6 a 7 weken en dat zijn de meeste rassen. Bij sommigen moet je echter wachten tot ze zadelveren krijgen/gaan kukelen of er een ei komt.

Krielen zijn daarin vaak lastiger dan grote rassen en kruisingen weer vele malen lastiger dan raszuivere dieren.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 11:16

Sussex rood porselein is weer makkelijk sexen, maar dat komt door de kleur. Maar bij de ene zie je het al na een maand en sommige na 6 maanden pas.