Hommel helpen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lies_sparkle

Hommel helpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-21 09:49

Hi bokkers,

Gister is er een hommel ons zwembadje ingevlogen en ik weet niet precies hoe lang hij er in heeft gezeten.
Hij zat er in te spartelen dus we hebben hem er uit gehaald. Hij was natuurlijk doorweekt dus heel voorzichtig met wat wc papier hem droog gedept.
We hebben hem op een stoffen placemat gezet zodat hij even kon drogen.
We hebben suikerwater voor hem gemaakt en hem daar wat van proberen te voeren. Ik weet niet of het beestje er wat van gegeten heeft maar hij wilde er wel steeds in liggen.
Daardoor had hij plakpootjes dus die heb ik gisteravond schoon gemaakt.
Vannacht is hij doorgekomen maar er zit nog weinig beweging in.

Vanmorgen weer wat suikerwater voor hem gemaakt maar hij drinkt er niet van. Hij heeft net wel 10 cm gewandeld maar het gaat nu niet heel snel.

Hebben jullie nog tips of kan ik het beestje beter uit zijn lijden verlossen? -O-

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 09:56

:')
Volgens mij heb je alles wel gedaan wat je kan doen. Laat hem lekker zijn gang gaan. Als er een grote vogel komt dan is hij weg. Laat de natuur gewoon zijn gang gaan denk ik.

xPabloBokt

Re: Hommel helpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 09:58

Wat lief dat je je om zo'n klein beestje bekommerd hebt :(:)

Ik denk dat je alles hebt gedaan wat je kan. Ik denk dat je even de natuur zijn gang moet laten gaan.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 10:30

Wat lief.
Ik zou ook geprobeerd hebben hem te redden, maar het lijkt alsof je niet veel meer kan doen nu...

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 10:34

Ik ben net als jij, probeer alles om hommels en bijen te redden.
Ik zou ook wat gewoon water erbij zetten en verder met rust laten. Opletten dat hij niet natregent.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 10:48

Zet em op een warm, droog plekje. In de zon bv, in de luwte. Suikerwater erbij, en duimen maar.
Wat lief dat je je zo om hem bekommert!

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 10:56

ik kwam pas geleden een doorweekte hommel in de tuin tegen. die heb ik in de zon op een steen gelegd om op te drogen en er een klaproos bij gelegd. hij dook gelijk in de bloem en vloog even later weg. hommels die voedsel zoeken komen af op het honingmerk in bloemen. dus misschien werkt het suikerwater niet bij gebrek aan een honingmerk.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 10:57

8nnemiek schreef:
Zet em op een warm, droog plekje. In de zon bv, in de luwte. Suikerwater erbij, en duimen maar.
Wat lief dat je je zo om hem bekommert!

Zo hebben wij al verschillende hommels gered!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 11:02

echt na alle NOS berichten vind ik dit beter nieuws <3 ...kruipt nu weer in meelees modus!

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-21 11:08

Bedankt voor alle berichtjes, tuurlijk helpen we onze, nu Henk hetende, hommel.
Hij is nu binnen want we hebben hier veel vogels en vind het ook wat sneu dat hij gelijk opgevreten wordt nu hij zo zwak is.

Hij was net snel er vantussen gegaan om vervolgens 1 meter verderop helemaal uitgeput te zitten.

Hij zit nu in de vensterbank waar hij kan kiezen tussen zon en schaduw met suikerwater.

Ik heb er ook lavendel en wat bloemen uit de tuin bijgelegd zodat hij misschien afkomt op het honingmerk zoals hier gezegd werd.

Hij vloog net wel wat rond maar is nu weer helemaal uitgeput, opzich wel een verbetering met gister <3

RSDICBS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 11:15

Mijn dochter en ik hebben gister ook een hommel uit het zwembad gehaald. Even op een Echinacea bloem in de tuin gezet en dook direct in de bloem. Na een kwartiertje was ze opgeknapt

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 11:15

Wat lief van je, goed bezig <3

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 11:21

Hier in de tuin zitten alle hommels massaal op de distels. Misschien is dat ook een fijne snack?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 11:27

Oh gelukkig zijn er meer mensen die zich bekommeren om een hommel in de problemen. Ik word altijd zo verdrietig als ik ze zie lijden. Hier gaan ze ook standaard in de zon met een bloem, honing of suikerwater. Soms overleven ze het pas een die helaas het niet gehaald heeft.

Ik hoop dat Henk het gaat redden :(:)

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-21 11:31

Bedankt voor jullie lieve berichtjes, helaas treurig nieuws hier. Hij kreeg net een soort epileptische aanval ofzo en is helaas overleden Y;( -O-

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 11:32

-O- wat zonde. Y;( Je hebt je best gedaan in ieder geval.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-21 11:37

We hebben m maar begraven met zijn eigen bloemetjes.
Meestal redden ze t ook wel :) Ik heb er al heel wat opgelapt, suikerwater en even droog maken of zon als dat nodig is maar Henk was te zwak :(

Afbeelding

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 11:42

Dag Henk... Y;(

En fijn om te lezen dat er meer mensen zijn die zich zo inzetten voor de natuur! *\%/*

xPabloBokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 11:46

Ik vind dit zo hartverwarmend <3 en fijn om te weten dat ik niet de enige ben die zich zo over hommels bekommert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 11:54

Dit topic maakt m'n dag gelijk goed. Niet leuk dat hij het niet gered heeft natuurlijk maar wat ontzettend fijn dat er nog mensen zijn die zich om zwakke hommels en bijen bekommeren. Daar zijn er helaas te weinig van. Ik heb dit jaar mijn tuin vol met bij-vriendelijke bloemen en heb nog nooit zoveel bijen en hommels in m'n tuin gehad *\o/* recent tijdens een wandeling een zwakke bij gevonden en naar een bloemen veldje gebracht en toen knapte hij gelukkig al snel op.
Goed gedaan TS! +:)+

xPabloBokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 11:57

Onze tuin staat momenteel vol met onkruid, dat ben ik nog wel van plan om aan te pakken. Maar ik wil er dan wel dingen voor terug planten waar de bijen, hommels en vlinders nét zo blij van worden als al het gewas wat er nu staat, want het is een drukte van jewelste nu. Er staat een enorme vlinderstruik die sowieso blijft, want daar worden zowel de vlinders als ik intens gelukkig van.

En natuurlijk ook de vogeltjes. :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 12:01

Ach, slaap zacht Henk Y;(

Hier overleven ze het ook niet altijd helaas.
Gisteren heb ik deze joekel nog gered. Heeft tot vanmorgen nauwelijks bewogen, en toen het zonnetje door kwam begon er weer wat leven in te komen <3
Afbeelding
Afbeelding

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 12:05

Jammer dat Henk het niet gered heeft Y;(

Ik heb de indruk dat ze ongeveer op het einde van hun latijn zitten, de hommeltjes. Had hier een nest in de schuur en daar is ook geen beweging meer te zien.
Eergister ook nog ééntje honing gegeven. Die kroop gewoon over de grond. Hij smikkelde gulzig, maar het mocht toch niet meer baten.

Wat een mooie vlinder hierboven ! <3

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 12:10

Wat lief dat je zo je best hebt gedaan! Ik heb dit jaar ook al een paar hommels, bijen en een vlinder gerehabiliteerd maar die waren niet doorweekt zoals henk dus die deden het weer na een shot suikerwater en zon.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 12:16

kwita schreef:
echt na alle NOS berichten vind ik dit beter nieuws <3 ...kruipt nu weer in meelees modus!

Mijn gedachte! Word zo verdrietig bij het nieuws, al die ellende op de wereld. Ook al heeft Henk het niet mogen redden, het gebaar is hartverwarmend *\o/*