Oudere hond met puppy.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TessaxQuincy

Oudere hond met puppy.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-21 23:41

Hoi!

Wij hebben gisteren een teckel pup (teefje) opgehaald, super lieve en speelse puppy.
Wij hadden al een 5 jarige labrador (ook een teefje) ook erg lief.

Alleen nu is de labrador iets te opdringerig. Ze loopt constant achter de pup aan, constant snuffelen en heeft geen respect voor de pup haar persoonlijke ruimte. Als de pup gewoon rustig in de mand of de bench ligt is het goed maar zodra ze een geluidje of beweging maakt staat de labrador erbij. Ook met spelen is ze hardhandig met haar snuit. Constant duwen en soort prikken met haar snuit. Ook als de pup wegrent, rent de labrador er meteen achteraan en springt ze over haar heen en zoals gister stond ze ook een paar keer op haar.
We willen haar niet te vaak afstraffen omdat we bang zijn dat ze dan jaloers wordt en dan aggressief wordt.

Is er een manier om dit op te lossen of is het gewoon een kwestie van wennen?

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 23:53

TessaxQuincy schreef:
Hoi!

Wij hebben gisteren een teckel pup (teefje) opgehaald, super lieve en speelse puppy.
Wij hadden al een 5 jarige labrador (ook een teefje) ook erg lief.

Alleen nu is de labrador iets te opdringerig. Ze loopt constant achter de pup aan, constant snuffelen en heeft geen respect voor de pup haar persoonlijke ruimte. Als de pup gewoon rustig in de mand of de bench ligt is het goed maar zodra ze een geluidje of beweging maakt staat de labrador erbij. Ook met spelen is ze hardhandig met haar snuit. Constant duwen en soort prikken met haar snuit. Ook als de pup wegrent, rent de labrador er meteen achteraan en springt ze over haar heen en zoals gister stond ze ook een paar keer op haar.
We willen haar niet te vaak afstraffen omdat we bang zijn dat ze dan jaloers wordt en dan aggressief wordt.

Is er een manier om dit op te lossen of is het gewoon een kwestie van wennen?

Het verschil in grootte is erg groot, denk dat de teckelpup nog maar 1 of 2 kilo weegt? Ik zou een hoge puppyren kopen en daar de puppy in doen. De lab doet nu of het speelgoed is.

fannetje

Re: Oudere hond met puppy.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 06:57

Maar ik denk dat jij wel degene bent die de boel moet leiden TS.
Jij bent leider en moet dus aangeven wat wel en niet kan.
Je kleine pup heeft niets te vertellen, dus zal je haar in bescherming moeten nemen, tenzij je aan kapotte pup wil, maar dat lijkt me niet.
En jouw lab weet niet wat spelen met een pup inhoud, dus moet jij dat vertellen.
Verder veel rust in eigen ruimte geven, zodat de lab er niet bij kan.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 07:13

Ik neem aan dat jezelf ook wel in ziet dat een pup van net 3 a 4 kilo niks te vertellen heeft tegen een lab van 30 kg?

Dat betekent dat jij de pup in bescherming moet nemen. Als de lab te druk wordt etc, ingrijpen en rustig corrigeren. Zorg dat je de pup een ren geeft waar ze lekker rustig bij kan komen of rustig kan spelen zonder dat de lab zich ermee bemoeit.

Ga ook wandelen en spelen met de lab alleen zodat zij ook haar eigen aandacht krijgt.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 07:22

Het is inderdaad niet verkeerd om je labrador een beetje af te remmen, maar héél eerlijk, uit je beschrijving lees ik niet direct iets waarvan ik denk: poeh daar zou ik mij zorgen om maken.
Het klinkt in grote lijnen hoe de normale omgang er wel gewoon uit ziet.
Maar: dat moet niet oneindig lang doorgaan.
Wat imo belangrijker is dat je beide afzonderlijk van elkaar de rust geeft die ze ook nodig zijn maar ook hun individuele aandacht.
Zeker als dit sinds gisteren is vind ik het niet raar, dat is echt nog maar nét dus allemaal nieuw en gek.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 07:54

5 is toch nog niet “ouder” is mooie leeftijd voor een pup erbij.
Onze (oudste) hond was ook heel geobsedeerd toen de pup kwam, maar dat duurde een dikke week denk ik? Ik heb die eerste week echt wel met mijn handen in het haar gezeten: waar zijn we aan begonnen. Maar daarna ging het beter. Zorgen dat de pup ook zijn rust krijgt door in ieder geval ze ‘s nachts te scheiden en overdag indien nodig tijdens slaapjes.
En er hoeft natuurlijk niet gebowld te worden met de pup, dus daar mag je je hond best wel in corrigeren.

TessaxQuincy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-21 17:55

Het gaat vandaag al een stuk beter! 'S nachts gaat ze idd in de gang in de bench en de lab in de woonkamer. Alleen lab kan deuren open maken dus niet helemaal gescheiden. En overdag gaat ze ook vaak in de bench om even te slapen. En alleen met de lab spelen of lopen doen we idd ook.

Nog een vraag trouwens.
Mijn zus tilt haar eigenlijk 95% van de tijd op en laat de pup op haar schoot slapen. Ik zeg wel telkens dat ze haar in de bench of in de mand leggen, maar dat wil m'n zus dan niet.
Maakt het eigenlijk uit of ze op schoot slaapt of is het beter om in de bench/mand te laten slapen?

De lab die sliep eigenlijk altijd gewoon in dr mand of bench toen ze nog jong was.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 17:57

Waar je op moet letten is dat de pup geen verlatingsangst ontwikkelt doordat ze nooit gescheiden is geweest. Juist rustig alleen slapen in de semi-nabijheid van mensen is al een goede eerste stap van het alleen blijven.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 18:05

Mizora schreef:
Waar je op moet letten is dat de pup geen verlatingsangst ontwikkelt doordat ze nooit gescheiden is geweest. Juist rustig alleen slapen in de semi-nabijheid van mensen is al een goede eerste stap van het alleen blijven.

Dit.

Ze mag best af en toe op schoot slapen, maar ze moet ook vaak in de bench slapen.
Anders kan ze straks niet meer zonder je. Ze leert dan ook dat ze niet de hele tijd achter je aan hoeft/kan lopen en dat geeft zo veel rust later.

En geloof me, ik weet waar ik het over heb, want heb dit bij mijn eerste hond niet goed gedaan. Daardoor zit hij continue aan me vast geplakt en heeft dus inderdaad verlatingsangst. Heel moeilijk om aan te pakken!

Nu hebben we een pup erbij waarbij ik er op let letterlijk meer afstand te creëren. Dus vaak slapen/liggen in de bench als ik in huis rond loop, maar ook soms op schoot.
Ik merk nu al dat dat de pup veel rust geeft en het daarom ook niet erg is als ik hem af en toe helemaal alleen laat.

Succes! En geniet van je pupje.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 18:00

Ik vind ene hond van 5jr niet oud. Goede leeftijd om er een pup bij te nemen.

Onze honden reageren altijd een beetje zo op een nieuw/kleiner dier. Ik bescherm het kleine dier, maar geef vooral onze honden dan wel aandacht en afleiding. Ze zijn niet snel jaloers, maar wil dat ook niet creeëren.

Ik laat ze altijd bij ons slapen of slaap op de bank erbij als we ene pup hebben of als een hond juist oud is. Onze honden sliepen zelfs op bed en toen ik daar last van had en eigenlijk zij nog meer van mij, heb ik ze weer in de kamer laten slapen en dat ging zonder problemen.

Slapen ze overdag ook tussendoor.

Dieren die je bij elkaar doet hebben gewoon even tijd nodig. Je moet dan heel goed weten waar je wel of niet moet ingrijpen en waar je kan belonen. Als je de volwassen hond nu veel gaat straffen, werkt dat averechts. Maar online is het zo niet te zeggen wanneer je juist wel of niet iets moet doen of zeggen. Dat kijkt gewoon best nauw.

En hangt ook wel weer van de hond af. Als ik mn reu zou straffen, een hond met een rugzakje, is hij echt wel een tijd van streek. Zou ik het teefje boos toespreken, denkt ze vast dat ik gek geworden ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 18:04

TessaxQuincy schreef:
Het gaat vandaag al een stuk beter! 'S nachts gaat ze idd in de gang in de bench en de lab in de woonkamer. Alleen lab kan deuren open maken dus niet helemaal gescheiden. En overdag gaat ze ook vaak in de bench om even te slapen. En alleen met de lab spelen of lopen doen we idd ook.

Nog een vraag trouwens.
Mijn zus tilt haar eigenlijk 95% van de tijd op en laat de pup op haar schoot slapen. Ik zeg wel telkens dat ze haar in de bench of in de mand leggen, maar dat wil m'n zus dan niet.
Maakt het eigenlijk uit of ze op schoot slaapt of is het beter om in de bench/mand te laten slapen?

De lab die sliep eigenlijk altijd gewoon in dr mand of bench toen ze nog jong was.

Misschien met je ouders overleggen wat zij willen? Mijn kind kan vanalles vinden, maar ik bepaal van hoe en wat :D

TessaxQuincy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-21 10:52

Hier weer een vraag :).

Helaas een week later en de lab loopt nog steeds continue achter de pup aan. Pup daagt de lab nu wel uit om te spelen op sommige momenten alleen niet elk moment. Soms loopt ze ook gewoon rond te snuffelen en te spelen met speelgoed en dan komt de lab weer en die wil eigenlijk de heletijd spelen, terwijl de pup dan aangeeft dat ze niet wil spelen maar de lab die blijft gewoon de hele dag doorgaan. Als we de lab straffen door bijv naar haar mand te sturen kijkt ze je gewoon dom aan alsof je gek bent en gaat ze paar seconde later gewoon verder. Ook al blijf je haar telkens naar de mand sturen. (pup slaapt altijd in de bench en wordt dan ook met rust gelaten) Ren hebben we geprobeerd om haar daar alleen in te laten spelen enzv maar daarop bijt ze alleen maar en wil ze eruit.

Iemand een idee hoe wij dit het best kunnen oplossen? Mijn moeder die zegt gewoon negeren maar soms is de lab ook gewoon te lomp en gaat ze bijna op de pup liggen of slaan met haar poten.

(En ja ik weet een hond van 5jr is niet oud, ik bedoelde er meer mee te zeggen dat ze ouder is dan de puppy en al volwassen is)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 11:08

Als de labrador na 2x corrigeren door blijft gaan zou ik haar aan een 1.2m-lijn doen en naast je leggen, danwel aan een haak bij de mand leggen, na 10 minuten mag ze het opnieuw proberen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 11:16

Ik zou je lab gewoon echt meer blijven begrenzen en duidelijk maken dat ze niet door kan blijven gaan. Als ze niet op d'r plek blijft liggen, consequent blijven en herhalen en terug blijven sturen; al moet je het 100x doen. En anders inderdaad wat Mizora zegt; aan de lijn bij jou leggen als ze gewoon niet op d'r plek blijft liggen - al is dat laatste wel ook iets wat je graag erin wilt trainen denk ik: dat ze op d'r plaats blijft als je dat zegt.

Of op het moment dat de lab naar de pup wil, de lab proberen af te leiden en even zelf met de lab aan de slag gaan; wat commando's vragen/oefeningen doen, spelen met de hond, wat hersenwerk met snoepjes laten doen, etc. en dan belonen. Zorgen dat ze met iets anders bezig is als de pup. eventueel wat groters te knagen geven, etc.

Hier moesten we ook even goed begrenzen in vooral de eerste weken toen Arya een pup was en onze Poes een kitten- beide jonkies, moesten grenzen leren onderling maar ook apart en 'spreken een andere taal'. Arya vond het ook maar wat leuk om inderdaad met Sansa bezig te zijn en vice versa, maar zo werkt het helaas niet hihi. Dat was wel echt even intens hoor, dat constant ermee bezig zijn, begrenzen en gedrag ombuigen/ze laten zien wat de bedoeling is. Maar als je dit consequent doet, ben je over een paar weken echt al heel ver ermee! In ons geval werkten we dan met een pup en kitten, maar de leeftijd hierin maakt inderdaad niet uit wat dat betreft. Je lab heeft gewoon meer begrenzing/duidelijkheid nodig en dat doe je door consequent te zijn en de langste adem te hebben, ook als dat betekent dat je inderdaad de lab 100x terug moet sturen naar een plek of dan inderdaad maar even aan de lijn bij jou moet leggen. Ik zou wel ook zeker opletten dat je andersom de pup Ook begrenst hierin. Het jammere is dat ze inderdaad niet heel top op elkaars signalen lijken te letten; de lab is wat over enthousiast en negeert de signalen van de pup dus vooral wat ik zo lees? Dan moet je in ieder geval beginnen en volhouden met de lab daarin begeleiden. En dan bv. wat meer gecontroleerde momenten inlassen waarin ze wel samen kunnen spelen en dat je bv. een begin en eind aan dat spel geeft zodat je lab daarin wat duidelijkheid heeft.

't is altijd even uitzoeken wat werkt en wij hier op bokt zullen ook 't complete plaatje gewoon niet helemaal zien. Maar ik denk dat je even moet doorpakken met begrenzen; consequent en duidelijk moet zijn naar vooral je lab in dit geval. Die heeft echt meer rust in 't koppie nodig ook om de pup te leren lezen want die raakt zo te lezen gewoon erg snel enthousiast dus die heeft daar even wat begeleiding in nodig.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 12:19

Het is niet te beoordelen op deze manier. Niemand ziet wat er echt gebeurt, wat jouw rol is en wat verstandig is. Echt niet zomaar wat doen, als je er niet uitkomt, deskundige thuis laten komen die het wel ziet.

Wij hebben nu net sinds gister middag een pup in huis en die wil juist zelf spelen, ook met de andere 2. Maar tussendoor veel rust en zoeken ze zelf goed uit of wij stoppen het spel. Maar ga echt niet de volwassen honden steeds terecht wijzen of evt straffen.

Ik zou eerder even tijd nemen om met de lab te gaan spelen, zodat die wel kan spelen en de pup rust heeft.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 12:31

Ik heb mijn hond als pup bewust niet vaak op schoot laten, het heeft iets te goed geholpen want hij ligt eigenlijk bijna nooit tegen me aan :') wat ik af en toe wel leuk zou vinden. Overigens is hij wel heel erg op mij gericht, hij loopt overal los en volgt goed zonder veel te hoeven roepen. Hij gaat bijna nooit ver van me weg of hij komt aangesprint als hij even aan het snuffelen was een doorkreeg dat ik door was gelopen.

Zou je ze soms apart kunnen houden zodat ze beide wat rust krijgen? Verder lees ik ook geen abnormaal honden gedrag en wat eerder gezegd was meestal ebt dat extreme ook een beetje weg als ze beide gewend zijn

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 12:50

superpony schreef:
Het is niet te beoordelen op deze manier. Niemand ziet wat er echt gebeurt, wat jouw rol is en wat verstandig is. Echt niet zomaar wat doen, als je er niet uitkomt, deskundige thuis laten komen die het wel ziet.

Wij hebben nu net sinds gister middag een pup in huis en die wil juist zelf spelen, ook met de andere 2. Maar tussendoor veel rust en zoeken ze zelf goed uit of wij stoppen het spel. Maar ga echt niet de volwassen honden steeds terecht wijzen of evt straffen.

Ik zou eerder even tijd nemen om met de lab te gaan spelen, zodat die wel kan spelen en de pup rust heeft.

Eens, maar je mag zeker wel begrenzen en dat is met sommige honden zelfs Nodig.
Sommigen hebben wat meer begeleiding nodig hierin als ze zelf snel hoog in adrenaline zitten en dan bv niet reageren op signalen van de ander. Daar moet je dan toch echt zelf even in springen. Heeft niks te maken met straffen, maar begeleiden en begrenzen kan in dit geval bij de juist oudere hond gewoon nodig zijn. Dat is in een situatie als deze echt niet gek om te doen.

Maar ik zou idd ook, wat ik ook al aan gaf, op zulke momenten ook eens kijken wat afleiden doet van de lab en idd wat jij ook zegt; spelen en bv oefeningen doen en zorgen dat de lab even met wat anders bezig is.

Hier heb ik dus eentje zitten die zich nog wel eens bemoeit met bv ook de kat (als die bv iets doet wat niet mag, heeft m'n hond dat Meteen in de gaten en wil ze ook regelen; hallo herder) dus ook met 2 jaar begrens ik die af en toe nog. En ik weet zeker dat als hier een pup bij komt, dat ik ook de dan oudere hond moet begrenzen/begeleiden tijdens de opvoeding van de pup bv. Da's ook een kwestie van je hond en het karakter kennen en daarop inspelen.

Maar goed, we kennen idd de hele situatie niet.
Afgaand op wat ts aangeeft zou ik zeggen; even wat tijd/energie steken in begrenzen/begeleiden en als je een paar weken verder bent zullen die 2 onderling al veel beter op elkaar ingespeeld zijn, elkaar beter lezen en kun je dat meer loslaten. Maar er is imo niet zoveel aan de hand dat je nu echt een therapeut erbij moet halen, tenzij TS er zelf echt niet uitkomt en graag directe begeleiding wilt hebben. Imo is dit een vrij veel voorkomend iets in zo'n situatie waarin een pup erbij komt, wat met een beetje aandacht snel bij zal trekken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 15:02

cursebreaker schreef:
superpony schreef:

Eens, maar je mag zeker wel begrenzen en dat is met sommige honden zelfs Nodig.
Sommigen hebben wat meer begeleiding nodig hierin als ze zelf snel hoog in adrenaline zitten en dan bv niet reageren op signalen van de ander. Daar moet je dan toch echt zelf even in springen. Heeft niks te maken met straffen, maar begeleiden en begrenzen kan in dit geval bij de juist oudere hond gewoon nodig zijn. Dat is in een situatie als deze echt niet gek om te doen.

Maar ik zou idd ook, wat ik ook al aan gaf, op zulke momenten ook eens kijken wat afleiden doet van de lab en idd wat jij ook zegt; spelen en bv oefeningen doen en zorgen dat de lab even met wat anders bezig is.

Hier heb ik dus eentje zitten die zich nog wel eens bemoeit met bv ook de kat (als die bv iets doet wat niet mag, heeft m'n hond dat Meteen in de gaten en wil ze ook regelen; hallo herder) dus ook met 2 jaar begrens ik die af en toe nog. En ik weet zeker dat als hier een pup bij komt, dat ik ook de dan oudere hond moet begrenzen/begeleiden tijdens de opvoeding van de pup bv. Da's ook een kwestie van je hond en het karakter kennen en daarop inspelen.

Maar goed, we kennen idd de hele situatie niet.
Afgaand op wat ts aangeeft zou ik zeggen; even wat tijd/energie steken in begrenzen/begeleiden en als je een paar weken verder bent zullen die 2 onderling al veel beter op elkaar ingespeeld zijn, elkaar beter lezen en kun je dat meer loslaten. Maar er is imo niet zoveel aan de hand dat je nu echt een therapeut erbij moet halen, tenzij TS er zelf echt niet uitkomt en graag directe begeleiding wilt hebben. Imo is dit een vrij veel voorkomend iets in zo'n situatie waarin een pup erbij komt, wat met een beetje aandacht snel bij zal trekken.

Alles wat jij beschrijft moet je echt wel op de goede manier doen. TS beschrijft haar problemen, weet dus niet hoe deze op te lossen, dus ga er dan ook vanuit dat ze niet de ervaring heeft om dit op d ejuiste manier te doen. Anders zou je het immers al doen.

Naar mijn ervaring krijgen honden te vaak problemen met elkaar door het menselijk ingrijpen. En dat ingrijpen kijkt gewoon echt nauwkeurig. Ook weer per ras en hond afhankelijk hoe nauw het kijkt, maar je wil straks gewoon geen onderling gedoe.