Voeding kater en kitten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eline_S_S

Voeding kater en kitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-21 13:49

Hoi,

Over 9 weken nemen wij een (poes) kitten erbij! We hebben nu een (onlangs) gecastreerde kater van net 1 jaar oud. Echter, hoe doen we dat straks met voeding? Onze kater is niet zo’n vreetzak en heeft 24/7 brokjes staan. In de avond krijgt hij een zakje natvoer. Ook hier is hij heel netjes mee,. Hij heeft hij dit vaak pas vroeg in de ochtend helemaal op.

In de eerste instantie wou ik hem ook tijdelijk weer terug op kittenvoer zetten. Ze krijgen natuurlijk wel hun eigen eetplekjes, maar wel in dezelfde ruimte. Ze zullen toch uit elkaars bakjes gaan eten. Alleen ben ik bang dat hij dan toch te dik gaat worden. Ook in combinatie met zijn castratie van twee weken terug. Hoe doen jullie dit/hebben jullie dit gedaan? De dierenarts kwam met een soort kast met vakken, en een halsbandje met een chip. Of ze apart voeren, en dan vooral het kitten heel vaak per dag. Ik vind dat nogal wat… Ik hoor graag jullie ervaringen en adviezen hierover :)

Het zijn/worden overigens binnenkatten. Ze hebben 70m2 ruimte.

xoranlover

Re: Voeding kater en kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 13:54

Ik zelf heb de surefeed bakken staan. Die werken op chip maar ik heb een kater van 10, momenteel een zogende moeder poes en een poesje van bijna een jaar. Die hebben allemaal andere voer behoefte. Ik zou de kater niet direct terug zetten op kittenbrok. En waarom een kittens heel vaak per dag voeren? De kittens hier krijgen net als moeders en de rest gewoon 3 a 4 keer per dag eten. Meer red ik ook gewoon echt niet. Ik raad mensen ook altijd aan om gewoon 3 tot 4 keer per dag te voeren. Dat kun je met de surefeed doen maar ook gewoon met gewone bakjes. Een kitten kun je niet overvoeren vergis je daar niet in. Maar ik zou voor die kater toch kijken dat die gewoon onbeperkt kan blijven eten of met voerbeurten gaan werken. En verder niet te druk maken vooraf plannen werkt niet altijd. En durf dan ook gewoon af te wijken of wat anders te proberen.

Zebraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 14:35

Wij hebben voor onze kat ook een Surefeed voerbak. Deze voerbak gaat open op chip. Ideaal.
Zo kan onze ene kat wel onbeperkt eten en de andere alleen zijn dagelijks porties.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 14:38

Ik zat in ongeveer dezelfde situatie en heb mijn gecastreerde kater apart gevoerd tot de kitten van de kittenbrok af was. Aan het begin pakte de oudere kat toch stiekem best wat mee (en was ik niet zo streng) en hij werd echt mega snel te dik van de kittenbrok. Hij kwam ook van kattenbrok speciaal voor gesteriliseerde katten af, ze wonen bij ons ook binnen dus ik let wel op het gewicht. Nu kitten inmiddels ook ouder is staan ze samen op onbeperkt brokjes die er 24/7 staan en behouden ze wel netjes hetzelfde (gezonde) gewicht!

Oh ter aanvulling nadat ik het bericht hieronder heb gelezen: kwam voor mij met corona 'goed' uit, je moet dus wel de mogelijkheid hebben je kat veel keren per dag te voeren.
Laatst bijgewerkt door November108 op 02-08-21 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 14:43

Ik gebruik Surefeeds, hoeven ze geen halsband om als ze gewoon gechipt zijn. Maar die zijn wel vrij prijzig in aanschaf. Mocht je dat daarom niet willen dan zou ik eerder de kitten op adultvoer zetten dan de kater op kittenvoer. Of gewoon mengen. In ieder geval onbeperkt (blijven) voeren. Een kat eet veel kleine porties verspreid over de dag dus onbeperkt voeren is sowieso het beste, voor een kitten gewoon echt belangrijk.

Natvoer zou ik trouwens niet uren laten staan, dat blijft niet goed. Ik geef een zakje of blikje daarom altijd in twee porties.

xPabloBokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 14:51

Ik wilde inderdaad ook meteen de Surefeed voerbak aanraden, hier ook de oplossing i.v.m. twee katten met totaal verschillende benadering op eten (eentje is een stofzuiger en de andere kan prima zelf haar hoeveelheid eten regelen).

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 15:24

Ik heb bij mijn vorige duo, die ook 1 en kitten waren tot kitten een maand of 6/7/8 was meerdere keren per dag gevoerd. Kitten kreeg dan kittenbrokjes en de andere zijn eigen brokjes. Als ik naar werk ging liet ik wel wat gewone brokjes staan die ze dan beide konden eten. Kitten kreeg dus zeker de helft maar ik denk zelf richting 75% kitten voeding en de rest normale voeding. Zelfde kun je ook met natvoer doen. Bijvoorbeeld 2x per dag natvoer ( gewoon kleinere portie) en dan kitten de kitten variant en de 1 jarige de normale variant. ZO hoef je niet aan de dure surefeed bakken als ze straks toch hetzelfde voer gaan krijgen en ze blijken beide geen door eters te zijn.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 18:07

Ook hier twee surefeed voerbakken, werkt echt fantastisch.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 22:02

Hier 6 katten waarvan 1 op dieet. Heb ook 2 surefeed bakken. Werkt heel goed.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 22:16

Joh, de kater is 1 jaar. Gewoon op kittenbrok zetten en niet moeilijk over doen. Als hij echt te dik wordt kun je altijd nog over naar surefeed voerbakken.

Ik heb 8 katten plus momenteel 10 kittens, alles hier krijgt onbeperkt kittenbrok. Niets is te dik, ook mijn oudere gecastreerde kater niet.
Kies gewoon voor een brok met hoog vlees gehalte en graan vrij en dan heb je geen problemen.

Zelf voer ik Purizon kittenbrok (70% vlees), maar er zijn meerdere graan vrije merken die goed zijn.
Graan (meel, bloem) wordt door katten slecht verteerd en wat wel verteerd wordt, wordt grotendeels omgezet in suikers, de rest poepen ze uit. Je hebt er dus alleen maar ellende en stinkende ontlasting van.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 22:41

Ja, ik kwam hier ook om de surefeed bakken aan te raden. Ideaal

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 23:41

Ik heb hier tijdelijk alles op kitten brok gehad. Na de castratie overgegaan op volwassen brok en de kitten nog kitten natvoer gegeven

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 10:49

Ik moet eerlijk bekennen dat de prijs van die surefeedbakken me behoorlijk tegen hield, maar ze zijn hun geld dubbel en dwars waard. In het pension waren ze er ook blij mee, omdat ze zo precies kon bijhouden wie wat at :D