Koelmat voor de kat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Oscar
Forumcoördinator

Koelmat voor de kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-21 04:52

Onze Frits(ke) heeft het warm. Heel erg warm.

Achterliggend probleem: hij heeft een aangeboren hartafwijking. Daar zijn we onlangs achter gekomen. Hij krijgt nu plaspillen en we zijn bezig om de juiste dosering voor hem te vinden.

Maar goed: hij heeft het dus vooral heel erg warm. Hij heeft ook nog de pech dat hij een beste vacht heeft (z'n moeder is een Ragdoll), dus dat wil wel. De airco staat op hoge stand en verder heeft hij ook nog een extra ventilator.

Nu zat ik te kijken of zo'n koelmat iets van hem zou kunnen zijn. Alle beetjes helpen misschien. Maar wat is een fijne? Iemand tips? :)

Ineke2

Re: Koelmat voor de kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 06:51

Ik heb geen tip voor een koelmat. Wat ik mij afvraag, heeft de kat toegang tot de badkamer? Toen mijn katten nog leefden gingen ze als het warm was graag op de koele badkamer tegels liggen :)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 06:52

Kan je kat in de tuin? Vaak liggen ze koel zat onder de bosjes van een struik :)
Ik heb een jaar of 2 geleden een koelmat voor de katten gekocht, maar daar liepen ze braaf omheen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 06:56

Koelmat vind ik een beetje eng gezien het spul dat er in zit gifig is. Als ze er eens aan gaan knagen of hun nagels er in zetten komt de gel er uit. Onze katten maakte er trouwens ook echt geen gebruik van ondanks dat de temperatuur in ons vorige huis makkelijk kon oplopen tot 33 graden binnen.

Wij hebben uiteindelijk natte handdoeken op de tegelvloer gelegd. Bleef ook lekker lang vochtig en koel maar een stuk minder schadelijk.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 07:22

Waar ligt Frits graag? Is dat een plek die vochtig mag worden?

Mijn buurvrouw heeft kleine hondjes en daar vriest ze grote frisdrankflessen water voor in, die ze vervolgens in een theedoek of handdoek wikkelt. Toen ze vorige zomer tijdens mijn vakantie voor Max zorgde heeft ze dat voor hem ook gedaan op hete dagen. Hij lag er heerlijk tegenaan geplakt.

Een nadeel is dat die constructies uiteindelijk toch vochtig worden en dat is op deze tafel niet zo handig, maar het is de enige plek waar Max bij hitte wil liggen (Evert zocht altijd de badkamervloer op en Tijg lag in de gang tegen de muur). Verder heb ik maar een klein vriezertje, dus ik moet altijd mijn buurvrouw vragen als ik dit soort koelelementen wil hebben.

Ik heb laatst zo'n mat meebesteld bij Pet's Place om aan verzendkosten te ontkomen :D dus toen dacht ik: laat ik iets nuttigs bestellen voor dat geld. Max lijkt er wel content mee, al waren de dagen met 30+ net voorbij toen dat ding in huis kwam. Hij gebruikt hem nu voornamelijk als yogamat :') maar hij ligt er ook graag op, ook op minder warme dagen. Dit is de 40x50 van Pawise.

Afbeelding

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 08:10

Hier 4 Siberen met dikke vacht
Afgelopen jaar ,toen het zo warm was, heb ik de badkamer donker gemaakt en opengelaten.
Verder koelelementen in handdoeken gewikkeld en op een plaid.
Last but not least heb ik voor de ventilator een afwasbak met ijswater gedaan. Dat verspreid ook koele lucht.
Hier hebben ze dan zelf kunnen kiezen.
Die dingen met gel erin vind ik persoonlijk te link.
Tot afgelopen jaar was onze achtertuin nog niet katproef. Eind van de zomer was het zover.
Nu liggen ze soms buiten onder de tafel of op de stenen.
Dit jaar is het zo of zo gemakkelijker... ik heb 3 van de beren een "lioncut" moeten geven .
Nee, ben normaal gesproken absoluut anti- scheren maar heel raar, dit jaar een en al klit na het voorjaar.
Niet tegen aan te kamen.
Afgezien dat het niet uitziet, lijken mijn beren er toch baat bij te hebben.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-21 08:22

Thanks voor jullie hulp en voor het medeleven :)

Het verschilt een beetje waar hij het liefst ligt. De laatste dagen is het gras favoriet. Hij ligt dan inderdaad vaak in de schaduw bij de heg. Misschien is dat ook wel de beste plek.

Binnen ligt hij het liefst bij de airco of de waaier. De badkamer zou gerust mogen maar daar heeft ie dan weer niet zoveel mee. De tegelvloer is wel lekker koel maar ik denk dat het niet zo gezellig. Het is een gezelschapspoesje :D

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 08:27

Hier heeft de kater het ook snel warm. Koelpad durfte ik niet aan voor je het weet heeft hij er een nageltje in hangen. Ik heb nu zo'n koelschijf voor konijnen van scratch en newton. Deze zijn nagelbestendig. Moeten wel in de vriezer maar blijven lang koel. Doe ze in een dekentje en daar ligt de kater graag op of tegenaan. Verder heb ik wat liquid sticks in de vriezer liggen als verkoelend extratje

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 08:28

En koel elementen en een natte handdoek uit de vriezer?
Koel elementen wel inpakken in handdoeken dat ze niet te koud erop gaan liggen...

Als ze dat willen, zoeken ze het echt wel op!

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 10:24

Zowel mijn kat als de kat van de buurvrouw hebben een koelmatje. De kat van de buurvrouw, langjarig, ligt er de hele zomer op. Echt haar matje. Die van ons minder, zeker sinds we een airco hebben die alles koelt. Mijne komt van de zooplus. Hoef je niet in te vriezen dus komt geen water vrij. Was voor mij een belangrijke eis.
Knagen doen ze niet. Dus eigenlijk alleen maar positieve ervaringen hier.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 10:27

Als je niet te ver van de grens woont, heb ik eventueel wel een koelmat voor je. Ik heb er 2 voor de hond maar hij ligt er toch niet op :+

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 10:32

Zowel Miew als Mauw moeten er hier niks van hebben, ondanks hun dikke vachten. Die liggen liever in de straal van de ventilator, of in de tuin onder de struiken. Als ik iets koels op een favoriet ligplekje leg, zijn ze heel verontwaardigd.

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 10:52

Voor mijn oudere kat heb ik een koelmatje en zeker bij warm weer gaat hij altijd daar op liggen slapen. Hij voelt ook stevig aan (gaat niet zomaar een nageltje doorheen). Ik heb de Beeztees Quick Cooler Izi, volgens mij dezelfde als hierboven op de foto.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 11:01

Laatst bijgewerkt door BigOne op 28-07-21 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

xPabloBokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 11:11

Als tijdelijke oplossing kun je een vochtige theedoek op de grond leggen. Is favoriet bij mijn kat als het warm is.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 16:55

Hier ook een koelmatje maar ze liggen er niet op. Languit voor de ventilator vinden ze wel lekker.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 17:05

Koelmatje kan ik je niet op tippen, maar laat op de plastabletten in elk geval jaarlijks zijn nierwaarden checken. Mijn inmiddels overleden man had ook een hartkwaal en kreeg plastabletten. Nooit het advies gekregen daarbij zijn nierwaarden te laten checken, kan natuurlijk gebeuren en is ook geen verwijt, maar zijn kalium was op een gegeven moment erg laag en moest aangevuld, maar wrs hebben zijn nieren daardoor toen ook een tik gekregen. Nu was hij al niet meer de jongste en hij heeft het nog een behoorlijke tijd volgehouden op zijn medicijnen (Humane kaliumsiroop, want het veel duurdere poedertje voor katten met heerlijke smaakt bliefde meneer uiteraard niet :D ).

Hopelijk kun je een manier vinden om Fritske koel te houden.

Erin_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 17:12

Ik had een koelmat met vloeistof, maar omdat de katten scherpe nagels hebben komen er snel gaatjes waardoor er vloeistof uit lekt. Die is dus snel de container in gegaan. Nu 1 met korrels, je moet hem in het water leggen waardoor de korrels zich gaan vullen met water. Dit blijft zo'n 6 dagen koel. Enige punt is dat hij dan zwaar is. Ik heb hem op de grond met handdoek eronder omdat hij vooral in het begin best nat is.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-21 17:30

Bedankt voor jullie tips!

Annick, dat gaan we zeker doen. DA heeft dit inderdaad ook al aangegeven en dat het belangrijk is te blijven monitoren en te blijven testen. Gaan we dus zeker doen. Thanks ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 17:47

Een hele simpele oplossing is denk ik flessen met water in het vriesvak, en daar een dekentje of handdoek omheen. Daar ligt 'ie dan niet per se op maar meer tegenaan. Gewone koelelementen zijn plat, die kun je ook zo neerleggen dat hij erop kan liggen.
Al die andere dingen kunnen ook prima werken hoor, maar dit is wel eenvoudig te doen.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-21 17:54

Dank je, dat is inderdaad een makkelijke oplossing :j
Alleen......... hij heeft er niet zo'n trek in :D
Ik heb ook al geprobeerd om elementen (water en ijs) om onder z'n dekentje te leggen, maar daar heeft niet geen zin in. In dat opzicht zijn katten gewoon eigenzinnig.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 18:04

Huh ja, katten :roll:. Maar ook niet met meer dekentjes? Want het moet ook niet te koud natuurlijk.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 18:09

Ah, mooi dat jullie goed voorgelicht/ingelicht zijn. Nu hopen dat meneer de inspanningen van zijn personeel wat meer gaat waarderen :D .

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 18:10

Katten... :roll:

Mijn aaibare huisgenoot vindt die ingevroren flessen dus erg lekker bij temperaturen van 30+, maar wel alleen als ik ze op die tafel leg, want daar wenst hij te liggen (het is dus ook al vanaf het begin zijn ligtafel en al lang niet meer mijn statafel). Ingevroren flessen liggen echter om meerdere reden niet erg handig op die tafel, maar leg ik flessen op de grond op een plek die ik handig vind, dan gaat hij er niet naast liggen. Dan heeft hij het nog liever warm op die tafel. :')