Hoeveel eten jullie kittens? Hoe groot/hoeveel wegen ze?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LWDaisy

Hoeveel eten jullie kittens? Hoe groot/hoeveel wegen ze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-21 18:58

Ik heb zo het gevoel dat mijn Sansa nogal veel eet :+ Zolang ze niet dik is/wordt en veel beweegt en speelt, maak ik me er niet druk om, maar ik wilde eens informeren wat, en vooral hoeveel, jullie kattenbaby's eten.

Sansa is op 16/03 geboren en weegt vandaag 2.8kg. Ze is goed van grootte lijkt mij, best groot wel maar niet perse slungelig oid haha, ze vult haar vel goed. Mama is een volle maine coone (en uit de kluiten gewassen), papa is een kruising ragdoll x Europese korthaar (normale grootte).

Ik ben pas sinds vandaag begonnen met haar brokjes te wegen, gewoon uit nieuwsgierigheid. Ze vreet gerust een bakje per dag leeg, ik moet 's avonds voor we naar bed gaan controleren of ze nog genoeg heeft om de nacht door te komen want anders schreeuwt ze ons uit bed :+

Een bakje vol = 150gr. Ik meng brokjes --> 75gr Royal Canin Maine Coone + 75gr Virbac Baby Pre Neutered.
Daar bovenop krijgt ze dagelijks ook wat lekkers, het varieert van dag tot dag wat dat is. Droge brokken-snoepjes, zalmsnoepjes, kippensnoepjes, gewone zalm, kattensticks, kattensoep, ... Natte voeding is zo haar ding niet, dus dat geef ik niet, ze eet het toch niet op.

We hebben haar sinds 16/07.
Foto 17/06, hier ligt ze naast mijn vriend, het lijkt alsof we haar sindsdien als kool zien groeien.
Afbeelding

Enkele foto's van dan tot nu:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Foto's vandaag:
Hier vult ze bijna de halve wasmand
Afbeelding

Afbeelding

Op mijn toch wel ruime éénpersoonszetel
Afbeelding

Is ze groter dan een doorsnee kitten van haar leeftijd? Of is ze groter, en is het dan het maine coone gedeelte dat haar groter maakt? Eet ze de normale portie voor haar leeftijd, of meer?
Sinds vandaag heeft ze ook een drinkfontein, ze is fan hoor *\o/*

luuntje

Re: Hoeveel eten jullie kittens? Hoe groot/hoeveel wegen ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 19:54

Ik vind haar groot.
Maar dat komt ook omdat de 10 jarige poes die we hebben klein is en net geen 3 kg weegt.

Kittens groeien en dat kost energie.
Ik vind haar zeker niet te dik.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-21 19:55

luuntje schreef:
Ik vind haar groot.
Maar dat komt ook omdat de 10 jarige poes die we hebben klein is en net geen 3 kg weegt.

Kittens groeien en dat kost energie.
Ik vind haar zeker niet te dik.

Te dik vind ik haar ook zeker niet, maar ze lijkt wel nogal groot uit te vallen voor haar leeftijd haha!

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 20:09

Kun je online niet wat groeicurves vinden om haar mee te vergelijken? Wat je zegt: zolang ze niet dik wordt, is veel eten geen probleem toch? Dat groeien en spelen kost ook een hoop energie!

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 20:27

Mijn kater en poes waren 1,9 en 2kg op die leeftijd en zijn nu 4,4 en 4,5 kg. Met de kruising van jou kat ga ik er vanuit dat hij een stukje groter gaat worden dus zo vreemd vind ik het gewicht niet.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-21 21:27

JorineV schreef:
Kun je online niet wat groeicurves vinden om haar mee te vergelijken? Wat je zegt: zolang ze niet dik wordt, is veel eten geen probleem toch? Dat groeien en spelen kost ook een hoop energie!

Goh, niet meteen om eerlijk te zijn. Ik kan ook scheel kijken hoor haha.
Het is zeker geen probleem hoor, ik vroeg me alleen af of andere kittens ook zo veel eten/wegen.

Mama was erg aan de maat, Sansa lijkt mij ook aan de grote kant voor haar leeftijd, dus op die manier vind ik het wel logisch dat ze zo veel eet.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 21:29

Aan haar kop/oren maar vooral poten te zien gaat ze een joekel worden denk in :j Ik vind haar ook groot en al volwassen tonen, denk echt dat je een grote poekie te pakken hebt! Prachtig beestje, zuinig op zijn <3

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-21 21:35

MerleSimone schreef:
Aan haar kop/oren maar vooral poten te zien gaat ze een joekel worden denk in :j Ik vind haar ook groot en al volwassen tonen, denk echt dat je een grote poekie te pakken hebt! Prachtig beestje, zuinig op zijn <3

Als ze begint te dabben en ze haar klauwen opent, krijg je echt de neiging heel hard weg te rennen. Nu al :+ Ze heeft echt giga poten haha. Wij denken ook dat ze errug groot gaat worden, en dat mag hoor :D

Mama zit vooraan, papa achteraan. Papa heeft de normale grootte. Op mama haar rug kan je kaarten :+
Afbeelding

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-21 22:23

Ze ligt er momenteel weer heerlijk bij hoor :')

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 23:12

Gewicht niet alleen naar kijken. Het is een kitten die in de groei is met grote ouders dus grote kans dat ze groot word.

Als ik kijk naar mijn volwassen blauwe rus dame die nu net 3 kilo weeg en klein is ze niet echt. Ze kan wel heel klein zitten, maar ook atletisch gebouwd. Haar dochters Amelia is nu ruim de 1400 gram gepasseerd met 13 weken. Terwijl haar zusje nog geen 1100 gram weegt.

Als het goed is zijn er op internet afbeeldingen om te kijken voor bodyscore bij katten.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 23:20

Eens met Marcella plus het ligt er ook nog eens aan wat je voert. Stel je (voorbeeld me niet direct aanvallen) je voert whiskas dan zul je daar veel meer van moeten voeren dan bijvoorbeeld Orijen. Omdat in Orijen meet voedingstoffen per brok zit dan bij Whiskas. Vind die aanbevolen hoeveelheid dan ook altijd een beetje lastig. Ik voer op oog. Als ze te dik worden krijgen ze per voerbeurt minder. Mag er wat bij dan krijgen ze wat meer. Ik hou me niet aan de aanbevolen hoeveelheden.
En vergeet niet je hebt een kruising main coon die nog groeit. Als je bedenkt dat een main coon makkelijk de 7KG kan halen dan zal ze inderdaad flink eten. Kittens zullen niet te snel te dik worden. Die zijn zo druk en bewegelijk. Ik raad kittenkopers ook altijd aan pas vanaf een maand of 10 te gaan kijken of je hoeveelheden voer aan moet gaan passen.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-21 12:44

xoranlover schreef:
Eens met Marcella plus het ligt er ook nog eens aan wat je voert. Stel je (voorbeeld me niet direct aanvallen) je voert whiskas dan zul je daar veel meer van moeten voeren dan bijvoorbeeld Orijen. Omdat in Orijen meet voedingstoffen per brok zit dan bij Whiskas. Vind die aanbevolen hoeveelheid dan ook altijd een beetje lastig. Ik voer op oog. Als ze te dik worden krijgen ze per voerbeurt minder. Mag er wat bij dan krijgen ze wat meer. Ik hou me niet aan de aanbevolen hoeveelheden.
En vergeet niet je hebt een kruising main coon die nog groeit. Als je bedenkt dat een main coon makkelijk de 7KG kan halen dan zal ze inderdaad flink eten. Kittens zullen niet te snel te dik worden. Die zijn zo druk en bewegelijk. Ik raad kittenkopers ook altijd aan pas vanaf een maand of 10 te gaan kijken of je hoeveelheden voer aan moet gaan passen.

De Virbac Baby Pre Neutered is wel kwalitatief, dat hoop ik toch gezien de prijs haha. Via mijn DA gekocht. De Royal Canin Maine Coon is iets van mijn vriend, die hoopt op een hele grote kat op die manier haha.

Ze is idd heel druk en actief, stuitert (tussen de dutjes door) door het huis heen. Dik is ze zeker niet, en zie ik haar ook niet meteen worden. Ik ben ook niet van plan te minderen qua voer zolang ze geen aanleg toont tot dik worden.

Maar ik vroeg me dus wel af of ze niet al best groot en zwaar is voor haar leeftijd :) Ik vind haar gewicht wel mooi in verhouding staan tot haar grootte hoor. Maar ze lijkt zo groot voor haar leeftijd haha.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 13:01

Jeetje wat een flinke kat voor die leeftijd :wow:
Mijn 2 katertjes zijn 2 weken jonger dan Sansa maar zijn echt nog wel een kilo lichter, en zien er ook nog veel meer 'kittenachtig' uit. Zijn wel Britten dus ook heel ander ras, ik kan me voorstellen dat ze idd door de Maine Coon wat er in zit een hele flinke kat gaat worden! Ze lijkt overigens absoluut niet te dik, gewoon goed aan de en alles in verhouding.

Mijn kittens aten met 13 weken eerst zo'n 130 gram brok met z'n tweeen + 1 van de 2 nog 80 gram natvoer aanvullend per dag, de ander eet dat niet. Onlangs kwamen ze ineens in een groeispurt oid met 16 weken en zitten ze richting de 180 gram brok per dag met z'n 2. Hier kreeg ik ook het advies van DA en fokker mee om het eerste jaar nog niet te veel te klooien met voer hoeveelheden (tenzij ze wel te dik zouden worden) omdat ze nog zoveel spelen en groeien.
Ze eten nu animonda carny kitten (natvoer) en edgard&cooper kittenbrok, maar qua brok zou ik tzt het liefst willen overstappen op Orijen omdat ik toch een beetje twijfel over de kwaliteit van het huidige merk.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 13:16

Ik ken heel dat merk niet maar ik mis daar echt het hoge vleesgehalte in. En vergis je niet veel dierenartsen hebben weinig kaas gegeten van voer. Ik ken iemand die mocht geen rauw voer geven aan de kat want dat was niet goed moest Royal Canin of Hills zijn. Gelukkig heeft ze nier geluisterd maar dierenartsen weten vaak weinig van voer af.

In vergelijking met mijn kittens is die van jou groot en zwaar. Maar ik fok abesijnen en somali’s. Die zijn volwassen tussen de 2,5 en 4 kilo (poezen dan) dus mijn kittens zullen nooit zo zwaar worden als jou poes. 2,8 dan zijn kilo dan zijn ze hier een maand of 8. Dus moeilijk te vergelijken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 13:23

Het zal het Maine Coon aandeel wel zijn, die groeien als kool :j

Miekelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 13:53

Wij hebben sinds kort een volle maine coon dame die ongeveer even oud is (ouders overigens niet extreem groot maar mooi gemiddeld). Zij weegt op dit moment 2,5 kg, dus zit ook al aardig in de buurt. Met Sansa weet je dus eigenlijk al wel een beetje dat je inderdaad een joekel gaat krijgen *D

Ik maak me hier niet zoveel zorgen over hoeveel ze eten of wegen, zolang ze goed eten, groeien en ontwikkelen en niet te dik of te dun worden is het volgens mij prima

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-21 15:59

xoranlover schreef:
Ik ken heel dat merk niet maar ik mis daar echt het hoge vleesgehalte in. En vergis je niet veel dierenartsen hebben weinig kaas gegeten van voer. Ik ken iemand die mocht geen rauw voer geven aan de kat want dat was niet goed moest Royal Canin of Hills zijn. Gelukkig heeft ze nier geluisterd maar dierenartsen weten vaak weinig van voer af.

In vergelijking met mijn kittens is die van jou groot en zwaar. Maar ik fok abesijnen en somali’s. Die zijn volwassen tussen de 2,5 en 4 kilo (poezen dan) dus mijn kittens zullen nooit zo zwaar worden als jou poes. 2,8 dan zijn kilo dan zijn ze hier een maand of 8. Dus moeilijk te vergelijken.

Ik ben idd aan het spelen met het idee om rauw voer te gaan geven. We willen een sterke dame, en dan lijkt het natuurlijke van rauw voer me wel wat :) Moet me er eens over inlezen voor ik er aan begin.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-21 16:01

Miekelien schreef:
Wij hebben sinds kort een volle maine coon dame die ongeveer even oud is (ouders overigens niet extreem groot maar mooi gemiddeld). Zij weegt op dit moment 2,5 kg, dus zit ook al aardig in de buurt. Met Sansa weet je dus eigenlijk al wel een beetje dat je inderdaad een joekel gaat krijgen *D

Ik maak me hier niet zoveel zorgen over hoeveel ze eten of wegen, zolang ze goed eten, groeien en ontwikkelen en niet te dik of te dun worden is het volgens mij prima

Een vriendin van me heeft ook een maine coon, 4 weken jonger dan Sansa. Tikt nog geen kilo aan... Vandaar dat ik dacht "de mijne is een klein monstertje" :+

Idd, zolang ze mooi ontwikkelen ga ik niet lopen klooien met de hoeveelheid voer. Ze doet het er goed op, dus ga ik zeker niet minder geven.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-21 17:35

Correctie OP wat ben ik toch een sukkel haha. Typo bij foto 1: correcte versie: we hebben haar sinds 16/7, en foto 1 is van 17/7, dus niét van een maand eerder haha. :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 09:11

Haha ik dacht al, wat liggen jullie relaxed op de bank bij degene van de kittens :')

Hier hebben de katten gewoon altijd voer beschikbaar, dus geen idee hoe veel ze precies eten.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 09:19

Onze is een kruising boskat en ik zie echt gelijkenis. Ik denk niet dat ze te zwaar is maar juist lekker aan het groeien is. Bij paarden heet deze periode de naarling periode :Y)

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-21 12:40

pmarena schreef:
Haha ik dacht al, wat liggen jullie relaxed op de bank bij degene van de kittens :')

Hier hebben de katten gewoon altijd voer beschikbaar, dus geen idee hoe veel ze precies eten.

Stel je voor haha, "we komen even kittens kijken, schuif eens op" :')

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 16:53

Onze mainecoons groeiden ook als kool. Onze mannetjes ragdoll ook. De dames zijn bescheiden van formaat.
We hebben nu een 3/4 ragdoll kruising erbij en die groeit ook heel hard.
Zowel ragdolls als mainecoons groeien nog lang door.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-21 22:20

Natascha schreef:
Onze mainecoons groeiden ook als kool. Onze mannetjes ragdoll ook. De dames zijn bescheiden van formaat.
We hebben nu een 3/4 ragdoll kruising erbij en die groeit ook heel hard.
Zowel ragdolls als mainecoons groeien nog lang door.

En poepen dat ze doet :') :')

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 15:19

Wat erin gaat moet er ook weer uit :D