Help, grommende chihuahua!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lvl

Help, grommende chihuahua!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-21 18:32

Hoi iedereen,

Wij hebben thuis 4 honden. 2 whippets, een blinde galgo en een chihuahua. Allemaal gecastreerde reuen, behalve de kleinste. Persoonlijk zijn we niet echt chihuahua-people, maar die duts kwam van een overleden oudje uit de familie en hij moest naar het asiel. Dat konden we niet over ons hart krijgen en hebben hem bij ons genomen. We hebben hem nu een tweetal jaartjes.

Al onze honden zijn goed opgevoed, luisteren naar commando's e.d., maar die kleine heeft 8 jaar zijn zin gedaan bij dat oudje. Hij is nu 10 jaar, maar tot zijn 8 jaar had hij nooit een andere hond van dichtbij gezien. In het begin waren er wat problemen. Hij kreeg geen goede voeding en was heel kieskeurig, angst omdat hij ineens in een nieuwe omgeving kwam bij andere mensen, en 3 andere grote honden erbij.
Dit is allemaal goed gegaan en hij loopt vlot met de roedel mee. De kleine man is van niets bang.

Maar hij kan zo irritant zijn tegenover de andere honden. Hij kiest 1 van de andere reuen uit en volgt hem overal als een stalker. Meestal kiest hij steeds hetzelfde 'slachtoffer'. Likt aan de billen en geslachtsdelen, probeert hem te berijden, staat op als die reu opstaat, jankt aan de deur als die reu buiten is,...

Maar het belangrijkste punt is dat hij gromt naar mij en mijn echtgenoot. Als we 's avonds gaan slapen, de honden liggen elk in hun mand en we zeggen ze slaapwel, gromt die kleine naar ons. Ook al negeren we hem. Soms ziet hij ons zelfs niet omdat we in een andere kamer zijn. Lijkt net op Smeagol en de andere reu is z'n ring...
Als ik die reu wil aaien, komt hij er heel bezitterig rondhangen en gromt hij soms ook. Als hij te ver gaat, zetten de honden hem terug op z'n plaats, maar als hij die ene reu te hard viseert, kan deze soms is te hard uitvallen naar hem. Dan is het gedrag opnieuw voor een tijdje minder, maar ja soms reageren de anderen er niet op. Wij negeren hem vooral als hij dit gedrag vertoont, hij wordt zeker en vast niet verwend. Alle honden worden hier gelijk behandeld.

Die chihuahua lijkt net een parasiet, heel irritant om te zien hoe de andere honden worden lastig gevallen door hem. En dat grommen naar ons, is zeker een no-go. Vooral omdat hier binnenkort een kleine beeb rondkruipt...

Wie o wie heeft ervaring met dit gedrag?

Pluttersput

Re: Help, grommende chihuahua!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 19:21

Corrigeren jullie hem zelf ook als hij die andere hond lastig valt? Soms corrigeren honden zelf te soft en hebben ze echt bijval nodig...

lvl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-21 19:44

Pluttersput schreef:
Corrigeren jullie hem zelf ook als hij die andere hond lastig valt? Soms corrigeren honden zelf te soft en hebben ze echt bijval nodig...

Jup in het begin deden we het voortdurend. We sturen hem terug naar zijn mand, maar hij is zo gefixeerd dat het hem niet veel lijkt te doen. Blijft gewoon bezig, de ene dag is het wat minder dan de andere

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 19:47

Misschien dat daar nog winst in te halen is. Gewoon duidelijk en consequent zijn en blijven. Het is een chihuahua, dat is echt een heel ander slag dan windhond...
Maar dat had je vast zelf ook al gemerkt zo te lezen :D

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 19:48

Niet laten gebeuren dat hij die andere reu volgt/zich toe-eigent, in de kiem smoren dat gedrag.
Tussen hem en andere reu in gaan staan en hem wegsturen, die reu 'is van jou'.

Wellicht ook een andere slaapplaats geven aan 1 van de 2 zodat hij niet het idee heeft dat hij naar jullie moet grommen.

Wellicht handig om er eens een gedragstherapeut bij te halen, die kan het bekijken en beter beoordelen wat je moet doen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 19:54

Ik denk dat je met castreren al een eind komt. Kun je niet gericht met hem gaan trainen, vaak zijn die hondjes amper tot niet getraind.

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 22:43

Hmm mijn ervaring bij dit soort kleine opdonders is dat negeren niet zozeer helpt, maar een brul NEE geven en grijpen in nekvel een stuk beter overkomt.

Naar zn mand sturen vind ik een typische mensenstraf die niet geschikt is voor een hond als correctie. Bij een grommende hond zou ik mn bed uitspringen om een duidelijke dreigende tegenreactie te geven. Net zolang herhalen tot er niet meer wordt gegrond.

Wellicht niet helemaal anno 2021, maar ik heb dan ook al even geen honden meer.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 22:46

Ik ben het in grote lijnen met je eens. Imo zijn mensen veel te soft aan het worden. Iets met zachte heelmeesters en stinkende wonden..

Niet gezegd dat dat op jou van toepassing is TS, maar gewoon in het algemeen.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 22:49

Hmm gezien hij zo gefixeerd is op de andere reu zal het een lastige worden. Omdat je zegt dat er binnenkort een baby over de vloer kruipt, zou ik hier eigenlijk direct een gedragstherapeut bij halen zodat je voldoende tijd hebt om dit gedrag eruit te trainen.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 23:14

1. Chemisch castreren
2. Corrigeren ipv negeren

Denk dat daar al wat winst te behalen valt.

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 23:18

Ik zou ook direct een gedragstherapeut inschakelen zodat dit gedrag voor alle partijen fatsoenlijk opgelost kan worden en niet gaan aanmodderen met net-niet “correcties”.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 23:53

pumpina schreef:
Hmm mijn ervaring bij dit soort kleine opdonders is dat negeren niet zozeer helpt, maar een brul NEE geven en grijpen in nekvel een stuk beter overkomt.

Naar zn mand sturen vind ik een typische mensenstraf die niet geschikt is voor een hond als correctie. Bij een grommende hond zou ik mn bed uitspringen om een duidelijke dreigende tegenreactie te geven. Net zolang herhalen tot er niet meer wordt gegrond.

Wellicht niet helemaal anno 2021, maar ik heb dan ook al even geen honden meer.

Pardon?
Grijpen in de nekvel daar bereik je niks mee. Dat soort praktijken werden ooit aangeraden maar zijn lang en breed achterhaald. Goddank.

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 00:05

pumpina schreef:
Bij een grommende hond zou ik mn bed uitspringen om een duidelijke dreigende tegenreactie te geven. Net zolang herhalen tot er niet meer wordt gegrond.

Een hond is van nature zeer conflictmijdend. Voor de meeste honden geldt dat wanneer hun grens wordt overschreden, ze al heel vroeg beginnen met afstand nemen en tekenen laten zien van ongemak voordat ze überhaupt waarschuwingssignalen gaan geven. Als deze tekenen en signalen niet worden opgemerkt dan zal een hond duidelijker moeten zijn door te grommen.

Grommen is een communicatiemiddel. Het is ook niets persoonlijks, maar dat kan het wel worden of zijn wanneer jij continu de grens van je hond overschrijdt en je hond dat van jou gewend raakt.

Corrigeren zal het grommen (uiteindelijk) stoppen. Maar dat haalt niet de aanleiding van het grommen weg. Je hond leert door corrigeren alleen maar dat het geven van dát waarschuwingssignaal - meestal het laatste signaal dat een hond geeft voordat het fysiek optreedt - niet toegestaan is. Met als gevolg dat ze die stap leren overslaan. En als de hond zich dan nog steeds bedreigd voelt... zullen ze niet meer grommen, maar meteen bijten. -O-

Grommen corrigeren lost dus niks op, het is symptoombestrijding. Je hond probeert je wat te vertellen. Eigenlijk is het dus juist gedrag dat je niet hoeft te corrigeren...

lvl schreef:
Maar hij kan zo irritant zijn tegenover de andere honden. Hij kiest 1 van de andere reuen uit en volgt hem overal als een stalker. Meestal kiest hij steeds hetzelfde 'slachtoffer'. Likt aan de billen en geslachtsdelen, probeert hem te berijden, staat op als die reu opstaat, jankt aan de deur als die reu buiten is,...
[...]
Als ik die reu wil aaien, komt hij er heel bezitterig rondhangen en gromt hij soms ook. Als hij te ver gaat, zetten de honden hem terug op z'n plaats, maar als hij die ene reu te hard viseert, kan deze soms is te hard uitvallen naar hem. Dan is het gedrag opnieuw voor een tijdje minder, maar ja soms reageren de anderen er niet op.

TS, als ik je situatie zo lees dan denk ik dat het wennen niet zo goed is gegaan als lijkt.
Likken is voor honden o.a. een manier om zichzelf te kalmeren, overmatig likken kan dus duiden op stress. Dat laatste geldt ook voor het berijden. Daarnaast omdat je chihuahua de ander zo achtervolgt en verlatingsangst toont bij het gescheiden worden, denk ik dat je hond vooral heel veel steun zoekt/haalt bij de andere hond.

Hiervoor is uiteraard een reden. Maar via de pc de situatie beoordelen en al helemaal advies geven is eigenlijk niet te doen. Dus ook hier het advies om op zoek te gaan naar een goede gedragstherapeut. Deze kan jullie vertellen wat de hond ervaart en hoe jullie daarmee kunnen omgaan, ook met het oog op een veranderende toekomst. (wat overigens niet per se met correcties opgelost hoeft te worden)
Voor nu zou ik zeggen: respecteer de grens die je hond aangeeft tot zoverre dit mogelijk is. Je hebt zelf al gemerkt dat wanneer de chihuahua het te bont maakt, de andere honden ingrijpen, dus daarover zou ik me niet meteen zorgen maken. Totdat er een geschikt iemand is om jullie te helpen, zou ik niet zo snel iets uitproberen.

Heel veel sterkte, weet goed hoe je je voelt. :(:)

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 00:08

Zou idd een gedragstherapeut inschakelen.
In Halsteren zit bijv Nina van Tilbeurgh

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 00:12

@Ts. Hier een Chi eigenaar en chi wandel evenementen organisator (Ken heel wat Chihuahuas en train al jaren ;) )

Het rijden op spullen of honden is bij Chihuahuas vaak een teken van stress of ontlading ;) Trouwens bij andere honden ook (Die castratie die sommigen aanraden gaat niks positiefs doen)ⁿ Wat belangrijk is. Is dat hij een plekje krijgt waar het rustig is en waar hij alleen kan slapen (Dit hebben ze echt nodig) Als dat stress emmertje vol is dan komt dat er vaak op onprettige wijze uit.

Nu iets wat je echt moet beseffen. Heel belangrijk anders gebeuren er nog eens ongelukken. Jij moet hem op zijn plaats zetten of juist beschermen. Absoluut niet één van de andere honden laten oplossen. Als er op de bank naar jullie gegromd wordt dan hij gelijk op de grond maar de reden van het grommen is wel belangrijk in acht te houden, hij is 10 jaar sommigen gaan slecht zien, krijgen een hartruis of andere kwaaltjes ik zou eens voor een check up gaan, maar ik weet niet of jullie dat al hebben gedaan ;) . Als hij vervelend doet tegen de andere honden. Geef hem dan een time out ergens waar die tot rust kan komen. Soms is een paar minuten voldoende. Wij hebben een ren die altijd open staat. Behalve als Saartje die snel overprikkeld is even een time out krijgt. Dat is voor haar zelf ;) Ze krijgt geen straf de ren is leuk. Maar het is een plekje voor rust. Als ze er in liggen. Ons andere hondje ligt er vaak in dan geven we ze nooit aandacht. Die plek is voor hun om zich terug te trekken.

Een GT kan zeker een uitkomst zijn. Maar een GT die niet positief traind en geen ervaring heeft met Chihuahuas die gaan meer kwaad doen dan goed. Dus zoek als je een GT inschakelde naar een GT die ook met Chihuahuas overweg kan.

Een dominantie theorie is dus achterhaald. Silverdapple heeft al in het eerste stukje van haar post goed uitgelegd over wat er gebeurd als je op die meneer je hond tot bedaren brengt.

Succes.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 18:13

Mijn kruising oliebol nog wat kreeg opeens de geest en begon ook te grommen en te rijden. Io met de dierenarts is hij gecastreerd, er kan soms wat mis gaan als in zaadbalkanker en dat geeft ook invloed op een reutje. Van overmatig rijden en de hele dag door likken en rijden is niks meer over. Hij is weer gewoon zijn eigen ikje en een vriendelijk hondje dst goed luistert. Ik zou toch die castratie overwegen en goed bespreken met je dierenarts of alles wel goed zit nog.