Help! Wat is dit voor ongedierte?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

welmoedz

Help! Wat is dit voor ongedierte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-21 20:43

Sinds 3 dagen heb ik elke keer als ik de pony's heb gevoerd ontelbare kleine rondje beestjes (<1mm) over mijn armen lopen. Het voer staat bij ons in de carport en daarboven zit een zwaluwnest. Nadat we de honden en katten heel spastisch hebben gewassen en ontvlooid zag ik toch een hele hoop van die beesten in de voerhoek, het hooi staat hier ook. Ik heb net gekeken Ik heb al even gegoogled en kwam op een (bloed?)luis? Iemand die het weet hier en nog beter; hoe komen we er op een snelle en veilige manier vanaf ;( hier foto's van op het handvat van het kattengrit:

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door welmoedz op 18-07-21 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 20:46

als het bloedluis is moet je als je ze fijn knijpt rood sap (bloed) zien. maar ik zou voortaan je voer in afgesloten tonnen bewaren en niet open

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-21 20:49

speurneusc schreef:
als het bloedluis is moet je als je ze fijn knijpt rood sap (bloed) zien. maar ik zou voortaan je voer in afgesloten tonnen bewaren en niet open

Het voer zit in tonnen, op 1 zak lijnzaad na. Die heb ik inderdaad nu al weggegooid. Ik denk dan niet dat het bloedluis is, zie er geen bloed uit komen..

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 20:52

Het lijken mijten, ik zou de kattenbakkorrel weggooien en een andere plek voor je voer e.d. kiezen zolang de zwaluwen in het nest zitten.
Zodra ze vertrokken zijn het nest verwijderen en de omgeving behandelen tegen mijten

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 20:55

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-21 20:56

tiwi1969 schreef:
Het lijken mijten, ik zou de kattenbakkorrel weggooien en een andere plek voor je voer e.d. kiezen zolang de zwaluwen in het nest zitten.
Zodra ze vertrokken zijn het nest verwijderen en de omgeving behandelen tegen mijten

Vergeten erbij te vertellen dat het hooi er ook staat, ik ben bang dat ze daar ook zitten en dat even weghalen en ergens anders neerzetten hebben we nergens ruimte voor. Tenzij ik al het hooi nu ook weg kan gooien, afhankelijk van het soort mijt weet ik niet of ze in hooi overleven.

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-21 20:59

KahluaB schreef:

Dit is hem.. vandaag is de bestrijder langs geweest en heeft het bevestigd. Morgen komen ze, ze bestrijden. Wel met vogel vriendelijke middelen. Wil wel dat de zwaluwen nog veig en gezond uitvliegen :). Hij zei dat hij het goed kan verhelpen zonder gif dus dat is mooi. De zwaluwen vliegen ook al bijna uit dus dan halen we het nest ook weg.