Geleidend pluimveenet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ashkerlon

Geleidend pluimveenet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-21 09:57

Heeft iemand ervaring met een geleidend pluimveenet? Dus basically een net waar stroom op staat?

Deze week bezoek gehad van een vos, al mijn loopeendjes lagen dood verspreid door de tuin. Dat wil ik geen 2e x mee maken. Dus ik zoek oplossingen. De tuin is omheind met een zware schapendraad waar de haag net doorheen groeit. Die onder stroom zetten lijkt mij niet haalbaar. Daar overal een stroomdraadje voor lijkt mij ook niet handig. Bovendien is de tuin erg groot en de eendjes kregen nu ook telkens maar een kleiner stuk en werden regelmatig verplaatst.

De kippen zaten veilig binnen achter hun automatisch luik, maar eendjes gaan niet op stok. Dus voor hen werkt luikje met nachthok niet. Zelf binnen steken in een hok is een optie, maar in de winter vertrek ik naar het werk in het donker en kom s avonds pas thuis als het donker is. Dus ik heb iets van automatisatie nodig.

Een geleidend pluimvee net lijkt me interessant, maar werkt het tegen vossen?

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 10:02

Wij hebben onze kippen in een elektrisch pluimveenet lopen.
Zolang er stroom op staat, helpt het bij ons goed tegen de vos en ongewenste honden.

Bij ons is het lastig om het net strak te spannen. Hierdoor hangt hij op sommige plekken met de elektrische draad tegen de grond. Dan lekt hij stroom weg tegen de grond. Er blijft wel stroom op het net staan, maar minder.
Omdat wij nog meer netten op dezelfde stroomklok hebben, laten we het pluimveenet dus vaak zonder stroom staan. Anders hebben de koeien en de schapen te weinig stroom. En die weten dat gelijk :+

Ashkerlon

Re: Geleidend pluimveenet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-21 12:48

Op welke afstand staan jouw palen? Ik zie dat er netten bestaan waarbij de palen verder of dichter van elkaar zijn ingewerkt.

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 13:02

Ik heb mijn paarden achter zo`n net met daar nog een draadje voor, helpt om de honden uit de paardenweide te houden. 50meter netten met 16 palen.Afbeelding

Afbeelding

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 13:08

Bovenstaand is een schapennet. Geen idee of een pluimveenet anders is, maar een schapennet help niet tegen vossen. Ze kunnen er gemakkelijk over en onderdoor. Maar als je tuin al goed omheind is met schapengaas is het in principe al dicht en heeft een stroomnet geen meerwaarde. Waar komen ze nog binnen dan? Weet je zeker dat het een vos was en geen marter?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 13:14

Vos komt door schapengaas met een beetje pech. Hier staan de schapen achter pluimvee net omdat de lammeren te makkelijk door het schapennet konden.

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 13:26

Hier ook schapennetten, maar daar blijven kippen/eenden niet achter.

Palen zitten denk ik al gauw 2 tot 3 meter uit elkaar. Zou ik na moeten kijken.
Ik zou wel altijd een net nemen met 2 grondpinnen. Veel makkelijker op te zetten!

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 16:46

tamary schreef:
Vos komt door schapengaas met een beetje pech. Hier staan de schapen achter pluimvee net omdat de lammeren te makkelijk door het schapennet konden.

Normaal schapengaas komt echt geen vos door.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 17:03

pillow schreef:
tamary schreef:

Normaal schapengaas komt echt geen vos door.

Nee ze gaan er onderdoor of bovenlangs. Erdoorheen als er al een gat zit door een ander dier of het gaas al wat ouder is en de verticale draden wat gaan wijken.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 17:28

Ja zo kun je van alles benoemen waardoor het wel kan.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-21 17:31

Het is schapengaas met grote mazen. Katten van de buren lopen er dwars doorheen, dus een vos ook. De kippen blijven er achter, want het zijn lompe groothoenders. Voor de eendjes was er een extra net, maar dat was met 50cm hoog genoeg om ze achter te houden. Een vos gaat daar gemakkelijk over (en eendjes in volle paniek blijkbaar ook)

Daarom dat ik iets zoek waar ik electriciteit kan op zetten. Een vos klimt daar niet tegen op. Ik twijfel alleen of 1m20 hoog genoeg is.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 17:35

Kan je ze niet leren naar binnen komen met een voederautomaat en dat combineren met een automatisch luik?

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-21 17:47

Nu valt er helaas niets meer aan te leren. Alle eendjes zijn dood :( om dan proef op de som te nemen met nieuwe eendjes en een truukje dat mss niet gaat werken...

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 17:57

Tja het enige wat echt zeker weten werkt is gaas 2 mtr hoog, diagonaal naar buiten een rand gaas ingraven (ca 30 lang, ca 45 graden) en bovenkant palen hoeken plaatsen van 45graden naar buitenzijde en daar los draad doorheen rijgen zodat ze geen houvast hebben om eroverheen te klimmen. Of in plaats van het draad alles volledig overdekken met gaas. Elektrisch net zou ik ook niet van uit durven gaan.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 18:17

Ik denk dat opsluiten tussen zonsondergang en -opgang, zoals bij je kippen, de enige veilige manier is voor vos, marter of wolf.

En als je een voerbak op timer aanschaft en in het binnenhok plaatst en de nieuwe eendjes leren dat aan zodat ze binnen komen eten vóór je automatisch luik dicht gaat ?

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 00:05

pillow schreef:
Bovenstaand is een schapennet. Geen idee of een pluimveenet anders is, maar een schapennet help niet tegen vossen. Ze kunnen er gemakkelijk over en onderdoor. Maar als je tuin al goed omheind is met schapengaas is het in principe al dicht en heeft een stroomnet geen meerwaarde. Waar komen ze nog binnen dan? Weet je zeker dat het een vos was en geen marter?

Dit zijn pluimveenetten. Schapenvet is maar 90cm, dit is 112 hoog. En er staat stroom op.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 11:31

Sorro schreef:
pillow schreef:

Dit zijn pluimveenetten. Schapenvet is maar 90cm, dit is 112 hoog. En er staat stroom op.

Ja sorry ik verkeek me op de hoogte door de draad die er achterlangs loopt. Op een schapennet staat ook stroom.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-21 12:16

Afbeelding

Dit is de situatie zoals die nu is. Deze draad staat rondom. Onderste hokjes zijn wat kleiner, bovenaan groter. Halfweg zijn ze op zijn minst 15 op 15 cm groot. Kat en vos loopt daar gewoon doorheen, hoeven er niet eens over.
Pluimvee net zou voor een losse opstelling in de tuin zijn die ik regelmatig verzet voor de eventuele nieuwe loopeendjes. Maar als zo een net niet voldoende is om een vos tegen te houden, weet ik niet hoe ik het anders kan oplossen.