Konijn opnieuw koppelen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

isa06x

Konijn opnieuw koppelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-21 23:52

Ik heb zaterdag 10 juli een voedster gekocht van 8 weken. Nu wil ik zaterdag 17 juli het rammetje ophalen, oftewel het tweelingbroertje van mijn voedster. Ze zijn dan dus 1 week ontkoppeld geweest. M9et ik mijn ram en voedster dan weer opnieuw koppelen of kunnen ze gewoon bij elkaar. Ik weet niet hoeveel zo'n weekje gescheiden van elkaar scheelt. Ze zijn wel 8 weken dus over 4 weken wordt het rammetje gecastreerd

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 00:03

Ik zou ze een soort van opnieuw koppelen door toch zeker even te beginnen met een neutrale ruimte voor beide en voedster haar plekje goed schoon te maken. Beter iets te voorzichtig dan dat je straks met 2 konijnen zit die elkaar de tent uit vechten. Als het dan al snel weer koek en ei is zou ik ze wel bij elkaar laten direct. Lijkt me ook sowieso waar mogelijk rustiger voor de beestjes.

Jinte

Re: Konijn opnieuw koppelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 00:23

Apart houden tot 4 weken na de castratie. Vanaf 10 weken kan de ram al vruchtbaar zijn dus ik zou ze niet nu de stress aan doen van koppelen, uit elkaar halen en vervolgens weer koppelen.

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 00:40

Jinte schreef:
Apart houden tot 4 weken na de castratie. Vanaf 10 weken kan de ram al vruchtbaar zijn dus ik zou ze niet nu de stress aan doen van koppelen, uit elkaar halen en vervolgens weer koppelen.

Had ik nog niet eens aan gedacht maar zeker een goed punt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 00:44

Van wat ik tegen kom gaat territoriaal gedrag samen met volwassenheid, tot een maand of 4, 5( , 6) is de kans op succes groot. Dat wil niet zeggen dat ze elkaar daarna nog aardig vinden of dat het daarna lastig is. Al is voedster bij ram in zetten een stuk simpeler dan andersom (met fokken zie je dit ook, ram naar voedster is zeker knokken, andersom of neutraal terrein blijft vrijwel altijd beperkt tot wat plukken haar).

Echter als je geen problemen wil door ram met zin die door voedster gecastreerd wordt omdat ze hem echt 300% zat is en hij nog niet weet welke kant hij moet blijven en wanneer nee echt nee is, kan je inderdaad beter even castratie afwachten.
Voedster is later volwassen dan ram en je hebt zo jong eerder kans op knokken dan een nest babykonijnen.

isa06x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-21 00:10

tamary schreef:
Van wat ik tegen kom gaat territoriaal gedrag samen met volwassenheid, tot een maand of 4, 5( , 6) is de kans op succes groot. Dat wil niet zeggen dat ze elkaar daarna nog aardig vinden of dat het daarna lastig is. Al is voedster bij ram in zetten een stuk simpeler dan andersom (met fokken zie je dit ook, ram naar voedster is zeker knokken, andersom of neutraal terrein blijft vrijwel altijd beperkt tot wat plukken haar).

Echter als je geen problemen wil door ram met zin die door voedster gecastreerd wordt omdat ze hem echt 300% zat is en hij nog niet weet welke kant hij moet blijven en wanneer nee echt nee is, kan je inderdaad beter even castratie afwachten.
Voedster is later volwassen dan ram en je hebt zo jong eerder kans op knokken dan een nest babykonijnen.

Kan ik beter de voedster bij de ram dus zetten ipv andersom? Want gaan ze anders vechten?

Ram met een voedster gast toch bijna altijd wel goed

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 00:27

De combi is meeste kans op succes, maar voedsters vinden het delen van een plekje dat al van hun is lastig. Neutrale plek starten helpt, maar dat geeft geen garanties qua samen terug naar hok/territorium voedster. Zorg dus dat je de ram een eigen plek geeft en koppel of daar of eerst naar neutraal gebied en dan samenzetten daar wat al plekje van de ram is. En kijk even goed bij beide of ze inderdaad ram en voedster zijn, daar gaat nog wel eens wat fout in, zeker bij jonge dieren.

Nu zijn deze dieren nog erg jong en dat helpt, maar dan nog is voedster naar hok ram verhuizen een grotere garantie op succes.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 01:52

Ik zou de castratie afwachten van de ram. Tot die tijd dus alleen laten zitten beide.

Heb je ervaring met het koppelen van konijnen? Dit is iets wat voor eigenaren heftig kan zijn om te doen en ook goed gedaan moet worden. Als je geen ervaring hebt dan kun je het beste de konijnen naar een opvang brengen en het daar laten doen. Dan heb jij thuis de ruimte om het verblijf helemaal schoon te maken en zoveel mogelijk van geuren te ontdoen

Bollebuik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 07:22

Je moet zeker opnieuw koppelen als ze al een week uitelkaar zijn. Dan herkennen ze elkaar gewoon simpelweg niet meer. Maaar, omdat ze nog zo jong zijn begrijpen ze het koppelen nog niet goed. Dat betekent dat de kans dat het goed gaat als je ze samen zet (wel op neutraal terrein) 99% is. Vanaf 16 weken gaan ze dat pas begrijpen, dat wil zeggen dat je over een week of 8 (als je ze niet uitelkaar hebt gehaald met castratie, want dat hoeft in principe niet als je de ram optijd laat castreren) je wel wat rangorde bepaling kunt gaan zien. Als je ze net voor/na de castratie 2 weken uitelkaar haalt om wat voor reden dus ook (wat eigenlijk nooit nodig is, tenzij je te laat bent natuurlijk) dan kan het wel zijn dat ze tijdens de herkoppeling ze elkaar niet meer aardig vinden, omdat ze tegen die tijd een week of 16 zullen zijn en het koppelen dan wel gaan/zullen begrijpen.