Vooraleer je denkt, "he?, een hond binnen? Hoe sneu!!!??", lees dan eerst even verder

Ik heb een roedel van 4 honden. 1 ervan, mijn allergiekindje, een jonge stafford van 3 jaar. Is -vroegah- meegenomen geweest door de expartner op 1 jarige leeftijd, na de fameuze relatiebreuk.
Anderhalf jaar later, kreeg ik een telefoontje of ik ons "kind" niet terug wou? JA, natuurlijk mag hij terugkomen! Mijn knuffelkont, mijn altijd vrolijke allemansvriend ...
Wat ik terugkreeg was echter een hond vol spanning en stress. Enorm trekken, uitvallen aan de lijn naar kortom ALLES! En daar in huis een hond die in een hoekje naar de muur ging staren.
Die ging dus zowieso terug mee naar huis! Ook bij mij in huis alleen maar rondlopen, geen rust vinden, maar ik zag wel een verademing dat hij terug wat vrijheid terughad door mijn enorme tuin van +- 1ha.
Op naar "revalidatie" dus en terug hond zijn.
De ene gedragstherapeut kwam na de andere, mijn beide buren die hondentrainers zijn kwamen helpen. L. Was een gevaarlijke hond. Niet te vertrouwen.
Alle technieken geprobeerd om hem te leren te "wandelen" eigenlijk heel kort gezegd en ook lange tijd aangehouden ook tussenin maar niets leek te werken. Zelfs de gentle leader kon zijn extreme patroon niet doorbreken, Wandelen was een HEL!

Tot ik iemand tegenkwam via internet. Die mij vertelde dat de oplossing was om nu te focussen op thuis ontspannen en helemaal niet meer te gaan wandelen!
"He?? Niet meer wandelen? Met een high energy hond die op springen staat?"
Toch het advies gevolgd en gefocust op thuis ontspannen. Elke dag meermaals hop de tuin in, lekker leren spelen. Eens we de frisbee hebben ontdekt ging dat spelen terug vrij vlot. Al snel ging hij ook al zelf naar buiten toe voor een ommetje (altijd toegang binnen/buiten), wel altijd met de staart omhoog en stijf van spanning. Dit begon te beteren na enige tijd en buiten vonden we als snel meer rust.
Binnen begon hij ook meer rust te nemen en af en toe te vragen om te spelen. Hij ging lekker liggen slapen, hield mij niet meer constant in de gaten en begon uit zichzelf te spelen of met de andere honden te kroelen. Ook betrokken we spelen veel in de training.
Na een aantal weken, zag ik een totaal stressloze hond. Een hond die lekker in zijn vel zit, geniet, lekker slaapt, ....
Een hond die goed functioneert en inmiddels ook een nieuwe vriend heeft geïntroduceerd in de roedel. Diezelfde hond die een paar maanden geleden alles zou opeten, was nu weer die lieve allemansvriend geworden.
Nu zijn we 3 maanden verder, jawel!! Maar beweging hebben we zeker niet tekort gehad! We zijn namelijk heel druk bezig geweest met oefenen en spelen in de tuin! Ook deden we veel speurwerk, zoekspelletjes, hersenwerk, balansoefeningen, ook leerden we rustig en zonder spanning wachten als de poort of voordeur open staan .....
En dan ... met groot tromgeroffel, was daar vandaag de grote dag, vooral omdat de tuin 1 groot zwembad is momenteel

We zijn gaan wandelen!

En wát een verschil! Een stressloze hond! Niet meer overprikkeld! Op mij gefocust en gewoon helemaal r3laxt in zijn gehele houding en toestand.. WAUW ... wat ben ik trots!!!!
En nu hoop ik dat de zegen mag blijven duren en we weer net als vroeger kunnen genieten van grootse avonturen.
Nooit had ik gedacht dat "binnen blijven" kon helpen bij het trekken van mijn hond