De oplossing voor een trekkende hond is binnen blijven?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BillyJ

De oplossing voor een trekkende hond is binnen blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-21 19:02

Ik maak even uit vroegbarig enthousiasme dit topic.

Vooraleer je denkt, "he?, een hond binnen? Hoe sneu!!!??", lees dan eerst even verder }:0 :7

Ik heb een roedel van 4 honden. 1 ervan, mijn allergiekindje, een jonge stafford van 3 jaar. Is -vroegah- meegenomen geweest door de expartner op 1 jarige leeftijd, na de fameuze relatiebreuk.
Anderhalf jaar later, kreeg ik een telefoontje of ik ons "kind" niet terug wou? JA, natuurlijk mag hij terugkomen! Mijn knuffelkont, mijn altijd vrolijke allemansvriend ...

Wat ik terugkreeg was echter een hond vol spanning en stress. Enorm trekken, uitvallen aan de lijn naar kortom ALLES! En daar in huis een hond die in een hoekje naar de muur ging staren.
Die ging dus zowieso terug mee naar huis! Ook bij mij in huis alleen maar rondlopen, geen rust vinden, maar ik zag wel een verademing dat hij terug wat vrijheid terughad door mijn enorme tuin van +- 1ha.
Op naar "revalidatie" dus en terug hond zijn.

De ene gedragstherapeut kwam na de andere, mijn beide buren die hondentrainers zijn kwamen helpen. L. Was een gevaarlijke hond. Niet te vertrouwen.
Alle technieken geprobeerd om hem te leren te "wandelen" eigenlijk heel kort gezegd en ook lange tijd aangehouden ook tussenin maar niets leek te werken. Zelfs de gentle leader kon zijn extreme patroon niet doorbreken, Wandelen was een HEL! |(

Tot ik iemand tegenkwam via internet. Die mij vertelde dat de oplossing was om nu te focussen op thuis ontspannen en helemaal niet meer te gaan wandelen!
"He?? Niet meer wandelen? Met een high energy hond die op springen staat?"
Toch het advies gevolgd en gefocust op thuis ontspannen. Elke dag meermaals hop de tuin in, lekker leren spelen. Eens we de frisbee hebben ontdekt ging dat spelen terug vrij vlot. Al snel ging hij ook al zelf naar buiten toe voor een ommetje (altijd toegang binnen/buiten), wel altijd met de staart omhoog en stijf van spanning. Dit begon te beteren na enige tijd en buiten vonden we als snel meer rust.
Binnen begon hij ook meer rust te nemen en af en toe te vragen om te spelen. Hij ging lekker liggen slapen, hield mij niet meer constant in de gaten en begon uit zichzelf te spelen of met de andere honden te kroelen. Ook betrokken we spelen veel in de training.
Na een aantal weken, zag ik een totaal stressloze hond. Een hond die lekker in zijn vel zit, geniet, lekker slaapt, ....
Een hond die goed functioneert en inmiddels ook een nieuwe vriend heeft geïntroduceerd in de roedel. Diezelfde hond die een paar maanden geleden alles zou opeten, was nu weer die lieve allemansvriend geworden.
Nu zijn we 3 maanden verder, jawel!! Maar beweging hebben we zeker niet tekort gehad! We zijn namelijk heel druk bezig geweest met oefenen en spelen in de tuin! Ook deden we veel speurwerk, zoekspelletjes, hersenwerk, balansoefeningen, ook leerden we rustig en zonder spanning wachten als de poort of voordeur open staan .....

En dan ... met groot tromgeroffel, was daar vandaag de grote dag, vooral omdat de tuin 1 groot zwembad is momenteel :+

We zijn gaan wandelen! *\o/*
En wát een verschil! Een stressloze hond! Niet meer overprikkeld! Op mij gefocust en gewoon helemaal r3laxt in zijn gehele houding en toestand.. WAUW ... wat ben ik trots!!!!
En nu hoop ik dat de zegen mag blijven duren en we weer net als vroeger kunnen genieten van grootse avonturen.

Nooit had ik gedacht dat "binnen blijven" kon helpen bij het trekken van mijn hond }:0 :Y)

Femke_Tweety

Re: De oplossing voor een trekkende hond is binnen blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 19:10

Binnen blijven in een flat of huis is wel echt iets anders dan wat jij nu noemt.

Dit heeft niets met binnen blijven te maken, als wel met eerst weerecht zeker en veilig voelen op 1 plek (en wel zijn energie kwijt kunnen) en pas daarna weer een sta[je verder.

Een tuin van 1 hectare, hallo, de meeste stadshondenkomen op hun obligate wandelrondje ook al niet verder dan dat...

Ik vind je titel dan ook buitengewoon ongelukkig gekozen. Met risico dat mensen dus LETTERLIJK hun hond gaan binnen houden, als ze het verhaal niet even volledig lezen.

Het idee zoal bij jou uitgevoerd is vanuit gedragstechnisch oogpunt echt heel logisch, helemaal niets mis mee.

Wel fijn dat hij weer relaxter aan het worden is.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 19:13

Geniaal topic dit. Je schrijft zo leuk!

Gefeliciteerd met het behaalde resultaat. Ik als niet-hondenkenner begrijp zelfs je blijheid. Dat jij en je hond nog maar veel avonturen mogen beleven samen.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 19:19

Mag ik eerst zeggen dat je enorm leuk schrijft? :D

En wat een verschil met toen je de hond ophaalde. En dat 'binnenblijven' zoveel baat heeft kunnen hebben zeg. Dat wist ik niet dat zoiets ingezet kon worden.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 19:36

Wat super om te lezen, ik snap dat je heel gelukkig bent met het resultaat
Gelukkig dat de hond bij jou weer zichzelf kon worden, vooral met dit ras wil je niet dat die van baas naar baas gaat of in het asiel beland

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 19:41

Wat goed :) duimen dat het zo blijft. En anders even weer een stapje terug en dan komt het ook wel weer goed.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 19:58

Femke_Tweety schreef:
Binnen blijven in een flat of huis is wel echt iets anders dan wat jij nu noemt.

Dit heeft niets met binnen blijven te maken, als wel met eerst weerecht zeker en veilig voelen op 1 plek (en wel zijn energie kwijt kunnen) en pas daarna weer een sta[je verder.

Een tuin van 1 hectare, hallo, de meeste stadshondenkomen op hun obligate wandelrondje ook al niet verder dan dat...

Ik vind je titel dan ook buitengewoon ongelukkig gekozen. Met risico dat mensen dus LETTERLIJK hun hond gaan binnen houden, als ze het verhaal niet even volledig lezen.

Het idee zoal bij jou uitgevoerd is vanuit gedragstechnisch oogpunt echt heel logisch, helemaal niets mis mee.

Wel fijn dat hij weer relaxter aan het worden is.

Jeetje, wat een zure reactie :7 hopelijk bedoel je het niet zo.

TS; super zeg, wat fijn dat je hond weer ontspannen is!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 20:07

De titel is "click bait". En het werkte op mij ;)
Ik denk dat als er al mensen zijn die zó stupide zijn de topictitel letterlijk op te volgen zonder verder te lezen (en dat acht ik zéér onwaarschijnlijk), dan zijn die sowieso reddeloos verloren....
Goed dat je methode zo goed heeft gewerkt TS. Ik zie ook zeker de logica van deze benadering in.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 20:10

Enig idee hoe het kon dat hij zo'n stresskip geworden was? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar. Verder goed gedaan!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 20:19

Wij hebben ooit een zeer zwaar verwaarloosd en mishandeld hondje gehad. Die alleen haar eigen korte ketting op beton kende.
Die moest al leren hoe gras voelde.
Zij werd ook niet blij van wandelen. Haar wereld was al enorm in onze tuin. Zij is een gelukkig hondje geworden maar we merkte ook dat zelfs na lange tijd wandelen haar geen plezier deed. Dat kon ze niet bolwerken.
Gewoon lekker in onze tuin, bomen, struiken, soms liep ze mee het weiland in, maar vaak wachtte ze dan in de bak. Dat vond ze nog veilig.

Dus ik begrijp deze hele aanpak direct :j

En fijn voor jou dat jou hond weer de oude kan zijn .

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 20:25

Ons herplaatsertje is ook dolgelukkig op eigen erf (anderhalve hectare). We zijn een jaar verder, maar vreemde plekken vindt hij nog steeds doodeng.
Vreemde mensen op het erf zijn al spannend genoeg, hij komt het huis alleen in als er niemand anders is dan wij.
Prima toch. Genoeg te doen hier -en gezelschap van onze eigen hond en de buurhond die nog weleens een hek of sloot oversteekt om even te komen buurten :-)
Soms is dat gewoon de beste optie.
Tijd en rust geven.
Goed gedaan TS.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 20:39

Klinkt heel bekend.
Voor sommige problemen is de beste oplossing het probleem negeren.
Want soms doen we zo hard ons best om iets op te lossen dat we het hoe langer hoe erger maken.
Op het moment dat je stopt met aan het probleem te 'werken' blijkt het probleem plots opgelost.
Ik heb dat gehad met onze hond. Zij durfde niet in de stal als de paarden daar stonden. Stal zonder paarden was geen probleem, paarden in de wei ook niet. Paarden in de stal: nee. Geprobeerd met koekjes, aan de leiband meenemen, opdrachten laten doen die ze goed kende, maar nee bleef nee.
Op de duur het maar opgegeven. Binnen de week stond ze naast mij in de stal :)
Met paarden werkt dat ook. Met mijn eerste paard lukte het me niet een soepele overgang draf-galop te maken. Wat ik ook probeerde, paard was altijd tegen de hand in de overgang. Tot ik springles had. Terwijl de instructeur de hindernissen klaarzette moest ik galopperen op de grote volte. Ik was met mijn aandacht bij de hindernissen en toen merkte ik dat we net een hele mooie overgang draf-galop gemaakt hadden.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 20:42

Ik begrijp sowieso niet waarom mensen zo nodig met een hond moeten wandelen. Ik heb ook een terrein van krap 2 ha en heb geen enkele behoefte om met mijn honden te wandelen en zei ook niet. Hier ook 3 "probleem" herplaatsers die gewoon gelukkig zijn en niks van hun probleem laten zien, en dat ga ik ook niet opzoeken.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-21 20:43

Ik reageer even op iedereen tegelijk;; :+

Bedankt voor de vele reacties!!
Het is inderdaad zeker niet de bedoeling om je hond thuis op te sluiten, maar net gericht beweging te geven binnen een bekende omgeving. Ik ben idd gezegend met mijn tuin en dat is ook echt een privilege om zo groen te wonen.

De hond kon vroeger overal los en met alle honden. Is toen dus van hier, in alle vrijheid, naar de stad verhuist in een appartement. Ik denk dat uiteindelijk de vele prikkels (ondanks wel een losloopbos en ..) hem teveel zijn geworden en hij daar letterlijk "depressief" van was?

Ik ben in ieder geval blij dat hij weer thuis is en zich weer op zijn plek voelt **\O/**
Het zou inderdaad zonde zijn moest hij van baas tot baas gaan want het is zo een goedzak van een hond! Alleen wel een gevoelige dodo..

@ sclilmpre, wat goed dat ook jij verschil merkt met deze methode.. alles op zijn tijd _/-\o_

@ pillow;
Ik ga graag op vakantie in Hongarije of zweden bvb en neemt liefst alle honden mee of gewoon een weekend ardennen rondtrekken en lekker met de roedel gaan ontspannen, rondtrekken, zwemmen, ... ik wil dan ook enigzins normaal over straat kunnen met de honden :7 ik woon best groen dus heb hier ook alle vrijheid, maar ik wil soms op verplaatsing kunnen, zonder dat er 1tje helemaal lijp in paniek loopt uit te vallen en te trekken als een mallerd. Zowieso is deze stress ook niet gezond voor de hond.
We hoeven niet te wandelen of ... maar het zou leuk zijn, moest hij dat in de toekomst weer kunnen, net als vroeger.
Ze hoeven heus geen soldaat te spelen en hoeven niet perse voet te lopen, maar gezien mijn rugproblemen en bovenstaande wil ik wel gewoon zonder trekken (was eerder sleuren zelfs) kan gebeuren. Zelfs al is jet bvb om naar de dierenarts te gaan of ....
Laatst bijgewerkt door BillyJ op 15-07-21 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Dovahkiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 20:48

Wat een bijzonder mooi verhaal! Geweldig dat het zo kan! Dit vind ik nou je dier voorop stellen en kijken waar zij het beste bij gedijen. Prachtig