Kat vangt tenen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lenexa

Kat vangt tenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-21 11:33

Mijn 10 maand oude kat heeft de gewoonte als ik lig te slapen om mijn voeten en dan vooral mijn tenen te vangen. Meestal gaat dit vriendelijk maar helaas hangt hij ook nog wel eens met een nagel in een teen.

Ik weet dat hij het doet om aandacht te krijgen, hij kan namelijk de halve nacht naast m'n voeten liggen te slapen zonder er mee te spelen en dan ineens bedenken om een teen te vangen. En dan vooral als mijn voeten net onder de deken liggen, dat hij nog een stukje onder de deken moet. Dat is de favoriet, maar ook blote voeten zijn prima om te vangen.
Ik probeer het dus te negeren, zolang hij het lief doet lukt dat prima. Maar een setje nagels in je voeten als je slaapt is gegarandeerd reactie.

Ik heb denk 2 opties, accepteren en negeren of uit de slaapkamer weren. Dat zou ik alleen erg jammer vinden, hij is niet zo heel knuffelig(hij heeft een heel druk leven als jonge kat) en komt juist als ik naar bed ga bij me liggen.

Misschien dat iemand nog goede ideeën heeft om dit af te leren?

c_alsemgeest

Re: Kat vangt tenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 11:41

Vooraf veel met hem spelen dat hij zijn energie kwijt kan?

Heeft hij een vriendje trouwens of is hij jullie enige kat? (vriendje erbij kan een uitkomst zijn maar kan niet bij elke kat).
Als dat het geval is zou ik veel met hem spelen en hem veel vermoeien voordat het nacht is.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 11:42

Ik denk dat je het al goed aanpakt. kittens leren normaal van elkaar dat ze voorzichtig moeten spelen. Dus als jij laat merken waar de grenzen liggen leert hij dat van jou. Als je helemaal niet wil dat hij met je handen en voeten speelt (kan ook verstandig zijn want vingers en tenen zijn geen speelgoed) dan kan je beter direct nee zeggen en onmiddellijk daarna speelgoed aanbieden als alternatieve ja.

Edit: Als je nee zegt tegen een kat moet er eigenlijk altijd een ja in de buurt zijn die aantrekkelijker is.
Laatst bijgewerkt door axel_1997 op 15-07-21 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 11:44

Als die van mij dat doet, schuif ik 'm van het bed met m'n benen. Dat een keer of 5 en dan houdt hij er mee op :')

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-21 13:12

c_alsemgeest schreef:
Vooraf veel met hem spelen dat hij zijn energie kwijt kan?

Heeft hij een vriendje trouwens of is hij jullie enige kat? (vriendje erbij kan een uitkomst zijn maar kan niet bij elke kat).
Als dat het geval is zou ik veel met hem spelen en hem veel vermoeien voordat het nacht is.

Hij speelt veel en heel graag, ik heb nog een 10 maand oude kat waar hij heerlijk mee kan spelen. Hij is wel wat ruwer dan haar, maar ze ravotten heel wat af. Ik speel wel eens voor ik naar bed ga met ze, misschien dat wat vaker proberen.

axel_1997 schreef:
Ik denk dat je het al goed aanpakt. kittens leren normaal van elkaar dat ze voorzichtig moeten spelen. Dus als jij laat merken waar de grenzen liggen leert hij dat van jou. Als je helemaal niet wil dat hij met je handen en voeten speelt (kan ook verstandig zijn want vingers en tenen zijn geen speelgoed) dan kan je beter direct nee zeggen en onmiddellijk daarna speelgoed aanbieden als alternatieve ja.

Edit: Als je nee zegt tegen een kat moet er eigenlijk altijd een ja in de buurt zijn die aantrekkelijker is.

Als ik wakker ben speelt hij ook niet met handen of voeten, hij ligt niet onder de bank te wachten tot je voorbij loopt gelukkig :D .
Ik denk echt dat ik hem per ongeluk heb aangeleerd dat als hij dat doet, hij dus reactie krijgt van mij. En meestal is dat een ferme NEE. Ik heb hem ook wel eens zacht en ook wel eens per ongeluk hard van het bed geduwd.
Hoe zou ik een Ja in de buurt kunnen hebben als ik slaap? Oprechte vraag, een speeltje onder m'n kussen? Zou dat genoeg zijn als ik dat gewoon zijn richting op gooi? Nu trek ik mijn voeten ( heel af en toe is het een knie) gewoon diep onder de dekens.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 13:31

Een speeltje op je nachtkastje is inderdaad een goede optie. al moet het zo vroeg op de ochtend natuurlijk een stil speeltje zijn. Ik zou het speeltje wel binnen zijn bereik leggen en de NEE altijd duidelijk blijven maken. Anders zou je hem per ongeluk kunnen leren dat hij in je tenen moet bijten om zijn speeltje te krijgen.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 13:36

Mijn kat deed dit ook toen hij nog erg jong was. Het is belangrijk om heel duidelijk je grens aan te geven. Ik heb gelijk duidelijk gemaakt dat het niet de bedoeling is om ruw te spelen met lichaamsdelen. Nu heeft hij geleerd dat hij gelijk loslaat als ik auw roep. Die van jou is nu al 10 maanden oud, dus lastiger om dit gedrag eruit te krijgen. Het enige wat je kunt doen is duidelijk zijn en inderdaad voldoende met hem spelen.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-21 13:49

@ Axel_1997, ik ga het gewoon proberen! Ik denk als ik iets op de grond gooi dat hij er wel achteraan springt.

@Maanlicht, hij doet het pas sinds kort. Hij heeft nooit met handen of voeten gespeeld, pas sinds het weer is om je voeten onder je dekens uit te hebben :D Dus het is gelukkig niet al maandenlang aan de gang!

Ik ga eens proberen of ik hem met speelgoed kan afleiden van mijn voeten, dat moet lukken want hij vind alles speelgoed.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 13:54

Mijne deed dit ook ooit... Alleen heb hem per ongeluk uit schrik een trap verkocht, sindsdien snapt ie dat dat niet meer de bedoeling is :=