Twijfels over een derde kat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Twijfels over een derde kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 11:52

Hoi en bedankt voor het lezen!

De situatie is als volgt: mijn man en ik wonen in een normaal rijtjes huis met een (kleine) tuin. Wij hebben een dochter van 2 en op het moment 2 katten. Muis is een 6 jaar oude poes die al haar hele leven bij ons woont. Ze houdt niet zo van gekke dingen, vreemde mensen, nieuwe situaties, harde geluiden, noem het maar op. Zij heeft zich altijd veel terug getrokken op zolder en daar heeft ze ook haar eigen mandje met krabpaal, kattenbak etc. Muis loopt af en toe naar beneden, kijkt even rond en slaapt een heel groot deel van de dag weg. Eigenlijk speelt ze niet heel graag en wordt ze ook niet graag opgetild. Muis wilt alleen geaaid worden op haar manier en wanneer het haar uit komt. ‘S avonds komt ze bij ons op bed liggen tot dat wij slapen en dan gaat ze meestal van 00.00 tot 04.00 naar buiten. Helemaal prima, we zijn dol op Muis en al haar eigenaardigheden. <3

Vorig jaar kregen wij het idee dat ze misschien wat eenzaam was. Ik weet niet meer wat precies de reden was, maar we wilde er in elk geval graag een kitten bij. Muis is buiten best tolerant (niet dominant) naar andere katten en zodoende dachten wij dat dit wel kon. Dus toen kwam Lilly in onze familie, zij was toen 10 weken oud. (Nu dus bijna 1 jaar)

Lilly is het tegenovergestelde van Muis. Zij is speels, een druktemaker, aanhankelijk en heel erg dol op mensen en vooral onze dochter. Lilly mist ons als we niet thuis zijn, ze is ook brutaal en vliegensvlug.

De introductie ging goed en heel rustig. Lilly en Muis zijn de eerste week gescheiden van elkaar geïntroduceerd, maar Muis reageerde hier eigenlijk heel goed op. Pas later kwamen er wat problemen, eigenlijk toen Lilly heel graag wilde spelen en Muis niet. Lang verhaal kort, ze liggen elkaar niet zo. Inmiddels accepteert Muis Lilly en liggen ze wel eens op een meter afstand van elkaar op het bed, maar ze ruziën ook wel regelmatig met elkaar. Muis ligt nog steeds graag alleen op zolder en Lilly is graag beneden bij ons.

Het probleem is dat wij merken dat Lilly heel veel behoefte heeft aan een speelmaatje en dat kan ze niet in Muis vinden. Wij durven alleen niet goed voor een derde kat te gaan, omdat we niet weten wat het effect op Muis gaat zijn. Mijn man is bang dat Muis zich meer terug gaat trekken en ongelukkig wordt, maar ik vrees eigenlijk dat Lilly op deze manier ongelukkig wordt. Eigenlijk hopen we dat Lilly met een derde kat lekker kan spelen en Muis gewoon haar eigen ding kan doen, maar dat zal wel te rooskleurig gedacht zijn bij katten.

We hebben geen spijt van Lilly, maar of het nou het beste was voor Muis om er een kat bij te nemen dat betwijfelen we.

Heeft er iemand ervaring met een soortgelijke situatie en hoe is dat verlopen? Ik kan wel wat advies gebruiken. :D

Beide katten zijn trouwens geholpen.

Sky_As

Re: Twijfels over een derde kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 12:08

Ik heb om dezelfde reden als jij toen een kat erbij genomen. Dat heeft mijn koningin Misty, mij niet in dank afgenomen. Inmiddels zijn we 11 jaar verder, en haten mijn katten elkaar nog steeds. Nu zit de 1 vaak buiten, maar in de winter, als ze beide binnen zitten, moet ik ze vaak echt scheiden van elkaar.

Mijn vriend wil absoluut geen kat erbij, dus het blijft echt hier bij, en ze moeten het er helaas nog maar even mee doen. Ik weet wel, dat ik nooit meer zo maar 2 katten neem, tenzij ze dit bijvoorbeeld al gewend zijn. Als ze niet met elkaar over weg kunnen heb je echt een probleem. Zeker als 1 van de 2 absoluut niet wil spelen/blijf van me lijf katje is, en de ander het liefst niks anders zou doen dan spelen en kroelen.

Gee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 12:31

Ik heb helaas geen ervaring wat poezen betreft en kan je hierin dan ook niet adviseren. Zelf vind ik katers daarin makkelijker. (die vind ik aanhankelijker/knuffeliger/rustiger)
Ik heb al jaren altijd 3 katers in wisselende samenstellingen. Als er eentje overlijdt, haal ik na enkele maanden een nieuwe uit het asiel. Het asiel weet welke bij andere katten kunnen of welke liever alleen in een huis wonen. Het betreft hier wel oudere katers.
Na een rustige introductie is het in al die jaren altijd goed gegaan. Ja, in het begin wordt afgetast wat de nieuweling doet, wordt er geblazen en soms gevochten, maar na verloop van tijd slapen ze naast elkaar op de bank/op mijn schoot en eten ze zelfs uit een voerbak.
Misschien is het een optie om eens bij een asiel na te vragen wat zij adviseren en of zij een geschikt dier hebben. Misschien dat een ander vrouwtje stress geeft, maar een mannetje wel geaccepteerd wordt door beide dames?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 12:34

Ai, ik snap het. Wat vreselijk dat na 11 jaar de situatie nog steeds onveranderd is. Katten zijn toch bijzondere dieren zeg.

Ik heb niet het idee dat de haat hier echt diep zit, Muis zoekt Lilly niet perse op maar ontwijkt haar ook niet altijd. Vaak als Lilly te wild doet of wanneer ze smorgens wachten op natvoer, dan ontstaat er ruzie. Daar hoef ik gelukkig ook nooit tussen in te komen, maar toch. Als ik dit van te voren had geweten had ik het ook nooit gedaan. Helaas had ik de illusie dat met een goede introductie alles wel goed moest komen.

Sky_As schreef:
Ik heb om dezelfde reden als jij toen een kat erbij genomen. Dat heeft mijn koningin Misty, mij niet in dank afgenomen. Inmiddels zijn we 11 jaar verder, en haten mijn katten elkaar nog steeds. Nu zit de 1 vaak buiten, maar in de winter, als ze beide binnen zitten, moet ik ze vaak echt scheiden van elkaar.

Mijn vriend wil absoluut geen kat erbij, dus het blijft echt hier bij, en ze moeten het er helaas nog maar even mee doen. Ik weet wel, dat ik nooit meer zo maar 2 katten neem, tenzij ze dit bijvoorbeeld al gewend zijn. Als ze niet met elkaar over weg kunnen heb je echt een probleem. Zeker als 1 van de 2 absoluut niet wil spelen/blijf van me lijf katje is, en de ander het liefst niks anders zou doen dan spelen en kroelen.

Gee: daar heb ik inderdaad ook over nagedacht. Mochten wij beslissen dat er een derde bij komt, dan wil ik toch graag een match zoeken met een jonge kater. Ik heb inderdaad het idee dat die voor wat minder stress zorgen, maar dat is compleet gebaseerd op mijn eigen ervaring met mannelijke dieren en ik heb nog nooit een kater gehad.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 12:57

Kan je een kat uit het asiel eigenlijk niet een tijdje op proef nemen? Dat als het echt niet gaat, je hem weer terug kan brengen.

Wij hebben vorig jaar oudere kat van een vriendin overgenomen. Met haar hadden we wel de afspraak dat als het echt niet ging met onze oudere kat (en de gezondheid van haar kat), dat we hem terug zouden brengen.
Het was een aantal weken afzien (medische reden, niet omdat ze niet met elkaar overweg konden), maar het is toch goed gekomen. Het zijn geen vrienden, maar gedogen elkaar prima :+

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 13:06

Ik heb er om een soortgelijke reden destijds een derde bijgenomen, wel een kitten want dat introduceert makkelijker. Heeft supergoed uitgepakt. De jonkies bemoeiden zich vanaf dat moment hoofdzakelijk met elkaar en lieten de minder sociale poes (veel meer) met rust. Iedereen blij en de rust in huis keerde terug. :D

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 14:52

Dat weet ik niet, ik denk dat er best wat te regelen valt maar het is natuurlijk niet ideaal. Zo ver mijn kennis over katten gaat weet ik dat ze best plek-gebonden zijn en veel stress ervaren van een verhuizing. Ik zou het in elk geval niet heel laagdrempelig toepassen denk ik, alleen wanneer ze elkaar de tent uitvechten. En zoals bleek bij mijn huidige katten, kan daar best tijd overeen gaan voor dat je dat ziet. Ik denk dat het niet gewenst is om een kat na 6 maanden weer terug te brengen. := Wat fijn dat het bij jou goed is gekomen!

Dispar_Vulgo schreef:
Kan je een kat uit het asiel eigenlijk niet een tijdje op proef nemen? Dat als het echt niet gaat, je hem weer terug kan brengen.

Wij hebben vorig jaar oudere kat van een vriendin overgenomen. Met haar hadden we wel de afspraak dat als het echt niet ging met onze oudere kat (en de gezondheid van haar kat), dat we hem terug zouden brengen.
Het was een aantal weken afzien (medische reden, niet omdat ze niet met elkaar overweg konden), maar het is toch goed gekomen. Het zijn geen vrienden, maar gedogen elkaar prima :+

Dit zijn de droom scenario's die je graag wilt horen natuurlijk! :D Wat super goed. Dit is waar ik ook op hoop.

Sourire schreef:
Ik heb er om een soortgelijke reden destijds een derde bijgenomen, wel een kitten want dat introduceert makkelijker. Heeft supergoed uitgepakt. De jonkies bemoeiden zich vanaf dat moment hoofdzakelijk met elkaar en lieten de minder sociale poes (veel meer) met rust. Iedereen blij en de rust in huis keerde terug. :D

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 15:43

Toen er bij ons thuis ineens een vacature ontstond, had ik al vrij snel in de gaten dat de overgebleven 2 'jaarlingen' niet zo goed bij elkaar pastten. De ene wilde likken, de andere wilde stoeien. Geen combi.
Ik heb daar gericht een kater-kitten bij gezocht en die blijkt met de een graag te willen likken en liefkozen en met de ander kan hij heerlijk stoeien. Was een gouden zet die derde erbij te halen.

Dit is toen wel gelukt met jonge dieren. Het bijplaatsen van een oudere kat is werkelijk heel lastig. Als je er een 3de bij zou nemen, ga dan voor een kitten. Die plaatsen het makkelijkst bij in een bestaande situatie.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 15:45

Ben je niet bang dat, als het beneden nog drukker wordt met een 3e kat erbij, Muis zich nog meer gaat terugtrekken? Is het dan voor Muis nog wel leuk allemaal?
Of ben ik nu teveel doemdenker? Zou het zo sneu vinden als de andere 2 het dan helemaal leuk hebben en Muis dan maar de rest van het leven op de zolder zit.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 15:52

Nee hoor Goof, dat is helemaal geen doemdenken maar juist realistisch. Dat is waar mijn man ook heel bang voor is.
Ik vrees dat het uiteindelijk echt gokken wordt en dat het een kwestie van geluk zal zijn als het goed gaat uitpakken voor allemaal, punt is alleen dat dit ook niet een heel ideale situatie is zoals het nu is vandaar dat er iets in ons toch wel bereid is om te gokken… en zoals hierboven al eens gemeld zou het ook wel heel fijn zijn als Lilly een maatje zou hebben en Muis daardoor meer rust.

Goof schreef:
Ben je niet bang dat, als het beneden nog drukker wordt met een 3e kat erbij, Muis zich nog meer gaat terugtrekken? Is het dan voor Muis nog wel leuk allemaal?
Of ben ik nu teveel doemdenker? Zou het zo sneu vinden als de andere 2 het dan helemaal leuk hebben en Muis dan maar de rest van het leven op de zolder zit.

Dees: bedankt voor het delen van jouw ervaring! Mocht er een derde bij komen zal dat sowieso een kitten worden omdat deze inderdaad makkelijker te introduceren is.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 16:18

Wij hebben vorig jaar hetzelfde gedaan en dat heeft enerzijds goed uitgepakt en anderzijds denk ik wel eens uuugh :') Wij hadden een poes van 12 en een kater van 18 rondlopen hier. De poes is erg op zichzelf, houdt niet van spelen en slaapt en eet het liefst. De kater daarentegen is een echte ravot, gedraagt zich nog als een puber en wil het liefst stoeien en spelen. Toen besloten om er een kitten (poesje) bij te nemen.

Met de kater is dit perfect gegaan! Duurde even een week of 6 voordat ze elkaar mochten :') Maar sindsdien crossen ze samen door het huis en de tuin, ze spelen echt veel en slapen vaak samen. De oudere poes was in het begin wel geïnteresseerd, maar heeft nu bedacht dat de indringer niet altijd welkom is :+ Dat werd ook best regelmatig ruzie, want kitten wil spelen en grote poes niet haha.

Inmiddels is de kitten bijna een jaar oud en ze maken nog wel eens ruzie, maar slapen stiekem ook wel eens samen. De oplossing hier was om de oudere poes een 'eigen veilige' plek te bieden, dus een kamer waar ze alleen kan zijn zonder gestoord te worden.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 16:25

Er is inmiddels genoeg wetenschappelijk onderzoek gedaan dat bewijst dat de meeste katten doodongelukkig worden als er nieuwe dieren, of nu hond of kat is, toegevoegd worden aan het huidige gezin. Ik zou het dus niet doen.

Kijk maar eens op deze facebookpagina.

https://www.facebook.com/allaboutkats.nl

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 16:30

Ik denk dat Muis mogelijk al te oud was om zo’n jong ding erbij te zetten. Wij hadden het idee dat onze eerste kat ook vereenzaamde. Ze was net een jaar geweest toen we een frummel van 4 maanden erbij hebben gezet. Overigens wel op karakter uitgekozen in het asiel zodat het de grootste kans van slagen zou hebben. Ze breken hier de tent af met zijn tweeën (op een goede manier) en onze eerste is echt helemaal opgeleefd! Ik weet dat er asielen zijn die geen kittens meer plaatsen bij katten die ouder zijn dan 2 jaar oud, juist omdat het verschil dan te groot zou worden.

Ik heb eerder katten gehad en voor de eerste ook een maatje gekocht, dat was niet zo’n succes. Toen inderdaad ook een derde erbij en dat werkte prima! Nummer 2 en 3 speelden samen en nummer 1 had de rust (en tolereerde de andere twee).

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 16:31

Giolli schreef:
Hoi en bedankt voor het lezen!

De situatie is als volgt: mijn man en ik wonen in een normaal rijtjes huis met een (kleine) tuin. Wij hebben een dochter van 2 en op het moment 2 katten. Muis is een 6 jaar oude poes die al haar hele leven bij ons woont. Ze houdt niet zo van gekke dingen, vreemde mensen, nieuwe situaties, harde geluiden, noem het maar op. Zij heeft zich altijd veel terug getrokken op zolder en daar heeft ze ook haar eigen mandje met krabpaal, kattenbak etc. Muis loopt af en toe naar beneden, kijkt even rond en slaapt een heel groot deel van de dag weg. Eigenlijk speelt ze niet heel graag en wordt ze ook niet graag opgetild. Muis wilt alleen geaaid worden op haar manier en wanneer het haar uit komt. ‘S avonds komt ze bij ons op bed liggen tot dat wij slapen en dan gaat ze meestal van 00.00 tot 04.00 naar buiten. Helemaal prima, we zijn dol op Muis en al haar eigenaardigheden. <3

Vorig jaar kregen wij het idee dat ze misschien wat eenzaam was. Ik weet niet meer wat precies de reden was, maar we wilde er in elk geval graag een kitten bij. Muis is buiten best tolerant (niet dominant) naar andere katten en zodoende dachten wij dat dit wel kon. Dus toen kwam Lilly in onze familie, zij was toen 10 weken oud. (Nu dus bijna 1 jaar)

Lilly is het tegenovergestelde van Muis. Zij is speels, een druktemaker, aanhankelijk en heel erg dol op mensen en vooral onze dochter. Lilly mist ons als we niet thuis zijn, ze is ook brutaal en vliegensvlug.

De introductie ging goed en heel rustig. Lilly en Muis zijn de eerste week gescheiden van elkaar geïntroduceerd, maar Muis reageerde hier eigenlijk heel goed op. Pas later kwamen er wat problemen, eigenlijk toen Lilly heel graag wilde spelen en Muis niet. Lang verhaal kort, ze liggen elkaar niet zo. Inmiddels accepteert Muis Lilly en liggen ze wel eens op een meter afstand van elkaar op het bed, maar ze ruziën ook wel regelmatig met elkaar. Muis ligt nog steeds graag alleen op zolder en Lilly is graag beneden bij ons.

Het probleem is dat wij merken dat Lilly heel veel behoefte heeft aan een speelmaatje en dat kan ze niet in Muis vinden. Wij durven alleen niet goed voor een derde kat te gaan, omdat we niet weten wat het effect op Muis gaat zijn. Mijn man is bang dat Muis zich meer terug gaat trekken en ongelukkig wordt, maar ik vrees eigenlijk dat Lilly op deze manier ongelukkig wordt. Eigenlijk hopen we dat Lilly met een derde kat lekker kan spelen en Muis gewoon haar eigen ding kan doen, maar dat zal wel te rooskleurig gedacht zijn bij katten.

We hebben geen spijt van Lilly, maar of het nou het beste was voor Muis om er een kat bij te nemen dat betwijfelen we.

Heeft er iemand ervaring met een soortgelijke situatie en hoe is dat verlopen? Ik kan wel wat advies gebruiken. :D

Beide katten zijn trouwens geholpen.

Ja, zelfde soort ervaring!
Wij hadden Poes 1, maar vonden dat wat sneu want die kwam niet buiten en wij werkten allebei gewoon fulltime (wel thuis), dus een tweede (Poes 2) uit het asiel gehaald. Dat klikte echt geweldig. Samen renden ze het hele huis door, echt genieten!

Tot we gingen verhuizen en Poes 1 naar buiten wilde, Poes 2 niet, en Poes 1 daarom te moe was om 's avonds te spelen. Dus wij weer naar het asiel om Poes 3 te halen. Echter gaven ze bij het asiel aan dat Poes 3 niet heel veel deed met de andere katten maar Poes 4 wel. :') Echter hadden we een klik met Poes 3 en niet met Poes 4. Dus hebben we Poes 3 en Poes 4 allebei meegenomen en nu 4 katten. :+

Poes 1 is veel buiten en negeert de rest, speelt heel af en toe met de Poes 2 en 4 maar dat is zeldzaam. Poes 2 is ongelofelijk blij met Poes 4 en andersom, en Poes 3 negeert de rest en is gewoon een grote slijmbal naar ons. :')

Mijn advies: Ga naar een asiel en vraag om een kat die graag speelt als speelkameraadje voor je tweede kat. Die eerste zoekt z'n eigen rustige plekje wel!

wisja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 16:36

Ik heb zo'n zelfde soort situatie gehad. 1 oudere kat en later na het overlijden van een andere kat er een kitten bij genomen. Oudste trok zich inderdaad daarna veel meer terug en de jongste kon in zijn eentje ook lastiger zijn energie kwijt. Uiteindelijk is de oudste bij mijn broer gaan wonen die 2 katten had en heb ik een andere jonge kater erbij genomen. Beste situatie voor allemaal. De 2 bij mijn broer hadden elkaar al waardoor de oudste weer rustig alles kon doen wat ze wilde. En de 2 jongste waren al snel goede maatjes en zijn dat nu 3 jaar later nog. Intussen nog een dame erbij van nu 1 jaar die er ook super tussen past.

Ik zou het als ik jou was wel aandurven. Als de jonge kat een maatje heeft met hetzelfde energie level is de kans heel groot dat de interesse in de oudste verdwijnt, waardoor die met rust gelaten wordt.

Ik heb nu tussen mijn volwassen katten 13 opvang kittens lopen. En ook dat gaat prima juist omdat de kittens altijd een speelmaatje hebben en de grote katten altijd wel een plek waar ze zichzelf terug kunnen trekken. En als die wel een keer zin hebben om mee te spelen dan hebben ze altijd wel een kleintje die mee wilt rennen :')

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 16:47

Afbeelding
Mijn half bengaal kwam toen de siamezen in rouw waren over hun overleden htk vriendje. Er zat wel een aardig gat tussen van 7 jaar tussen de jongste siamees en de bengaal. Maar naar mate de bengaal opgroeide wou hij toch meer en harder spelen dan de siamezen nodig vonden. Vorig jaar heb ik er een kruising sibeer bij gehaald waarvan de fokster aangaf dat het een zeer pittige poesje was. Dat klopt helemaal, ze hebben elkaar gevonden en rauzen met zijn tweeën door het huis en ravotten wat af. De siamezen doen nog steeds wel af en toe mee maar kunnen nu ook makkelijker zeggen ik ben er klaar mee.
Bij mij pakte het dus heel goed uit.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 16:52

Amandavd schreef:
Er is inmiddels genoeg wetenschappelijk onderzoek gedaan dat bewijst dat de meeste katten doodongelukkig worden als er nieuwe dieren, of nu hond of kat is, toegevoegd worden aan het huidige gezin. Ik zou het dus niet doen.

Kijk maar eens op deze facebookpagina.

https://www.facebook.com/allaboutkats.nl

Ik heb op de pagina gekeken maar ik kon niets vinden over dit onderwerp, heb je daar een link van? Er stond wel dat ze katten altijd per 2 moet kopen maar ik neem aan dat dat om leeftijdsgenootjes gaat of zelfs uit hetzelfde nest.
Ik wist hier overigens niets van, wel dat ze graag alleen zijn, dus meer info is zeker welkom!

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 17:31

De meeste katten worden niet gelukkig van een andere kat in hun leven. Vaak accepteren ze het, maar is het niet ideaal.
Het is anders als ze uit hetzelfde nest komen of heel goed gesocialiseerd zijn. Maar ook dan is het geen garantie.

Ik denk dus dat een 3e kat erbij het nog minder leuk voor Muis maakt.

Ik ga er vanuit dat het geen optie is om voor een van de 2 een ander huis te zoeken?

Kijk eens bij felinova of Happy cats (https://www.facebook.com/groups/happyca ... ?ref=share) op Facebook voor info over kattengedrag en de introductie van een andere kat.

Zorg in ieder geval voor genoeg verstopplekjes in huis, genoeg kattenbakken (aantal kat +1), meerdere drink-en voerbakken (aantal kat +1). Op deze manier beperk je in ieder geval wat van de stress.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 18:13

Bij ons heeft precies de situatie die je beschrijft onwijs goed uitgepakt.
We hadden 1 kat die toen een jaar of 4 was. Omdat we best veel van huis waren een tweede erbij genomen. Na een wenperiode waarin kat 1 niets van het nieuwe pluisje wilde weten gingen ze heel goed samen.
Kat 2 was echter wel veel speelser en we dachten dat kat 1 misschien ook wel eens rust wilde.
Dus kwam kat nummer 3. Ook hier weer een wenperiode van een paar weken waarbij kat 1 en 2 niets met kat 3 te maken wilden hebben, maar daarna dikke mik. Precies zoals gehoopt.
Ze ontlopen elkaar als ze geen zin hebben, ze hebben elk hun eigen favoriete plekjes in huis. Maar spelen ook samen (wel een stuk minder nu ze allemaal een dagje ouder worden), verzorgen elkaar veel, wandelen samen een rondje door de tuin en liggen daarna met zijn drietjes samen te slapen op bed. Ze hebben dus echt wel veel aan elkaar in ons geval.
De oudste is een jeweetwel kater en de anderen zijn geholpen poezen. Ik heb het idee dat die combi vaak goed werkt. Vroeger bij mijn moeder thuis hadden we ook die opstelling.
De oudste is bij ons inmiddels 16 jaar, de jongste van de drie 10.

Over een paar weken halen we een nieuwe kitten op voor mijn dochter. Benieuwd hoe dat weer uitpakt...

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 18:56

Wat een hoop verschillende reacties, dank daar voor. Dat maakt het overigens niet makkelijker. :')
Ik ga vanavond het topic eens aan mijn man laten lezen en horen wat hij er van denkt.
Esther_ schreef:
De meeste katten worden niet gelukkig van een andere kat in hun leven. Vaak accepteren ze het, maar is het niet ideaal.
Het is anders als ze uit hetzelfde nest komen of heel goed gesocialiseerd zijn. Maar ook dan is het geen garantie.

Ik denk dus dat een 3e kat erbij het nog minder leuk voor Muis maakt.

Ik ga er vanuit dat het geen optie is om voor een van de 2 een ander huis te zoeken?

Kijk eens bij felinova of Happy cats (https://www.facebook.com/groups/happyca ... ?ref=share) op Facebook voor info over kattengedrag en de introductie van een andere kat.

Zorg in ieder geval voor genoeg verstopplekjes in huis, genoeg kattenbakken (aantal kat +1), meerdere drink-en voerbakken (aantal kat +1). Op deze manier beperk je in ieder geval wat van de stress.

Ik ga kijken!

De aantal kat +1 regel heb ik hier tot nu toe al. :j

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 19:18

Ik zou het niet doen. Ons oudje leek ons wat eenzaam. Toen mijn ouders eens een weekendje weg waren en ik was werken, was ze helemaal in paniek toen ik terugkwam. Wij dachten dus, die is eenzaam en die vindt het niet leuk om alleen achter te blijven. Uiteindelijk een koppeltje van een jaar of 3-4 uit het asiel gehaald. Madam was daar absoluut niet van gediend en die twee zaten dus de eerste weken op de kast. Na een tijdje ging het naar tolereren, maar 1 vd 2 nieuwe katten vindt haar juist erg lief en wil likken, terwijl zij zoiets heeft van blijf uit mijn buurt. Dus ik zou het persoonlijk niet doen, als ik had geweten dat ze er niet gelukkig van werd had ik het ook niet gedaan.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 19:28

En hoe is die introductie bij jullie gegaan als ik vragen mag, Kairos?

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 20:14

Wij hebben een kater zoals jouw muis en daar zijn in de loop der tijd (door het samenwonen van mijn vader en stiefmoeder) 3 poesjes bij gekomen en dat gaat prima. Simba bemoeit zich niet met de rest en mag als enige naar boven om zich af te zonderen. Af en toe is er wat gekibbel maar er is genoeg ruimte binnen en buiten dus dat gaat prima. Omdat de poesjes elkaar lastig kunnen vallen laten ze Simba ook met rust. Ik zou dus zeggen, ga ervoor

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 20:16

Ik vind echt dat er te gemakkelijk gesteld wordt dat katten niet samen willen leven. Dat een gedragsdeskundige dat roept hoeft niet zoveel te zeggen en welk wetenschappelijk onderzoek? Tal van praktijkvoorbeelden laten zien (ook in dit topic) dat katten samen houden een verrijking voor hen kan zijn en heel goed kan uitpakken. En soms niet. Oftewel, je weet het niet van te voren en het kan beide kanten opgaan.

Wat TS volgens mij wel weet is dat de huidige situatie niet lekker werkt. Dat kan je proberen te veranderen met een derde kat. Dat kan je ook niet doen maar dan veranderd er sowieso niets. Persoonlijk zou ik het proberen, ook op basis van mijn eigen ervaring en van wat ik om mij heen hoor. Lukt het echt niet, ook niet na een poosje, dan is het waarschijnlijk niet heel moeilijk om een nieuw huisje voor de kitten te vinden.

[Edit]
Door het plaatsen van een kitten bij een jongere kat is de kans op succes groter dan twee volwassen katten bijelkaar (helemaal oudere katten die gewend zijn alleen te leven). Dat soort factoren bepalen allemaal de kans op succes.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 20:25

Ik heb destijds in 1 x twee kittens bij mijn solo poes gezet. Dat was ik niet van plan. Ik wilde er eentje bij voor haar, maar ik kon niet kiezen. :D
Dat was mijn beste toevals beslissing ooit. De twee kittens hadden het heel druk met elkaar en lieten mijn poes dus voornamelijk met rust. Zij heeft alles heel geïnteresseerd van een afstandje gevolgd en heeft zich ook niet bedreigd gevoeld. Ze gaan nu heel erg goed net zijn drietjes en spelen wat af. En als er 1 geen zin heeft in gedoe, dan is er altijd een reserve exemplaar voorhanden.