De situatie is als volgt: mijn man en ik wonen in een normaal rijtjes huis met een (kleine) tuin. Wij hebben een dochter van 2 en op het moment 2 katten. Muis is een 6 jaar oude poes die al haar hele leven bij ons woont. Ze houdt niet zo van gekke dingen, vreemde mensen, nieuwe situaties, harde geluiden, noem het maar op. Zij heeft zich altijd veel terug getrokken op zolder en daar heeft ze ook haar eigen mandje met krabpaal, kattenbak etc. Muis loopt af en toe naar beneden, kijkt even rond en slaapt een heel groot deel van de dag weg. Eigenlijk speelt ze niet heel graag en wordt ze ook niet graag opgetild. Muis wilt alleen geaaid worden op haar manier en wanneer het haar uit komt. ‘S avonds komt ze bij ons op bed liggen tot dat wij slapen en dan gaat ze meestal van 00.00 tot 04.00 naar buiten. Helemaal prima, we zijn dol op Muis en al haar eigenaardigheden.

Vorig jaar kregen wij het idee dat ze misschien wat eenzaam was. Ik weet niet meer wat precies de reden was, maar we wilde er in elk geval graag een kitten bij. Muis is buiten best tolerant (niet dominant) naar andere katten en zodoende dachten wij dat dit wel kon. Dus toen kwam Lilly in onze familie, zij was toen 10 weken oud. (Nu dus bijna 1 jaar)
Lilly is het tegenovergestelde van Muis. Zij is speels, een druktemaker, aanhankelijk en heel erg dol op mensen en vooral onze dochter. Lilly mist ons als we niet thuis zijn, ze is ook brutaal en vliegensvlug.
De introductie ging goed en heel rustig. Lilly en Muis zijn de eerste week gescheiden van elkaar geïntroduceerd, maar Muis reageerde hier eigenlijk heel goed op. Pas later kwamen er wat problemen, eigenlijk toen Lilly heel graag wilde spelen en Muis niet. Lang verhaal kort, ze liggen elkaar niet zo. Inmiddels accepteert Muis Lilly en liggen ze wel eens op een meter afstand van elkaar op het bed, maar ze ruziën ook wel regelmatig met elkaar. Muis ligt nog steeds graag alleen op zolder en Lilly is graag beneden bij ons.
Het probleem is dat wij merken dat Lilly heel veel behoefte heeft aan een speelmaatje en dat kan ze niet in Muis vinden. Wij durven alleen niet goed voor een derde kat te gaan, omdat we niet weten wat het effect op Muis gaat zijn. Mijn man is bang dat Muis zich meer terug gaat trekken en ongelukkig wordt, maar ik vrees eigenlijk dat Lilly op deze manier ongelukkig wordt. Eigenlijk hopen we dat Lilly met een derde kat lekker kan spelen en Muis gewoon haar eigen ding kan doen, maar dat zal wel te rooskleurig gedacht zijn bij katten.
We hebben geen spijt van Lilly, maar of het nou het beste was voor Muis om er een kat bij te nemen dat betwijfelen we.
Heeft er iemand ervaring met een soortgelijke situatie en hoe is dat verlopen? Ik kan wel wat advies gebruiken.

Beide katten zijn trouwens geholpen.