Ik heb een aantal cavia's, waaronder Hertog Jan.
Hertog Jan is nog niet zo oud, ongeveer 1,5. Hij typeert zich omdat hij nogal lui en onhandig is

Helaas vond ik de Hertog een paar weken geleden met een verdikt oog. Het viel nog nauwelijk op, maar aangezien ik het niet vertrouwde ben ik ermee naar de dierenarts gegaan. Hij at nog goed en scharrelde vrolijk rond. Aardige dierenarts, zalfje meegekregen om zijn oog vochtig te houden mocht het nog dikke worden (waardoor het niet kan sluiten) en om een eventuele ontsteking tegen te gaan. Waardoor het dikker werd is niet echt te zeggen. Ook met haar het erover gehad dat als het echt dikker wordt er niet echt veel opties voor de Hertog zijn.
Nou, ik zalven, Hertog bleef het goed doen, maar dat oog werd slechter en slechter. Ondanks het zalven werd het dikker en begon het uit te drogen. Vorige week begon hij ook slechter te eten. Hij eet nog wel, maar niet zoals hij normaal deed (namelijk alles en veel). Nu liet hij zijn verse gras staan en wilde hij alleen nog een beetje brokjes en witlof knagen, maar ook minder dan normaal. Ik ben hem aan het bijvoeren met havermout en tarwegraspap. Aangezien ik niet wilde afwachten tot hij op het punt komt dat hij zielig in een hoekje gaat zitten verpieteren (wat cavia's doen als ze zich echt niet lekker voelen) heb ik de dierenarts gebeld om te overleggen over euthanasie. Mevrouw aan de telefoon begreep het verhaal en vond het een goede optie.
Het is heel zonde en sneu, maar dat oog wordt niet beter, kan niet meer dicht en rot bijna zijn kas uit, dat kan vanaf hier alleen maar slechter worden.
Dus ik vorige week Hertog mee naar de dierenarts. Ik voelde me naast gewoon rot over de situatie ook wat schuldig dat ik zolang had afgewacht, want zijn oog zag er toen echt al heel erg slecht uit.
Andere vrouw, gaf aan dat ze nieuw was in de praktijk, prima. Ze haalt Hertog uit zijn reismand...en wilt hem niet laten inslapen. Hij reageert namelijk nog goed en hij is nog goed op gewicht. Dus ik uitgelegd dat hij nu nog wel oké is, maar dat hij minder eet en dat dit natuurlijk niet goed kan gaan.
Begint ze allereerst een heel verhaal hoe konijnen goed kunnen leven met problemen aan het oog (ik plaats geen foto van het oog, want het ziet er echt heel erg onsmakelijk uit) en dat het zonde is om een jong gezond dier in te laten slapen vanwege een oogprobleem.
Daarna begon ze nog over dat het mogelijk een genetisch probleem is, haalde als voorbeeld de Manx katten erbij. Dat is natuurlijk een extreem voorbeeld. Hertog heeft een vrij veelkomende kleurslag dus als er genetische oogproblemen aan verkleeft zaten dan was dat natuurlijk allang bekend. Maargoed, niet fout om te proberen het probleem te achterhalen.
Omdat ik snap dat het ook sneu is heb ik de kosten voor operatie opgevraagd... 300 euro. Ik snap echt dat mensen dat er voor over hebben, maar ik persoonlijk niet. Daarnaast gevraagd wat dan de risico's waren om een cavia (die zich al niet top voelt) te opereren, dat was toch wel 1 op de 30 dat ze het niet halen. Juist. Oftwel, ik kreeg hem weer mee naar huis met het advies het aan te kijken, want voor hetzelfde geval heeft hij er geen last van. Of ik moet maar nadenken over opereren. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik mezelf niet goed kon verwoorden omdat ik een beetje flabbergasted was en het natuurlijk in het algemeen geen leuke situatie was.
Nu zit ik dus met een cavia die steeds minder eet, maar wel op gewicht blijft omdat ik hem blijf bijvoeren. Hij zit in zijn hoekje, maar als er iets gebeurt gaat hij wel aan de wandel, dus hij reageert inderdaad nog wel oke.
Maar al met al zit ik dus te wachten tot hij dermate achteruit gaat dat de dierenarts hem slecht genoeg vind om hem te laten inslapen. Terwijl ik het eigenlijk onethisch vind om dat moment af te wachten.
Dus... wat nu? Ik zit te twijfelen om de praktijk te bellen en te vragen om een andere dierenarts, maar ik wil ook niet onaardig zijn tegen deze dierenarts, tenslotte is het best oke om te weigeren dieren in te laten slapen... alleen niet in dit geval. Of zit ik zo fout en moet ik gewoon extra zorg blijven bieden om hem te ondersteunen? Hij zit momenteel alleen omdat anders de rest alles van hem opeet, maar ik denk dat als ik nu een vriendin bij hem zet hij direct aan het pruttelen en versieren slaagt, dus wat dat betreft voelt hij zich nog wel goed genoeg.