Kip met lam pootje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dito

Kip met lam pootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-21 13:47

Sinds wij verhuist zijn in oktober, hebben we een maand daarna een aanloopkip gekregen. Ging ook niet meer weg en daardoor haar een naam en hokje gegeven. Ze heet nugget en wat een lieverd! Ik heb nooit kippen gehad maar deze.... <3 ze is afgelopen maanden tam geworden, luistert naar haar naam en loopt de hele dag om je heen.

Maar nu sinds gistermiddag...net voor ik naar mijn werk ging riep ik haar en kwam ze strompeld de bosjes uit. Haar rechterpoot bungelt, lijkt los te zitten waardoor ze haar vleugel wat spreid voor evenwicht. Ze zit nu in de cavia kooi. Heb haar pijnstillers gegeven. Ze eet, poept en drinkt goed. En reageert ook helder. Maar dat pootje...zucht.

Morgenochtend ga ik met haar naar de dierenarts...hier op platteland en weet ook van kippen af.
Maar ben benieuwd wat ik kan verwachten. Hebben jullie dit wel eens mee gemaakt? Kan zoiets herstellen?

Lynn_Nikita

Re: Kip met lam pootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 14:00

Is het geen ziekte van Marek?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 14:15

Marek geeft niet echt lamme poten, daar gaan ze heel typisch van lopen..

Succes ermee! Laten we hopen op alleen verstuikt en dat het met tijd goed mag komen...

dito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-21 14:20

Daar had ik idd ook al opgezocht. Maar dit is gebeurd in tijdsbestek van half u. Waardoor ik denk dat ze misschien ergens is vast blijven zitten of iets.

SandAndOak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 14:52

Wat sneu. Goed dat je haar al zo hebt neergezet in kleine kooi en pijnstilling kon geven. Ik hoop dat de dierenarts er iets mee kan! Sterkte en ik ben heel erg benieuwt naar (hopelijk!) het herstelproces!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 16:40

'Bungelt' als in: beweegt helemaal niet meer, of wil ze er alleen niet op steunen?
Bij mij heeft er wel eens een iets verstuikt, waarschijnlijk met uit het nachthok komen. Dat ging vanzelf over.
Ik hoop dat het mee valt.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 16:44

dito schreef:
Sinds wij verhuist zijn in oktober, hebben we een maand daarna een aanloopkip gekregen. Ging ook niet meer weg en daardoor haar een naam en hokje gegeven. Ze heet nugget en wat een lieverd! Ik heb nooit kippen gehad maar deze.... <3 ze is afgelopen maanden tam geworden, luistert naar haar naam en loopt de hele dag om je heen.

Maar nu sinds gistermiddag...net voor ik naar mijn werk ging riep ik haar en kwam ze strompeld de bosjes uit. Haar rechterpoot bungelt, lijkt los te zitten waardoor ze haar vleugel wat spreid voor evenwicht. Ze zit nu in de cavia kooi. Heb haar pijnstillers gegeven. Ze eet, poept en drinkt goed. En reageert ook helder. Maar dat pootje...zucht.

Morgenochtend ga ik met haar naar de dierenarts...hier op platteland en weet ook van kippen af.
Maar ben benieuwd wat ik kan verwachten. Hebben jullie dit wel eens mee gemaakt? Kan zoiets herstellen?

Heb helaas zowel ervaring met Marek als gebroken kippenpoten. Marek is dodelijk, dan is er niets met de poot aan de hand, maar wel met het zenuwstelsel. Heel erg sneu.

Een van onze kippen is ooit aangereden en had haar bovenpoot (zeg maar: dijbeen) gebroken. De ene dierenarts zei: 6 weken ophangen in een panty, met de poot in d e juiste positie, zodat de poot ontlast wordt. Ik zag het niet zo zitten, maar wel geprobeerd, nou dat lukte niet, ze gleed er gewoon uit en hoe het met ontlasting etc moest was me ook niet duidelijk.

Naar een andere dierenarts. Die heeft haar geopereerd en pennen in het bot geplaatst. Die waren uitwendig verbonden. Een dure operatie, maar ze mocht daarna wel gewoon rondlopen (in een rennetje uiteraard; onze kippen lopen normaal vrij) en na 6 weken moest de hele constructie onder narcose worden verwijderd. Dat is allemaal gebeurd en daarna kon ze weer heel behoorlijk lopen. Het was dit, of afmaken.

Natuurlijk was het een dure ingreep, en veel mensen verklaarden mij voor gek (mijn inkomen ligt behoorlijk onder het minimumloon), maar ik ben toch blij dat we het hebben gedaan, want ze heeft nog een aantal jaren prima rondgescharreld met de haan en de andere hennen.

De dierenarts zei daarover: 'Ach, veel mensen geven fortuinen uit aan hun hobby's, sport, verzamelingen of aan hebbedingetjes; jij besteedt het aan een levend wezen.'

Hier een paar onduidelijke foto's van het geheel.
Afbeelding

Afbeelding

We hebben een aantal zwerfkippen en -hanen gehad. Een van die hennen kwam aanlopen met 8 schattige kuikentjes in alle kleuren van de regenboog. Helaas zijn die kuikens toen ze groter werden allemaal aan Marek bezweken. Daarvoor hadden we het nooit gehad. Daarna hebben we geen kuikens meer durven nemen.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Hevonen op 11-07-21 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 16:56

Ik heb al heel wat kippen in m’n handen gehad (een kleine miljoen.. :+) en dit klinkt idd als een gebroken poot.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-21 09:56

Even een update. Helaas kon de dierenarts niets voor haar doen en is ze ingeslapen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 10:12

Oh wat sneu. Weet je wat er nu aan de hand was met haar?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 10:26

Ach wat naar. Sterkte er mee :(:)

dito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-21 11:21

Pluttersput schreef:
Oh wat sneu. Weet je wat er nu aan de hand was met haar?

Ja op zo'n manier gebroken dat het niet meer te herstellen was. Nooit kippen gehad maar deze kwam aanlopen en was zo leuk. Liep hele dag met mee, tikte op het raam als je te lang binnen was. Je kon der aaien en optillen. Riep je der naam kwam ze aangerend. Ik zal der ook echt missen!

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 11:30

Wat jammer, sterkte!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 11:33

Ach wat sneu :(:) Heel veel sterkte.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 11:57

Wat sneu.. maar gelukkig had ze jou en hebben jullie elkaar nog gekend :(:) sterkte