Zelf een krabpaal maken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

divided

Zelf een krabpaal maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-21 10:52

Hoi!

Edit: ik heb het steeds over krabpalen maar ik bedoel eigenlijk een kattenmeubel waar ze ook in kunnen liggen etc.

Ik heb katten, en die vinden het natuurlijk super fijn om hun plekjes te hebben. Daar hebben we natuurlijk krabpalen voor. Super leuk voor de katten, ik vind ze doorgaans alleen erg lelijk. Uiteindelijk heb ik best een mooie gevonden (daar was de prijs ook naar). Die staat nu in de slaapkamer, maar ik wil er ook graag één voor in de woonkamer. Juist daar vind ik het extra belangrijk hoe het eruit ziet.

Tijdens mij zoektocht kwam ik krabpalen tegen van boomtakken, vaak door mensen zelf gemaakt. Toen dacht ik hey; die vind ik best mooi, en ik ben handig genoeg om daar zelf een leuk project van te maken :j (met het idee dat dit goedkoper is dan iemand er één te laten maken of te kopen).

Ik vroeg mij daarom af of hier mensen zelf een krabpaal hebben gemaakt. Wat zijn dingen waar je nou goed op moet letten om het een stevig geheel te maken? Waar heb je de materialen vandaan gehaald? En niet helemaal onbelangrijk; heeft het nog een financieel voordeel, of ben je aan materialen uiteindelijk net zo veel kwijt dan wanneer je er één van iemand zou kopen?

Als er mensen zijn die een krabpaal hebben gemaakt ben ik ook benieuwd naar foto's :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 11:03

Ivm 2 main coon wilden we een stevige krabpaal maken. Gemaakt met boomstammetjes, schroeven en boomstam schijven, gewoon uit het bos gehaald.

Wij hebben hem zo gemaakt dat hij nog door deuren kon en dat was maar goed ook want we zijn al een paar keer verhuisd.

Goed dikke schroeven gebruiken. En niet te zuinig daarmee zijn, dan komt het wel goed. We hebben messing en groef planken gebruikt voor het plateau. Mijn zusje heeft steiger planken bij de bouwmarkt gehaald en dikke takken bij ons uit het bos.
Afbeelding

cissy

Re: Zelf een krabpaal maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 11:10

Goede bodemplaat is belangrijk, soms zie je adv van een Chinese firma met een ienieminie bodemplaat en dan een boom zo wijd dat dat nooit goed kan gaan als er een grote kat in klimt.
Bodem moet stabiel zijn.

Ik heb een 6 kantige zelfbouw paal van 2m hoog met 5 ligplaatsen, soort klimton maar dan van hout. Bekleed met tapijt. Die wordt heel veel gebruikt en soms met grof geweld waardoor de paal dan staat te wankelen op zn plek.
Afbeelding

divided

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-21 08:27

Oh wat stoer! Lekker hoog ook, dat wil ik ook. Dat vinden ze vaak erg leuk.
Mijn ouders hadden vroeger een plafondhoge krabpaal gemaakt met een plateu 50 cm onder het plafond. Zij hadden een plafond van 3 meter. Dat klommen ze graag in (met inderdaad veel geweld).

Het plateau is inderdaad een goede om rekening mee te houden.

@Prairy; heb jij de boomtakken nog op een bepaalde manier bewerkt? Of hebben je katten dat vooral gedaan? :P

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 09:26

Bij de rechter hebben we de bast eraf gehaald. Kan met een beitel of trekmes (geloof ik). Als de tak al wat langer ligt is het wel makkelijker, dan laat de bast wat los. En anders is het even goed werken haha.

Bij de rest zit de bast er nog op, maar als je dat wil moet het echt goed droog zijn. Anders gaan er beestjes onder zitten. Bast eraf is beter.

Ginnybjalla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 10:04

Afbeelding

Afbeelding
Wij hebben van ikea tafeltjes en sisaltouw een krabpaal gemaakt. Heel stevig, ook voor onze grote Ragdolls. Met mooi weer til ik hem zo op en zet hem in de tuin. Ook ideaal om hierop eetbakjes te zetten zodat ons hondje er niet bij kan. Die vindt kattenbrokjes erg lekker!

Buiten hebben we een gekochte paal en deze zelf verlengd zodat de katten op het platte dak kunnen om de buurt te overzien. Ze kunnen de tuin niet uit maar op deze manier kunnen ze toch de boel in de gaten houden buiten.

Verder hebben we binnen van Ikea kubussen onze souvenir kastjes van gemaakt zodat deze veilig staan voor kattenvoetjes en de bovenkanten hebben we bekleed met vloerbedekking. Zo kunnen ze via een trapje op hun hoge ligplateau komen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 10:22

Ik zie de eerste foto niet (en ben wel erg benieuwd :D)

Ginnybjalla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 10:38

Afbeelding
Afbeelding

ik hoop dat het nu gelukt is, ik plaats niet zo vaak iets op bokt.

Ginnybjalla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 10:54

Afbeelding

Ginnybjalla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 10:55

Afbeelding
Nu wel de foto’s groter kunnen maken maar wel op de zijkant helaas. Ik moet nog even oefenen met het plaatsen van foto’s blijkbaar

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 18:17

Wij hebben zelf een krabpaal/kattenmeubel gemaakt van een afgevallen beukentak.
Inmiddels heeft hij in 3 huizen gestaan, steeds met wat aanpassingen aan de situatie ter plaatse.

Eerste versie:
Afbeelding

Tweede versie (hoger plafond daar, dus klemde niet meer tussen vloer en plafond):
Afbeelding

Huidige versie:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

divided

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-21 19:15

Oh wat tof! Ook wel een goed idee om gedeeltelijk aan de muur te bevestigen. Mooie vorm heeft de tak ook. Zo iets zou ik ook willen :D Heb je zo'n tak dan gewoon ergens gevonden?

De oplossingen met ikea tafeltjes en kastjes zijn ook creatief.

Zo zie je maar dat je van heel veel dingen een kattenmeubel kunt maken!

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 19:25

Officieel mag je takken niet uit het bos halen maar als je ziet dat ze ergens aan het kappen zijn kan je altijd vragen of je een tak mag hebben. Boomstammen hebben waarde, takken eigenlijk nooit en gaan daarom meestal de versnipperaar in.
Het voordeel van "verse" takken is dat er geen beestjes in zitten. Takken die al een tijdje liggen bevatten vaak veel leven wat je niet in je woonkamer wilt hebben.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 19:47

LunarEclipse schreef:
Oh wat tof! Ook wel een goed idee om gedeeltelijk aan de muur te bevestigen. Mooie vorm heeft de tak ook. Zo iets zou ik ook willen :D Heb je zo'n tak dan gewoon ergens gevonden?

Die tak hebben we vlakbij uit het bos/stadspark gehaald.
Lag vlak langs een breed pad (beukenlaan), en hebben we met zijn tweeën op een van de mooiste (dus drukste) zaterdagen die herfst met twee handzagen ter plekke op lengte gezaagd. Best even bezig geweest en tot onze verbazing niet één keer aangesproken.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 20:19

Allereerst een stevige voet. Een fijne slaapplek met randen is ook wel fijn.

Ik heb er aardig wat gemaakt en altijd goedkoper uit gewest dan als je hetzelfde idee en grootte koopt. Mijn duurste kostte me 150 euro om te maken.

Tak op de foto heb ik van een dijk afgehaald wetende dat dat eigenlijk niet mag. Verder hier van omgezaagde bomen van de buurman en van gemeente.
Er is ook een site waar je losse takken kunt kopen. Treeworld.
Prijzig maar een stuk goedkoper dan de kattenbomen die ze verkopen.
Houtzagerij zou je ook kunnen vragen.

Afbeelding

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 20:54

Welk soort hout hebben jullie gebruikt?

Eens even bekijken of dat iets voor ons is voor buiten.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 23:21

Voor buiten gebruik ik hardhout. Geen vuren of grenen (dat gebruik ik wel voor binnen). En wieltjes met rem er onder, handig bij verplaatsen en om het hout van de grond te hebben.

Voor de grootste buiten heb ik een zware hardhouten vierkanten salontafel (12,50) van de kringloop als voet gebruikt. Poten er af gezaagd.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-21 07:32

Ohh Jis die is gaaf!
Leuk met die planten ook.

Uit het bos etc mag je inderdaad geen takken halen en mijn moeder heeft mij wat dat betreft altijd heel goed opgevoed, naast het feit dat ik een bange poepert ben :=

Dus mijn plan was om te zoeken naar een winkel. Treeworld vind ik nog erg duur ook al hebben ze hele mooie takken, maar had al wat zagerijen/winkels gevonden waar ze mooie takken verkopen. Ook hou ik Marktplaats in de gaten, daar staan soms ook wel mooie takken of stammen te koop als zaagresten. Alleen dan moet je net iemand treffen die ze ook per stuk verkoopt heb ik het idee.

Ik wil eerst mijn idee een beetje uittekenen, en eerst op zoek gaan naar takken die in de buurt komen van die vorm. Anders blijft het vooral een creatieve chaos. :+

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 08:19

Hier onze krabpaal met daar onder de bench. Zijn er heel happy mee. Gaan er binnen kort nog een maken voor boven

Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 11:50

Jaren terug werden alle omgevallen bomen weg gehaald, gelukkig zijn we er achter gekomen dat dat niet bevorderlijk is voor het bos leven. Een keer een tak weghalen is geen ramp maar je kan er een boete voor krijgen en beestjes kado. :D

Deze boom komt uit de voortuin van buurman. Ging uit mijn dakje toen ik zag dat hij ze aan het omzagen was. *\o/* Eentje ligt nog klaar om kattenboom te worden.

Afbeelding

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 12:00

Heel mooi Jis, maar ik begrijp niet hoe je planten kunt hebben icm katten? Kunnen ze daarbij of juist niet? Hier zouden ze daaraan gaan kauwen, aarde eruit graven en dan op de grond gooien... :')

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 12:40

Ik heb op zich hele brave volwassen katten. Met kittens geen goed idee. 1 plant is al wel een keer of 3 gevallen heb hem nu zo staan, bredere lagen pot, dat ik denk dat het niet meer zal gebeuren. 1 die licht giftig is was een kado dus ging weg. Verder ongevaarlijke planten voor de zekerheid in en bij de klimbomen. Heb ook veel gras staan voor ze. Afbeelding

_LotteZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 12:48

Afbeelding
Dit is die van ons. Ik had gehoopt dat ze er in konden gaan klimmen, maar de boom droogt te hard uit waardoor de hun nagels er niet meer in krijgen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 12:52

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 13:04

M_arvellous schreef:
[ [url=m/5lh0Es.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is die van ons. Ik had gehoopt dat ze er in konden gaan klimmen, maar de boom droogt te hard uit waardoor de hun nagels er niet meer in krijgen.

Ik zie wel potentie, ze springen er zo in en geen last met blijven hangen met nagels.

Boom ietsje naar rechts plaatsen of meubel naar links.

Afbeelding