Oude kat eet slecht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kkkaren

Oude kat eet slecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-21 13:38

Ik heb een oudere kater van 16 jaar die de laatste jaren steeds slechter is gaan eten. Droge brokjes eet hij bijna niet meer, en ik heb alle merken natvoer nu wel uitgeprobeerd. Allerlei soorten 'kattensoep' gingen er de laatste jaren nog wel in, maar nu eet (of drinkt) hij eigenlijk alleen nog maar mondjesmaat de vitaliteitsdrank van Miamor. Dat is een hele dunne soep voor katten die te weinig vocht binnen krijgen. Natvoer door de blender, met slagroom of water, kattenmelk, van die pudding in staafjes, hondenvoer, vers vlees, brokjes met water, you name it, ook allemaal geprobeerd. Hij is in een paar jaar tijd ongeveer de helft van zijn lichaamsgewicht kwijt geraakt (hij was groot en dik, bijna 8 kg., nu rond de 4). Zijn gebit, bloed, schildklier en nierwaardes zijn allemaal goed bij de dierenarts. Hij is nog blij, slaapt wel veel, maar lijkt nog erg te genieten van het leven. Ik wil hem dus ook niet zomaar laten inslapen, dus ik vroeg mij af of iemand nog een goede tip heeft voor hoe hij toch nog voldoende voedingsstoffen kan binnen krijgen.

Goof

Re: Oude kat eet slecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 13:47

Wanneer is hij voor het laatst gecheckt? Zijn de darmen, maag, keel en pancreas ook in orde? Wellicht een echo laten maken?

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 13:51

ach wat lastig! Zeker als je ook niet goed weet waarom het komt. Heeft de dierenarts verder nog wat kunnen zeggen over z'n eetlust en inderdaad ook maag/darmen al gecheckt zoals Goof zegt? Eten geven ze niet zomaar op.

Waar mijn oude kat verder een moord voor deed was zalm. Vlees was allemaal niet zo maar zodra ik zalm tevoorschijn haalde was het feest. Verder deed ik altijd zalmolie over het natvoer. Dat vinden de meeste katten ook lekker en is erg gezond.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 13:51

Heb je ook al de blikjes schesir bv kip met eend of almonature kippenbout geprobeerd?
Royal Canin heeft ook brokjes met extra lekker ruikende aroma exigent heet dat! Poesie gaat er ook graag in mij mijn kat

Kkkaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-21 14:12

Thanx... verse vis inderdaad ook allemaal geprobeerd, hoeft hij ook niet. Hij wordt een keer paar jaar helemaal gecheckt, de dierenarts gaf als tip blijven zoeken wat hij lekker vindt. Hij had zelf nog wat tips, zoals slagroom en olie door het eten, maar dat werkt dus ook niet. Ik ga die brokjes van royal canin eens bestellen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 14:14

Laat zijn lever eens controleren. Katten met een leverkwaal willen ook niet meer eten.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 14:18

Nogmaals; zijn de darmen, maag, keel en pancreas ook gecheckt (middels een echo)? En lever idd zoals hierboven ook gezegd wordt.
Dit gedrag komt ergens vandaan namelijk.

Dat ze ietsje minder eten omdat ze ook minder bewegen lijkt me niet gek, maar je halve gewicht verliezen is heel slecht en heeft een oorzaak.

Mijn 2 oudjes lieten hetzelfde zien. De ene bleek een tumor op de pancreas te hebben en is dezelfde dag nog ingeslapen. De ander bleek darmkanker te hebben wat met medicatie nog heel goed te onderdrukken was. Ze kreeg echter (logischerwijs) steeds minder voedingsstoffen binnen waardoor ze langzaamaan maar gestaag bleef afvallen.
Haar heb ik een half jaar later ook laten inslapen ondanks dat ze nog vrolijk was, want uiteindelijk gaan ze hun eigen spieren opeten en worden ze alleen maar zwakker en zwakker.

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 14:21

Onze oude (bijna 17) kat eet erg graag rosbief, biefstuk of wild. Duur, maar dat eet ie wel. (die eet overigens ook wel zijn brokjes, maar dat krijgt hij af en toe als extra).
Verder ish ij altijd wel in voor pudding of ijs.
De onze vertikt trouwens elke vorm van natvoer, of ander brokvoer dan dat van 'zijn' merk. Hij krijgt Royal Canin. Om precies te zijn royal canin urinary, omdat hij anders snel blaasstenen krijgt.

Ik zou ook zijn lever, pancreas etc laten checken. Ook keel, slokdarm,... Sommige katten zijn heel kieskeurige eters, maar mogelijk is er toch wat meer aan de hand. Hier een kat gehad met leverproblemen die ook heel snel heel mager werd. Die hebben we op speciaal voer gezet voor haar lever, dat ging dan snel weer wat beter. helaas is ze ongeveer een maand daarna overleden aan acuut nierfalen.

Kkkaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-21 14:27

Hij heeft geen echo gehad inderdaad, ik ga dat binnenkort laten doen. Bedankt voor de tip!

Keel, gebit, slokdarm zijn wel goed nagekeken, maar zonder echo.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 14:46

De vraag is wil hij wel eten maar lukt t m niet of wil hij echt niet eten? Hoe is z'n gebit gecheckt?
Zijn er dentale foto's gemaakt?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 15:02

Kan aan het gebit liggen wanneer is dat na gekeken.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 15:17

Welk bloedonderzoek is er gedaan?
Heeft hij al zijn tanden nog?
Kan hij artrose hebben, voer je al op kin-hoogte?

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 22:05

Ach arme snoet :( Goed dat je een echo wil laten doen, ik denk dat je daar misschien wel verder mee komt in onderzoeken wat de oorzaak is. Mijn kat bleef ook maar afvallen en gaf veel over en ik kreeg in eerste instantie van de DA ook te horen om eten te blijven zoeken wat hij wel echt lekker vindt en wat hij goed binnenhoudt. Maar hij bleef afvallen en uiteindelijk kwam het bij een echo naar voren dat hij lymfeklierkanker in zijn darmen had.
Wat je nog kan proberen qua eten is iets zoals Hills a/d of recovery mouse, smaakt lekker en zitten veel voedingsstoffen in :) Ik geloof dat ik daar nog een voorraadje van heb liggen, ongeopend natuurlijk, mocht je kat het lekker vinden en je er meer van wil hebben :)

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 22:10

Bij een oude kat denk ik direct aan de nieren, worden ze vaak ook misselijk van. Maargoed die zijn gecheckt. Nierafwijkingen zie je wel snel in het bloed dus je kan een echo doen maar zou dat wel eerst in overleg doen met de DA die het bloed heeft onderzocht.

Probeer eens Hills A/D. Kun je halen bij de dierenarts (is prijzig maar ze hebben er niet veel van nodig). Dit wordt veel gebruikt bij dieren die dus niet willen eten of moeten aansterken na ziekte. Ze hoeven er maar een klein beetje van te hebben om al voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen.