ren en/of bench voor puppy

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gaabje

ren en/of bench voor puppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-21 13:44

Hoi Bokkers,

Binnen nu en een jaar hebben wij waarschijnlijk een pup. Misschien zelfs eind oktober al. Ik ben alvast aan het oriënteren op de spullen die wij moeten aanschaffen en ben aan het nadenken over het aanschaffen van een bench of puppyren of allebei.

De bench is natuurlijk een veelgebruikt middel van oorsprong, maar tegenwoordig niet meer de enige methode om te voorkomen dat de pup zichzelf in de nesten werkt. Voordeel van de bench vind ik dat het een soort holletje/veilige plek van de pup kan worden waar die zich terugtrekt, minder prikkels ervaart en in principe niet lastiggevallen wordt. Ze zeggen dat zindelijkheidstraining er makkelijker van wordt, maar misschien is dat al weer achterhaald. Nadeel vind ik dat ik het niet over mijn hart kan verkrijgen om de pup/jonge hond daar voor langere periode in te laten, bijvoorbeeld als wij een keer gaan tennissen.

Een ren geeft meer bewegingsruimte en de pup kan zich eventueel vermaken met een (veilig) speeltje. Het voorkomt ook dat je pup aan allerlei zaken in huis gaat knagen en dat je daarmee ongewenst gedrag weer moet gaan afleren. Ik ben wel voor de methode beter voorkomen dan genezen, dus wil het de pup niet moeilijker maken dan nodig. Wat ik als mogelijk nadeel zie is dat het voor de pup minder een plek is om zich terug te trekken. De ren bevindt zich meer in de open ruimte, de pup krijgt meer prikkels. Je kunt de ren ook niet afdekken om een soort holletje te maken. Ook vraag ik me af hoe stevig een ren staat. Als echt kleine pup maak ik me daar niet zo druk om, maar stel dat de pup wat groter wordt blijft hij dan ook goed staan als de pup er tegenaan springt of kan hij dan door de hele kamer met die ren?

Dan is er ook nog de mogelijkheid tot een combinatie met eventueel de bench zelfs in de ren. Dat wordt wel een duurder grapje, zeker als je beide nieuw koopt. Als het samen goed werkt, dan ben ik daar uiteraard toe bereid, maar als het weinig voordeel oplevert vind ik dat zonde.

Ik hoor graag jullie ervaringen en wat jullie zouden aanraden.

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 13:57

Wij hebben nu een pup van bijna 5 maanden in huis lopen en maken gebruik van de bench. Wij hebben de bench ook altijd gebruikt bij voorgaande pups.
Wij gebruiken het inderdaad als veilige slaapplek maar ook voor zindelijkheidstraining, maar nooit een plek om in te zetten als ze stout is of zo.

We hebben het weg gaan uit huis heel rustig opgebouwd, van een kwartiertje weg tot paar uur weg kunnen. We merkten dat de pup het niet fijn vond om overdag in de bench opgesloten te zijn als we weg gingen. Ze bleef blaffen!
Nu gaan we weg en het deurtje staat gewoon open en dan is het goed :+ Ze slaapt gewoon lekker in de bench en het is geen probleem meer om de deur uit gaan. S'nachts is de bench nog wel gesloten, maar dat is dan weer helemaal geen probleem.

Maar nu ze zindelijk is, thuis (tot nu toe) niks sloopt en eigenlijk heel makkelijk is halen we de bench binnenkort wel weer weg hoor.
Het is een lelijk groot ding en ze ligt net zo lekker in de mand in de huiskamer.

Maar bij de vorige pups was de bench al veel sneller weg
Laatst bijgewerkt door josewoos op 09-07-21 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 13:57

Je hebt 2 doeleinden lees ik: Een veilige, rustige plek bieden (de bench) en de pup afzonderen van je interieur als jullie weggaan (de ren). Ik denk inderdaad dat je die 2 doelen niet in één hulpmiddel kunt vinden.

Wij hebben nooit met een ren gewerkt, de hond heeft hier altijd overal los gelopen. In het begin gingen we niet lang weg, dus dan was dat ook niet nodig.

Voor de zindelijkheidstraining hebben we beide niet nodig gehad. De hond ging enkel 's nachts in de bench, zodat ze zich 's nachts daadwerkelijk rustig zou houden en zou slapen. Als we overdag weggaan blijft ze gewoon in de kamer. Bench gebruiken we inmiddels helemaal niet meer, ze slaapt nu gewoon in de mand (of op de bank :+ ).

In mijn ervaring (en die is beperkt tot enkele honden, dus ik probeer niet voor alle honden/puppies te spreken) is een hond die je genoeg gelegenheid geeft om te plassen/poepen en fysiek genoeg uitdaagt binnen geen probleem. Bij ons hebben ze nooit de boel gesloopt of binnen gepoept/geplast.

snuffie123

Re: ren en/of bench voor puppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 14:09

Ik zou lekker beginnen met een bench en werkt dat voor jullie niet fijn, dan evt een ren aanschaffen. Maar vooral doen waar jullie je het prettigst bij voelen. Er is niet een methode overal het best.

Onze hond heeft vanaf het begin een bench. Dat is inderdaad zijn veilige plek. En daar zit hij ook een aantal uur in als wij er niet zijn. Als we hem er niet inzetten, is hij juist onrustig. En als ik er wel ben, dan zit hij er zelf ook zo de hele ochtend in (uit zichzelf met deur open).

Voor hem is het dus ideaal. Wij hebben wel een maat groter genomen dan volgens richtlijnen zou horen.

Onze vorige hond vond de bench niets en die lag dus al snel in zijn mand in de woonkamer.

Beide honden slopen/sloopten gelukkig niets in huis.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 15:22

Mijn ouders hadden een ren als aanvulling op de bench. Nu denk ik wel dat we met die hond gewoon wat pech hadden dat ie gewoon de schurft heeft aan opgesloten zijn. Zowel de bench als de ren bleef ze consequent verschrikkelijk vinden ondanks dingen die volgens het boekje zouden moeten helpen. Helaas kreeg ze na een tijdje ook door hoe ze uit de ren kon klimmen en was dat toen dus klaar. Ik hoop ook wel de komende jaren een keer een hond te nemen en dan zou ik de ren nog wel een keer willen proberen, ik vind het bijvoorbeeld ook wel een groot voordeel dat de hond zelf kan kiezen of ie op de koele vloer of in de warme mand wil liggen, dat in de ren een waterbak kan staan, evt een puppy pad etc. Ik weet niet of ik dat helemaal in plaats van een bench zou doen, de bench kan inderdaad wel heel fijn zijn als veilig plekje en neem je makkelijk mee uit logeren enzo. Ik zou het liefst een ren aan de bench zetten zodat de hond meestal zelf kan kiezen en de ren uiteindelijk weg kan als de hond meestal los kan.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 15:31

Al je de ruimte hebt voor een ren, dan kun je daar ook een fijn veilig plekje creëren denk ik.
Wij maken gebruik van een bench, nu nog alleen voor de nachten maar voorheen ook als we even weg gingen en ze alleen thuis moest blijven.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 16:01

Ik vind het verschillende systemen voor verschillende doeleinden.
Een bench vind ik handig als veilige plek, maar niet geschikt om honden langere tijd(thuis) in op te sluiten. Wel is het handig voor op reis, tijdens sport, in de auto. Daar gebruik ik een bench soms met de deur dicht. In huis staat wel een bench maar die gaat niet dicht. Ik vind dat, over het algemeen, een te kleine ruimte. Mocht je een hond wel meerdere uren of de nacht in de bench hebben zitten, zorg dan dat ze in ieder geval ook toegang hebben tot water.
Een ren is inderdaad fijn om een veilige omgeving te creëren, maar niet strikt noodzakelijk. je kunt bijvoorbeeld ook de gang nemen, als daar geen spullen staan, of een (afgesloten) keuken eventueel met een traphekje in de deur. Wij hebben het op die manier gedaan. Jonge pup bleef in de keuken met hekje ertussen. In de keuken was verder niets dat onveilig was en stond ook mijn dure bank niet :p. In de 'veilige' ruimte hebben we dan wel de bench staan als vertrouwde, fijne plek. Maar die is niet dicht. Nu lopen ze trouwens altijd los in huis.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 16:04

Hier bij alles de bench. En zolang goed aangeleerd hebben de meeste er echt geen moeite mee. En anders pak je toch een maat grotere bench?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 16:04

Ik gebruik een bench met een ren eraan vast. Heeft pup rust nodig dan gaat ze in de bench. Zit ze erin omdat ik even wat moet doen of rust nodig heb dan is de bench open en zit ze in de ren.
Het is duur, maar ik heb er nog steeds plezier van

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-21 16:06

Dank voor alle ervaringen! Zo zie je maar weer dat meerdere wegen naar Rome leiden.
Klopt dat het twee verschillende doeleinden zijn.

@Bonna, de keuken zat ik inderdaad ook nog over na te denken. Daar zit geen deur in maar loopt de hoek om. De doorgang is wel vrij breed, ik gok 1.20/1.50 m. Maar ik geloof dat ook voor die lengte wel traphekjes te vinden zijn.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 16:12

Wij hebben beide: vooral omdat ze oudere honden niet zo gecharmeerd waren van hem. ‘S nachts en overdag als wij weg moeten gaat Murphy in de ren waar hij ook nog de beschikking heeft over twee benches. Alleen een bench voelt niet goed voor ons, maar zo lang ons oudje van ruim 15 leeft, mag hij niet los. Die oude moeten we beschermen tegen zijn enthousiasme.
Afbeelding

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-21 16:16

Ceetje_bokt schreef:
Wij hebben beide: vooral omdat ze oudere honden niet zo gecharmeerd waren van hem. ‘S nachts en overdag als wij weg moeten gaat Murphy in de ren waar hij ook nog de beschikking heeft over twee benches. Alleen een bench voelt niet goed voor ons, maar zo lang ons oudje van ruim 15 leeft, mag hij niet los. Die oude moeten we beschermen tegen zijn enthousiasme.
[ [url=m/3YBxIm.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ahja, ook een goede reden om het voorlopig zo te managen. Laten jullie de ren zo altijd staan of breken jullie 'm weer af als jullie thuis zijn?

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 16:22

Wij hebben de bench in het begin echt wel nodig gehad, omdat onze pup het heel moeilijk vond om haar rust te pakken. Dan werd ze hyper en onrustig, dan legde je haar in de bench, en dan viel ze direct als een blok in slaap. Echt haar veilige plekje, met weinig prikkels.

Ik heb nu een stoffen reisbench. Voordeel daarvan is dat je je pup makkelijker mee op bezoek kunt nemen, of bij mij mee naar mijn werk.

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 16:36

Wij hebben beide gebruikt bij onze pup omdat hij heel veel moeite had met zelf rust nemen. Hij is nu ruim een jaar en gebruiken nu alleen nog af en toe de bench. Ik weet niet waar je woont, maar je mag onze ren wel van ons overnemen?

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 16:39

Gaabje schreef:
Ceetje_bokt schreef:
[ [url=m/3YBxIm.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ahja, ook een goede reden om het voorlopig zo te managen. Laten jullie de ren zo altijd staan of breken jullie 'm weer af als jullie thuis zijn?

We laten m staan, teveel gedoe want met tieraps vast aan de kast. Hij krijgt er ook z’n eten in.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-21 16:40

Nanna schreef:
Wij hebben beide gebruikt bij onze pup omdat hij heel veel moeite had met zelf rust nemen. Hij is nu ruim een jaar en gebruiken nu alleen nog af en toe de bench. Ik weet niet waar je woont, maar je mag onze ren wel van ons overnemen?

Dat is een lief aanbod, ik pb je even!