Stout kipje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Escada

Stout kipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-21 06:45

Oke ik weet even niet meer wat te doen :+

We hebben thuis 6 kippen, super leuke beestjes en leggen ook volop eieren. Nu is het redelijk vroeg licht en heb ik 2 kippen die behoorlijk wat herrie maken en luidruchtig beginnen te kakelen tussen 4 en 6 S'ochtends :o
We wonen gewoon in een woonwijk, we hebben ze al 1,5 jaar en dit hebben ze eigenlijk nooit zo vroeg gedaan in de ochtend. Overdag maakt het me niet zoveel uit.

Zodra ze beginnen geven we ze gauw wat te eten omdat ze anders echt de hele buurt wakker kakelen -O- Heeft er iemand een tip wat ertegen te doen? Of is het een idee om zo'n voederautomaat op tijd neer te zetten? Dacht dat het een bevlieging was maar ze gaan het steeds vaker doen :+ Zelfs een haan maakt nog minder geluid :')

janouk
Blogger

Re: Stout kipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 06:50

Het hok heel donker maken. Ze reageren op dag licht.

SandAndOak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 07:00

janouk schreef:
Het hok heel donker maken. Ze reageren op dag licht.

Jes dit. Zitten ze snachts in een dicht nachthok? Mijn kippen en haan zitten in een dicht donker nachthok, zelfs als de haan begint te kukelen dan dempt het hok voldoende. Dan bv tot 8 of 9 uur binnenhouden en het probleem is opgelost. :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 07:20

Dat inderdaad :j Er zijn ook deurtjes te koop die automatisch sluiten 's avonds en 's morgens om een bepaalde tijd automatisch open gaan. Zoiets: *link*
Als je zorgt dat de rest van het hok goed donker is dan slapen ze gewoon door totdat de deur open gaat, en hoef je niet bang te zijn dat ze een keer vergeten worden.

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-21 07:39

We hebben een redelijk open ren met nachthokken aan de muur bevestigd. Zal even een foto opzoeken. Of misschien dan iets van gordijnrails aan de buitenkant van het hok maken en een gordijntje dichtdoen? :')

Het was eerst onze kattenren namelijk

Afbeelding

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 07:45

Opsluiten in pikkedonker nachthok idd. Das de oplossing!

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 07:52

Ik zou ook zeggen opsluiten. Zorgen dat het erg donker is

SandAndOak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 07:59

Escada schreef:
We hebben een redelijk open ren met nachthokken aan de muur bevestigd. Zal even een foto opzoeken. Of misschien dan iets van gordijnrails aan de buitenkant van het hok maken en een gordijntje dichtdoen? :')

Het was eerst onze kattenren namelijk

[ [url=m/xQFc4B.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kunnen de nachthokken dicht? Een streepje licht door gordijnen heen werkt al averechts dus het moet echt donker zijn..

AnnaXBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 08:08

Oh heel herkenbaar. Heb er ook eentje sinds korte tijd die zich graag om 6 uur laat horen. Hanen al weggedaan en nu heb ik luide hennetjes.

Ik zou ze op kunnen sluiten in het nachthok. Maar die van mij beginnen het zaagsel dan te eten.. dat wil ik liever niet. Heeft iemand daar tips voor?

SandAndOak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 08:10

AnnaXBoy schreef:
Oh heel herkenbaar. Heb er ook eentje sinds korte tijd die zich graag om 6 uur laat horen. Hanen al weggedaan en nu heb ik luide hennetjes.

Ik zou ze op kunnen sluiten in het nachthok. Maar die van mij beginnen het zaagsel dan te eten.. dat wil ik liever niet. Heeft iemand daar tips voor?

Ook heel donker maken. Als het echt donker is eten ze meestal niet. Anders al wat voer klaarzetten als dat kan ivm muizen of bv ruwvoerblokken van luzerne aanbieden. ☺️

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 08:17

Wat een mooie ren!
Ik weet niet waar het kattenluik uitkomt en of dat er nog in zit, maar als het mogelijk is zou je daar aan de binnenkant een nachthok kunnen maken. Dan hoef je het kattenluik maar dicht te maken 's avonds.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 08:25

Indd. In het donker laten zitten. En zonder haan gaat een hem de leiding nemen en die kan ook gaan kukelen.

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-21 08:28

Kattenluik werkt nog wel dat is op tijd maar daar passen ze niet doorheen :D
Ik ga even opzoek naar een nachthok! Zag dat er op veel websites het gewoon niet leverbaar is :wow:
Ik geef de buurt dan nog wel braaf onze eitjes om de verstoorde nachtrust wat te verzachten :')

EvaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 08:32

Kippen trekken ongedierte aan, muisjes pikken graag een graantje mee... :)
Kan zijn dat in alle vroegte de kipjes bezoek krijgen van een muisje? Hier slaan onze kippen ook aan als ze een muis zien, dan is het hok te klein en slaan ze “alarm” In een afgesloten nacht hok zullen ze daar inderaad geen last van hebben ;)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 08:34

Je hebt automatische kippen luikjes.
Daar passen ze vast door heen.

AnnaXBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 08:42

EvaLuna schreef:
Kippen trekken ongedierte aan, muisjes pikken graag een graantje mee... :)
Kan zijn dat in alle vroegte de kipjes bezoek krijgen van een muisje? Hier slaan onze kippen ook aan als ze een muis zien, dan is het hok te klein en slaan ze “alarm” In een afgesloten nacht hok zullen ze daar inderaad geen last van hebben ;)

Die van mij eten gewoon samen met de muizen.. :') die muizen hebben ook geen schaamte meer tegenwoordig.
Die van mij gaan puur af omdat ze uit het hok willen. Ze kukelen niet maar krijsen gewoon.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 09:17

Escada schreef:
Kattenluik werkt nog wel dat is op tijd maar daar passen ze niet doorheen :D

Heb je het wel eens geprobeerd? Zelfs onze grote Amrock kippen passen erdoor. Het ziet niet uit hoe ze zich er door persen :') Maar past wel haha.
Op deze foto waren ze nog jong en een stukje kleiner.

Afbeelding

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 09:23

Ook een kat die om 04.00 uur ff door de tuin wandelt is al genoeg om de kippen alert te maken. Zitten ze niet in een nachthok dan voelen ze zich meer kwetsbaar en zullen ze dus ook alerter zijn op hun omgeving. Een goed afsluitbaar en donker nachthok geeft dan meer rust.
Hou een vaste tijd aan wanneer ze naar buiten mogen en dan zal je merken dat ze na verloop van tijd dat ritme aanhouden, kippen zijn gewoonte dieren! Hier gaan ze nooit voor 07.30 naar buiten, om 07.15 begin je ze te horen klagen maar herrie maken doen die van mij niet op dat tijdstip.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 11:24

Dan nu even de knuppel in het hoenderhok gooien, letterlijk: Waarom heb je kippen als je in een woonwijk zit? Dat is toch vragen om problemen qua overlast? Zowel qua stank als geluid?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 11:49

Licht dicht nachthok zitten ze veilig en blijven ze stiller.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 11:52

Suzanne F. schreef:
Dan nu even de knuppel in het hoenderhok gooien, letterlijk: Waarom heb je kippen als je in een woonwijk zit? Dat is toch vragen om problemen qua overlast? Zowel qua stank als geluid?

Stank is een kwestie van schoonmaken. En geluid, tja. Een blaffende hond is ook storend of een krolse kat, of een krijsende parkiet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 11:57

Suzanne F. schreef:

Waarom honden/katten in een woonwijk, dat is toch vragen om problemen qua overlast, zowel stank als geluid?

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-21 12:00

We maken het hok elke dag schoon dus nee hier stinkt het niet :)
En we hebben altijd kippen gehad alleen nu toevallig 2 kipjes die wat meer geluid maken. Snap niet waarom je geen kippen kan houden in een woonwijk :roll:

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 12:14

Wij hebben ook kipjes in een woonwijk (seramas) maar de hond van onze buren die met alles aan slaat en gaat blaffen (raam open doen, deur open doen) en dan 10 minuten door gaat maakt echt 10x meer geluid dan onze kakelende kipjes :')

Hier sluiten we ze snachts ook op. s' Avonds dicht, s' ochtends open. Op een schappelijke tijd. Dan kunnen ze lekker kakelen, krijgen ze wat te pikken en blijven ze s' nachts stil.