Welk tuigje voor mijn hond?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Najoveh

Welk tuigje voor mijn hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 13:29

Ik ben op zoek naar een nieuw tuigje voor mijn hond maar ik kom er niet zo goed uit welk. Waar moet ik op letten, wat zijn jullie ervaringen en wat vinden jullie van de tuigjes die volgen?

Ze draagt nu wolters, maat 4 en dat is stilletjes aan vervanging toe.

Afbeelding

Ik had een hunter tuig besteld, dat zag er vrij vergelijkbaar uit, maar het rugstuk is korter, waardoor het voor mijn gevoel wat dicht bij de oksels zit.
Afbeelding

Dit zijn de tuigjes langs boven
Afbeelding

Afbeelding

Wat denken jullie?
Heeft iemand nog andere opties voor goede Y-tuigjes?

Het logische zou natuurlijk zijn om opnieuw een wolters te kopen, want daar ben ik heel tevreden over. Helaas vind ik die niet zo makkelijk, en degene die ik vind zijn echt niet mooi qua kleur...

Ik heb nog een annyx tuig voorbij zien komen dat er heel fijn uit zag, ervaringen daarmee?
Want als ik dat bestel kan ik het helaas niet gratis terugsturen.

Afbeelding

En een petlando tuigje kwam ik ook tegen, hier heb ik ook nog nooit van gehoord maar dat zag er ook wel fijn uit?

Afbeelding

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 13:31

Ik ben fan van het Non Stop Line/Half harnas! Past perfect op mijn beide honden.

Afbeelding

edit: nou lijkt ie op deze foto juist strak achter de oksel te zitten omdat de hond wat naar voren hangt. _O- Poging 2.

Afbeelding

femke_harley

Re: Welk tuigje voor mijn hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 13:36

Ik heb hier voor onze beide honden de tuigen van DogCopenhagen. Echt super tevreden over!

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 13:53

Als je graag iets wilt dat vergelijkbaar is met je huidige tuig, zou je kunnen kijken naar het Rogz Classic Harness: https://www.rogz.com/product/classic-ha ... stitching/

Het Hunter tuig dat je laat zien, heb ik gehad. Hij viel mij tegen moet ik eerlijk zeggen. Ik vond dat de schuifjes snel verschuiven als je hond een keertje aan de riem trekt, waardoor het tuig dus te los komt te zitten. AnnyX en Dog Copenhagen zijn tuigen waar veel hondenbezitters volgens mij heel tevreden over zijn. Vergelijkbaar met de AnnyX is het Trixie Premium Trekking tuig, daar zou je nog naar kunnen kijken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 14:12

Ik heb AnnyX tuigjes en die bevallen goed, maar 100% goed passen doen ze niet. Onze hondjes zijn Mops*JR en erg breed, maar wel klein. Had dus bij 2e riem wat meer ruimte nodig gehad, maar kan voor niet breder en afstand kan niet groter.

Het is echt een kwestie van passen en meten. Je kan ook die tuigjes kopen die per onderdeel op maat worden gemaakt, maar dat zat niet echt in de buurt en heb niet hele sociale hondjes.

Ik vind het materiaal super fijn. Gebruik het alleen met uitlaten, maar kan nat worden, gaat al 2jr mee, is sterk en gaat niet los.
Wilde absoluut geen fleece.

Op het terrein dragen ze geen tuig.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 14:19

Heb je mijn topic gezien?
[BB] Passend tuig voor mijn hond
Daarin zijn veel tuigjes genoemd en tips/ervaringen gegeven. Voor mijn hond is het een Dog Copenhagen Air geworden

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 15:11

Hier MAG tuigen. Maar sinds kort ook een dogcopenhagen tuig en heeeeel tevreden. Heb de air.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 15:14

Toevallig hebben al mijn oppas honden en petlando tuig. Zijn fijne tuigjes en de honden lopen er goed mee

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 20:19

Ik kan ook Dog Copenhagen aanraden! Imo erg mooi, comfortabel, en goede kwaliteit.

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 20:26

Ik zou Dog Copenhagen en Anny-X aanraden, allebei gehad (Anny-X nu nog, DC was hond uitgegroeid dus verkocht) en allebei ontzettend fijne en degelijke tuigen die mooi zitten. Ook mooi ruimte achter de oksels.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 20:31

Ik heb gistyeen Dog Copenhagen tuigje besteld nav alle positieve reacties hier :)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 09:05

Ik zou afgaand op wat je hond nu heeft eens kijken naar Dog Copenhagen Air.
Kun je op 2 plekken verstellen en heeft bij echt enorm veel honden een super fijne pasvorm!

Ik heb zelf de Comfort van DC, maar ook de Air gebruikt toen m'n hond pup was, maar die heeft een bredere padding dus ik denk dat dat al snel te breed wordt voor bij jouw hondje. De Air daarentegen zou denk ik echt een hele mooie vervanger zijn. Vind ze kwalitatief echt heel goed en duurzaam, ook zwemmen is geen probleem, het is sterk materiaal/gaat niet snel kapot.

---

Ik vind het hunter tuig zelf zo op de foto overigens ook prima zitten bij je hond. Ben verder niet bekend met de kwaliteit van Hunter, maar qua pasvorm zit ie toch niet verkeerd. Het is denk ik vooral omdat je vergelijkt met je oude tuig dat het je opvalt misschien en dat je dan dat gevoel al snel hebt van hij zit te kort op de oksel, maar zo te zien zit de schouder gewoon nog mooi vrij, is er nog ruimte tussen oksel en tuigje. De Dog Copenhagen Air zal denk ik echt niet veel verder naar achter zitten, want daar is het rug stuk ook wel vergelijkbaar bij in vergelijking met die Hunter - als ik even af ga op jouw foto. Heb je de Hunter ook gebruikt al of alleen aan gehad voor te kijken? Tijdens gebruik kun je misschien voor jezelf een beter beeld maken met hoe hij echt zit als je hond in beweging is.

Freekieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 09:33

Dog copenhagen Air is echt een hele fijne tuig! Op meerdere plekken te verstellen.

Afbeelding

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 22:13

Ik zweer echt bij de perfect fit harness
In losse delen aan te meten, past altijd, super zacht en gaan jaren mee.
Heb ze voor alle 4 mijn honden

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 22:44

Ik vond het hunter tuig prima zitten hoor! Je huidige tuig zit wel heel ver achter de oksel.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 23:03

Petlando zou ik niet doen. Ik heb zowel van de borsttuigen als de Y-tuigen al veel honden gezien waarbij dat merk in de oksels zat. Ik heb een borsttuig ervan waarbij ik met kopen niet goed opgelet heb, waarbij het borstgedeelte te kort is en het buikgedeelte te ruim. Als je naar de foto kijkt, zie je ook een heel kort ruggedeelte.

Anny-X valt over het algemeen zeer mooi. Je nieuwe tuig word ik ook niet heel enthousiast van. Het lijkt nu achter de oksels wel te gaan, maar hij drukt aan de voorkant tegen haar schouder. Zou dat naar voren schuiven, zit hij weer in de oksel. De ruimte daar is te smal.

Ruffwear is mogelijk ook een mogelijkheid.
https://www.actievehonden.com/p/tuigen- ... -grey/1937

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 00:33

Bij Ruffwear vond ik de pasvorm echt belabberd en eerlijk heb ik nog weinig honden gezien die wel goed in dat tuigje passen..

AnnyX, dog copenhagen, of de meer sport gerichte merken zoals non stop en zero dc zijn allemaal fijne tuigen..

Bij mijn vorige hond had ik de Zero DC en wil daar bij mijn huidige hond ook weer voor gaan kijken