Hoe nieuwe kat introduceren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Caitlin_K

Hoe nieuwe kat introduceren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-21 14:10

Hoi!
Ik heb thuis echt een onwijs lieve 1 jarige Poes. Het is een Persje en ze is rustig maar vrij onzeker van zichzelf. We wonen in een ruim appartement samen met onze 5 jarige hond. Een reutje. Hij is een kleine Chihuahua. Dit gaat goed. Hond en kat tolleren elkaar en spelen met elkaar.

Nu belde mijn oom mij gisteren op. Dankzij plotselinge ernstige gezondheidsklachten kan hij helaas zijn eigen gecastreerde kater, een Ragdoll niet meer houden thuis. In ieder geval tijdelijk. Of ik hem eventjes wilde opvangen. Ik best wel overvallen :') ja gezegd.

Nu heb ik hier een 1 jarige gecastreerde kater die niet gewend is aan andere katten / hond.
Hij is vrij dominant, loopt rond alsof hij hier al jaren loopt. Mijn poes zit verscholen onder de stoel.
Hij is vrij pittig, hebben geprobeerd zijn nagels te knippen maar dat was een drama :o

We hebben hond + poes , en kater gescheiden. Kater zit nu in mijn kamer, en heeft de gang en de badkamer er nog bij. Poes en hond hebben de grote huiskamer. Hoe ga ik dit nu aanpakken? We hebben ze wel al even bij elkaar gehad, maar dit ging met veel geblaas en gebrom en hier en daar een tik. Voornamelijk naar de hond, die vliegt hij echt aan.

Hierna weer uit elkaar gehaald, maar ik ben stiekem wel een beetje bang dat het niet goed gaat komen, ookal snap ik natuurlijk dat dit tijd nodig heeft en mijn oom kan nu echt even niet zorg dragen aan de kat. (Andere familieleden helaas ook niet), dus ik was echt even zijn enige optie op dit moment. Heeft iemand tips hoe ik ze het makkelijkst kan introduceren? Gezien hij zo dominant is ben ik bang dat hij snel over mijn eigen kat ''heen loopt'' zeg maar.

Ik heb natuurlijk het e.a. van google afgevogeld, maar mijn eigen kat durft niet eens aan de deur te snuffelen van mijn slaapkamer, terwijl kater dus wel initiatief neemt. Waardoor ze zouden kunnen wennen aan geur! Tevens aaien we eerst de een, dan de ander om zo ook geur uit te wisselen.

We hebben trouwens wel ook al de groep omgeruild, dus eventjes eigen kat + hond in mijn slaapkamer en de kater hebben we in de huiskamer gehad, en weer omgeruild.

Even foto’s bijgevoegd van de gang.

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Caitlin, en de hele dierenbende *\o/*
Laatst bijgewerkt door Caitlin_K op 07-07-21 14:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Goof

Re: Hoe nieuwe kat introduceren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 14:13

Dus hij is er pas sinds gisteren bij? En had je verwacht dat alles nu al pais en vree was?
Die moeten echt nog wel even wennen en blazen en grommen hoort bij dat hele proces. Ze kunnen elkaar nu ruiken, zet ze daarna gewoon bij elkaar. Zolang ze elkaar niet tot wonden toe open vechten verloopt het proces normaal.
Ja, de kans bestaat dat ze echt niet aan elkaar wennen, maar voor nu moet je het gewoon even de tijd gunnen.

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-21 14:19

Goof schreef:
Dus hij is er pas sinds gisteren bij? En had je verwacht dat alles nu al pais en vree was?
Die moeten echt nog wel even wennen en blazen en grommen hoort bij dat hele proces. Ze kunnen elkaar nu ruiken, zet ze daarna gewoon bij elkaar. Zolang ze elkaar niet tot wonden toe open vechten verloopt het proces normaal.
Ja, de kans bestaat dat ze echt niet aan elkaar wennen, maar voor nu moet je het gewoon even de tijd gunnen.

Hij is er sinds gister bij, en nee. Ik had niet verwacht dat dat zo zou zijn. :') En ik snap dat ze moeten wennen. Juist om eventuele nare ervaringen bij kat te voorkomen wil ik ze makkelijk introduceren.
Ik vraag juist dus om tips hoe ik ze makkelijker kan introduceren.. Ik lees namelijk dat ''zomaar'' bij elkaar zetten dus niet goed is.

FeverGloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 14:51

Caitlin_K schreef:
Ik heb natuurlijk het e.a. van google afgevogeld, maar mijn eigen kat durft niet eens aan de deur te snuffelen van mijn slaapkamer, terwijl kater dus wel initiatief neemt. Waardoor ze zouden kunnen wennen aan geur! Tevens aaien we eerst de een, dan de ander om zo ook geur uit te wisselen.

We hebben trouwens wel ook al de groep omgeruild, dus eventjes eigen kat + hond in mijn slaapkamer en de kater hebben we in de huiskamer gehad, en weer omgeruild.

Je bent al supergoed bezig! Je zou eventueel ook een van de dekentjes waar ze op liggen kunnen wisselen om aan elkaars geur te wennen. En geduld hebben, heeeeel veel geduld :)

Eventueel kun je ook nog Feliway proberen: https://www.zooplus.nl/shop/katten/verz ... gKLovD_BwE

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 14:54

Je geeft ze nu de tijd om aan elkaars geur te wennen, prima. Ik zou zelf morgen gewoon de deur open zetten en ze bij elkaar laten. Dan is het inderdaad een kwestie van wennen en kijken wat ze aan elkaar hebben. Blazen en grommen hoort er allemaal bij. Ik zou me er niet al te druk om maken, zeker als ze elkaar gisteren niet continue in de haren vlogen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 15:14

Kijk hier eens ts https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... ieuwe-kat/

Ik zou met deze katten absoluut niet gaan voor de optie om ze samen te zetten en het ze uit te laten zoeken. Ik heb ook het idee dat je dat zelf niet helemaal ziet zitten en dat gevoel is er niet voor niks

Wij hebben onze kitten er wel zomaar bij gezet maar dan ken je de karakters en met twee volwassen katten is het toch heel anders

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 15:19

Wat hier altijd heeft geholpen is dezelfde geur... dus ze moeten alle 3 hetzelfde ruiken

Bvb washandje met verkoudheidsbad (dat eucalyptus- stinkspul - natuurlijk verdund)

Beter "no stress spray" van beaphar (geloof ik, is een witte fles met paars opdruk)
stinkt als oude sokken maar dat vinden ze ook nog lekker en relaxt omdat er valeriaan inzit.

Of Valeriandruppels ( echt alleen valeriaan zonder alcohol erin), = zelfde oude sokken

Belangrijk is, dat je de kater echt n weekje gescheiden houdt van hond en poes.

Af en toe wisselen en uiteraard regelmatig de geur op alle drie wrijven...

9 van de 10 keer gaat het echt om dezelfde geur.

En als de kater ook pas 1 jaar is, dan moet dat lukken

Succes

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-21 15:28

Dank jullie wel voor alle reacties!
Ik heb Feliway nu besteld, komt morgen binnen. Ja, we wisselen ze nu iedere keer van kamer en dan kunnen ze weer door elkaars ''geur'' heen lopen!
Dat is een goed idee ook, van dezelfde geur insprayen. Dat ga ik ook doen.

Bedankt ook voor het linkje! :D

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 15:47

Inmiddels hangt de Feliway in huis, en gaat het eigenlijk heel gemoedelijk. We hebben toch maar de deuren even geopend gehad vandaag (eigenlijk na een foutje van kamer wisselen. Kat vloog de deur uit en toen liepen ze bij elkaar) . Het is nog wel wat geblaas en gegrom en hier en daar een tik, maar het gaat ook heel gemoedelijk verder, en ze zijn elkaar nog niet écht in de haren gevlogen. Afbeelding

FeverGloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 21:05

Ze zien er idd gemoedelijk (en lekker gefocust op het speeltje :D) uit, wat fijn om te zien! En herkenbaar dat ze "ineens" bij elkaar liepen, mijn kitten was op dag 2 de deur uitgeglipt toen ik binnenkwam en toen maakten ze ook ineens wat vroeger dan gepland kennis met elkaar :o