Mijn hond is een 3,5 jarige intacte kelpie reu.
In oktober 2020 brak mijn hond zijn duimnagel tweemaal af. Nadat deze de tweede keer niet normaal terug groeide, hebben we besloten deze te laten amputeren. Wondgenezing verliep niet goed maar na lasertherapie is het mooi geheeld. In februari begonnen zijn andere nagels vergelijkbare symptomen te vertonen. Ze raakten ontstoken, trokken omhoog en vielen van het leven af. Diagnose -> SLO, symmetrische lupoïde onychodystrofie
Behandeling: gestart met doxycycline en prednison. DNA test gedaan om te kijken of er geen MDR1-gendefect was, dat was er niet dus van prednison overgestapt naar cyclosporine. Dit beviel totaal niet. Hond raakte alle spieren kwijt, alle levenslust was weg, hond wilde niet meer bewegen, was misselijk, etc. Met zijn nagels ging het ondertussen redelijk dus het middel voelde erger dan de kwaal. Onder begeleiding van de behandeld arts dit netjes afgebouwd. Behalve de laatste dosis cyclosporine, die heb ik niet meer gegeven omdat mijn hond na zijn laatste dosis zó ellendig was. De laatste dosis cyclosporine was op 15-06-2021, de laatste dosis prednison was op 19-05-2021.
Enkele dagen na het stoppen van de cyclosporine verloor mijn hond zo'n 80% van zijn vacht. Van glanzende, zachte vacht ging hij naar half kaal, stug, stekelig en schilferig. Het viel mij op dat hij enorm donkere plekken had ontwikkeld bij zijn achterpoten en zo kwam ik tot het vermoeden van een trage schildklier.
Hiervoor is hij vrijdag getest, echter heeft de faculteit van Utrecht alleen zijn T4 getest terwijl ik had gevraagd én betaald voor een volledig schildklier onderzoek. Dat gaan ze nu alsnog doen.
Zijn symptomen op een rijtje:
-bijten in polsen en hakken
-hyperpigmentatie én pigmentverlies
-lusteloos
-vachtverlies
-schilferige huid
-hyperkeratose
-vergrote tepels
-0,0 spieren terwijl dat na het stoppen van de prednison wel weer wat terug kwam
-weinig eetlust
-weinig drinken
-toont veel ongemak, piepen, zitten, staren
-moeite met langere fietstochten terwijl we voorheen met gemak 15km fietsten
-trage hartslag (kan sporthart zijn)
-veel scheten laten
-wisselende ontlasting
-in april toen het guur weer was had hij het erg koud
-af en toe pijn met slikken/maagzuur? Dit was vooral op de dagen dat hij cyclosporine had gehad érg heftig
Dan nu de bloeduitslagen. Ik heb tweemaal bloed laten prikken. De eerste keer was op 13-04-2021, dit was noodzakelijk om de cyclosporine te mogen starten omdat dit nog weleens effect wil hebben op de nieren. Een nulmeting dus. Daar kwam het volgende uit:

Vervolgens hebben we afgelopen vrijdag bloedgeprikt voor o.a. zijn schildklierwaarden omdat veel van bovenstaande symptomen mij doen vermoeden dat hij een trage schildklier heeft. Deze uitslag is van 02-07-2021

En dan de uitslag van zijn T4

Al met al staan we nog precies waar we stonden, helemaal nergens dus. Ik blijf het gevoel hebben dat er iets mis is. Waar eerst zijn nagels het grootste probleem waren, heeft hij daar nu gelukkig eigenlijk geen last meer van (ze zijn niet goed, ze komen nog steeds los maar zonder pijn of ontsteking).
De dierenarts vertelt mij dat deze bloedwaarden hartstikke prima zijn maar ik zie toch enkele afwijkende resultaten, ik heb echter zelf totaal niet de kennis en kunde om dit te interpreteren. Vandaar dat ik jullie hulp wil vragen met zowel het interpreteren als suggesties doen voor wát er precies mis kan zijn.