Cystine stenen bij hond, ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lay_D

Cystine stenen bij hond, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-21 14:04

Sinds 14 juni weten wij dat onze hond een Bordeaux dog x Bullmastiff kruising van anderhalf jaar cystine stenen heeft.
Inmiddels heeft hij al 3 keer een blaasspoeling gehad, daarbij is er 1 steen uitgekomen, de andere steen is terug de blaas ingegaan.
Inmiddels zijn we een aantal weken verder, is hij meermaals opgenomen geweest en hebben wij onlangs de knoop door gehakt dat hij geopereerd gaat worden, we kregen 2 opties wbt de operatie.
Optie 1 is: blaas openen, stenen eruit halen en weer dichtmaken. Optie 2 ( waar wij tevens voor gekozen hebben) castreren,stenen verwijderen, urinebuis verleggen en nieuwe plas opening.

Ik heb al veel gegoogeld naar ervaringen en ook wel het een en ander gevonden maar ik was benieuwd of er ook bokkers zijn met ( hopelijk succesvolle) ervaringen?

Onze hond wordt as zaterdag om half 10 verwacht bij de dierenarts voor de operatie.

Tinkermuts

Re: Cystine stenen bij hond, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 14:38

Ik heb er geen ervaring mee, alleen bij katten waar het vaker gedaan word, die functioneren prima daarmee.
Ik wil je en jouw hond sterkte wensen zaterdag en dat hij er maar snel bovenop mag zijn.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 14:46

Geen ervaringen. Wist niet eens dat het bij dieren ook voorkomt. Mijn opa had de aandoening cystinurie, bij hem is een nier verwijderd. Geloof zelfs dat hij de eerste in Nederland was bij wie een nier werd verwijderd. Maar bij een hond kunnen de nieren dus blijven zitten, begrijp ik.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-21 15:13

Mysa,de nieren blijven gewoon zitten inderdaad, doordat hij een nieuw plasgat krijgt, kan hij de stenen zelf uitplassen.
Momenteel blijven ze steken achter het penisbot en of in de urineleider ( die van een reu is smaller als die van een teef).

Dankjewel Tinkermuts!

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 15:16

Okay, wel spannend maar de hond is nog jong en waarschijnlijk verder goed gezond, dus komt vast goed. Succes, ik lees het vervolg hier wel.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 15:56

Mijn Welsh Corgi van nu 8 jaar heeft de nier afwijking waarbij hij cystine stenen vormt. Hij is 2x geopereerd toen hij 1,5 jaar was. Zijn er toen 40 uitgehaald. Sindsdien staat hij op speciaal voer en wij hebben toen ook te horen gekregen dat zijn blaas nooit meer geopereerd zou kunnen worden en als hij ooit weer vastloopt wat er toen dus gebeurd was hij een uitgang van achter zou krijgen. Gelukkig gaat het nu al 6,5 jaar goed op het dieet al zit het nog steeds in ons achterhoofd.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-21 22:15

Dankjewel voor je bericht Tooske!

Puk is gisteren geopereerd,zijn blaas hebben ze niet geopend,daar die alleen gevuld was met gruis,echter zit er nog wel een steen in het laatste stuk van zijn penis,maar die kan er blijven zitten doordat hij gister gecastreerd zowel als een nieuwe plasopening heeft. Zijn blaas is inmiddels ook helemaal gruisvrij daar hij gisteren tijdens de ok ook weer gespoeld is.

Zijn nieuwe plasgat zag er nogal luguber en erg bloederig uit,maar dat is volkomen normaal volgens de dierenarts.

Vanavond zijn we weer op controle geweest en zag het er al een stuk beter uit als gisteren.

Hij plast sinds vandaag ook weer,eet weer goed en is ook weer goed alert.
Morgenavond moeten we weer op controle.

Gister was hij wel erg zielig:
Afbeelding

Edit,

Wat voeren jullie als ik vragen mag Tooske?
Voor Puk hebben we ook dieetvoer gehad, maar hij kan daar helaas niet tegen omdat hij er gigantisch van aan de diarree raakte.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 14:19

Fijn dat het goed gegaan is! Ach ja na de operatie zijn ze altijd zo zielig.
Hij krijgt Urinary U/C low purine van royal canin. Ik wissel het soms af met Hills U/D.
Gelukkig bestaan er best al veel soorten brok tegen cystine stenen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 14:31

Beterschap.

Wij hebben een poes van bijna 10 jaar oud.
En sinds dat ze een jaar oud was vaak blaasgruis en blaasontsteking.
Sinds ze op Urinary voer staat gaat het goed.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-21 14:52

Tooske schreef:
Fijn dat het goed gegaan is! Ach ja na de operatie zijn ze altijd zo zielig.
Hij krijgt Urinary U/C low purine van royal canin. Ik wissel het soms af met Hills U/D.
Gelukkig bestaan er best al veel soorten brok tegen cystine stenen.

Puk heeft ook de urinary U/C low purine van Royal canin gehad, helaas kan hij die niet verdragen.
Hij zit nu nog op zijn 'eigen' brokken, dat is Yummy Norwegian Salmon van Edgard en Cooper (graanvrij).
De dierenarts gaat voor ons nog uitzoeken op welk voer we hem kunnen overzetten ( mits hij dat verdraagt).

Dankjewel Luuntje!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 15:17

Ik lees al even mee. Wat heftig.

Als ik de urinary die hij niet kon hebben vergelijk met de edgard en cooper valt vooral t verschil calcium/fosfor op. Puur op de analyse gekeken. Qua ingredienten is t gewoon appels met peren vergelijken.
De edgard en cooper salmon zit op :
Calcium 0,97%
Fosfor 0,75%

De RC :
Calcium 0,79%
Fosfor 0,59%

Ik denk dat er maar weinig voeding is wat zo laag zit. Zeker omdat de edgard en cooper ook al heeel laag is.

Ik denk dat je dan eerder op kvv uit zal komen. daar zitten regelmatig mixen bij die zo laag zitten. Bijv kiezebrink. En doordat t vlees is meer vocht wat meer spoelt dan droge brok.

Niet iedere dierenarts is fan van KVV maar als de brok niet gaat is t wel een optie.
Evt ondersteunen met supplementen voor blaas en nieren.

Hier zo even 2 soorten van de complete van kiezebrink gepakt. Maar er zijn er meer passend en enkelvoudig is ook nog een optie.
https://www.kiezebrink.eu/nl/kb-complete-gevogelte
https://www.kiezebrink.eu/nl/kb-complete-regular

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 15:18

Fijn dat het goed verlopen is en hij zo snel opknapt!

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-21 15:53

Kiwiwitje,

Kvv is zeker een optie hoor, maar ook daar gaat onze dierenarts nog verder naar kijken want te eiwitrijk is ook niet goed ivm de cystine. Naar mijn weten is de calcium en de fosfor ook niet het probleem in de voeding, maar exact weten doe ik het niet hoor.

Het is een stofwisseling ziekte zo als ik het begreep en dmv voeding is het de bedoeling dat de urine wat alkalische wordt.

Ik ben mij er nog steeds in aan het verdiepen maar het is zoveel en ook niet altijd in 'jip en Janneke' taal dat ik er best naast kan zitten met bepaalde dingen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 16:15

Qua eiwit zou ik mij in KVV geen zorgen maken
Ik ken verschillende honden die juist met nierproblemen op KVV staan.
Maar je kan altijd kiezen voor de soorten met t minste eiwit. En er bestaat van verschillende merken (bandit, buddy’s bijv) ook nierdieet.

Bij kivo kom je bijv al 11% eiwit tegen (kalkoen) en 14,3 in de 5 diersoortenmix en bij kiezebrink 16% in de complete.
T eiwit in kvv is vaak beter te doen dan in brokvoeding.
Jouw dierenarts kan overigens dit ook bestellen via trudo petproducts
https://britvetdiets.com/#dogs
Daar zit ook een nierdieet tussen.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-21 16:38

Dankjewel voor je uitleg, ik zal mij er eens goed in gaan verdiepen!

Vandaag vind ik hem wat minder te pas, hij eet,drinkt,plast en poept wel maar ik vind hem wat snel/kortademig en met momenten is hij misselijk ( overmatig kwijlen)
Nu is het best wel benauwd buiten, maar in huis hebben we de airco aan staan.

Om 18.00 moet hij weer bij de dierenarts zijn voor controle,normaal gaan mijn man en ik samen maar vandaag kan ik niet mee daar ik straks moet werken.
Afwachten wat de dierenarts zegt en vind dus!

Edit,

Ik heb net je laatste link bekeken, daar zie ik onder het nier dieet iets met ei staan. Maar dat is weer niet goed voor zijn aandoening, dierenarts heeft er wel iets over gezegd maar is niet helemaal blijven hangen.

Is het mogelijk om met de aanbieders van kvv, contact op te nemen om te sparren over welk kvv dieet het beste is voor hem en zijn aandoening?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 19:47

Tuurlijk daar willen ze zeker mee helpen. Maar als je echt onafhankelijk advies wil kan ik je mizora(op bokt) aanraden. Zij heeft iets met diervoeding gestudeerd(de echte term is mij te moeilijk :') ) en die heeft voor onze, gelukkig gezonde honden, ook een heel advies gemaakt. :)

Narcose en medicatie kunnen ze ook best belabberd van zijn hoor.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 22:14

Ze mogen juist geen kvv want ze mogen geen vlees meer!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 23:28

Ik heb ook lang getwijfeld om zelf te gaan rommelen advies inwinnen etc. Maar ben heel blij dat ik me aan het advies van de dierenarts heb gehouden en de brok geef speciaal voor het oplossen en verminderen van cystine is. Dus mijn advies luister naar je dierenarts.